Vätternrundans subkultur växer


Trenden är tydlig. Allt fler vill köra fort runt Vättern. De senaste åren har starka gäng poppat upp med en enda gemensam målsättning – de ska under en viss tid, och man är beredda att offra alla andra i sin grupp för att lyckas.

Under flera år har sådana här grupper som vill slå rekord och ”vinna” motionslopp varit ett stort inslag på landsväg i Norge. Mest kända är kanske SK Rye med sitt ”ekspressen”-gäng. De gjorde till exempel ett eget rekordförsök på Vättern 2005 då de cyklade runt sjön på 6.41:45. Men de hade servicebil och de körde inofficiellt – dagen innan det riktiga motionsloppet ägde rum. Och sedan några år har vi alltså sub- eller snabbgruppsföreteelsen även här i Sverige.

Bakom en av dessa grupper finns Leo Ranta – en kille som på sin tionde Vätternrunda förra året slutligen gick i mål på 7.24 tillsammans med sin SUB7.30- klunga. Gruppen höll nästan 40 km/h i snitt under 30 mil och ändå har Leo inga funderingar på att skaffa tävlingslicens. Och han är inte ensam. Tendensen pekar på att subgruppsfenomenet växer och det har blivit allt vanligare att motionärer och elit samarbetar för att uppnå maximala resultat. År 2007 gick totalt 25 personer i mål på under åtta timmar och bara tre år senare hade antalet svällt till 257 stycken.

Vad är det för trend vi ser här?
– Jag tror att det här kommer att öka ännu mer, säger Leo Ranta. Många har insett att det går att komma upp i höga snitthastigheter om man organiserar sig och hjälps åt.
Leos subgrupp består av ungefär lika delar elitcyklister och motionärer, varav samtliga är män. Motionärerna lägger ner mer tid på sin träning än gemene man, men ändå är de flesta ”vanliga männis- kor” med jobb och familj.

Gissningsvis har olika cykelforum på internet en stor del i den accelererande trenden där starka cyklister som bor på spridda håll i landet ändå kan få kontakt och bilda lag.

– Det handlar mycket om sammanhållning. Man har allt att förlora på att grilla varandra i backarna. Istället hjälps vi åt. Allt grundar sig på en gemensam målsättning som avgörs i samarbetet. Att det nu går så pass mycket fortare i snabbklungorna gör också att eliten har fått upp ögonen för det här och vill vara med och köra, berättar Leo. Att istället börja tävla skulle innebära en helt annan tillvaro som inte alls lockar alla på samma sätt. Valfriheten att kunna träna och köra lopp när man själv väljer är mycket värt för motionärerna, liksom att helt kunna förfoga över sin egen tid.

– Det handlar ju om farten, gemenskapen och om att få cykla så mycket som möjligt, inte om att få stå på någon pall, säger Leo.

Snabbare och säkrare
Även kansliet bakom Vätternrundan har reagerat på den given. Redan förra året skapade man utrymme för sena starter mellan kl. 9.30 och 9.50 för dem som planerade att köra under nio timmar.
– Det blev väldigt mycket bättre och säkrare. Vi behövde inte göra riskabla omkörningar och stressa andra motionärer i onödan och dessutom fick vi mc-eskort till hjälp när vi skulle genom Jönköping efter elva mil, säger Leo.

Att den sena starttiden också innebär att man kan sova en hel natt innan loppet, är förstås uppskattat av dem som planerar att prestera på max under flera timmar i sadeln.

Arrangören Vätternrundan ser också mycket positivt på utfallet av det nya konceptet och kör vidare under 2011, då 720 cyklister kommer att få starta på förmiddagen. Platserna tog slut på bara några timmar, så nog märks det att trycket är stort. Men man är ändå försiktiga med att uttrycka några konkreta planer på att utöka just detta startfält.
–Vi tycker att allt har fungerat jättebra, men vi behöver utrymme att utvärdera och växa tillsammans med polisen och kommu- nerna i det här, säger Eva-Lena Frick, VD för Vätternrundan.

Eva-Lena betonar också vikten av att alla cyklister tar sitt eget individuella ansvar och hjälps åt för den goda stämningen och säkerheten på vägarna. Alla som deltar i Vätternrundan är lika viktiga och ska känna sig lika trygga, oavsett hur fort man kör.

Loppets gång i snabbklunga
Sätter man 40 km/h som önskad snitthastighet i 30 mil lämnas inget utrymme att värma upp, utan det är full fart från start som gäller. Det går inte heller att hålla en lägre hastighet än 40 under första halvan av loppet, om man vill ha marginalerna med sig in i mål. Trots detta hann Leos SUB7.30-grupp göra två snabba stopp 2010 och ändå klara sin utsatta tid.

De individuella förberedelserna är förstås omfattande, men som grupp har cyklisterna bara tränat ihop en eller ett par gånger – i bästa fall. Under våren har SUB7.30 två inplanerade helgläger där de som har möjlighet deltar och övar på att köra tillsammans. Utöver detta försöker man också köra några motionslopp innan det är dags att skjuta skarpt i Motala.

SUB7.30 har valt att cykla i en ständigt roterande belgisk kedja. Men gruppens storlek kräver att man håller en disciplinerad ordning för att bland annat undvika gummisnoddseffekt efter backar, rondeller och kurvor. Om de som ligger längst fram drar upp farten direkt efter kurvan kommer det att innebära allt större luckor längre bak. Att spurta ikapp kan man bara göra en eller två gånger i dessa hastigheter,
sen är risken stor att man är rökt. För att hålla rätt på gruppen använder lagkaptenen i
SUB7.30 en visselpipa. Med denna kommunicerar han tre budskap till klungan – öka farten, sakta ner samt ändra rotationsriktning. Man behöver helt enkelt varandra och det finns allt att tjäna på att hålla ihop så många och länge som möjligt.

Den som punkterar eller kroknar på riktigt kan däremot räkna med att bli frånåkt, utan omskrivningar. Den som ger sig in i leken får leken tåla.

Eric Olofsson var lagkapten i den grupp som lansera- des som SUB7 och kom in på 7.07 i 2010 års lopp. Inför det nya försöket i år kommer man att lägga extra tonvikt på lagandan.
– Detta innebär att flera kommer att få fungera som hjälpryttare. Vi kommer att jobba mycket mer på att få de allra starkaste i mål under sju timmar, även om det bara blir några stycken. De som orkar vara med och dra för allt vad de är värda i inledningsfasen är enormt viktiga spelpjäser för laget, även om det slutar med att de blir avhängda, berättar Eric.

Att pränta in i oavlönade cyklisters medvetande att de kan komma att offras under den trettio mil långa färden är inte lätt. Men lagets målsättning är benhård, budskapet tydligt och alla som deltar i den sextio man stora klungan har i stort sett handplockats efter kapacitet. För många är det smickrande och en ära att få vara med.

Snabbast av alla
Statistiken visar att SUB-cyklisten är en man i tidiga 40-årsåldern, men det finns undantag. Om 7.06 är en rus- kigt snabb sluttid för en man så är 7.06 ännu ruskigare om cyklisten råkar vara kvinna. Och på 7.06 gick Marina Emanuelsson i mål 2010, som snabbaste kvinna runt Vät- tern någonsin. Marina har en tidigare bakgrund som täv- lingscyklist och har kört med den så kallade Masgruppen under sammanlagt två rundor runt sjön.

–Att jag är tjej i en stor grupp av män är 40 inget jag tänker på under loppet. Precis som alla andra är jag mest fokuserad på att bara orka hänga med. Det är det jämna tempot som gör att det överhuvudtaget är möjligt. Så här efteråt är det förstås också väldigt roligt att vara den som snabbast, berättar Marina.

Hon är anmäld att köra igen 2011 och siktet är inställt på att komma under den magiska gränsen på sju timmar tillsammans med masarna.
– Vätternrundan har förändrats. Allt fler riktigt starka cyklister dras till loppet och vi har fått något av ett tävlingsmoment snabb- grupperna emellan. Det blev ju ganska spän- nande förra året när vi hade SUB7 nosandes i bakhjulet, säger Marina.

Och om man nu skulle kunna ”vinna” i Vät- ternrundan så gjorde Masgruppen just det – en ynka minut före SUB7.

Sponsorer
Natasja Jovic är sponsoransvarig i Leo Rantas gäng. Första året körde de för målsättningen SUB8 för att sedan avancera till SUB7.30 året därpå.
–Första året var vi bara ute efter en uppsättning tröjor, för att cyklisterna lättare skulle känna igen varandra och kunna hålla ihop klungan. Idén om att kontakta Finax kom till hemma vid müslipaketet på frukostbordet och när vi ringde upp dem fick vi faktiskt napp direkt, berättar Natasja.

Sextio tröjor levererades med budskapet ”En bra frukost gör dig lite klokare”. Det året kom 55 i SUB8 till start, varav 26 gick i mål samtidigt på sluttiden 7.37. Redan i bilarna på väg hem från Motala började man snickra på kommande års satsning. Ny sponsor för gruppen blev Duells, en stor leverantör av bland annat produkter inom cykel. Snart var samtliga 50 anmälda cyklister försedda med kompletta klädkit, däck och slang. Hur kan det komma sig att en sponsor vill lägga så pass mycket krut på en grupp som ändå till stor del består av motionärer?

– Jag tror att de börjar inse vilken exponeringstid de verkligen får i de här sammanhangen. Alla cyklister är personer som finns på cykelforum, som bloggar före och efter loppet och har en tung inverkan på en väldigt köpstark grupp. Den riktigt stora konsumenten är just motionären, och det har blivit viktigt för företagen att prata deras språk, säger Natasja Jovic. Men att klungorna är så pass stora kan också sätta vissa käppar i hjulet för sponsorerna, då utrustning eller tillbehör för 60–70 perso- ner kräver sin spargris.

Men de grupper som lyckas skaffa sponsorer får också nosa på hur det kan kännas att vara proffs, om än så bara för en dag.

Varför just Vätternrundan?
Vårt avlånga land är fyllt med motionslopp av varierande längd, så varför har just Vätternrundan drabbats av SUB-hype?
– Vättern är alltid Vättern. Alla vet vad Vätternrundan är och kan relatera till det. Längden gör det till en riktig utmaning och man vill hela tiden testa att köra fortare. Vägarna är bra och att det är så pass platt är en stor fördel när man vill köra i stora snabbgrupper, säger Leo Ranta.

Frågan är hur fort det verkligen går att avverka varvet. Med ännu fler elitcyklister på banan och optimala väderförhållanden kan det kanske vara möjligt att pressa tiderna ytterligare. Det enda vi med säkerhet vet är att det är ännu fler som kommer att försöka komma under sju timmar i år.

Snabbaste tiden i Vätternrundan
Den officiella snabbaste tiden runt Vättern är från 1977, men rekordet sattes under premis- ser som troligen inte skulle accepteras på Vätternrundan idag.

Det var en av dåtidens absolut största cy- kelstjärnor, italienaren Francesco Moser, som med sina hjälpryttare Renato Marcetto och Claudio Bertolotto gick ut med målet att slå Gösta Fåglums rekord på 6.42 (satt under tävling runt Vättern 1975). Efter bland annat en hel del pace bakom bil körde Moser med sina kamrater runt på 6.23 (!) timmar.*

Norska SK Rye cyklade 2005 runt sjön på 6.41:45, men då med servicebil och dagen innan det riktiga motionsloppet. Men utan lang- ning eller pace och under själva motionsarrangemanget är det Masgruppens 7.06 som än så länge utgör riktmärket. Drömgränsen sub-7 hägrar alltså fortfarande.

*Källa: www.vatternrundan.se

Mer information om Sub-grupperna

> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1469867/page=1

> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1470282/page=1

> http://www.sub7.nu/

> http://www.cykelklubben.se/cykelklubben/blog/blog_read.asp?UserID=6004&BlogItem=28315


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Vätternrundan flyttar till den 2-5 september

Vätternrundan flyttar till den 2-5 september


På torsdagen beslutade Vätternrundan att flytta hela Cykelveckan till reservdatumen i september.
– Vi måste agera utifrån hur läget ser ut just nu, säger Gunilla Brynell-Johansson, vd för Vätternrundan. Nu planerar vi för det bästa arrangemanget någonsin i september.

Vätternrundan har under lång tid arbetat hårt för att kunna genomföra ett smittsäkert, fysiskt arrangemang 2021. Alla delar av arrangemanget har kartlagts för att anpassa loppen, med smittskyddsåtgärder i form av exempelvis protokoll och rutiner. Dessutom har en nära dialog förts med det regionala smittskyddet i Östergötland. Utgångspunkten har in i det längsta varit att arrangera Cykelveckan som planerat den 11-19 juni.

– Men det slutgiltiga beslutet behöver fattas nu, säger Gunilla Brynell-Johansson, och vi ser att vi har ett allvarligt läge med hög smittspridning i samhället. I det läget är en flytt av loppen det enda beslutet vi kan fatta.

– Nu satsar vi allt på att genomföra ett fantastiskt arrangemang i september, det bästa någonsin, tillsammans med våra deltagare.

De nya datumen innebär att MTB-Vättern körs den 2 september, Vätternrundan 315 km 3-4 september samt Halvvättern, Tjejvättern och Vätternrundan 100 km den 5 september. När det gäller Vätternrundan 315 km kommer det att bli ett unikt arrangemang på flera olika sätt.

– För första gången sedan 1966 kör vi Vätternrundan en annan tidpunkt än veckan före midsommar. Dessutom blir det premiär för vår nya, längre bansträckning. Det kommer att bli episkt, säger Oskar Sundblad, marknadschef för Vätternrundan.

– En stor fördel är förstås att deltagarna får hela sommaren på sig att träna inför utmaningen. Det är en synpunkt vi faktiskt brukar få till oss ibland.

Även med lopp i september är fokus på smittskyddsåtgärder stort. Vätternrundan planerar för anpassningar i start, mål och depåer. Det handlar bland annat om smittsäkra flöden i depåerna och anpassningar av start- och målområdet för att undvika trängsel.

– Vi jobbar stenhårt med protokoll och riktlinjer för att smittsäkra loppen, säger Oskar Sundblad. Mycket kommer att vara sig likt, annat blir lite annorlunda. Men det kommer att bli ett fysiskt arrangemang och det tror jag att våra deltagare har längtat efter.

De deltagare som har anmält sig och har en starttid i Vätternrundan 315 km, har fått den flyttad till 3-4 september och får samma starttid. Detsamma gäller deltagare som anmält sig till MTB-Vättern som körs den 2 september. När det gäller Halvvättern, Tjejvättern och Vätternrundan 100 km har förändringar gjorts i starttiderna eftersom dessa lopp kommer att gå samma dag.

– Deltagarna hittar all information på vår webbplats och genom att logga in på Mina Sidor, säger Oskar Sundblad.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

ŠKODA Cycling Team cyklar #minvätternrundan över hela Sverige

ŠKODA Cycling Team cyklar #minvätternrundan över hela Sverige


Medan mycket har ställts in den senaste tiden, har ŠKODA Cycling Team ställt om. Tillsammans med partnern Vätternrundan och deras livesändning, kommer man på lördagen den 13 juni kunna följa ett antal olika resor spridda över hela Sverige, där Vätternrundans distans på 315 km och kärleken för cykelsporten är den minsta gemensamma nämnaren. 

I samband med Covid-19, har ŠKODA Cycling Team tillsammans med Vätternrundan tänkt långt och länge på hur världens största cykelmotionslopp skulle kunna ta uttryck när resor skall begränsas till det yttersta.  Resultatet är inte mindre än 5 unika cykelupplevelser, från landsgränserna i norr till en utmanande runda med start i Göteborg. 

Agnes Maltesdotter – “Gräns till Gräns” 
Agnes Maltesdotter, även kallad “Undanflykter” på Instagram, är en äventyrssökerska som älskar och ständigt vill vara nära naturen. Agnes har tidigare cyklat runt Island och är inte främmande för extrema utmaningar med naturen som sällskap. För årets #minvätternrundan kommer Agnes att cykla från den norska till finska gränsen, en sträcka på dryga 30 mil, helt själv. 

Team Umeå 
Mattias Johansson, en av lagets rekryterade cyklister, hamnade i samband med reseförbuden allena uppe i Umeå. Mattias har i sin tur rekryterat andra starka och likasinnade cyklister, som skall hjälpa honom att avlägga dessa 315 km genom delar av Västerbottens län. 

Sverre Liliequist – Åre 
Extremskidåkaren från Åre är en av årets rekryter som har haft svårt att komma loss från sin hemort. Sverre kommer att avlägga en sträcka genom dalar och snötäckta berg i Åre-trakten, med stöttning av några vänner. 

Team Stockholm – 2 lag runt Mälaren 
Något som många cyklister har tänkt men få har gjort, är att cykla runt Mälaren. Med support från Abloc och Team Mustasch, fångar Team Stockholm denna unika möjlighet och kommer att med två klungor om 10 cyklister avlägga samma sträcka men runt en annan sjö. 

Team Göteborg 
Håkan Hellström, Iron Maiden och Rammstein må ha besegrats av Coronan, men inte Göteborgsfalangen av Skoda Cycling team. För på lördag annekterar totalt 10 cyklister Ullevi, eller ett hörn av utsidan i alla fall, innan de rullar ut ur stan och kör rakt in i soluppgången – österut. Sen blir det en utmaning som hetr duga med 32 mil och 3500 höjdmeter, en rutt de delar med gänget i Abloc/Team Mustach. Bicycling chefredaktör Daniel Breece är med och kör i detta gäng.

För att inte utesluta den stora mängd internationella deltagare av Vätternrundan, har man valt att sända den sista timmen av livestreamen på engelska, där också majoriteten av ŠKODA Cycling Teams resor kommer att rapporteras och dokumenteras. 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Gänget i ŠKODA Cycling Team får en ny chans 2021

Gänget i ŠKODA Cycling Team får en ny chans 2021


Årets ŠKODA Cycling Team kommer ges en ny chans på Vätternrundan 2021. Denna säsong kommer laget att fortsätta träna tillsammans och cykla Vätternrundan på hemmaplan i mindre grupper, för att nästa år äntligen få stå på startlinjen i Motala med målet att klara tidsgränsen åtta timmar.

– Sedan beskedet kom att Vätternrundan ställer in årets lopp har vi jobbat febrilt med att utvärdera olika alternativ. Trots att det inte blir den säsong laget förväntade sig, blir det en värdig upprampning till nästa, säger teamansvarige Erik Leonsson.

Veronica Nilsson, spons- och pressansvarig på ŠKODA fortsätter:

– Viktigast är självklart att vi tar hand om våra cyklister och inte utsätter någon för smittorisk, samt att vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Men vi vill också hålla alla motiverade och så långt som möjligt infria deras förväntningar om att vara med i teamet. Det är en väldigt speciell tid vi lever i just nu, och med det krävs extraordinära beslut. Detta är första och enda gången samma lag får köra två år i rad.

– Som bilpartner till Vätternrundan är det också viktigt att vi stöttar dem i denna svåra tid. Det är glädjande att organisationen varit så snabba och kreativa med lösningen att alla får köra och tillgodogöra sig loppet på hemmaplan. ŠKODA kommer stötta med supportbilar och organisationen kommer att lotta ut dem bland er som planerar köra loppet i egen regi, fortsätter Veronica.

Beslutet innebär att det inte blir någon rekrytering av nya cyklister i höst. I stället kommer ŠKODA ta möjligheten att bygga ett mycket starkare och mer förberett lag än någonsin.

– Vi hoppas på förståelse hos alla aspirerande cyklister som ville söka sig till oss nästa år. Att komma med i teamet är något unikt och ett minne för livet, att cykla Vätternrundan tillsammans under 8 timmar är en stor del i det. Det löftet vill vi inte tumma på. Vi hoppas och tror att alla håller med om att årets lag förtjänar en ny chans nästa år, avslutar Erik Leonsson.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Vätternrundan 2020 ställs in

Vätternrundan 2020 ställs in


Vätternrundan 2020 ställs in. Det står klart efter att Vätternrundans ledning och styrelse har utrett alla tänkbara alternativ.

Spridningen av covid-19 har fått enorma konsekvenser för hela samhället. Sverige, och många andra länder, befinner sig i ett ytterst allvarligt läge och i dagsläget kan ingen säga något om när situationen kommer att lätta. I det läget beslutade Vätternrundans styrelse den 2 april att ställa in Vätternrundan och de andra loppen som ingår i Cykelveckan.

– Vi står inför en situation som ingen riktigt kan överblicka just nu, säger Gunilla Brynell-Johansson. Osäkerheten är oerhört stor kring när livet kan börja återgå till det normala igen.

– I det läget har vi ett ansvar att ge besked om hur vi ser på vårt arrangemang. Vi ser att vi inte kan gå vidare och planera för Vätternrundan, som situationen ser ut. Det finns en kritisk tidpunkt för när vi måste fatta ett beslut och där är vi tyvärr nu.

Vätternrundans ledning och styrelse har de senaste veckorna utrett alla tänkbara möjligheter, inklusive en flytt av loppen till senare under året. Men Vätternrundan är ett stort arrangemang och många förberedelser måste göras långt i förväg. Det innebär att det i dagsläget är högst osäkert om det skulle gå att genomföra ett arrangemang senare under året heller.

– Det är en av faktorerna som har gjort att vi har kommit fram till att vårt enda alternativ är att ställa in loppen. Våra deltagare och våra samarbetsparter har rätt att få ett besked, så att de vet vad de har att förhålla sig till, säger Gunilla Brynell-Johansson.

Många av dem som har anmält sig till Vätternrundans lopp är mitt uppe i genomförandet av En Svensk Klassiker. För dem har Vätternrundan lugnande besked, de kommer att kunna räkna in nästa års lopp i sin klassiker. Vätternrundan tänker också stötta alla anmälda cyklister att hålla igång sin träning, givetvis utifrån de rekommendationer som Folkhälsomyndigheten fortlöpande ger.

– Vi kommer att jobba hårt i våra kanaler, bland annat i sociala medier, för att peppa alla cyklister på olika sätt, säger Gunilla Brynell-Johansson. Motion är livsviktigt för folkhälsan, så länge vi kan utöva den på ett ansvarsfullt sätt och utan att bidra till smittspridningen.

– Det känns förstås oerhört tråkigt att vi har tvingats fatta det här beslutet. Men nu satsar vi allt för att göra nästa års cykelvecka till den bästa någonsin. Och vi hoppas att alla cyklister och samarbetsparter hänger med oss i det arbetet.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

En podd laddad med tips!

En podd laddad med tips!


Nästan hälften av cyklisterna som tar sig an Vätternrundan är förstagångare. Kanske gör du det som en del i En Svensk Klassiker eller så vill du bara bocka av denna unika cykelupplevelse på din ”bucketlist”. Du kanske kommer cykla runt sjön flera gånger – eller så kanske du nöjer dig med att klara av bedriften en gång i livet. Oavsett vilket mål du har gissar vi att du har fullt med frågor kring det mesta. Några av frågorna hoppas vi att vi lyckats besvara på sidorna i den här nybörjarguiden. En liknande ambiion har Vätternrundans podcast ”Hjälp! Jag ska cykla Vättern”.

I podden, som är inne på sin andra säsong, guidar Fredrik Almgren och Therese Krupa Syllner dig som ska cykla Vätternrundan för första gången in i cyklingens förlovade land. De vill att podden ska fungera som en följetång, något att hålla i handen från det att du bestämt dig för att köra Vättern tills du tagit dig hela vägen fram till målet i Motala.

– Några har kanske cyklat en del innan, men kanske aldrig på en racer. Att cykla 30 mil runt sjön är då en stor utmaning. Under halvåret fram till start vill vi ta lyssnarna på en resa från att kanske vara lite nervösa till att bli uppspelta och ordentligt taggade, säger poddens ena programledare Fredrik Almgren.

Nyckeln för podden är en mix av inspiration och information. Alltså både det du behöver veta – som att du bör använda rumpkräm eller varför du nog ska lämna den där ryggsäcken hemma – till intervjuer med inspirerande profiler med djupare kunskap i ämnet cykling.

Förutom podden finns det även en Facebookgrupp med samma namn som podden. Där diskuteras allt mellan himmel och jord som gäller Vätternrundan. – Vi tar egentligen upp allt, som mekfrågor, kläder och träning till praktiska logistiksaker och den så viktiga frågan om säkerhet. Fokus för podden är ju på nybörjaren. Det som är så kul med cykling är att man bara genom några fler nycklar kan få det så mycket roligare när man ska cykla Vätternrundan, säger Fredrik Almgren.

Vad tycker du själv är det bästa med Vätternrundan?
– Den underbara, breda och folkliga stämningen. Jag är själv kanske lite inrutad i min cykling och hur allt ska vara, exem- pelvis att man ska se ut som ett proffs på cykeln. Men på Vättern ser man hur underbart bred cykling kan vara och det kan få mig att närmast tappa hakan i uppskattning och beundran – för det är ju en sån enorm bedrift att ta sig runt sjön.

Och det svåraste?
– Förutom distansen är det jobbiga för många att cykla utan en ordentlig nattsömn. Att som de flesta starta på kvällen eller natten och sen göra en av de tuffaste ansträngningarna man någonsin kanske gör med bara några få timmars sömn – det är en bedrift som är väldigt speciell. Att ha gjort sin läxa och ha tränat innan, det kan alla göra. Men att starta och köra på natten är svårare att planera för och det underskattas nog av många.

Vad säger du om den nya och längre bansträckningen?
– Jag tror att den nya banan är bra ur säkerhetssynpunkt och den är fin. Men jag gissar att många kommer under- skatta den sågtandade banprofilen man möter där på slutet, för den kommer vara tuffare än man tror. Särskilt när man börjar gå tom, så det finns ett skäl till de extra depåerna på denna sträcka. Det är depåer man absolut inte ska skippa, för de kommer behövas. Vi kommer gräva djupare i detta i vårt kommande avsnitt om denna nya, spännande och utmanande sträcka.

Vilket tips vill du framför allt skicka med till de som ska köra Vätternrundan?
– Mitt absolut bästa tips, som nog kan bidra till lite av en aha-upplevelse, det är att cykla landsväg tillsammans med andra. Så sätt ett mål att du innan den första maj ska ha skaffat cykelkompisar att träna tillsammans med. Om man som nybör- jare lyckas få till detta kommer man kunna ta sig an Vättern- rundan i juni på ett helt annat sätt. För utvecklingen man får som cyklist genom att cykla med andra är på en helt annan nivå jämfört med att cykla själv, avslutar Fredrik Almgren.

Lyssna på det senast avsnittet här


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in