Växelvajrar – service och byte

Växelvajrar – service och byte


Att smörja eller byta till nya fräscha växelvajrar och -höljen är en av de enklaste sakerna man själv kan göra. Det är också något som verkligen har stor betydelse för cykelns funktion.

1. Byt bakväxelvajerhöljet dubbelt så ofta som de andra växelvajerhöljena.
Här samlas smuts snabbt och då uppstår friktion, vilket försämrar precisionen i bakväxeln. Du kan också snabbsmörja detta hölje. Växla kedjan till de stora dreven bak först. Slacka sedan vajerspänningen genom att växla till tyngre lägen, men bara i reglaget – trampa alltså inte när du växlar. Nu är vajern slapp och du kan haka av bakväxelvajerhöljet från ramstoppet. Torka rent och smörj in vajern med ett tunt lager fett.


2. Ska du byta växelvajrar och höljen börjar du med att ta bort de gamla.
Växla i reglagen till deras sista läge, där vajern är så lite spänd som möjligt. Detta motsvarar minsta drevet bak och minsta drevet fram. Lossa fästbulten till vajern (på växeln) med insexnyckeln, kapa av ändhylsorna och dra ut växelvajrarna ur reglagen.


3. När du tagit bort alla växelvajrar skruvar du in justerskruvarna nästan helt i botten.
Dels den på bakväxeln där vajern går in och dels de båda växelhöljestoppen på ramen.


4. Släng inte de gamla höljena, spar dem som en kapmall.
Men kontrollera först att längden på dem är bra. Böjen på höljena ska vara mjuka och runda. De får inte vara så snäva att växelhöljena stramar eller sträcks mot ramen när man svänger (gäller mest vajerhöljen som är dragna under styrlindan som Campagnolo eller Sram). Men de ska inte heller vara längre än nödvändigt. Då uppstår mer friktion och flex vilket försämrar funktionen.

5. Kapa de nya höljena efter de gamla om de verkar stämma.
Annars får man måtta med de nya okapade växelhöljena. Se till att hålet blir runt där du klipper av höljet. Ett sätt att säkerställa detta är att kapa höljet med en gammal växelvajer i, då plattas det inte till av tången. Se till att det inte finns några grader som kan ligga emot vajern.

6. Montera på hylsor i alla ändar av höljena.
Höljena är förfettade (Shimano och Campagnolo) och fettet ligger i den ände som har en logga på sig utvändigt. Det är alltså i denna ände av höljet som vajern ska stickas in. Man behöver inte addera mer fett till nya vajersystem.



7. Montera de nya vajrarna och höljena.
Dra fast vajrarna i samma läge som de lossades, det vill säga i det mest slackade läget. Det innebär att kedjan ligger på lilla drevet fram och bak. Spänn vajrarna för hand och dra fast dem i fästbultarna med hjälp av insexnyckeln. Dra sedan i vajrarna för hand så att höljena komprimeras. Du behöver förmodligen lossa och spänna vajrarna igen efter detta. Kapa vajern några centimeter från fästskruven och sätt på en ändhylsa.

8. Kontrollera att växellägena stämmer.
Börja med bakväxeln. Växla upp några lägen och kolla att kedjan löper rent. Finjustera vajerspänningen (eller egentligen längden på ytterhöljet) med justerskruven på bakväxeln. Vajerspänningen, eller egentligen höljets längd, är det enda som styr kedjans position. Kolla att alla lägen bak och fram stämmer och att inget missljud som skrap eller rassel uppstår.

9. Det kan vara bra att kontrollera ändlägena på växlarna också.
Skruven H (High – tung växel) spärrar bakväxeln så att den inte kan gå förbi det nedersta, minsta drevet bak. Skruven L (Low – lätt växel) spärrar bakväxeln så den inte kan gå förbi det största drevet bak och in i ekrarna. Skruva på dessa endast då kedjan ligger i motsvarande position och kontrollera att kedjan löper rent men inte kan gå förbi dessa ändlägen. Framväxeln har motsvarande skruvar. Dessa ändlägesstopp har inget med växellägena att göra (se punkt åtta).

10. Finjustera växellägena.
Under dina första cykelturer bör du med hjälp av justerskruvarna på ramen finjustera växellägena. Det gör det nästan alltid då vajrar sträcks något och höljen och hylsor komprimeras under de första turerna. Örat är din bästa vän – kedjesystemet ska vara så tyst som möjligt. Det här behöver du: vajerbitare, skruvmejsel, insexnyckel.

Kevin Bladh, teknisk servicechef på Shimano, är killen som undervisar din lokala mek.


Nytt nummer ute i butik nu!

I detta nummer har vi:

  • Snackat med Emil Johansson om livet upp och ner
  • Grusat ner oss!
  • Snackat med Jonas Bohr om rekordförsöket
  • Kraschat på Mallis 312

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 17

Jojje Borssén

Hans Ulriksen

Christer Ericsson

Hristo Hristov

mkt brå tips


juha Heinonen

mycket bra


Patric Mauritzon

Mats Anderman

Lars Uhlander

Janne Högberg

Radivoj Sinik

Helt kanon, men frågan är hur jag ska göra med SRAM RED ? Har en Cervélo R3 2009 och är inte nöjd med instälningarna på både fram och bakväxlar. Ett jävla skrapande. Har försökt justera själv men efter varje tur så nytt skrapande och missljud på nya ställen. Cykeln har rullat runt 50 mil ca. Vad göra ?


Johan Källberg

Carl Johan Fredin

Bo Andersson

Mats Green

Cecilia Carlsson Eriksson

Kurt Paulsson

Tillägg till moment 1.
. . . . . . Nu är vajern slapp och du kan haka av bakväxelvajerhöljet från ramstoppet. Torka rent och smörj in vajern med ett tunt lager fett.
– Passa på att kolla vajeränden i växelreglaget.


Olof Karnros

Vill gärna läsa om den senaste varianten där vajern ligger monterad under lindan.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Säkra greppet

Med lösa handtag inte bara känns utan är nog din cykel lite halvfarlig att att...

Läs mer

Byta kedja själv - så gör du

En sliten kedja gör ingen glad och att byta själv är lättare än man kan...

Läs mer

Keramiska eller vanliga lager, vad är grejen?

Tillverkarna hävdar ofta att keramiska lager är bättre för att de bland annat är rundare...

Läs mer

6 enkla knep till en lyckligare cykel

Din cykel fungerar bättre och håller längre om du tar hand om den. Och gör...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Kollar du cykeln rätt inför varje runda?

Några minuter kan spara dig ganska mycket onödigt krångel.

Läs mer
10 fakta och myter om däck som gör din cykelupplevelse bättre

Visst du det här? Vi punkterar några av däckmyterna.

Läs mer
7 cykelproblem och hur du snabbfixar dem

Ibland skiter det sig vid helt fel tillfälle. Vajerbrott, ekerbrott eller en stor reva i däcket. Lugn, vår mekaniker Henrik...

Läs mer