XCO SM 2020 – ett hopp för framtiden
Sara Öberg på SM-banan

XCO SM 2020 – ett hopp för framtiden


Nästa helg (19-20 september) står Göteborg och cykelklubben Master värd för årets upplaga av SM i mountainbike. Banan som har snickrats ihop ligger centralt i Delsjön och är ny i SM-sammanhang. Den är dessutom tänkt att bli en permanent historia.

– Allt är egentligen Mattias Wengelins förtjänst. Efter en tävling i Göteborg förra året la han ut en liten hint på Instagram om att det är så här en SM-bana ska se ut. Att den skulle ha just det som då bjöds: ”Klassisk hård körning över rötter och stenar.” Den lilla blänkaren satte en boll i rullning, säger CK masters Daniel Dandenell, som är ideell projektledare för SM i MTB.

Med på tåget fick de snart både den lokala Park- och naturförvaltningen, destinationsbolaget Göteborg & Co, Göteborgs stigcyklister och några till – samverkan i sin bästa form.

Grunden för SM-banan är den ovan nämnda banan som nu kortas lite och byggs om. Målet är att skapa en bana som får UCI:s klass 1-status, allt för att locka internationell cykelelit. Men inte bara. För det finns även ett mer långsiktigt och djupare syfte med projektet.

– Det blir också ett sätt att investera i ungdomsverksamheten. Genom att anpassa banan som vi gör nu får våra ungdomar en mer ordentlig bana att tävlingsträna på, fortsätter Daniel Dandenell.

SM-banan slingrar sig genom Delsjöns motionsområde och naturreservat. Den är kuperad och bjuder på en hel del rötter, stenar och granit. Högsta punkten i området är Brudaremossen, som ligger på 128 meter över havet. Precis som Hammarbybacken i Stockholm är det här en gammal deponi för schaktmassor – vilket faktiskt är en fördel. För nere i skogen får inga nya stigar byggas, men uppe på den gamla deponin är tyglarna inte lika hårt hållna.

Tove Dandenell, en av klubbens ungdommar och hemmahopp

– På de flesta andra banor i världscupen hittar man nu byggda passager, som gaps, dropp och till och med sektioner som mest liknar fourcross. Sådant är vi inte vana vid här hemma så dessa byggda delar blir en utmaning för våra cyklister om de kommer ner till kontinenten och ska tävla, säger banbyggaren Mats Abrahamsson

Därför är det just sådant man nu bygger uppe på den gamla deponin. Med hjälp av sponsorer och frivilliga krafter har man placerat ut flera hundra ton grus och byggt några större hopp och andra features.

Banan används dessutom redan av en bredare grupp cyklister, vilket också är tanken – man vill skapa en roligare bana och en träningsanläggning som kan användas av typ alla och bidra till att locka ungdomarna till sporten.

– När det står 100 kids här ute, redo att träna på en lördag, då fattar man varför vi gör detta, säger Daniel Dandenell.

Efter några om och men och flyttade datum är nu allt spikat för MTB XCO-SM i Skatås, den 19-20 september. Och är du inte med och kör då, så kommer banan finnas kvar även för framtiden.

Ett varv på SM-banan

Nytt nummer ute i butik nu!

I detta nummer har vi:

  • Snackat med Emil Johansson om livet upp och ner
  • Grusat ner oss!
  • Snackat med Jonas Bohr om rekordförsöket
  • Kraschat på Mallis 312

Ute nu!

Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Pallplats för Zakarias Johansen

Vid andra deltävlingen av Enduro World Series, som gick av stapeln i helgen i Italienska...

Läs mer

Ny generation Jekyll från Cannondale

”Gamla” Jekyll har inte hunnit samla på sig så värst många år innan Cannondale nu...

Läs mer

Test: Bluegrass Rouge Core Mips

Prisvärd funktion från Bluegrass Skillnaden mellan billigare och dyrare hjälmar brukar både märkas och synas....

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Jenny Rissveds klar för OS

Sveriges regerande mästare i mountainbike Jenny Rissveds är sedan en tid tillbaka kvalificerad till OS....

Läs mer
Svenska Cykelförbundet lanserar ny SWE Cup i fartfylld disciplin

Som en korsning mellan störtlopp och svenska rallyt. Där har ni MTB Enduro – disciplinen som just nu växer rekordartat....

Läs mer
Fem faser av ofrivillig vila

Krönika: Så kom dagen då sannolikhetsläran skulle ta ut sin rätt på de ackumulerade Strava-milen. Dagen då framhjulet släpper i...

Läs mer