Vinterpyssel: 10 enkla mek- och cykeltips

Vinterpyssel: 10 enkla mek- och cykeltips


Vintern är den perfekta årstiden för att ge din cykel lite extra uppmärksamhet. Mörker, vind, is och kyla gör att den varma vrån lockar och vad är bättre än att skänka din cykel, som har burit dig hela året, lite extra uppmärksamhet och omsorg. Dessutom kan dessa tips förvandla en trött och seg cykel till en snudd på fabriksfräsch och frisk.  

Gör dem i vinter och ge din cykel och dig själv en god start på nästa säsong! 

Byt vajer så blir cykeln (nästan) som ny.

1. Byt växel- och bromsvajrar och höljen.

En riktig funktionshöjare. Främsta anledningen till dålig växelfunktion och sega, svampiga bromsar är friktion i vajersystemen. Nya vajrar och höljen kommer att göra att även växlar och bromsar känns som nya.

Det finns många sätt att rengöra kedjor på. En kedjetvätt, svamp, avfettning, borste och trasa är några bra hjälpmedel. Men undvik att bryta kedjan, då den kan försvagas av det.

2. Gör rent kedjan utan att bryta den.

Antingen med avfettning, ljummet vatten och svamp eller med borste och torra trasor. En bra kedjetvätt kan också funka. När kedjan är ren och torr lägger du på tunt med en syntetisk olja. Torka bort ytlig olja och gör om vid behov. Kolla kedjeslitaget och byt om det behövs. En sliten kedja växlar inte bara sämre och ger högre friktion, den sliter också onödigt mycket på kassett och kedjedrev.

Ett smutsigt jobb, men din kedja kommer att tacka dig.

3. Gör rent drivpaketet.

Torka rent kedjedrev och kassett med hjälp av en hård borste och miljövänlig (biologiskt nedbrytbar) avfettning. Torka rent och torrt med en trasa. Ta bort geggan på bakväxeltrissorna. Använd en smal eller spetsig skruvmejsel och en trasa.

Om du ser ekerhålen bredvid fälgbandet är punkteringen inte långt borta. Byt i tid.

4. Kontrollera däcken.

Passa på att gå igenom dem och pilla bort vassa stenar som kan sitta i skärsår. Kontrollera nabbarna på mountainbikedäck och mönstret på landsvägsdäck. Ser du korden eller om däcket visar andra tecken på slitage – byt ut mot fräscha däck. Passa på att kolla slangar och att fälgbanden ser hela och fräscha ut. Kolla att fälgbanden inte är på väg att glida åt sidan. Du får punktering omedelbart om någon del av ett ekerhål inte är övertäckt.

Torka bort gummirester från fälgarna med avfettning och rena trasor

5. Kontrollera hjul och nav.

Kolla att hjulen är raka och att naven rullar lätt och inte glappar. Kläm på ekrarna och kolla att de är jämnt spända. Spänn upp och rikta hjulen vid behov (lämna in dem till din favoritmek tillsammans med en flaska vin för bästa resultat om du är osäker på detta moment). Torka av fälgarna och rugga upp bromsbeläggen för bättre bromsverkan och mindre bromstjut.

Knakar det? Kolla att allt sitter fast – lösa pedaler är en vanlig källa till irriterande ljud.

6. Tysta det där oljudet som stört dig så länge.

Kanske behövs ett kedjestagsskydd eller gummiringar runt vajrarna. Eller är det vevlagret, pedalerna eller flaskställen som ska dras åt? Lite fett och en koll av alla bultar brukar räcka långt. En tyst cykel är alltid roligare.

Minimibehovet är reservslang, miniverktyg och däcksavtagare + pump och lite fikapengar.  

7. Fixa kittet.

Funkar ditt miniverktyg och vet du hur man använder det? Har du en kedjebrytare i det så är det bra att veta hur den funkar. Se också till att du har en ny kedjenit med dig som passar din kedja, eller ny länk. Har du allt för att fixa en punka? En fräsch extra slang (kolla den nu, sen är alltid försent), bra däcksavtagare och en ask med självhäftande punkalappar är en billig försäkring mot dyra taxiresor. Förpacka reservslangen så att ventilen inte kan göra hål på den. Funkar minipumpen som den ska?

Hur gammal är din hjälm egentligen?

8. Kolla hjälmen

Tre år, det är livslängden på en cykelhjälm, särskilt om du använder den mycket och ofta. Du bör ha ett litet klistermärke inne i hjälmen som visar när den är född. Passa på att kolla efter sprickor eller deformationer, hittar du sånna bör du genast kassera din hjälm och shoppa efter en ny. Billigare livförsäkring är svår att hitta och det är en droppe i havet jämfört med andra cykelutgifter. 

9. Byt styrlinda eller handtag.

Det är typ världens enklaste och billigaste sätt att få cykeln att se och kännas (nästan) ny ut.

10. Ge din cykel en spabehandling.

Tvätta din cykel ordentligt med ljummet vatten (avfettning där det behövs) och lite diskmedel eller särskild cykelrengöring. Använd minst två olika svampar – en för oljiga delar och hjul, en för ram och övriga komponenter. Torka med torra, rena trasor. Passa på att känna efter sprickor eller förändringar i lack eller material, särskilt på framgaffel och diagonalrörets undersida. Lägg på polish eller vax som är kompatibelt med din ram och lack, detta är särskilt viktigt om du har en kolfiberhoj. Polera. Ställ den där den syns och njut tills det är dags att smutsa ner den igen. Det är du värd.

Brukar du gå igenom din cykel lite extra noga under lågsäsongen? Kommentera här nedan.


Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Vi har tagit ett långt snack med Sveriges argaste mekaniker
  • Bjuder på en prylspecial med en hel hög med nya prylar
  • Träffat Tim Krabbe, författaren till ”cyklisten”
  • Kollat in vad som kanske är världens bästa bambucykel

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 1

Patric

Nix, då står den på trainern och får minst omsorg på året.
Men under utesäsongen får cykeln direktvård och omsorg efter varje runda oavsett hur trött man själv är, då blir det gjort 😁



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Ny luftigare Prevail från Specialized

Specialized kallar sin nya S-Works Prevail II Vent för den mest ventilerade hjälm de någonsin...

Läs mer

Dangerholms Scott Hyper Spark - Världens kanske mest avancerade mountainbike

Det tog över två år, men nu är Gustav Gullholm, även känd som Dangerholm, färdig...

Läs mer

"Cykling är framtiden"

Det här kommer ju inte som en nyhet för oss cyklister, för vi vet ju...

Läs mer

Få cyklister är nöjda med läget i kommunerna

Cykelfrämjandets nya nöjdhetsundersökning Cyklistvelometern visar att Örebro, Karlstad och Finspång är Sveriges bästa kommuner att...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Ernesto Colnago för arvet vidare

I dag, 140 år efter att den första kedje- och pedaldrivna tvåhjulingen såg dagens ljus,...

Läs mer
Bicycling #5 - ute nu!

En liten tjuvtitt på årets femte nummer av Bicycling Inte prenumerant? Just nu under Coronatider behöver vi ert stöd lite...

Läs mer
Låt barnen cykla

Coronapandemin och trängseln i kollektivtrafiken ger elever fler skäl att cykla till skolan – Cykla eller gå till skolan! Då...

Läs mer