XCO SM 2020 – ett hopp för framtiden
Sara Öberg på SM-banan

XCO SM 2020 – ett hopp för framtiden


Nästa helg (19-20 september) står Göteborg och cykelklubben Master värd för årets upplaga av SM i mountainbike. Banan som har snickrats ihop ligger centralt i Delsjön och är ny i SM-sammanhang. Den är dessutom tänkt att bli en permanent historia.

– Allt är egentligen Mattias Wengelins förtjänst. Efter en tävling i Göteborg förra året la han ut en liten hint på Instagram om att det är så här en SM-bana ska se ut. Att den skulle ha just det som då bjöds: ”Klassisk hård körning över rötter och stenar.” Den lilla blänkaren satte en boll i rullning, säger CK masters Daniel Dandenell, som är ideell projektledare för SM i MTB.

Med på tåget fick de snart både den lokala Park- och naturförvaltningen, destinationsbolaget Göteborg & Co, Göteborgs stigcyklister och några till – samverkan i sin bästa form.

Grunden för SM-banan är den ovan nämnda banan som nu kortas lite och byggs om. Målet är att skapa en bana som får UCI:s klass 1-status, allt för att locka internationell cykelelit. Men inte bara. För det finns även ett mer långsiktigt och djupare syfte med projektet.

– Det blir också ett sätt att investera i ungdomsverksamheten. Genom att anpassa banan som vi gör nu får våra ungdomar en mer ordentlig bana att tävlingsträna på, fortsätter Daniel Dandenell.

SM-banan slingrar sig genom Delsjöns motionsområde och naturreservat. Den är kuperad och bjuder på en hel del rötter, stenar och granit. Högsta punkten i området är Brudaremossen, som ligger på 128 meter över havet. Precis som Hammarbybacken i Stockholm är det här en gammal deponi för schaktmassor – vilket faktiskt är en fördel. För nere i skogen får inga nya stigar byggas, men uppe på den gamla deponin är tyglarna inte lika hårt hållna.

Tove Dandenell, en av klubbens ungdommar och hemmahopp

– På de flesta andra banor i världscupen hittar man nu byggda passager, som gaps, dropp och till och med sektioner som mest liknar fourcross. Sådant är vi inte vana vid här hemma så dessa byggda delar blir en utmaning för våra cyklister om de kommer ner till kontinenten och ska tävla, säger banbyggaren Mats Abrahamsson

Därför är det just sådant man nu bygger uppe på den gamla deponin. Med hjälp av sponsorer och frivilliga krafter har man placerat ut flera hundra ton grus och byggt några större hopp och andra features.

Banan används dessutom redan av en bredare grupp cyklister, vilket också är tanken – man vill skapa en roligare bana och en träningsanläggning som kan användas av typ alla och bidra till att locka ungdomarna till sporten.

– När det står 100 kids här ute, redo att träna på en lördag, då fattar man varför vi gör detta, säger Daniel Dandenell.

Efter några om och men och flyttade datum är nu allt spikat för MTB XCO-SM i Skatås, den 19-20 september. Och är du inte med och kör då, så kommer banan finnas kvar även för framtiden.

Ett varv på SM-banan


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Svenska Cykelförbundet lanserar ny SWE Cup i fartfylld disciplin

Svenska Cykelförbundet lanserar ny SWE Cup i fartfylld disciplin


Som en korsning mellan störtlopp och svenska rallyt. Där har ni MTB Enduro – disciplinen som just nu växer rekordartat. Nu får disciplinen en egen Sverige Cup

– Vi är jätteglada att vi kunnat bygga upp detta och förhoppningen är att det ska utveckla våra cykeldiscipliner både i nationell bredd och internationell elit. Nyheter för i år blir att vi kommer ha en Swe Cup i Enduro som riktar sig både till motionärer och elitsatsande cyklister, samt både nya och återkommande arrangörer av Svenska Mästerskapen i våra olika discipliner. Så nu håller vi tummarna att pandemin går åt rätt håll så att vi kan komma igång med tävlingsverksamheten, säger Adrian Hörnqvist, förbundskapten för SWE MTB GRAVITY

SWE Cup i Enduro kommer bestå av sex deltävlingar inklusive Svenska mästerskapen. Tävlingarna kommer vara utspridda i landet och målsättningen är att alla arrangemang ska hålla hög kvalitet och bjuda på rolig och utmanande cykling för våra cyklister. Det är intressant att vi också får in flera nya arrangörer som inte tidigare har genomfört arrangemang. Här är vi extra glada att Ulricehamn och Arvika vill arrangera tävlingar.
Utöver SWE Cup och Svenska mästerskapen i Enduro är målet att minst två till mästerskap ska genomföras, SM i Downhill och i Pumptrack.

– Utöver nationell tävlingsverksamhet står även landslagsverksamheten inför ett spännande år. Om världsläget tillåter kommer vi såklart finnas på plats på internationella tävlingar och mästerskap med våra duktiga cyklister, men det finns även planer för ett par träningsläger utomlands och ett antal träningsträffar hemmavid, säger Adrian Hörnqvist.

Preliminärt tävlingsschema för 2021

5-6 juni: Arvika – SWE CUP Enduro
7-8 juli: Åre – SWE CUP Enduro
15-16 juli: Järvsö – SWE CUP Enduro SM
17 juli: Järvsö – Pumptrack SM

21-22 aug: Åre – SM i Downhill
28-29 aug: Ulricehamn – SWE CUP Enduro
18-19 sep: Falun – SWE CUP Enduro
9-10 okt: Isaberg – SWE CUP Enduro

För mer information
www.swemtbgravity.se


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Fem faser av ofrivillig vila

Fem faser av ofrivillig vila


Krönika: Så kom dagen då sannolikhetsläran skulle ta ut sin rätt på de ackumulerade Strava-milen. Dagen då framhjulet släpper i lös sand, i en fart där ekipaget träffar marken långt innan hon funderat klart på om huruvida armarna är lämpliga landningsställ eller ej. Och parallellt, en känsla av total närvaro när ett rent och okonstlat benknäckarljud spelas upp i slowmotion. Inget utrymme för frågetecken – jag är nu en siffra i olycksstatistiken.

FAS 1: ADRENALINDOPAD FÖRNEKELSE
En varm kväll i slutet av maj blir jag sittandes i skogsbrynet, smått illamående av chock och adrenalin, med tom blick och armen varsamt placerad mot kroppen för att slippa se handens subtila felvinkel. Medan min sambo cyklat iväg med andan i halsen för att hämta bilen passerar tankarna likt en vårflod i huvudet: ”Hur snabbt läker ben nu igen?”, ”Några veckor utan cykling är ju lugnt” och ”Visst finns det plastgips en kan bada med?”

FAS 2: MORFINBLANDAD ACCEPTANS
Väl på sjukhuset meddelas ”Distal radiusfraktur” och behov av operation. I takt med värktabletternas verkan ersätts de adrenalinstinna tankarna av ett syntetiskt lugn. ”Det blir nog ingen mer cykling i sommar”, ”Skönt med lugna promenader och podcasts” och ”Nu kan jag ta upp löpningen igen.” Två veckor senare lappas och lagas hand- leden med en metallplatta i titan (ingår i ”standard build kit”, reds. anm.), och evig tacksamhet till sjukvården uppstår. Väl hemma säljer jag utförscykeln, i en naiv tanke om att jag nog ska lugna mig lite.

FAS 3: FÖRNEDRANDE FANTOMKÄNSLOR
Redan två veckor efter operation packas hand- leden upp, och den ännu oläkta grönsaken ser dagens ljus. Avsaknaden av vikten från gipset framkallar nu omvända fantomkänslor i armen. Min hjärna tror att armen är lätt som bomull, och ibland är den helt borta. Fast jag ser den. Mötande promenadmänniskor kastar bekymrade blickar när jag famlar efter armen eller staplar till i den svindel som uppstår när armen plötsligt går upp i rök. Jag kan inte träna, laga mat eller duscha på ett värdigt sätt, men jag kan lyssna på podcasts med en arm. Livet leker.

FAS 4: REN OCH SKÄR ABSTINENS
Åtta veckor efter kraschen räknas handleden som läkt. En milstolpe som möjliggör löpträning och viss belastning. Hurra! Men plötsligt slås även dörren till cykelvärlden upp på vid gavel. Lite för tidigt. Hjärnan aktiverar den avprogrammerade cykel- nörden, och det Instagram-flöde jag följt med utifrån-perspektiv träffar nu rakt i hjärtat. Saknaden är enorm. Det sprutar mil på Strava, och vanligtvis civila människor har sprungit och okynnesköpt sig en mountainbike. Jag konsumerar digital cykling likt en missbrukare – botten nås när jag följer en livestream av P14-klassen i MTB-SM likt en OS-final.

FAS 5: BLÅÖGD ÖVERPEPP
Men så, i början av augusti, kravlar jag mig bokstavligen upp på cykeln igen. Har du testat att kliva upp på en cykel utan att belasta handleden? Vänligen prova hemma. Mina första 35 minuter av grusrull är lika njutbara som en dag i valfritt stigparadis. Tio dagar senare kör jag fem mil på Hemmavasan. Bakslaget kommer som ett brev på posten, och för första gången har jag rejält ont. Såklart. Jag slickar såren, och tiden går. Premiären på stig blir ingen fartfylld historia. Men själen ler, och jag ser nu klarare på varför jag älskar den här sporten. Cykelglädjen rusar likt koffein genom blodet med nyvunnen fart.

PS. I går beställde jag en ny utförscykel. Peppen är total. DS.


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Sverige kan få världscupstävlingar i XCO 2023 och 2024

Sverige kan få världscupstävlingar i XCO 2023 och 2024


Svenska Cykelförbundet har skrivit under en avsiktsförklaring med Internationella Cykelunionen (UCI) med målet att få arrangera två världscups-deltävlingar i UCI Mountainbike Crosscountry (MTB XCO) i Jönköping 2023 och Falun 2024.

Målet om att återkommande få arrangera UCI MTB XCO världscuper i Sverige har varit i planeringsfasen i flera år och en projektgrupp är sedan länge tillsatt. Avsiktsförklaringen är ett första steg i planen om att förhoppningsvis välkomna världscuptävlingar i Sverige framöver.

Överenskommelsen mellan UCI och Svenska Cykelförbundet har nu tagit projektet ett stort steg framåt mot att bli verklighet. Från mars 2021 kommer Henrik Rydelius leda projektet mot att vinna budgivningen om att stå värd för världscupstävlingarna i Sverige – och tillsammans med projektets samarbetspartners i Falun och Jönköping – förhoppningsvis sätta Jönköping och Falun på den internationella MTB-kartan.

– Det här är ett första steg mot att få arrangera världscupstävlingar i MTB XCO i Jönköping och Falun. UCI har godkänt att vi ska skicka in buden och min känsla efter dialog med UCI är att det ser lovande ut för svensk MTB. Nästa steg i ansökningsprocessen blir att konkretisera datum, banprofiler med mera, säger Henrik Rydelius.

Tävlingarna skulle onekligen sätta dessa två svenska städer på världskartan.

Det här är en fantastisk möjlighet för hela kommunen då cykel och mountainbike är en tydlig inriktning för oss. Sen MTB europamästerskapen 2016 har vi på Destination Jönköping arbetat tillsammans med våra dedikerade cykelföreningar mot att välkomna en världscup. Vi ser fram emot att förhoppningsvis få välkomna världseliten, cykellagen, åskådare, tv-tittare och så klart att få skapa en cykelfest i Jönköping 2023, säger Charlotte Guldstrand, tillförordnad VD på Destination Jönköping.

Så om allt går vägen ser vi kanske Jenny Rissveds mfl cykla för guld mot världseliten här på hemmaplan.


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Hjälp oss skapa Sveriges bästa cykeldestination – Camp Järvsö!

Hjälp oss skapa Sveriges bästa cykeldestination – Camp Järvsö!


I sommar slår vi upp portarna till vår nya storsatsning Camp Järvsö – platsen för dig som vill ha en naturnära och aktiv upplevelse. Nu vill vi ha din hjälp med att skapa Camp Järvsö och de bästa förutsättningarna för cykling!

Järvsö är knappast en främmande plats för dig som gillar cykel, i synnerhet inte om det ska gå utför. Orten är redan hem åt nordens kanske bästa cykelpark: Järvsö Bergscykel Park. Och strax utanför byn snickrar vi i skrivande stund på vad som kommer bli Sveriges bästa träningsanläggning.  På sikt kommer ni här kunna hitta ett unikt cykelmecka där alla cykeldicipliner kan samlas! 

Men vi vill ha din hjälp, för dina  åsikter och synpunkter är viktiga för att vi ska kunna göra din upplevelse så bra som möjligt och vi vill därför ta del av dina förväntningar, önskemål och behov kring uppbyggnaden av Camp Järvsö.

Delta i vår enkätundersökningen så har du chansen att vinna tre nätter för två personer inklusive frukost, lunch och middag inklusive träning och aktiviteter enligt program på Camp Järvsö! (Gäller ej temaveckor)


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Trek släpper nya E-caliber

Trek släpper nya E-caliber


En utjämnare, ett mellanting, ingen vanlig el-mtb men knappast en vanlig mtb heller – säg hej till Treks nya E-caliber. Grunden här är Treks senaste monster till XC-hoj Supercaliber som man bakat ihop med det beprövade Fazua-systemet.

Det som skiljer det från mer traditionella elcykelsystem är att batteriet och motorn sitter i samma löstagbara enhet. Konstruktionen har visserligen lägre prestanda, men även en avsevärt lägre vikt. I sin lättaste utformning väger E-caliber så lite som 15,77 kilo – och den tyngsta, enklaste och billigaste versionen väger bara 18,5 kilo. Plockar man ut Fazua-enheten bantar man cykeln med 2,75 kilo och får då något som är relativt nära en vanlig crosscountry-cykel. 

Motorn levererar tre olika former av assistans: Breeze som motsvarar cirka 100 watt, River 210 watt och Rocket som trycker ut 250 i maxwatt. Räckvidden på den lägsta effekten ligger på ungefär 70 kilometer med 1 200 höjdmeter klättring.

El-XC specifik
E-Calibers geometri har anpassats för en elcykel för XC. Den är 1,5° flackare jämfört med Supercaliber, styrhuvudets vinkel är på 67,5° och reachen är längre för att ge extra stabilitet i de högre hastigheterna. E-Caliber-modellerna har också en gaffel på 120 mm.

Precis som Supercaliber, har E-Caliber Treks exklusiva IsoStrut-dämpare – en strukturell dämpningskonstruktion med 60 mm inställbar slaglängd kombinerat med ett unikt pivotlöst bakstag som kompenserar för underlaget.

Den billigaste versionen av E-caliber kostar 76 000 kronor – den dyraste nästan det dubbla.

E-Caliber kommer i dessa modeller
E-Caliber 9.9 XX1 AXS
E-Caliber 9.9 XTR
E-Caliber 9.8 XT
E-Caliber 9.8 GX
E-Caliber 9.6


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*