Vätternrundan 2020 ställs in
Foto: Micke Fransson

Vätternrundan 2020 ställs in


Vätternrundan 2020 ställs in. Det står klart efter att Vätternrundans ledning och styrelse har utrett alla tänkbara alternativ.

Spridningen av covid-19 har fått enorma konsekvenser för hela samhället. Sverige, och många andra länder, befinner sig i ett ytterst allvarligt läge och i dagsläget kan ingen säga något om när situationen kommer att lätta. I det läget beslutade Vätternrundans styrelse den 2 april att ställa in Vätternrundan och de andra loppen som ingår i Cykelveckan.

– Vi står inför en situation som ingen riktigt kan överblicka just nu, säger Gunilla Brynell-Johansson. Osäkerheten är oerhört stor kring när livet kan börja återgå till det normala igen.

– I det läget har vi ett ansvar att ge besked om hur vi ser på vårt arrangemang. Vi ser att vi inte kan gå vidare och planera för Vätternrundan, som situationen ser ut. Det finns en kritisk tidpunkt för när vi måste fatta ett beslut och där är vi tyvärr nu.

Vätternrundans ledning och styrelse har de senaste veckorna utrett alla tänkbara möjligheter, inklusive en flytt av loppen till senare under året. Men Vätternrundan är ett stort arrangemang och många förberedelser måste göras långt i förväg. Det innebär att det i dagsläget är högst osäkert om det skulle gå att genomföra ett arrangemang senare under året heller.

– Det är en av faktorerna som har gjort att vi har kommit fram till att vårt enda alternativ är att ställa in loppen. Våra deltagare och våra samarbetsparter har rätt att få ett besked, så att de vet vad de har att förhålla sig till, säger Gunilla Brynell-Johansson.

Många av dem som har anmält sig till Vätternrundans lopp är mitt uppe i genomförandet av En Svensk Klassiker. För dem har Vätternrundan lugnande besked, de kommer att kunna räkna in nästa års lopp i sin klassiker. Vätternrundan tänker också stötta alla anmälda cyklister att hålla igång sin träning, givetvis utifrån de rekommendationer som Folkhälsomyndigheten fortlöpande ger.

– Vi kommer att jobba hårt i våra kanaler, bland annat i sociala medier, för att peppa alla cyklister på olika sätt, säger Gunilla Brynell-Johansson. Motion är livsviktigt för folkhälsan, så länge vi kan utöva den på ett ansvarsfullt sätt och utan att bidra till smittspridningen.

– Det känns förstås oerhört tråkigt att vi har tvingats fatta det här beslutet. Men nu satsar vi allt för att göra nästa års cykelvecka till den bästa någonsin. Och vi hoppas att alla cyklister och samarbetsparter hänger med oss i det arbetet.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

”Cyklingen räddade mitt liv”

”Cyklingen räddade mitt liv”


Ronny Jansson föddes med en missbildning i form av klumpfot, och har levt ett liv med smärta som snart ledde till övervikt. Men när han upptäckte cyklingen förändrades hans liv. Det här är hans historia.

Pes equino varus adductus. Vet man inte vad det är så låter det nästan som något vettigt ordspråk. Dessvärre är det namnet för klumpfot på latin, något jag föddes med. Bara några timmar gammal genomgick jag därför min första operation. Sedan har det fortsatt. I skrivande stund har jag under min livstid opererats 24 gånger, senast nu under hösten var det dags för ännu ett ingrepp. Som ett worst case scenario diskuterar vi även amputation, i värsta fall av båda fötterna, men det är ett senare bekymmer.

Min högsta önskan har alltid varit att bli smärtfri men det kommer jag nog aldrig bli. Som det är nu så kan jag få ont när jag står, går, sitter och ligger – det finns liksom ingen riktig logik i det. Det kan låta som en klyscha men sanningen är att jag på vissa sätt faktiskt är lite glad över att jag föddes med klumpfot. För mina konstiga fötter har tagit mig dit jag är i dag – och de kommer ta mig vidare till nya utmaningar och upplevelser.

”Cyklingen har blivit en fristad från smärtan. Den har blivit ett sätt för mig att få andas, att få uppleva saker, ett sätt att få leva helt enkelt.”

Utmaningarna ska dock inte förringas. Har man svårt att röra sig går man snart oundvikligen upp i vikt. I april 2016 vägde jag in mig på personbästa 121 kilo. Jag skämdes när jag såg mig själv i spegeln. Jag orkade inget, jag blev svettig och andfådd för minsta ansträngning. Jag kände mig tvungen att göra något för jag kan fan inte se ut så längre. Men hur skulle det gå till? Jag kan inte stå, gå eller springa. Men snart föll tankarna på att jag borde prova på att cykla.

Min första tur var på en treväxlad gammal herrcykel. Efter sju ynka kilometer var jag helt jäkla slut och trodde nästan att jag skulle dö. Det var både jobbigt och tråkigt – men jag hade i alla fall inte ont i fötterna efteråt. Så jag fortsatte cykla. Snart köpte jag min första racer. Det började gå fortare och jag kom längre, helt plötsligt blev det mycket roligare att cykla. Jag fortsatte att trampa, i både regn och sol, jag trampade innan jobbet och jag trampade efter jobbet. Jag cyklade så fort jag fick chansen.

Kilona på vågen började rasa. Efter drygt ett halvår och 400 mil på cykeln hade jag cyklat bort 30 kilo. För första gången någonsin hade jag byggt upp en vettig kondition. Det var för fem år sedan och sen dess har jag bara fortsatt cykla. I dag cyklar jag upp mot 22 mil i veckan. Men viktigast för mig är kontinuiteten och den dagliga träningen, så jag kör hellre flera korta pass än få och långa.

Förutom allt som cyklingen betytt för mig rent fysiskt har cyklingen så många fantastiska bonusar, människor man möter och ögonblick som sticker ut. En av dem är Vätternrundan. Visst var starten nervös men allt det där släppte och jag kunde njuta av allt det som är underbart och magiskt med loppet: alla som cyklade, alla funktionärerna, platserna man fick se, depåstoppen, vädret, ja allt var helt perfekt. Jag log varenda en av de tolv timmar det tog för mig att cykla runt sjön. Att cykla Vätternrundan var absolut en av det roligaste sakerna jag har gjort i mitt liv – och jag kommer garanterat att cykla den flera gånger.

Som ni kanske förstår vi det här laget så betyder cyklingen så otroligt mycket för mig. Frihetskänslan jag får när jag cyklar är helt enkelt oslagbar. När man svischar fram på en kuperad 70-väg med en puls som slår hårt i bröstet, samtidigt som svetten rinner ner i ansiktet och man råkar svälja en fluga eller två – det kallar jag frihet. Cyklingen har verkligen öppnat upp en helt ny värld för mig. För första gången i mitt liv kan jag ta mig ut på egen hand och jag kan se och upptäcka nya platser utan att få ont i fötterna. Cyklingen har blivit en fristad från smärtan. Det har blivit ett sätt för mig att få andas, att få uppleva saker, ett sätt att få leva helt enkelt.

Så kan jag – en närsynt, handikappad, före detta överviktig dyslektiker – ändra sitt liv så kan vem som helst göra det.

Följ Ronnys resa på Instagram: @cyklarforlivet


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Fem övningar för en starkare bål

Fem övningar för en starkare bål


En medveten cyklist vet precis hur nyttigt det är att träna bålen. En stark bål ger dig inte bara bättre hållning på cykeln, och i övriga livet, utan är även en viktig ingrediens när det gäller hur du utvecklar kraft och hanterar din cykel. Men det räcker inte att stå i plankan ett par minuter för att få en funktionellt stark bål. För att få det måste du träna dynamiskt och se till att få med andra delar av kroppen än just magen. Bålen ska orka hålla emot och stötta under hela tramprörelsen på cykeln och då säger det sig självt att det är fruktlöst att träna statiskt och isolerat. Här kommer fem övningar med fokus på området runt magen, men som också lär höfter, axlar, rygg, säte och magmuskler att samarbeta när du rör dig. Bästa med alla dessa övningar är att alla funkar lika bra att göra hemma som på gymmet.

Repetera mera!
Alternativ 2:
AMRAP (as many rounds as possible): 8 minuter.
Ta tre av övningarna och ge din mage en rejäl omgång på 8 minuter. Gör så många varv du kan av angivet antal repetitioner tills klockan visar 8 minuter.

Alternativ 2:
EMOM (every minute on the minute): 10 minuter.
Välj ut fyra övningar och kör två av dem varje minut. Vila den stund som blir över. Växla så att du kör varje övningspar fem gånger.

Alternativ 3:
Bygg, bygg, bygg
Klassiskt byggupplägg med 3 x 8 av alla eller några utvalda övningar.

HIP CIRCLES (cirka 6 per sida)
Stå på armbågar och tår. Börja med att lyfta upp rumpan mot taket. Gör sedan en stor cirkel, ut åt sidan, ner och vidare till andra sidan och upp, med höften. Gör några stycken och byt sedan sida. Cirklarna ska vara kontrollerade hela varvet runt.

RUSSIAN LEGLIFTS (6–8)
Ligg på en bänk med benen utsträckta och händerna i ett fast grepp runt kanten på bänken, i höjd med huvudet. Utan att låta svanken böjas upp lyfter du nu först benen så att de pekar rakt upp och sedan höften så att benen fortsätter rakt uppåt. De ska inte falla ner över ansiktet. Sänk sedan samma väg och se återigen till att inte benen faller över ansiktet, utan sänks ned lodrätt.

SITUPS MED BAND (cirka 8)
Som en vanlig situp fast tio resor värre. Ligg på rygg på golvet med ett gummiband fastsatt i något tungt vid huvudändan och håll den andra änden i händerna. Sätt dig upp explosivt, och kom ända upp, stanna inte när gummi- bandet gör det jobbigt. Lägg dig igen försiktigt och upprepa.

Det fina med bandade situps är att rörelsen blir jobbigast när det brukar vara lättast, i toppläget. Drygt så det förslår!

RUSSIAN TWIST (ca 8 per sida)
Klassisk magövning som tydligen har sitt ursprung i Ryssland.
Ta en vikt, det kan vara en kettlebell, en hantel eller en viktplatta. Sitt på rumpan och luta dig lite bakåt. Lyft upp fötterna från golvet, eller låt hälarna vara kvar om du känner att du tappar ryggen om du lyfter upp dem. Vrid överkrop- pen åt vänster och låt vikten komma ner mot vänster höft, men inte ända ner i golvet – se istället till att bromsa rörelsen med magen. Vänd rörelsen och låt vikten gå som ett stort liggande C över till andra sidan. Fortsätt att alternera sidor.

ROLLOUTS (cirka 8)
Ni vet det där hjulet man kunde köpa på TV-shop som man tänkte ”Det måste ju vara värdelöst eftersom man kan köpa det på TV-shop” om? Det funkar faktiskt. Den här övningen är som det hjulet. Så om det finns ett sådant hjul på ditt gym kan du köra på det, men du kan också använda en skivstång för att kunna hålla bredare, som här.

Sätt gärna ett par miniviktplattor på skivstången för att få den att rulla lättare, som hjul. Stå på knä och ha händerna runt skivstången i axelbredd. Kroppen är helt rak från huvudet till knäna och axlarna är rakt över hand- lederna. Nu rullar du ut skivstången en liten bit utan att ändra kroppens raka hållning en millimeter, det är bara armarna som rör sig i axelleden. Vänd där du är säker på att du kan ta dig upp igen. När du rullar tillbaka är kroppen fortfarande som en planka, gå inte före med rumpan. Fortfarande är det bara axelleden som rör sig

Alla bilder: Luca Mara


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Emilia Fahlin är redo för Girot – och hon räknar med ”skitjobb”

Emilia Fahlin är redo för Girot – och hon räknar med ”skitjobb”


83 mil på nio dagar väntar cykeldamerna i årets ”Giro Rosa” som inleds i italienska Grosseto på fredagen.
– Det kommer att bli rätt tufft. För mig är det sannolikt mycket ”skitjobb” som väntar, säger Emilia Fahlin, enda svenskan på startlinjen, till vargardacycling.se.

Örebrocyklisten kör för franska FDJ Nouvelle och på förhand är planen att teamet i första hand ska jobba för danskan Cecilie Uttrup Ludwig som tillhör favoriterna i årets upplaga.
– Det är vår ambition att slita hårt för henne. Men det är svårt att förutspå vad som ska hända. Kommer det en möjlighet att vara med i toppen under någon av etapperna så är jag beredd så klart.

Giro Rosa är ett av få etapplopp som finns kvar på det covid 19-reviderade tävlingsschemat i damernas World Tour och innehåller bland annat en etapp på drygt 170 km – en mil längre än den max-rekommendation som Internationella Cykelförbundet satt.
– Den etappen kommer också dagen efter att vi kört 14 mil så det kommer säkert att kännas. Eftersom det är så länge sedan jag körde ett etapplopp så vet man inte riktigt hur kroppen svarar, säger Emilia Fahlin.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

ŠKODA Cycling Team cyklar #minvätternrundan över hela Sverige

ŠKODA Cycling Team cyklar #minvätternrundan över hela Sverige


Medan mycket har ställts in den senaste tiden, har ŠKODA Cycling Team ställt om. Tillsammans med partnern Vätternrundan och deras livesändning, kommer man på lördagen den 13 juni kunna följa ett antal olika resor spridda över hela Sverige, där Vätternrundans distans på 315 km och kärleken för cykelsporten är den minsta gemensamma nämnaren. 

I samband med Covid-19, har ŠKODA Cycling Team tillsammans med Vätternrundan tänkt långt och länge på hur världens största cykelmotionslopp skulle kunna ta uttryck när resor skall begränsas till det yttersta.  Resultatet är inte mindre än 5 unika cykelupplevelser, från landsgränserna i norr till en utmanande runda med start i Göteborg. 

Agnes Maltesdotter – “Gräns till Gräns” 
Agnes Maltesdotter, även kallad “Undanflykter” på Instagram, är en äventyrssökerska som älskar och ständigt vill vara nära naturen. Agnes har tidigare cyklat runt Island och är inte främmande för extrema utmaningar med naturen som sällskap. För årets #minvätternrundan kommer Agnes att cykla från den norska till finska gränsen, en sträcka på dryga 30 mil, helt själv. 

Team Umeå 
Mattias Johansson, en av lagets rekryterade cyklister, hamnade i samband med reseförbuden allena uppe i Umeå. Mattias har i sin tur rekryterat andra starka och likasinnade cyklister, som skall hjälpa honom att avlägga dessa 315 km genom delar av Västerbottens län. 

Sverre Liliequist – Åre 
Extremskidåkaren från Åre är en av årets rekryter som har haft svårt att komma loss från sin hemort. Sverre kommer att avlägga en sträcka genom dalar och snötäckta berg i Åre-trakten, med stöttning av några vänner. 

Team Stockholm – 2 lag runt Mälaren 
Något som många cyklister har tänkt men få har gjort, är att cykla runt Mälaren. Med support från Abloc och Team Mustasch, fångar Team Stockholm denna unika möjlighet och kommer att med två klungor om 10 cyklister avlägga samma sträcka men runt en annan sjö. 

Team Göteborg 
Håkan Hellström, Iron Maiden och Rammstein må ha besegrats av Coronan, men inte Göteborgsfalangen av Skoda Cycling team. För på lördag annekterar totalt 10 cyklister Ullevi, eller ett hörn av utsidan i alla fall, innan de rullar ut ur stan och kör rakt in i soluppgången – österut. Sen blir det en utmaning som hetr duga med 32 mil och 3500 höjdmeter, en rutt de delar med gänget i Abloc/Team Mustach. Bicycling chefredaktör Daniel Breece är med och kör i detta gäng.

För att inte utesluta den stora mängd internationella deltagare av Vätternrundan, har man valt att sända den sista timmen av livestreamen på engelska, där också majoriteten av ŠKODA Cycling Teams resor kommer att rapporteras och dokumenteras. 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Folkhälsomyndigheten rekommenderar nu äntligen cykling

Folkhälsomyndigheten rekommenderar nu äntligen cykling


Folkhälsomyndigheten har nu beslutat om ändring i myndighetens föreskrifter och allmänna råd om allas ansvar att förhindra smittspridning i samhället med anledning av covid-19-epidemin.

Enligt smittskyddslagen har var och en i Sverige ett ansvar för att förhindra spridning av smittsamma sjukdomar, som covid-19. Folkhälsomyndigheten publicerar nu ändrade allmänna råd som preciserar det personliga ansvaret, bland annat i samband med resor.

I första hand rekommenderar man nu cykling, att färdas till fots eller att man ska använda andra färdmedel än kollektivtrafik. Lite sent på bollen kan tyckas, för cykeln har ju som vi ser det, länge varit det bästa alternativet sett till smittspridning. (förutom att alla andra fantastiska fördelar då)

Liksom tidigare betonar de allmänna råden vikten av att hålla avstånd och att hålla en god handhygien och undvika större sociala sammanhang.

De nya allmänna råden träder i kraft den 13 juni.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in