Vätternrundan 2020 ställs in
Foto: Micke Fransson

Vätternrundan 2020 ställs in


Vätternrundan 2020 ställs in. Det står klart efter att Vätternrundans ledning och styrelse har utrett alla tänkbara alternativ.

Spridningen av covid-19 har fått enorma konsekvenser för hela samhället. Sverige, och många andra länder, befinner sig i ett ytterst allvarligt läge och i dagsläget kan ingen säga något om när situationen kommer att lätta. I det läget beslutade Vätternrundans styrelse den 2 april att ställa in Vätternrundan och de andra loppen som ingår i Cykelveckan.

– Vi står inför en situation som ingen riktigt kan överblicka just nu, säger Gunilla Brynell-Johansson. Osäkerheten är oerhört stor kring när livet kan börja återgå till det normala igen.

– I det läget har vi ett ansvar att ge besked om hur vi ser på vårt arrangemang. Vi ser att vi inte kan gå vidare och planera för Vätternrundan, som situationen ser ut. Det finns en kritisk tidpunkt för när vi måste fatta ett beslut och där är vi tyvärr nu.

Vätternrundans ledning och styrelse har de senaste veckorna utrett alla tänkbara möjligheter, inklusive en flytt av loppen till senare under året. Men Vätternrundan är ett stort arrangemang och många förberedelser måste göras långt i förväg. Det innebär att det i dagsläget är högst osäkert om det skulle gå att genomföra ett arrangemang senare under året heller.

– Det är en av faktorerna som har gjort att vi har kommit fram till att vårt enda alternativ är att ställa in loppen. Våra deltagare och våra samarbetsparter har rätt att få ett besked, så att de vet vad de har att förhålla sig till, säger Gunilla Brynell-Johansson.

Många av dem som har anmält sig till Vätternrundans lopp är mitt uppe i genomförandet av En Svensk Klassiker. För dem har Vätternrundan lugnande besked, de kommer att kunna räkna in nästa års lopp i sin klassiker. Vätternrundan tänker också stötta alla anmälda cyklister att hålla igång sin träning, givetvis utifrån de rekommendationer som Folkhälsomyndigheten fortlöpande ger.

– Vi kommer att jobba hårt i våra kanaler, bland annat i sociala medier, för att peppa alla cyklister på olika sätt, säger Gunilla Brynell-Johansson. Motion är livsviktigt för folkhälsan, så länge vi kan utöva den på ett ansvarsfullt sätt och utan att bidra till smittspridningen.

– Det känns förstås oerhört tråkigt att vi har tvingats fatta det här beslutet. Men nu satsar vi allt för att göra nästa års cykelvecka till den bästa någonsin. Och vi hoppas att alla cyklister och samarbetsparter hänger med oss i det arbetet.


Mioo hjälper Vårdpersonal med gratis cykelservice under Coronan

Mioo hjälper Vårdpersonal med gratis cykelservice under Coronan


För att hjälpa vårdpersonal att komma säkert till jobbet har Mioo-teamet erbjudit Södersjukhusets personal att serva deras cyklar helt gratis. Hittills har 163 vårdanställda utnyttjat möjligheten vid SÖS och nu utökas det med volontärer som fortsätter vid Danderyds sjukhus där hittills 135 st har anmält sig att få sin cykel servad.

Eftersom många försöker undvika kollektivtrafiken har cykel blivit ett alternativ för många som måste ta sig till jobbet.

Idag i Stockholm har 15 000 anställda i vården max 30 min med cykel till sin arbetsplats och tittar man på spannet 30 min – 60 min finns ytterligare 11 000 som med exempelvis en el-cykel skulle klara sin resa till jobbet på mindre än 40 min. Källa SCB

Men det är inte problemfritt att cykla. Cykelns behov av underhåll eller reparation kräver ofta service hos cykelreparatörer där väntetiderna är långa och kostnaderna höga. Stockholmarna väntar inte sällan flera veckor med att börja cykla på våren pga att cykeln behöver service. Dessutom stjäls 65 000 cyklar per år och även om de flesta svenskar har hemförsäkring som täcker cykeln, så innebär självrisken att det blir mindre värt att använda försäkringen i takt med att cykeln blir äldre

Mioo har som ambition att göra det enkelt att cykla genom att erbjuda cykelservice och support där du är och hjälp när din cykel blir stulen genom en försäkringslösning med DNA-märkning och självriskreducering. Grundare och VD Tomas Grönqvist förklarar:

“Vi eliminerar de trösklar som finns för ovana cyklister. Vår prenumerationstjänst har fått ett uppsving på 430% den senaste månaden, både drivet av varmare väder och corona, och vi ser att cyklister gärna betalar en slant för att kunna cykla utan krångel”.

Många vinner på att det är lätt att cykla. Förutom folkhälsan, närmiljö och klimatfrågor, så löser cykling de problem som fastighetsägare har med brist på parkeringsplatser och som vill ge hyresgäster en extra service. Därför riktar sig Mioo både mot privatpersoner och företag, såsom fastighetsbolag eller arbetsgivare som vill stimulera sina anställda att cykla mer.

Många sluter upp och vill vara med och meka cykel

Att reparera familjs och vänners cyklar är ett intresse som många visat sig ha. Därför har det varit oväntat lätt för Mioo att rekrytera bike buddies, de personer som med ett reparationskit på ryggen cyklar ut för att serva och reparera cyklar till de kunder som anmält sig i appen.

“Mioo ger människor en chans att tjäna pengar på sin hobby. Någon är präst till vardags, någon journalist, någon kommunpolitiker och någon musikalartist. Det de har gemensamt är att de älskar detaljer och mekanik – och framförallt cykling. Det är en liten cykel community vi byggt”. säger Tomas Grönqvist.

Bygg Pop-up-cykel-infra!

I flera storstäder i världen satsar man under Coronan på sk pop-up- cykelbanor som gör att det säkrare och enklare att vara cyklist. Grundaren av MIOO Tomas Grönqvist hoppas verkligen att Stockholm skall haka på.
– Ja det kommer aldrig bättre läge att testa än nu då det är restriktioner om att undvika kollektivtrafiken i största möjliga mån. Om det blir positiv respons så kanske Stockholm med kranskommuner äntligen lyckas skapa en sammanhängande Cykelinfrastruktur säger Tomas.


Gänget i ŠKODA Cycling Team får en ny chans 2021

Gänget i ŠKODA Cycling Team får en ny chans 2021


Årets ŠKODA Cycling Team kommer ges en ny chans på Vätternrundan 2021. Denna säsong kommer laget att fortsätta träna tillsammans och cykla Vätternrundan på hemmaplan i mindre grupper, för att nästa år äntligen få stå på startlinjen i Motala med målet att klara tidsgränsen åtta timmar.

– Sedan beskedet kom att Vätternrundan ställer in årets lopp har vi jobbat febrilt med att utvärdera olika alternativ. Trots att det inte blir den säsong laget förväntade sig, blir det en värdig upprampning till nästa, säger teamansvarige Erik Leonsson.

Veronica Nilsson, spons- och pressansvarig på ŠKODA fortsätter:

– Viktigast är självklart att vi tar hand om våra cyklister och inte utsätter någon för smittorisk, samt att vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Men vi vill också hålla alla motiverade och så långt som möjligt infria deras förväntningar om att vara med i teamet. Det är en väldigt speciell tid vi lever i just nu, och med det krävs extraordinära beslut. Detta är första och enda gången samma lag får köra två år i rad.

– Som bilpartner till Vätternrundan är det också viktigt att vi stöttar dem i denna svåra tid. Det är glädjande att organisationen varit så snabba och kreativa med lösningen att alla får köra och tillgodogöra sig loppet på hemmaplan. ŠKODA kommer stötta med supportbilar och organisationen kommer att lotta ut dem bland er som planerar köra loppet i egen regi, fortsätter Veronica.

Beslutet innebär att det inte blir någon rekrytering av nya cyklister i höst. I stället kommer ŠKODA ta möjligheten att bygga ett mycket starkare och mer förberett lag än någonsin.

– Vi hoppas på förståelse hos alla aspirerande cyklister som ville söka sig till oss nästa år. Att komma med i teamet är något unikt och ett minne för livet, att cykla Vätternrundan tillsammans under 8 timmar är en stor del i det. Det löftet vill vi inte tumma på. Vi hoppas och tror att alla håller med om att årets lag förtjänar en ny chans nästa år, avslutar Erik Leonsson.


Ny studie: Därför bör du inte ligga på rulle nu i Coronatider

Ny studie: Därför bör du inte ligga på rulle nu i Coronatider


En ny studie visar att cyklister behöver hålla större avstånd än två meter från andra. Detta eftersom utandningsluften, med eventuella coronavirus, sprids mycket längre på grund av vinddraget.

Medan cyklister i likhet med de flesta följer rekommendationen om två meters avstånd i vardagslivet har en belgisk och holländsk studie, baserad på datasimulering av hur utandningsluften påverkas av aerodynamiken, nu visat att två meter inte är tillräckligt när man motionerar. Såväl löpning som gång och cykling ökar risken för smittspridning av virus som corona i jämförelse med att bara sitta eller stå still, enligt studien som har genomförts på Leuvens universitet i Nederländerna och Eindhovens tekniska universitet i Belgien.

När man andas, hostar eller nyser utsöndras mikroskopiska droppar av saliv i luften. Fysisk aktivitet gör att dessa droppar sprids längre än två meter, vilket forskarna har kunnat visa i datorsimuleringar.

– Det rekommenderade avståndet på två meter människor emellan är mycket effektivt när man rör sig långsamt eller står still, men situationen blir en helt annat när det kommer till fysisk aktivitet, säger studiens koordinator Bert Blocken, professor i aerodynamik med bland annat inriktning mot idrott, till Brussels Times.

– När du till exempel springer, cyklar eller går i raskt tempo skapar du ett vinddrag med en luftström som sträcker sig upp till 15 meter bakom dig. Den här luftströmmen innehåller mikroskopiska utandningsdroppar som människorna bakom dig andas in, förklarar Blocken.

Bild från studiens simulering

I studien jämfördes tre olika positioner: att springa eller gå bredvid någon, att springa/gå snett bakom någon och att springa/gå rakt bakom någon. Resultaten visar att avståndet mellan två personer som tränar bredvid varandra tycks spela mindre roll; de små utandningsdropparna hamnar bakom dem. Den största risken att smittas av coronaviruset är när vi befinner oss rakt bakom varandra i varandras vinddrag – som när man till exempel ligger på rulle. Med det sagt visar studien också att risken för att andas in utandningsluften efter någon annan minskade signifikant om man placerar sig snett bakom hen. 

Så skyddar du dig själv och andra när du cyklar
Baserat på resultaten av denna studies datorsimuleringar rekommenderar forskarna nu att vi ökar det fysiska avståndet till varandra när vi motionerar för att minska risken för spridning av coronaviruset.

Nu får man ju göra en egen riskbedömning men sett till forskningsresultaten ges dessa rekommendationer: När det gäller promenader i rask takt bör avståndet till närmaste person rakt framför dig vara minst 4–5 meter. Vid löpning och långsam cykling bör motsvarande avstånd vara 10 meter och vid snabb cykling (30 km/h) minst 20 meter.

Utöver dessa råd rekommenderar forskarna också att vi i god tid positionerar oss snett bakom de personer som vi är på väg att passera, respektive snett framför de vi möter när vi cyklar fort.

Var alltså extra försiktig och omtänksam när du motionerar utomhus i närheten av andra människor. Cykla snett bakom personen framför dig, håll det utökade avståndet och ta ut avståndet i god tid när du passerar någon.

Studien har visserligen inte simulerat hur olika väderförhållanden påverkar spridningen av utandningsluften, men Bert Blocken rekommenderar samma utökade avstånd även i blåsigt väder. Viktigt att nämna i sammanhanget är också att den här studien inte har hunnit granskas av andra ämnesexperter. 

distans.jpg
Solo, allra säkrast just nu

I skrivande stund har den svenska Folkhälsomyndigheten inte ändrat sina rekommendationer gällande träning och fysiskt avstånd i samband med det. Fysisk aktivitet utomhus uppmuntras och innebär betydligt mindre smittspridningsrisk än vid träning inomhus, enligt Folkhälsomyndigheten. Men med det sagt visar den här studien att vi bör vara extra försiktiga även när vi tränar utomhus, både för vår egen och andras skull.

Om man drar det till sin spets är dessa tipsen för att träna säkert

  • Öka avståndet till löpare, cyklister eller raskt gående personer som befinner sig i en rak linje framför dig:
  • Vid promenader i rask takt: 4–5 meters avstånd.
  • Vid löpning och långsam cykling: 10 meter.
  • Vid snabb cykling (30 km/h): minst 20 meter. 
  • Positionera dig snett bakom de personer du är på väg att passera i god tid. 
  • Positionera dig snett framför de personer du är på väg att möta i god tid. 
  • Håll din bana när du har mött andra för att inte hamna i deras luftström efter mötet. 
  • Håll de rekommenderat utökade avstånden även i blåsigt väder.
  • Undvik att träna på allt för trafikerade cykelbanor.

OBS! Versioner av denna har cirkulerat tidigare, vi publicerar den nu för att påminna er lite om att coronaviruset fortfarande är ett problem och att det inte är läge att slappa av än på ett tag.

Läs mer: Cykling i Coronatider – 10 tips på hur du håller igång


Cykelvasan 2020 ligger kvar som planerat – tills vidare

Cykelvasan 2020 ligger kvar som planerat – tills vidare


Covid-19-pandemin gör att många av sommarens idrottsevenemang ställs in eller flyttas fram. Vasaloppet väljer att fortsätta planeringen inför sommarveckan 14–22 augusti och anpassa arrangemanget till de nya förutsättningarna.

Vasaloppets sommarvecka 2020 omfattar 13 lopp och har hittills över 18 000 anmälda deltagare.
– Vi vet att ni är många som undrar hur det blir med era lopp. Tyvärr har vi inte alla svar i dag, men vi jobbar med att hitta bästa möjliga lösningar utifrån de nya förutsättningarna, säger Eva-Lena Frick.

Bland de alternativ till den ordinarie sommarveckan som nu diskuteras finns allt från anpassade lopp på plats i Vasaloppsarenan till helt digitala lopp och olika kombinationslösningar. Allt kommer självklart att utgå från myndigheternas rekommendationer och riktlinjer.

Definitivt besked om sommarveckans utformning kommer senast strax före midsommar.
– Innan vi fattar beslut vill vi invänta nya prognoser från Folkhälsomyndigheten. Vi hoppas att ni har tålamod att avvakta tillsammans med oss och att ni fortsätter att hålla igång träningen på ett säkert sätt, säger Eva-Lena Frick.

Detaljerad information om genomförandet av Vasaloppets sommarvecka 2020 kommer att meddelas senast 18 juni.

Anmäl dig till Team Bicycling för att få chansen att uppleva Cykelvasan från första parkett


Cykling i Coronatider – 10 tips på hur du håller igång

Cykling i Coronatider – 10 tips på hur du håller igång


Nu ställs det mesta i tävlingsväg in på löpande band. Samtidigt har du laddat järnet, tränat hela vintern och kanske är du i ditt livs bästa form. Då kan det vara lite svårt att hitta motivationen till att fortsätta cykla. Men misströsta inte, för med dessa tio tips kommer du ha ben, motivation och humör i behåll när coronaviruset snart har muterat till bokstäver i en historiebok.

1 Fortsätt cykla! En klen tröst i sammanhanget är att om det är något man faktiskt kan fortsätta göra nu, så är det att cykla. För oavsett vad som händer i omvärlden just nu behöver både kroppen rörelse och hjärnan en paus från allt annat.

2 Snart är det över. Förr eller senare kommer denna coronakris att ha passerat. När allt drar igång igen är det inte fel att ha momentum, Att börja om från början då kommer annars bjuda på en ovanligt hög tröskel.

3 Träna mindre, cykla mer. Just träningen är ju väldigt viktig för många, så detta är ett lite känsligt tips. Men det kan nog vara läge att tagga ner lite på själva träningen och fokusera på själva cyklingen. Med inga eller mycket diffusa mål i sikte kan det va svårt att motivera sig till träning så som den sett ut tidigare. Så det kan vara läge att kalibrera om hjärnan lite och fokusera på att faktiskt bara cykla och njuta av den som den är.

4 Satsa på upplevelsen. Kom ihåg varför du en gång började cykla, den där underbara känslan av frihet och den unika symbiosen av kropp och hjärna som cyklingen bjuder på.

5 Kör solo eller i små grupper. Stora klubbträningar och klungkörningar gör vi bäst med att ligga lite lågt med ett tag. För att inte öka risken för smittspridning är det små grupper eller solokörning som gäller. Solocykling kan vara lite ovant för en del av er, men det bjuder ett sällsynt bra tillfälle för att rensa hjärnan och få en paus från allt, det blir cykling i dess mest meditativa form.

6 Cykla med någon ny. Passa på att cykla med någon du annars inte prioriterar. Kanske en partner eller vän som behöver en knuff i rätt cykelriktning.

7 Testa något nytt. Omväxling förnöjer. Ett under för motivationen kan vara att testa något annat i cykelväg. Kör du vanligtvis landsväg – passa på att köra lite mountainbike, eller tvärtom om du annars hänger mest i skogen. Att cykla gravel bjuder på en fin kombo av dessa två ytterligheter. För en nivå högre, testa bikepacking.

8 Testa något annat. För ännu mer omväxling, och mer nöje, kör en löprunda, eller testa någon annan sport eller aktivitet du varit nyfiken på. Lite klättring, eller kajakpaddling kanske?

9 Öva på nya skills. Lär dig hur man kör på bakhjulet, eller någon annan färdighet du alltid önskat att du hade.

10 Sätt ett mål. Skapa ett mål som inte rör en specifik tävling. Kanske ett KOM du vill ta, ett visst antal pass per månad, eller kanske ett antal kilometer du vill ha loggat på Strava?

Och kom ihåg, cykling blir inte mindre roligt bara för att coronaviruset härjar runt i full galopp, det kommer bara se lite annorlunda ut ett tag till. Så vi ses på vägarna och på stigarna.

Antal kommentarer: 1

Götlunda – Eker – s2tri

[…] Cykling i Coronatider – 10 tips på hur du håller igång […]