Vinnaren av Thule VeloCompact 3 utsedd

Vinnaren av Thule VeloCompact 3 utsedd


 Thule VeloCompact 3 är en robust, tålig och cykelhållare för dragkrok som är enkel att använda. 

  • Den stabila dragkrokskopplingen gör det enkelt att montera och justera cykelhållaren innan den låses fast med spännhandtaget.
  • Lastkapaciteten kan utökas till fyra cyklar med hjälp av en adapter för en fjärde cykel
  • Enkel lastning av cyklar tack vare de löstagbara cykelarmarna med låsbara vred
  • Enkelt utdragbara hjulhållare gör det möjligt att transportera cyklar med lång hjulbas
  • Den smarta fotmanövrerade tiltfunktionen gör bagageutrymmet lättåtkomligt
  • Enkelt att fästa hjulen tack vare långa spännband med pumpspännen
  • Enkel att fälla ihop och förvara – får plats i de flesta bagageutrymmen
  • Cyklarna kan låsas fast i cykelhållaren som i sin tur kan låsas fast i dragkroken (lås ingår)
  • Förmonterad – inga verktyg behövs

Gjord för tre cyklar, men kan byggas ut för att få plats med fyra, med en total maxvikt på 60 kilo.

 

[form code= 87]

Lycka till! 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Minitest: Bosch Fontus cykeltvätt

Minitest: Bosch Fontus cykeltvätt


En portabel trädgårdsslang

Med intåget av portabla och relativt billiga högtryckstvättar är det här med lerig och sölig cykling, i synnerhet under höst och vinter, numera ett något mindre problem. I alla fall om man bor i lägenhet eller inte har tillgång till någon slang att spola av sin cykel med.

Vi skulle nog egentligen inte kalla Bosch Fontus så värst kompakt (eller billig) för den är faktiskt nästan lika stor som en vanlig högtryckstvätt. Men det är för att den har en helt integrerad tank som rymmer så mycket som 15 liter. Inte heller rör det sig om någon form av högtryck, utan trycket är i paritet med det man får från en smal version av en trädgårdsslang. Maxflödet är 3,1 liter/minut, vilket räcker fint för att spola av cykeln med. Däremot krävs det att man ställer in den på det starkaste av tre valbara lägen. Slangen, som är en vanlig trädgårdsslang på totalt 4 meter, förvaras i ett fäste på baksidan. Munstycket med tillhörande borste har sin plats under en lucka på framsidan – kompakt och enkelt. Det vi kan sakna är en plats att förvara en flaska cykeltvätt på. 

Fontus har inget inbyggt batteri utan använder sig av samma löstagbara batteri som man hittar i övriga prylar från Bosch, ett system de kallar ”Power for ALL”. Det är förstås smidigt om man nu har flera prylar från Bosch, men annars lite segt att behöva ha koll på ännu en laddare och ett batteri. Batteriet räcker ungefär en timme så man kan köra flera tvättar på en laddning. 

Tanken har en stor öppning med rejält skruvlock. Den generösa öppningen gör det möjligt att fylla tanken via exempelvis en duschslang, något som är väldigt praktiskt om man bor i lägenhet. En fördel med denna typ av portabla tvättar kontra en vanlig trädgårdsslang är att man även kan fylla dem med varmt vatten, perfekt om cykeln är täckt av is och snö efter turen. När tanken är helt fylld blir Bosch Fontus kanske lite i tyngsta laget om den ska bäras upp och ner för trappor, men det är förstås ett plus att den både har hjul och teleskophandtag.

Om man vill ha en kompakt cykeltvätt med inbyggd tank av den lite större kalibern – då är Bosch Fontus ett riktigt bra val.  

Cirkapris: 2 400 kronor (utan batteri och laddare)


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Minitest: Giro Aether Mips

Minitest: Giro Aether Mips


Mips 2.0

Vad Mips är behöver nog ingen djupare beskrivning vid det här laget. Sannolikheten att du själv kör i en hjälm som har det svenska rotationsskyddet Mips är nog ganska hög (vi killgissar att den är runt 50 procent).

I hjälmen Aether har Giro tagit användandet av Mips ett steg längre. Man har här placerat det gula glidskiktet mellan två hjälmdelar, vilket alltså innebär att även hjälmen i sig kan rotera. Fördelen är dels att man får ett mer aktivt rotationsskydd, och dels att man slipper ha det gula Mips-skyddet direkt mot huvudet – något som i vissa fall kan påverka saker som ventilation och komfort.

När det kommer till ventilation är Aether en minst sagt sval historia – ventilationshålen är väl tilltagna. Hjälmen har dessutom luftkanaler på insidan, något som hade varit omöjligt med en mer konventionell Mips-lösning.  Konstruktionen ger en av marknadens kanske mest välventilerade hjälmar, i synnerhet i en hjälm med Mips.

Giro Aether sitter väldigt jämt på huvudet, utan några tryckpunkter. Men om du har ett lite koniskt format huvud kan du kanske uppleva hjälmen som lite grund. Designen är även den åt det lite breda hållet, så har du ett smalt ansikte är svamplooken nog inte allt för långt bort. Men den passar samtidigt väldigt bra ihop med ett par feta, breda glasögon. Glasögon som förövrigt har väldigt bra gummikuddar att ligga och vila på i hjälmens frontkanaler när de inte används.

För att Mips-skyddet ska funka optimalt, och för att det ser bättre ut, gäller det dock att ha koll så att hjälmens två halvor ligger i fas – för de kan lätt flyttas runt och hamna i fel läge. Det är även bra att se till att det inte samlas massa smuts och jord mellan hjälmhalvorna som kan ligga och skava (kör du bara landsväg är det däremot ett icke-problem).

Ur ett rent analogt perspektiv är nog Aether en av de mer avancerade standardhjälmarna som finns på marknaden just nu. Att den kostar därefter säger en del i sig.   

Vikt: 250 gram

Pris: 3 500 kronor


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Nya Garmin Varia – test

Nya Garmin Varia – test


Garmin Varia RTL516 är namnet på Garmins senaste uppdatering på Varia, baklampan som hjälper till att hålla dig säker på vägarna.

Förutom att vara en väldigt kraftfull baklampa, med synlighet på upp till 1,6km i dagsljus, innehåller den nya Varia en radarfunktion som håller koll på upphinnande trafik. Garmin Varia kan därför varna dig, via din cykeldator, när du är på väg att bli omkörd av en bil eller lastbil. På så vis hinner du förbereda dig och slipper bli överraskad eller i värsta fall vingla ut i vägen vilket kan leda till en olycka.

Varia fungerar givetvis med Garmins cykeldatorer, men för att inkludera alla cyklister är den även kompatibel med andra vanliga varumärken som Wahoos datorer. Den går dessutom att koppla upp mot en app i telefonen för dig som inte använder en cykeldator utan har din lur monterad på styret.

Varia Radar 2020

Redan på 150m kan varia känna av en upphinnande bil och varnar då både med ljud och visuell information om att ett fordon är på gång. När Varia plockar upp bilen kommer skärmen ramas in av en färg samtidigt som en prick dyker upp längs skärmens kant. Pricken representerar alltså bilen och rör sig längs kanten ju närmare den kommer, vid flera bilar dyker flera prickar upp. Varia känner dessutom av hur snabbt bilen närmar sig och anpassar färgen på skärmen efter hastighet en lägre fart representeras av gult som sedan närmar sig orange och rött ju snabbare det går.

När Cykloteket testade produkten tillsammans med ambassadören och proffscyklisten Sara Penton, kunde vi konstatera att den plockade upp 100% av alla bilar och motorcyklar som dök upp och den gemensamma slutsatsen var att det är en pryl som skapar ett extra lugn när man är ute på vägarna. Man slipper bli överraskad av upphinnande trafik och man kan utan större ansträngning förbereda sig varje gång man bli omkörd – speciellt vid cykling i motvind då vindens sus gör det ännu svårare att höra bilar som kommer bakifrån!

Spana in filmen för att se hur produkten faktiskt fungerar i verkligheten!


Köp Garmin Varia RTL516 här


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Camelbak – abrovinken som blev en världssuccé

Camelbak – abrovinken som blev en världssuccé


Året är 1989 och cykelentusiasten Michael Edison ska köra tävlingen ”Hotter’N Hell 100”: en 16 mil lång landsvägstävling som äger rum i Wichita Falls, Texas, mitt under den stekheta sommarvärmen.

Då möjligheterna att fylla på vattenflaskorna under loppet är minimala får Edison, som är medicintekniker till vardags, idén att fylla en medicinsk dropp-påse med vatten och stoppa ner den i en stor socka. Sedan stoppar han sockan i cykeltröjan och drar slangen över axeln som han fäster med en klädnypa. Det såg kanske inte så snyggt ut och han drog nog åt sig några skratt. Men där och då föddes vätskesystemet som kom att kallas Camelbak och som nu finns i en uppsjö olika versioner och varianter.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Historien om Bianchi

Historien om Bianchi


Året var 1885. Som 21-åring grundade Edoardo Bianchi en verkstad på via Nirone 7 i centrala Milano. I verkstaden tillverkade och lagade han medicinska verktyg, hjul till skottkärror, köksutrustning och massa annat. En dag tog han emot en cykel som en kund ville ha lagad. Från den dagen väcktes Edoardos cykelintresse. Han ville utveckla cykeln, göra den säkrare. Som den innovatör han var så kom han redan i ett tidigt skede att bli omskriven för sina celesteblå hojar. (Det finns lite olika rykten kring att det råkade bli just färgen celeste. Ett av dem handlar om slumpen. För när det inte fanns tillräckligt med blåfärg blandade de färgerna som fanns och så blev det celeste. En annan version är att man använde sig av färg från militären. Sen finns en tredje betydligt mer romantisk version) Hur det än ligger till med den historiska sanningen är färgen för evigt förknippad med Bianchi som, om vi har vår historia i ordning, är världens äldsta tillverkare av cyklar som fortfarande är igång.

Det första stora uppsvinget kom när vännen Giovanni Tommaselli gick med på att köra Grand Prix de la Ville de Paris 1899 på en Bianchi, en tävling som fick lika stor medial uppmärksamhet då som Tour de France får i dag. Det var racet att vinna på den tiden och Tommaselli, ett par gånger italiensk mästare i sprint på bana, gjorde det man hoppades på. Han vann och berättade för den stora och samlade pressen att det var hans fina och eleganta cykels förtjänst. Framgångarna för Bianchi fortsatte med fransmannen Lucien Petit-Breton (två segrar i Tour de France) och italienaren Costante Girardengo (två segrar i Giro d’Italia) under den första kvarten av 1900-talet.

Den som förde upp Bianchi till en sanslös popularitet var emellertid Fausto Coppi. ”Il Campionissimo” eller ”Il Airone”, som han kallades, åkte större delen av sin karriär för Bianchi-teamet. Fausto Coppi var den första i historien att vinna Giro d’Italia och Tour de France samma år. En prestation han lyckades med både 1949 och 1952. Ytterligare en har lyckats med prestationen på en Bianchi, nämligen Marco Pantani 1998. Även svenskarna Tommy Prim (två gånger tvåa på Giro d’Italia) och Alf Segersäll gjorde stora resultat med Bianchi under 1980-talet.

Sedan 1997 ingår Bianchi i svenska Cycleurope som ägs av Salvatore Grimaldi. Men allt började på en liten allt-i-allo-verkstad i centrala Milano för 135 år sedan


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in