Vi frågar Viasat om cykel-VM

Vi frågar Viasat om cykel-VM


Janne Blomqvist är för en motorsport-publik här i Sverige kanske mest känd för att kommentera bil- och motorcykelracing och Formel 1 var och varannan söndag på TV10 och Viasat Motor. Att han har ett cykelintresse fick vi se när han med motorsport-kollegan Eje Elgh tävlade uppför den legendariska kurvan Eau Rouge på banan Spa Francorchamps under förra årets belgiska Grand Prix. 

Inför världsmästerskapen på landsväg som kommer sändas på TV10 och Viasat med start den 22 september på söndag, så tog vi en pratstund med Janne och hans bisittare Stefan Adamsson.

Om namnet klingar bekant är det för att Stefans far är den konkurrerande sportkanalens cykelkommentator Anders Adamsson. Stefan har ett förflutet som professionell cyklist och har tävlat för en rad stora lag. 

Stefans meriter:
2:a U-23 EM 2000
9:a U-23 VM 2000
1:a Svenska Linjemästerskapen 2000 och 2002
3:a Svenska Tempomästerskapen 2005
Proffs 2001-2006
Team Coast 2001-2002
Team Bianchi 2003
Team Barloworld 2004-2005
Team Milram 2006

Hur länge har ni cyklat själva?

Janne Blomqvist: Jag har cyklat av och till i många år, men har väl de senaste fem åren gett det lite mer tid. Cyklingen har dessutom varit det enda jag kunnat göra för att hålla mig i någorlunda form då mina knän inte är i bästa skick…

Stefan Adamsson: Jag har tävlat på cykel sen jag var elvaårsåldern. 2006 så hängde jag upp hjulen för gott, så för mig har det varit landsväg till 100%. 

Vilka discipliner ligger er varmare om hjärtat? 

JB: Det är utan tvekan landsväg som jag tycker bäst om att cykla själv. Och får nog tillstå att landsväg är roligast att följa vid sidan av också. Landsvägscyklingen är ju mer profilerad och får också mer utrymme generellt.

Vad kommer vara mest nervöst?

JB: Jag vet inte om jag kommer att var så nervös, kommentera sport har jag ju gjort i många år, men lite spänt är det ju att bli jämförd med Mr Cykel i Sverige, Roberto Vacchi. Nu får jag visserligen hans bisittares son intill mej och det känns grymt tryggt. Det ett omöjligt uppdrag att försöka axla Robertos axlar, jag får helt enkelt göra min egen grej och hoppas att det fungerar…

SA: Att bli jämförd med Vacchi/Adamsson på Eurosport naturligtvis. De har ju tjugo år av erfarenhet så jämförelsen haltar lite. Det är ju jätteroligt att cykelsporten har fått ett sådant uppsving intressemässigt. Att sen försöka jämföra oss med de som har kommenterat cykel i snart 20 år är inte rättvist, de har ju så klart mycket mer erfarenhet och kunskap. Utmaningen är att försöka göra så bra sändningar som möjligt och ge de som tittar en så bra upplevelse som möjligt.

Hur kommer ni att dela upp tiden mellan cykel och motorsport framöver? Måste ni kompromissa på något sätt?

JB: Man får helt enkelt jobba dubbelt så mycket, motorsporten har jag i ryggmärgen, där krävs inte samma totala fokusering som kommer att krävas inför cykel-VM. Men ska jag vara ärlig kommer nog bilarna att få stå åt sidan någon vecka nu.

Är cykel eller motorsport mer spännande/roligare att utöva/kommentera?

JB: Sporterna skiljer sig väldigt mycket åt i själva utövandet, men det finns många likheter också där uthållighet och taktisk förmåga har stor betydelse i båda sporterna. När det gäller utövning så kan en cykeltur vara rent euforisk, men det kan även ett perfekt varv vara på en bana eller på en rallysträcka när man är ett med bilen.

Hur skiljer sporterna sig åt? Jag vet att många F1-förare cyklar för att hålla sig i form. Världsmästaren 2009 Jenson Button till exempel och dubble världsmästaren Fernando Alonso som nyligen köpt ett UCI-lag.

JB: Det är egentligen helt otroligt vilket genomslag cykel har fått i F1-depån, men även hos utövare inom andra motorsportgrenar. Det är helt enkelt ett suveränt sätt att träna på för förarna som absolut inte vill bugga för mycket muskler och ändå vara starka nog att klara en genomsnittspuls under ett race på ca 170 slag

Vad cyklar ni på för cyklar själva?

JB: Jag kör just nu en Scott Foil 15, helt förälskad i den och kan heller inte vara utan Shimanos elektriska växlar Di2 längre.

SA: En italiensk DeRosa.

Vilken var era första cykelminnen?

JB: Min första cykel var något som kallades Bambino, en orange sak som man trampade på framhjulet. Min största cykelminne är utan konkurrens Bernt Johanssons guld i OS i Montreal 1976. Bilderna från upploppet är klassiska även för mig

SA: Cykel har ju alltid funnits som en del av mitt liv, så det är svårt att komma på det första minnet. Men jag minns fortfarande tydligt min debuttävling, Örebro U-2dagars som började med fem km tempo! Blev 24 med tiden 9,48.

Vilka tror ni kommer gå bra under cykel-VM i Florens? Tror ni att Sverige har någon medaljchans?

JB: Det är en tuff linjebana vilket gör att man får räkna bort de mest extrema spurtarna. Jag tror på ett bra VM för Fabian Cancellara. Tempoetappen på Vueltan var grym! Sverigen kan med lite tur vara med när det ska avgöras i herrarnas linjelopp, men störst medaljchans är det ändå på damsidan och Emma Johansson

SA: Emma är Sverige största medaljchans, nästan då det är ett krav på att hon ska ta en medalj. Jag ser fram emot att se Tobias Ludvigssons tempo eftersom jag tror att han kan överraska rejält. Har Tobias en bra dag kanske det räcker till en topp 10-placering.

I U-23 och juniorernas tävlingar har vi flera cyklister som kan vara med och göra bra ifrån sig, kanske inte medaljhopp, men helt klart en chans på topp-10 om allt stämmer.

Campagnolo eller Shimano?

JB: Har bara kört Shimano, så jag får säga det.

SA: Campagnolo så klart!

Rakade eller orakade ben?

JB: Känslig fråga bland cyklister vet jag… Jag kör orakat.

SA: Lurviga ben finns inte på riktiga cyklister!

Sändningstiderna för cykel-VM som startar den 22 september på söndag med lagtempo, har vi skrivit om här



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Emilia Fahlin spurtade till sig en OS-plats

Emilia Fahlin spurtade till sig en OS-plats


Emilia Fahlin spurtade med stor sannolikhet till sig en OS-plats i Tokyo genom sjätteplatsen i World Tour-loppet Gent-Wevelgem i söndags.

– Jag hoppas att det här räcker och att jag får ett besked av SOK snart så att man vet vad som gäller, säger Emilia Fahlin, till vargardacycling.se

Grundkriteriet för Sveriges Olympiska Kommitté är att den aktive ska ha visat att man kan konkurrera om en topp-8 plats i högsta internationella konkurrens. Ett krav som VM-fyran från 2018 nu uppfyllde.

Anders Wiggerud, sportchef på SOK, vill ändå inte lämna definitivt klartecken.
– Men den här insatsen gör att hon förstås ligger väldigt bra till i den sammantagna bedömningen. Nästa möjlighet att bli uttagen är 14:e april, säger Anders Wiggerud, till vargardacycling.se

Det drygt 14 mil långa loppet avgjordes i en stor klungspurt med drygt 30 cyklister inblandade där flerfaldiga världsmästarinnan Marianne Vos till slut var starkast.

– Det är väldigt små marginaler och lite av en cirkus med folk till höger och vänster. Besluten måste fattas blixtsnabbt. Nu blev det någon sekunds stopp på ”min” sida och det kanske var skillnaden mellan en sjätte plats en pallplats. Så även om, jag är nöjd är jag samtidigt lite besviken. Men platsen på pallen kommer, säger Emilia Fahlin.

Övriga svenskor hamnade längre ned i resultatlistan. Hanna Nilsson 78, Sara Penton 80 medan Julia Borgström och Caroline Andersson inte fick någon tid noterad.


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Tre svenskor till start i World Tour-premiären på Strade Bianche

Tre svenskor till start i World Tour-premiären på Strade Bianche


Tre svenska cyklister finns på startlinjen när damernas World Tour inled idag, lördag. Veteranerna Emilia Fahlin, 32 år, Hanna Nilsson, 29 år – och så 19-åriga stortalangen Wilma Olausson

– Det ska bli väldigt spännande att komma i gång på riktigt. Man vill få ett svar på vilket resultat all försäsongsträning gett, säger Wilma Olausson till vargardacycling.se inför klassiska Strade Bianche med start och mål i italienska Siena.

Cykellöftet från Billdal utanför Göteborg värvades inför fjolåret till tyska topplaget Team Sunweb – numera Team DSM – där bland annat meriterade namn som Liane Lippert och Leah Kirchmann finns.
Den coronastympade säsongen gav då inte särskilt många chanser för Wilma att mäta sig med världseliten men nu hoppas hon på fler möjligheter.
– Jag känner att jag har utvecklats väldigt mycket både när det gäller styrka och snabbhet det senaste året. Att jag får starta i premiären betyder att lagledningen tror på mig även om jag fortfarande är med för att se och lära.


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Upsala CK får SM i Landsväg 2021-2022

Upsala CK får SM i Landsväg 2021-2022


Svenska Cykelförbundet har tilldelat Upsala CK Linje-SM under 2021 och 2022. Linje-SM 2021 kommer genomföras under helgerna 12-13 juni samt 19-20 juni och i nuläget finns tre olika alternativ till tävlingsbana, beroende på coronapandemins utveckling och myndighetsbeslut kopplade till Covid 19

– Vi är mycket nöjda med att Upsala CK de kommande två åren arrangerar SM LVG Linjelopp för samtliga klasser. Upsala CK har stor erfarenhet av internationella och nationella cykeltävlingar och tog 2020 med kort framförhållning på sig ansvaret att genomföra SM LVG Linjelopp och Kortbana, med ett bra genomförande. Inför SM-tävlingarna 2021 har vi en förhoppning att situationen med rådande pandemi har en lösning och att vi på plats i centrala Uppsala får uppleva en riktigt cykelfest, säger generalsekreterare Leif Karlsson.

En tävlingsbana i centrala Uppsala är första alternativet, vilket troligtvis blir svårt om nuvarande begränsningsförordning kvarstår. Alternativ två går vid Linnés Hammarby, strax utanför Uppsala. Delar av Tour of Uppsalas banor ingår i alternativ två.

Upsala CK stod värd för SM Landsväg Kortdistans, samt Linje SM 2020. SM-tävlingarna genomfördes då på Arlanda Testtrack, samt Tierp Arena. FOTO: Jenny Palmqvist

Sista alternativet är Tierps Arena, där SM arrangerades 2020. En ny asfalterad chikan kommer eventuellt läggas till på bansträckningen i Tierp, som annars följer 2020-års profil.

– Upsala CK tackar för förtroendet att få fortsätta att stå som arrangör för SM landsväg linje, åren framöver. Det är ett erkännande att vi trots alla restriktioner och alla problem för cykelsporten som pandemin medför, ändå kunde genomföra fina SM tävlingar under fjolåret. De erfarenheter vi fick då, tar vi med oss inför årets tävlingar, säger Göran Mattsson, ordförande i Upsala CK.

Precis som förra året är SM Landsväg Linje uppdelad på två helger. H40-H55 är först ut lördagen den 12 juni som avrundas med USM Stafett. På söndagen kör D40-D70, ungdomsklasser samt H60-H70. Helgen efter är det dags för eliten, samt juniorerna att göra upp.

SM Program Landsväg Linje 2021

Lördag 12 juni: Masters H40-H55 samt USM Stafett

Söndag 13 juni: Resterande mastersklasser, ungdomar

Lördag 19 juni: Herr Junior, Dam Senior

Söndag20 juni: Dam Junior, Herr Senior


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Kim Magnusson och Nathalie Eklund  – Svenska mästare i Landsväg 2020

Kim Magnusson och Nathalie Eklund – Svenska mästare i Landsväg 2020


Under helgen har alltså Skandisloppet Linje-SM äntligen avgjorts och Sverige har fått nya svenska mästare och mästarinnor.

Herrarna körde 190 km på den 7,6 km långa varvbanan vid Tierp Arena. Fem cyklister attackerade på det 16:e av 25 varv och med endast 3 varv kvar satte proffscyklisten Kim Magnusson in en attack och fick med sig proffset Jacob Eriksson som till vardags kör för norska Team Coop.

– Banan var lättåkt trots allt och vi kom iväg i en perfekt utbrytning. Vi kände att vi hade marginalerna på vår sida. Då varken jag eller Jakob är några spurtare satte vi in en attack mot slutet och gav allt vi hade. Trots att vi var trötta hade jag väl mest ben kvar, säger Kim Magnusson som blev Svensk mästare även 2017. 

Banan var totalt 190 kilometer långt och Kim Magnusson korsade mållinjen på tiden 4:39:20.

Resultat Herr Senior (190 km)

1. Kim Magnusson, CK HVR16, 4:39:20

2. Jacob Eriksson, Gånghester CK, 4:39:21

3. Lucas Eriksson, Gånhester CK, 4:39:25

På damernas tävling stod Clara Lundmark från Norberg CK för en rejäl insats med solokörning hon drog igång princip från start och som sedan höll närmare 100 av banans totalt 114 km. Förväntningarna var höga på proffscyklisten Emilia Fahlin som inför dagen tagit bort gipset från en nyopererad handskada. Emilia körde offensivt under dagen och i slutspurten var Emilia i ledning. De sista 50 meterna tryckte Nathalie Eklund sina sista krafter och passerade Emilia någon meter före mållinjen. Nathalie Eklund från Stockholm Cykelklubb började tävlingscykla för bara två år sedan och har ett förflutet som professionell yrkesdansare från Kungliga Svenska Balettskolan.

Resultat Dam Senior (114 km)

1 Nathalie Eklund, Stockholm CK, 3:04:50

2. Emilia Fahlin, Örebrocyklisterna, 3:04:50

3. Matilda Frantzich, CK Ringen, 3:04:52

Junior SM

Edvin Lovidius från Södertälje cykelklubb stod för en mycket offensiv körning och vann en soloseger i juniorklassen, Edvin vann även kortdistans-SM som Upsala CK arrangerade i mitten av augusti på Arlanda Test Track och helt nyligen tog han en fin 6:e plats vid Europamästerskapen, sannerligen ett namn att lägga på minnet för framtiden.

CK Bure tog hem silver och bronsmedaljerna genom David Larsson och Leo Jacobsson.

I damernas juniorklass vann Tuva Richter före lagkompisen Jennie Olsson. På tredje plats kom Kajsa Eneroth från HiQ Sports Club.

Upsala Cykelklubb har tagit ett stort ansvar under säsongen och med kort varsel på Svenska Cykelförbundets uppdrag arrangerat SM i disciplinerna Master, Ungdom, Para och Kortdistans SM i augusti.

Resultat SM Landsväg Linje

Dam Junior (60,8 km)

1. Tuva Richter, Staffanstorps CK, 1:42:38

2. Jennie Olsson, Staffantorps CK, 1:42:38

3. Kajsa Eneroth, Hiq Sportsclub, 1:43:00

Herr Junior (114 km)

1. Edvin Lovidius, Södertälje CK, 2:48:29

2. David Larsson, CK Bure, 2:49:33

3. Leo Jacobsson, CK Bure, 2:49:33

Resultatlistor finns att hämta här

 Repris från TV-sändningen går att hitta här


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Ludvigsson och Nordén redo för VM

Ludvigsson och Nordén redo för VM


En trupp på sex cyklister representerar Sverige vid UCI Road Championship 2020 i Imola, Italien nästa vecka.

Förbundskapten Lucas Persson hoppades in i det sista på att nyss skadade Emilia Fahlin skulle kunna delta, men nu blir det en trupp utan henne som representerar Sverige på Landsvägs-VM i form av Hanna Nilsson, Wilma Olausson, Julia Borgström, Lisa Nordén, Tobias Ludvigsson och Lucas Eriksson. Lucas Persson kommenterar uttagningarna såhär i ett pressmeddelande

Tempo Damer den 24 september
”VM börjar med Damernas tempolopp den 24 september. Här ställer vi till start med Lisa Nordén som körde in på en fin 14:e placering förra året. Vi hoppas ju såklart att hon kan förbättra det resultatet något.”

Tempo Herrar den 25 september
”På herrarnas tempolopp så ställer vi till start med Tobias Ludvigsson som förra vecka körde in på en fin 5:e plats på avslutande etappen av etapploppet Tirreno-Adriatico.”

Damernas Linjelopp 26 september
”I denna klassen så var tanken att vi skulle satsa allt på Emilia Fahlin som har varit vår bästa åkare dom senaste åren. 2018 då blev Emilia 4:a på en liknande bana i Innsbruck. Tyvärr kommer nu alltså inte Emilia till start efter  olyckan på damernas Giro de Italia. Då väljer vi istället på att satsa på Hanna Nilsson och våra unga cyklister Wilma Olausson och Julia Borgström.”

Herrarnas Linjelopp 27 september
”VM avslutas med herrarna tävling på Söndag. Här ställer vi till start med svenska mästaren Lucas Eriksson. Lucas kör denna vecka etapploppet Skoda-Tour de Luxembourg och räknar med att komma med bra form till VM.”

FAKTA UCI Road Championship 2020

Det blir Italienska Bologna och staden Imola som står värd för UCI Road Championship 2020. VM skulle ursprungligen ha gått i Aigle-Martigny, Schweiz, men landets corona-restriktioner satte stopp för arrangemanget.

Med anledning av Covid-19 har UCI valt att begränsa tävlingarna till elitklasserna, det innebär att varken juniorer eller U23 kommer att delta i årets Landsvägs-VM.

Start och mål kommer att äga rum på klassiska Imola motorbana och herrbanan kommer att vara 259,2 km med nästan 5000 meter klättring. Dameliten kör 144 km och 2750 höjdmeter.

Program UCI Road Championship 2020

Torsdag 24 september: Dam Elit Tempo

Fredag 25 september: Herr Elit Tempo

Lördag 26 september: Dam Elit Linje

Söndag 27 september: Herr Elit Linje


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*