Vintercykla med hela världen!

Vintercykla med hela världen!


12 februari är det dags igen för Vintercyklingens dag. Nu kanske du redan cyklar året runt men syftet med dagen är att visa att cykling är ett hälsosamt och miljövänligt sätt att ta sig fram på under hela året. Nu under covid-19-pandemin är det dessutom särskilt viktigt att cykla eftersom det minskar smittspridning. 

Just i år handlar det också om att återupprepa fjolårets svenska succé i den internationella tävling som arrangeras av Winter Bike To Work Day. 

Covid-19-pandemin har fått allt fler att cykla. Det har gjort att de senaste årens cykeltrend har förstärkts. Men trots detta är det fortfarande många som låter cykeln stå när temperaturen sjunker. 

– Det går utmärkt att cykla året runt. Det som kan behövas är dubbdäck på cykeln och sopsaltade cykelvägar med bra belysning. Det är investeringar som både individen och samhället tjänar på, säger Klas Elm, VD för Svensk Cykling som samlar Sveriges cykelorganisationer. 

Våra tips till en bättre vinter på cykeln

Det är Svensk Cykling som arrangerar Vintercyklingens dag och den kommer att märkas runt om i landet där kommuner kommer att lyfta fram vintercykling och uppmuntra vintercyklister. 

På grund av covid-19-pandemin är rekommendationen från Folkhälsomyndigheten att cykla. Detta för att undvika trängsel i kollektivtrafiken och för att motionera. Till det kommer att samhället tjänar pengar på varje person som cyklar. Närmare bestämt 1,80 kronor för varje cyklad kilometer, medan varje kilometer med bil kostar samhället 1 krona. 

– Det finns därför många skäl för individen att cykla året runt och för kommuner, regioner och Trafikverket att se till att fler ser den möjligheten. Den bästa hälsoeffekten av cykling får man nämligen, enligt svensk forskning, om man inte gör något uppehåll under året. Därför är det viktigt att cykla också när man jobbar hemifrån, säger Klas Elm.

Vintercyklingens dag är en del av den internationella aktivitetsdagen Winter Bike To Work Day. I den dagen ingår en tävling mellan städer runt om i världen som handlar om vem som kan få flest personer att registrera sin cykling under denna dag på Winter Bike To Work Days hemsida. 

Anmäl dig här!

I fjol registrerade drygt 4 000 svenskar sin cykling under denna dag, vilket placerade Uppsala på första plats av världens städer. Linköping, Umeå, Göteborg och Stockholm placerade sig också bland de tio främsta. 

– Det visar att vi i Sverige är ett cyklande folk under hela året. Nu när vi vet att ännu fler svenskar cyklar, jämfört med tidigare år, hoppas vi att ännu fler svenska städer kan visa upp att de ger bland de bästa förutsättningarna i världen för cykling året runt. Och de bästa förutsättningarna har man på sopsaltade cykelvägar, säger Klas Elm.

Fakta Vintercyklingens dag 2021
Vintercyklingens dag arrangeras i år för andra året i rad av Svensk Cykling. I år sker det faktiskt med ekonomiskt stöd från Trafikverket. Svensk Cykling samlar de svenska cykelorganisationerna Cykelfrämjandet, Svenska Cykelstäder, Svenska Cykelförbundet, Cykelbranschen, Vätternrundan och Naturskyddsföreningen. 

Winter Bike To Work Day
Winter Bike To Work Day startades 2013 av kanadensaren Anders Swanson, som är styrelseledamot i Winter Cycling Federation och Velo Canada Bikes. Sedan dess har antalet personer som har registrerat sin cykling ökat för varje år. I fjol anmälde knappt 14 500 personer i över 300 städer sin cykling i Winter Bike To Work Days tävling. Knappt 30 procent av dessa vintercyklister var svenskar. 


Resultatet i Winter Bike To Work Day 2020
(Placering + Antal anmälda vintercyklister)

  1. Uppsala, Sverige 879 
  2. Uleåborg, Finland 773 
  3. Helsingfors, Finland 568 
  4. Linköping, Sverige 475 
  5. Zagreb, Kroatien 470 
  6. Göteborg, Sverige 386 
  7. Umeå, Sverige 331 
  8. Denver, USA 327 
  9. Montreal, Kanada 321 
  10. Stockholm, Sverige 321 

Totalt registrerade 4 116 svenskar i över 170 städer sin cykling 2020. 


Fler svenskar cyklar på vintern
Nio procent av svenskarna cyklade en genomsnittliga dag under vintern 2019. Det var en ökning med 28 procent jämfört med några år tidigare. Det visar att allt fler svenskar ser cykeln som sitt transportmedel under hela året. 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Om Trump kunde cykla

Om Trump kunde cykla


Ledare: John F. Kennedy sägs ha myntat de bevingade orden ”Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride.” Sedan dess har nästan alla amerikanska presidenter synts på en cykel – förutom Donald Trump* (jag kan i alla fall inte dra mig till minnes att jag någonsin sett en bild på honom på en cykel).

Även om han för drygt 30 år sedan hade sitt namn på ett amerikanskt etapplopp med – det något narcissistiska – namnet Tour de Trump är han till och med känd för att upprepade gånger ha hånat John Kerry som var med i en cykeltävling när han var 73. Trump har själv svurit på att han aldrig någonsin ska vara med i en cykeltävling.

När denna tidning går i tryck hänger mycket i luften efter att USAs kongress blivit stormad av inhemska terrorister. Att Trump inte har alla kuggar på rätt plats i den demokratiska drivlinan är väl ganska uppenbart vid det här laget. Men hur hade det varit om Trump hade varit cyklist? Kanske hade motionen hjälpt honom att hålla de där tankarna i schack i stället för att låta dem fara som en flipperkula? Han verkar ju dessutom vara en man med enorma aggressionsproblem. Nog fasiken hade en cykeltur haft en lugnande effekt?

Det är förvisso långsökt drömmande, men visst är cykling en stundtals högst väl fungerande och perpektivstimulerande ventil. Att cykla har för mig alltid fyllt en djupare funktion än bara själva rörelsen, något som dessutom fått en ännu viktigare roll under det gånga och mycket udda året. Cykling som ett första hjälpen-kit i en smått galen värld, där allt bara är vad det är i stunden.

(*Ledare publicerad i Bicycling #1 2021, när Trump fortfarande var president i USA)


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Tre svenska städer i topp inför internationell tävling på Vintercyklingens dag

Tre svenska städer i topp inför internationell tävling på Vintercyklingens dag


Göteborg, Uppsala och Linköping, har (tillsammans med turkiska Izmir) flest föranmälda vintercyklister i den internationella tävlingen mellan städer som avgörs på Vintercyklingens dag på fredag 12 februari. 

– Det visar att vi i Sverige är ett cyklande folk under hela året. Denna vinter är det extra viktigt att cykla eftersom det minskar risken för spridning av covid-19, säger Klas Elm, vd för Svensk Cykling. 

Den internationella tävlingen har namnet Winter Bike To Work Day och startade i Kanada 2013. I fjol dominerade Sverige tävlingen med Uppsala på första plats och med Linköping, Umeå, Göteborg och Stockholm bland de tio främsta städerna. 

– Det finns många kommuner i Sverige som jobbar för att ge sina invånare förutsättningar för att cykla året runt som ligger i världsklass. Och de bästa förutsättningarna har man på sopsaltade cykelvägar, säger Klas Elm.

I fjol registrerade nästan 15 000 personer i 1 565 städer världen över att de cyklade på Vintercyklingens dag som är den svenska delen av Winter Bike To Work Day. Dagen arrangeras av Svensk Cykling, som samlar Sveriges olika cykelorganisationer. 

Inför årets tävling finns i dagsläget åtta svenska städer bland de 30 främsta. Förutom Göteborg, Linköping och Uppsala, som ligger i topp, handlar det om Falun, Stockholm, Umeå, Sollentuna och Östersund.

– I år firar vi Vintercyklingens dag med uppmaningen: Stoppa smittan. Börja cykla. Det går att cykla året runt. Därför är det glädjande att så många kommuner nu sopsaltar sina cykelvägar trots att det har kommit mycket snö. I detta läge skulle det vara bra om också staten gjorde insatser för att stimulera cykling och inte bara subventionerar bilparkeringar för att begränsa smittspridningen, säger Klas Elm. 

För att anmäla att man cyklar går man inte på vintercyklingensdag.se

– Vår förhoppning är att det ska vara många fler cyklister i Sverige som registrerar sig och att fler svenska städer placerar sig i världstoppen i vintercykling, säger Klas Elm. 

Aktuell ställning i Winter Bike To Work Day-tävlingen 

Onsdagsmorgonen 10 februari

1. Göteborg, Sverige

2 Izmir, Turkiet

2. Linköping, Sverige

4. Uppsala, Sverige

5. Hamilton, Kanada

6. London, Kanada

7. Montreal, Kanada

8. Toronto, Kanada

9. Oulu, FInland

10. Zagreb, Kroatien

Följ utvecklingen i Winter Bike To Work Day-tävlingen mellan städer på https://winterbiketoworkday.org/

Vintercyklingens dag 2021

Vintercyklingens dag arrangeras i år för andra året i rad av Svensk Cykling. I år sker det med ekonomiskt stöd från Trafikverket. Svensk Cykling samlar de svenska cykelorganisationerna Cykelfrämjandet, Svenska Cykelstäder, Svenska Cykelförbundet, Cykelbranschen, Vätternrundan och Naturskyddsföreningen. 

Winter Bike To Work Day

Winter Bike To Work Day startades 2013 av kanadensaren Anders Swanson, som är styrelseledamot i Winter Cycling Federation och Velo Canada Bikes. Sedan dess har antalet personer som har registrerat sin cykling ökat för varje år. I fjol anmälde nästan 15 000 personer i 1 565 städer sin cykling i Winter Bike To Work Days tävling. Knappt 30 procent av dessa vintercyklister var svenskar.   

Fler svenskar cyklar på vintern

Nio procent av svenskarna cyklade en genomsnittliga dag under vintern 2019, enligt Trafikanalys senaste resvaneundersökning. Det var en ökning med 28 procent jämfört med några år tidigare. Det visar att allt fler svenskar ser cykeln som sitt transportmedel under hela året. Mer fakta om vintercykling finns på https://vintercyklingensdag.se/.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

I backspegeln: legendariska Campagnolo

I backspegeln: legendariska Campagnolo


Andreas Danielsson berättar hur det legendariska företaget Campagnolo fick sin start. En historia som bjuder på både korkskruvar och en mindre lyckad mtb-satsning. 

Jodå, jag har hela den klassiska verktygslådan i garaget. Den stora, med brotschar och styrlagerpress. Och jag har korkskruven. I brons. Jag har varit i fabriken i Vicenza och jag har druckit kaffe på Croce D ́Aune, platsen där allting började.

Campagnolos grundare Tullio Campagnolo i mitten, till höger flankerad av Fausto Coppi. Vilka de andra i bilden är har vi ingen aning om. 

Den 11:e november 1927 när Tullio Campagnolo cyklade över bergspasset i dolomiterna under tävlingen Gran Premio della Vittoria fick han nog. Det var på den tiden cyklisterna fick vända bakhjulet för att byta utväxling. På det snötäckta berget hade Tullio förfrusit sina händer så mycket att han inte klarade av att skruva upp de stora vingmuttrarna på bakhjulet. I stor frustration tvingades han lämna ifrån sig segern i det prestigefyllda loppet.

Det var då idén om en snabbkoppling föddes, som senare blev starten av hela företaget Campagnolo.

Campagonolos första grupp för mountainbikes, lanserad 1989: Euclid.

Min egen relation till Campagnolo har inte bara handlat om fascinationen för det vackra, för precisionen och hur överlägsna de länge var. Jag har också tyckt lite synd om Campagnolo när de genom åren gjort en del märkliga och mindre lyckade satsningar.

Jag tänker framförallt på deras komponenter för skogscykling. Fortfarande dyker ryktet upp med jämna mellanrum. Senast på Eurobike 2012 fick jag ett tvivelaktigt skruvande till svar på min raka fråga ”what about woodbiking?”.

Jag hade faktiskt en av de första Campagnolo-grupperna för mountainbike som lanserades 1989. Euclid var namnet med design och ytfinish av finaste sort. Till skillnad från landsvägs-cykling har mountainbike helt andra funktionskrav ställda på sig och Campagnolo Euclid fungerade inte särskilt bra i jämförelse med Shimano Deore XT och Suntour XC Pro. Dessutom var delarna tyngre än motsvarande från Shimano och dåtidens SunTour.

Snabbkopplingen på sadelstolpen som skulle tilta spelbrädet till Campagnolos favör. Var det tänkt. 

Och de stackars italienarna trodde på nytt att en snabbkoppling skulle revolutionera hela industrin. Infästningen av sadeln i sadelstolpen bestod nämligen av just en snabbkoppling… Det är nog en av de mest onödiga och sämsta ”uppfinningar” som kan tillskrivas mountainbike-historien.

Det är synd för jag hade gärna sett att Campagnolo var representerade i skogen. Men jag kan också blunda för de mindre lyckade satsningarna som Campagnolo gjort. Jag nöjer mig med när Tullio Campagnolo vrålade ”bisogno cambiá qual-cosa de drio” på Croce D ́Aune och därefter drog igång ett av cykelsportens mest välstädade varumärken.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Nycklarna till en bättre vinter på cykeln

Nycklarna till en bättre vinter på cykeln


Ena dagen yr snön, nästa dag faller regnet, däremellan åker termometern upp och ner som en jojo. Det kan vara svårt att motivera sig till annat än Zwift under vinterperioden. Men det kan även vara lätt att glömma hur magisk vintercykling kan vara. När dagarna är klara och solen står lågt över ett vacker vinterlandskap. Såhär i Coronatider blir det kanske dessutom extra viktigt att faktiskt komma ut ibland. Och de där basmilen du samlar på dig nu kommer vara guld under den varmare delen av säsongen.

Men snön, kylan, isen och mörkret gör cyklingen svår och ibland omständlig. Främst blir kravet på rätt utrustning högre och annorlunda. Här är tio väl valda tips för bättre cykling i vinter.

En av vinterns fina rundor

1. Vintercykel
Din vanliga landsvägshoj kommer, på ett eller annat sätt, högt sannolikt, förr eller senare att komma till korta. Så en av grundpelarna i att ens få in några vintermil är att skaffa en vintercykel. Kanske en gammal mountainbike eller ännu hellre en mångsidig gravelhoj? För att minimera problemen med frusna vajrar är hydrauliska bromsar verkligen att föredra. Har du inte elektroniska växlar så se till att hålla växelvajrar rena och smorda. Är det mer blött än fruset och du ska köra i grupp är det läge för extra långa skärmar med ”kompislapp” så att både du och cyklisten bakom dig slipper sprut från vägen. 

2. Satsa på dubb
Steget över till dubb kan kännas lite omständigt men vill man skapa en bättre grund för möjligheter till vintercykling kan det vara nödvändigt. Optimalt har man två hjulset, så man enkelt kan växla hjul och däck efter väder. Ett annat allternativ är att bara köra dubb fram, det räcker oftast ganska långt. Tänk bara på att dubbdäck bjuder på extra mycket motstånd. 15 mil på dubbdäck kan kännas som det dubbla på vanliga däck.

3. Vinterprylar
Satsa på ordentliga vinterkläder som både håller kyla och vatten borta. Lager- på lagerprincipen är viktig med underställ närmast kroppen, därefter isolering och ytterst ett skyddande skal. En nyckel här är riktiga vinterbibs, de är lite mer fodrade och bör vara vindtäta framtill. MEN! att klä sig smart och är inte samma sak som att klä sig varmt. Att klä sig för varmt är inte heller bra. En liten idé är att faktist klä sig så man fryser en smula de första 5-10 minutrarna innan man fått upp värmen.

Vintrigt kit från Pearl Izumi

4.Fötter
Fötter och händer är svårast att hålla varma. Enklaste lösningen är att investera i ett par riktiga vinterskor. För lite mer flexibilitet kan du
välja en storlek större på skorna så du kan ha extra tjocka strumpor utan att det blir för trångt. Isolera utrymmet där klossen sitter under skon, den är en effektiv köldbrygga. Läs mer om hur du håller fötterna varma i vinterskorna  Är vinterskor en för dyr investering räcker ett par tjockare skoöverdrag i neopren ofta långt. Är du redigt frusen kan det vara läge för ett par elektroniska värmesulor.

5. Händer
Även här är det läge för en liten investering och att tänka ”lager på lager” En av de mer smidiga versioner som finns är cykelspecifika ”lobsterhandskar.” De håller värmen bra utan att vara för klumpiga. För de allra kallaste dagarna så kompletterar man med en tunn innerhandske i merino. För den riktigt frusne kan det vara läge att satsa på barmitts eller styrmuffar.

6. Hitta en lösning som gör att du enkelt kan tvätta din cykel
Att komma hem lite blöt och kall efter en vintertur och bli ännu blötare och kallare av att stå ute i kylan för att få din cykel ren kommer knappast göra susen för vinterns cykelmoral. Leta reda på en vattenslang nära dig, preppa en spann med varmt vatten eller satsa på någon av de nya batteridrivna högtryckstvättarna. 

7. Reflexer och lysen
Var noga med säkerheten. Att vara utan reflexer eller lysen när mörket faller är direkt livsfarligt. Även om det är ljust ute kan det vara bra om du har lite färg på kläderna så att du verkligen syns. Läs mer om hur du syns bättre i trafiken

8. Tänk på rundan
En vinterrunda kräver kanske lite extra planering. 15 mil på vinterna är inte samma sak som 15 mil på sommaren. Tänk hellre i tid. Plattare rundor kan vara att föredra, då slipper man bli varm uppför och kall utför.

9. Glöm inte energin och drickan
I kylan kan det vara svårare att få i sig energi, men bara för att vintercyklingen kanske går långsammare tar den knappast mindre energi. Tänk på att bars lätt fryser och blir hårda, gels må bli kalla men kan ändå vara lättare att få i sig.

Isglass må vara gott en varm sommardag men är mindre roligt på en kall vinterdag. Enklaste lösningen för att hålla isen borta en liten stund längre är isolerade vattenflaskor som man fyller med varmt vatten och sedan spetsar med lite elektrolyter. Vill du vara helt säker på att drycken inte ska frysa kan du köra med vätskerygga. Glöm inte bort att ha isolering runt slangen, eller frekvent dränera tillbaka vätskan i blåsan.

10. Njut!
Ja, vintercykling kan stundtals vara lite omständigt och tufft men belöningen är därefter. För nog är det ibland som att hitta ett lyckopiller i botten på en surströmmingsburk, sällan njuter man så mycket som då!

Patric Alm, en av dem som njuter ute året runt

Vilka är dina bästa vintertips för cyklister som hellre cyklar utomhus än inomhus? Kommentera gärna nedan. 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Trafikverket kastar in handduken och struntar i cykling

Trafikverket kastar in handduken och struntar i cykling


Svenska Cykelstäder, Svensk Cykling och Cykelfrämjandet sparar inte på krutet när de nu gemensamt yttrar sig om Trafikverkets förslag. De menar att Sverige med Trafikverkets förslag till infrastruktursatsningar 2022-2037 nu kastar in handduken.

”Ju fler som väljer cykel i stället för bil, desto bättre är det för klimatet, folkhälsan och för minskad trängsel i trafiken. Under 2020 har cyklandet glädjande nog ökat kraftigt, inte bara i Sverige utan i flera länder i Europa. Stora städer som London och Paris har gjort stora satsningar på att öka cyklingen – för att undvika trängsel under coronapandemin och nå klimatmålen.

Inriktningsunderlaget från Trafikverkets för transportinfrastrukturen under åren 2022-2037 presenterades i höstas och är nu ute på remiss. I dagarna har Sveriges cykelorganisationer lämnat svar på remissen till regeringen. Underlaget lägger grunden för den infrastrukturproposition som regeringen ska lägga under våren. Därmed sätter den också förutsättningarna för att nå målet om minskade utsläpp från transporter med 70 procent till 2030. I våra svar kommer vi med konkreta förslag för att öka cyklingen i Sverige.

– Tyvärr kastar Trafikverket in handduken när det gäller att nå målet om ett transporteffektivt samhälle. De menar att vägtrafiken är så stor så det är inte någon idé att försöka minska den och få människor att välja att åka kollektivt, gå eller cykla. Ett cirkelresonemang som är anmärkningsvärt, säger Klas Elm, vd för Svensk Cykling.

– Våra medlemskommuner och regioner är beredda att anta utmaningen för att nå målen för transportsektorn. Våra medlemmars egna beräkningar visar att potentialen för att öka cyklingen snabbt är mycket större än vad Trafikverket tror. Men vi måste få bättre förutsättningar, säger Moa Rasmusson, ordförande för Svenska Cykelstäder. 

–  Ska vi klara klimatmålet behöver fler välja att cykla oftare. Då krävs mer pengar till cykelsatsningar och ett moderniserat regelverk. Med rätt förutsättningar kan Sverige ta på sig ledartröjan när det gäller cykling i Europa, säger Isabella Thöger, verksamhetschef för Cykelfrämjandet. 

Vi föreslår gemensamt tre åtgärder som är särskilt viktiga för att det ska bli enklare och billigare att skapa ett trafiksystem där fler personer oftare väljer cykeln.

Möjliggör statliga medel till steg 1- och 2-åtgärder. Vi föreslår att Trafikverket ska ges möjlighet att initiera, medverka och finansiera steg 1 och steg 2-åtgärder, det vill säga åtgärder för att påverka transportvalet och optimera transportsystemen. För att åstadkomma det måste Trafikverkets uppdrag och direktiv förändras. Regeringen måste också avsätta medel för detta arbete. 

Ändra väglagen och anläggningslagen. Vi föreslår att regeringen förändrar väglagen och anläggningslagen så att cykelvägar kan byggas där de gör bäst nytta. Idag sätter dessa lagar käppar i hjulet för statligt finansierade cykelvägar. Lagarna är omoderna och tar inte hänsyn till cykelns särskilda möjligheter och behov som ett eget transportslag. En modern lagstiftning är ett måste för att skapa hållbara transportsystem.

Avsätt mer pengar till cykel. Vi föreslår att de statliga investeringarna i cykelinfrastruktur utökas och att länsplanerna får en större del av de statliga investeringarna. Tio procent av svenskarna cyklar – men cykel får bara en procent av pengarna. Vi föreslår att minst tio procent av de statliga medlen i den nya nationella planen öronmärks för cykelinvesteringar”

Hela yttrandet från Svensk Cykling

Hela yttrandet från Svenska Cykelstäder

Ledarkrönika på temat:

Coronapandemi och klimatkris – Sverige sover bort chansen till en grön omställning


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in