Vi besöker custom-byggaren Jitensha

Vi besöker custom-byggaren Jitensha


Missade du vårt besök hos cykeltillverkaren Rivendell i San Francisco? 

Amerikas cykelhistoria finns till stor del i Kalifornien. Här byggdes den första mountainbiken, härifrån kommer Gary Fisher, Tom Ritchey, och flera andra av cyklingens halvgudar, här föddes och lever några av de stora företagen. Den sportiga, atletiska sidan av cykling dominerar fortfarande här. Men vad händer under ytan? Bicycling har besökt några små cykeltillverkare i the Bay Area, området kring San Francisco-bukten, och lyssnat på hur de placerar in sig själva i dagens cykelindustri. 

Efter vårat besök hos Rivendell besöker vi Jitensha, drygt två mils färd bort. Jitensha bygger också sina cyklar i stål. Cyklarna ser ut som cyklar gjorde förr. Enkla och okomplicerade byggen konstruerade för att användas.

– Kanske är det ett japanskt sätt att tänka, men jag ser inte cyklarna som en del av min själ, de är bara saker. En bra hantverkare låter sin skicklighet, inte sitt namn, leva i föremålet, fortsätter Hiroshi Iimura, som driver den lilla cykelbutiken Jitensha Studio.

Den anspråkslösa fasaden mot Bancroft Way, en lugn gata i universitetsområdet Berkeley, strax utan för San Francisco, öppnar upp mot en liten butik. Det är ljust, stramt och elegant. Samma adjektiv funkar på cyklarna i lokalen. En anspråkslöshetens filosofi genomsyrar hela verksamheten. Den finns i Iimuras kommentar om hur glad han är att kunna jobba med något som han tycker är till nytta för individen och samhället, i butikens inredning, och, framför allt, i cyklarna.

– Enkelhet är min designfilosofi. Vi behöver ingen gimmick, inga ”funny things”, berättar Iimura.

Förutom estetik och funktion framhåller han glädje som en viktig del av en bra cykel. Ur dessa ideal har Hiroshi mejslat ut sin karaktäristiska design. Och det finns tydliga gränser för vilka custom-cyklar han bygger:

– Jag förklarar för kunden vad jag gillar, och om han eller hon har åsikter som ligger alltför långt från mina egna, då accepterar jag inte uppdraget.

Natsumi, Iimuras dotter, inflikar, 

– Det kan vara en annan grundsyn på cykling, att ett förslag är opraktiskt, eller något annat.

Iimura är från början ingenjör och industridesigner, och flyttade från Tokyo till New York år 1978. Fyra år senare fortsatte han vidare över USA till San Francisco, och startade Jitensha Studio. Det finns fördelar med att ha ett eget märke – friheten att göra som man vill, att vara trogen sina ideal. Men det finns också begränsningar.

Så hur skulle Jitensha Studio se ut om allt var möjligt?

– Då skulle jag, förutom de cyklar vi säljer nu, också göra en serie produkter av bra kvalitet till lägre pris. En enkel, massproducerad, men ändå välbyggd cykel. Hiroshis genomsnittliga kund är någon som uppskattar hantverket, och gillar designen. Det är någon som är medelålders och som vet vad han eller hon vill ha – en komplett cykel kostar från 3500 dollar. Men en kund kan fångas långt innan cykeln köps, eller ens byggs. Hiroshi berättar om en kund som längtade länge innan han slog till på en Jitensha.

– Nyligen kom det in en man och berättade, ”för tjugo år sedan passerade jag er butik varje dag när jag pluggade på universitetet. Och varje dag drömde jag om att äga en av era cyklar, men då hade jag inte råd. Nu har jag det”.

Många intressanta cyklar och foton från Iimuras workshop, Jitensha Studios.


Nytt nummer ute i butik nu!

I detta nummer har vi:

  • Snackat med Emil Johansson om livet upp och ner
  • Grusat ner oss!
  • Snackat med Jonas Bohr om rekordförsöket
  • Kraschat på Mallis 312

Ute nu!

Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Göran Kropp och expeditionen vi aldrig glömmer

Det är 25 år sedan Sveriges saltaste äventyrare i modern tid genomförde sin allra mest...

Läs mer

Gruset blev till guld

Ledare: Svenska cyklister har dåligt med fristäder – inte ens på våra så kallade cykelbanor...

Läs mer

50 år sedan Gösta Fåglums historiska bedrift

För 50 år sedan skrev Gösta ”Fåglum” Pettersson svensk idrottshistoria med sin seger i Giro...

Läs mer

5 varningstecken på att Zwift tagit över ditt liv

Lite sen på bollen kanske, men nu är du inne i värmen. Du har just...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Fem faser av ofrivillig vila

Krönika: Så kom dagen då sannolikhetsläran skulle ta ut sin rätt på de ackumulerade Strava-milen....

Läs mer
När cyklande kvinnor var en provokation

Cykeln är det föremål som mer än något annat påskyndade jämställdheten mellan män och kvinnor. Det hävdade i alla fall...

Läs mer
Om Trump kunde cykla

Ledare: John F. Kennedy sägs ha myntat de bevingade orden ”Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride.”...

Läs mer