Besök hos cykelfirman Rivendell

Besök hos cykelfirman Rivendell


Amerikas cykelhistoria finns till stor del i Kalifornien. Här byggdes den första mountainbiken, härifrån kommer Gary Fisher, Tom Ritchey, och flera andra av cyklingens halvgudar, här föddes och lever några av de stora företagen. Den sportiga, atletiska sidan av cykling dominerar fortfarande här. Men vad händer under ytan? Bicycling har besökt två små cykeltillverkare i the Bay Area, området kring San Francisco-bukten, och lyssnat på hur de placerar in sig själva i dagens cykelindustri. Dessa är två exempel av en flora av indie-tillverkare, på många sätt olika, men ändå förenade i sin särart, i sina genomtänkta och välformulerade cykelfilosofier och i att aldrig kompromissa med sina ideal.

– En modern racercykel är en slit och släng-produkt som är billig att tillverka men dyr att köpa. De beskrivs som världens bästa cyklar, för att de körs av världens bästa cyklister. De betraktas som det yppersta av tillverkningsskicklighet, som något vi alla borde vilja äga och köra. Men det finns inget riktigt hantverk i dem, för mig är de bara dyra cyklar, säger Grant Petersen på Rivendell Bicycle Works, om moderna cyklar.

Den så kallade head tube badge, metallmärket som fästs vid styrhuvudet på varje Rivendell. Namnet härstammar från Tolkiens Ringen-berättelser. 

Det är i mitten av april, en gråfuktig dag. På tåget sitter sömniga pendlare, och senare under dagen kommer ett litet jordskalv att orsaka förseningar i kollektivtrafiken. Men än så länge är det lugnt och stilla här i Walnut Creek, ett litet industri- och kontorsområde omgivet av gröna kullar, en halvtimme öster om San Francisco. På en trästol framför ett bord, mitt i Rivendell Bicycle Works lilla butik sitter Grant Petersen, företagets grundare och ledare. Han är vältalig, sällan koncis, ofta med en sarkastisk humor, och hela tiden intressant.

När han ger sin bild av cykelindustrin blir det tydligt att han tror på sin egen produkt. Moderna cyklar byggda i olika plaster ger han inte mycket för:

–Tidigare var en racercykel en förfinad version av en allroundcykel, tillverkad med bättre komponenter för att klara de krav som tävlingscyklister hade. Men idag kör elitcyklisterna i princip på cyklar som vem som helst kan köpa. Och på ett sätt är det mer hederligt, men samtidigt är det extremt ohederligt, för proffsen får så många. I butik kanske hojen kostar 50 000 kronor, men teamcyklisten betalar ingenting – han kan få ett dussin sådana cyklar om året. Om han ramlar så byter man hellre ut hela cykeln än att riskera att den senare går sönder, och allt filmas och hamnar på Youtube.

Tre Rivendells. Stålramar, Brooks-sadlar, skinwall-färgade däck med väl tilltagen luftkammare. Mycket mys. 

– Men vanliga cyklister betalar riktiga pengar, och om man tittar på livslängden hos de här kolfiberramarna, så är det horribelt, det är en lögn. Det är en stor lögn.

Som marknadschef och designrådgivare för japanska Bridgestone Bicycles USA-avdelning under 80- och 90-talet, introducerade Petersen flera mångsidiga, svårkategoriserade, cykelmodeller. Hans position i företaget gav honom möjlighet att realisera en del av sina designidéer, men tvingade honom också att acceptera en utveckling där dessa idéer kom alltmer i otakt med den övriga industrin. Återförsäljare ville ha cyklar som var lätta att sätta etikett på och lätta att sälja.

Och sportcyklingens mytologi, en blandning av hjältemod, fysiska supermänniskor, och teknisk utveckling, erbjöd många säljargument. Men en racercykel är enligt Petersen en väldigt begränsad cykel. Dessa begränsningar blev allt tydligare när tillverkare gjorde cyklarna mer och mer extrema – lägre vikt, kompaktare geometrier, mer avancerade komponenter. Denna utveckling, säger han, har resulterat i superspecialiserade cyklar, som är olämpliga för det stora flertalet icke-professionella cyklister, och som i många fall inte ens är idealet ens för elitåkarna.

Det var därför som Grant startade Rivendell Bicycle Works år 1994. Målgruppen var tydlig, han kallar cyklarna för ickeracers:

– Alla våra cyklar, och allt jag gjort sedan dess, är försök att komma bort från racercyklingen, och göra cyklar mer praktiska.

Och han är övertygad om att de flesta skulle trivas bättre på en Rivendell.

– Det tror jag absolut. På våra cyklar, eller åtminstone på den här typen av cyklar. Faktum är att jag VET det, det kanske låter alltför arrogant. Men vad är det egentligen jag vet? Jag vet att folk föredrar en bekväm cykel framför en obekväm. Jag vet att det är bekvämt med lite mindre lutning på kroppen, för att avlasta händer och handleder. Jag vet att de flesta vill ha ett däck som absorberar stötar framför ett som är hårt och studsar när man cyklar över ojämnheter. Och så vidare.

 Grant Petersen 

Nöjd med livet

Grant säger att han är nöjd med hur det har gått. Glad över friheten, över medarbetarna, och glad över att han kan leva på två av sina färdigheter – cykeldesign och kommunikation. Så hur är det med drömmar?

– Om jag kunde göra vad jag ville, så skulle jag öppna Rivendell-butiker överallt där det var vettigt. Som det är nu så har vi svårt att nå tillräckligt många. Varje dag ser jag folk på cyklar som är olämpliga för ändamålet, och som inte är anpassade till cyklisten. Om vi hade fler butiker så skulle vi kunna erbjuda dessa personer någonting annat. Han tycker trots all skepsis att det finns en stor bredd och mångfald i dagens cykel-industri, men att den mediala och ekonomiska kraften i professionell landsvägscykling används för att placera racingcyklar ”the wackiest and weirdest bikes” längst fram i butikernas skyltfönster och i konsumenternas hjärnor.

Och att utvecklingen av dessa extrema cyklar tvingar andra grenar av cykling mot sina extremer – oavsett om det handlar om alltmer avskalade fixies, eller minutiöst restaurerade vintagecyklar.

– Det finns många bra element och idéer, men det bästa kommer från mer nedtonade, mer sansade variationer och kombinationer av dessa teman. Allt är inte dåligt – det finns jättebra cyklar att köpa, från många tillverkare. Och det är bra. I don’t want to be the only fish in the pond – I want the pond to be bigger, with more fish in it, säger Grant Pedersen när han avslutar vårat samtal för att fortsätta jobba.

Sugen på en cykel vars ram är konstruerad med muffar? Besök Rivendells hemsida

Nästa helg intervjuar vi en annan custombyggare med säte i San Francisco. Då pratar vi med den japanske mästaren Hiroshi Iimura på Jitensha Studio


Antal kommentarer: 5

Sven-Erik

”Skriven: 2013-12-01” är verkligen missvisande. Det är klart att återvinning är en bra idé, men den här intervjun gjordes ju inte precis i år. Det har ju hänt en del med Rivendell även om Grant Petersen troligtvis låter likadant, mer eller mindre.Butiken har de flyttat, så den bilden stämmer inte heller. Jitensha Studio artikeln är väl lika ålderstigen misstänker jag. Tag hellre fatt i dagens Grant/RivBike och andra amerikanska profilcyklar som Vanilla. Det är värt besväret att uppmärksamma stålisterna, även om jag får erkänna att min Rambouillet står stilla till förmån för titaner.


Erol Orhun

Vilka titanhojar?


Sven-Erik

3x Litespeed [Blade, Natschez, Tuscany] och 1xHabanero CrossDisc. Där skulle varit en Santana Tandem också, men någon bjöd över mig. 🙁


Erol Orhun

Trevligt. Har själv en custom-titan från Black Sheep i Colorado. Ett material som har hamnat litegrann utanför fokus med branschens fascination för kolfiber…
Höll på att slå till på en filet brazead Santana förra hösten, men sansade mig i sista sekund. Står cyklar parkerat överallt i lägenhet och balkong…


Sven-Erik

Black Sheep är ju en annan särling som borde lyftas fram. Samtidit som de bygger raka dimantramar så töjer de ju gränserna rejält. Själv skulle jag vilja ha en Tumbler som här i Skåne fast snön nu fallit, precis som däcken på cykeln, sjunger ut att den Makes No Sense At All.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Fem faser av ofrivillig vila

Krönika: Så kom dagen då sannolikhetsläran skulle ta ut sin rätt på de ackumulerade Strava-milen....

Läs mer

När cyklande kvinnor var en provokation

Cykeln är det föremål som mer än något annat påskyndade jämställdheten mellan män och kvinnor....

Läs mer

Om Trump kunde cykla

Ledare: John F. Kennedy sägs ha myntat de bevingade orden ”Nothing compares to the simple...

Läs mer

I backspegeln: legendariska Campagnolo

Andreas Danielsson berättar hur det legendariska företaget Campagnolo fick sin start. De tillverkade inte bara...

Läs mer

Vintercykla med hela världen!

12 februari är det dags igen för Vintercyklingens dag. Nu kanske du redan cyklar året...

Läs mer
Trafikverket kastar in handduken och struntar i cykling

Svenska Cykelstäder, Svensk Cykling och Cykelfrämjandet sparar inte på krutet när de nu gemensamt yttrar sig om Trafikverkets förslag. De...

Läs mer
Det ser mörkt ut för cyklar på SJs tåg

EUs nya och så gott som klara resenärsdirektiv kommer innebära ökade möjligheter till att ta med cykeln på tåg i...

Läs mer