Världskass!

Världskass!


Av världens 253 länder ligger Sverige i topp när det handlar om miljö. Alltså att ta död på miljön. Endast nio länder är sämre. Världsnaturfonden har räknat ut att om alla skulle göra som oss behövs 3,7 jordklot för att hantera all skit vi ställer till med. Och här går vi, eller i alla fall jag, runt och tror att Sverige är ett medvetet land med koll på läget. Visst, vi åker mycket bil och käkar för mycket kött, men den grova smutsen handlar om något vi är mycket duktiga på att förtränga. Eller kanske inte ens tänker på. Nämligen att allt som alla svenskar äger nuförtiden är tillverkat i Kina, eller någon annanstans där arbetskraften är nära på gratis. Innan prylarna hamnar i våra händer har det alltså fraktats kollosalt långa distanser – och under den resan begås grov besmutsning.

Vilket vansinne när man tänker efter. Men samtidigt lätt att förstå. En låg kostnad är ju så lätt att falla för. Och så enkel att begripa. Men så fort prislappen sätts i relation till något blir det inte lika självklart. Pris i relation till vikt eller varumärke är många cyklister duktiga på att förstå. Pris i relation till kvalitet är svårare. Och ännu krångligare blir det att sätta priset i relation till allmän samhällsnytta och vandalisering av universum.

Men vad kan vi egentligen göra då för att världen ska må lite bättre? Att vi cyklar är bra och det är ju tur för oss som gillar att cykla. Men om vi ska bli snällare mot jorden är en av de största uppgifterna att minska transporter i alla riktningar. Och här blir det genast svårare. Träskor, mjölk och järnmalm är snart det enda som går att köpa av det som på riktigt är producerat i Sverige. I övrigt går det knappast att köpa något som verkligen vuxit upp i vår egen natur och här förädlats till en färdig produkt. Minst av allt cykelprylar.

Branschen har skämt bort oss med att en supercykel inte längre behöver kosta särskilt mycket. Det gör att väldigt många fler får chansen att kvalitetscykla – eller få pengar över till annat. Det tackar vi självklart för! Och förklaringen till det stavas som bekant Asien. Om vi skulle producera varje liten komponent till en cykel här i Sverige kommer prislappen att öka brutalt mycket. Och ingen normalbegåvad människa med standardinkomst är beredd att betala för det kalaset.

Men, säger du – om man går halva vägen då och åtminstone monterar cyklarna i Sverige? Ja, betydligt trevligare och åtminstone en förbättring av lokala arbetstillfällen. Men grund- problemet kvarstår – alla beståndsdelar till cykeln behöver först fraktas från Asien innan cykeln kan monteras. Så med våra idag till buds stående medel och möjligheter finns knappt några alternativ till en snällare konsumtion av cykel.

Men det finns en god nyhet. Anna Björklund är docent i miljövetenskap på KTH. Tillsammans med Konrad Luttropp har hon räknat på miljöbelastningen i minsta detalj på framställandet av två standardcyklar. Deras LCA-analys bygger på extremt detaljerad data med hela kedjan, från mineralbrytning och förädling till frakter och potentiell återvinning. Resultatet visade att den totala produktionen av växthusgaser motsvarade ungefär 35 mils transport i en normalstor bil. Så ska man köpa något från Kina så är det en cykel. Och använda den! 


Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Vi har tagit ett långt snack med Sveriges argaste mekaniker
  • Bjuder på en prylspecial med en hel hög med nya prylar
  • Träffat Tim Krabbe, författaren till ”cyklisten”
  • Kollat in vad som kanske är världens bästa bambucykel

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 1

Simona Bava

En annan aspekt av detta är att om man alltid jaga billigast på nätet mata man stora kedjor som blir större och större och döda lokala cykelhandlare som till slut blir de man vänder sig till om man får problem då det visas att stora kedjor är grymma på dumpa priser men mindre grymma på hantera kunder och service.
Istället för att få en bredare sortiment och större urval i form av små nischade butiker kommer Sverige och i synnerhet Stockholm att få nöja sig men ett litet utbud och resten är ju så billig på nätet. Även när samma produkt går att köpa i Sverige antingen av svenska LBS eller mindre webbsidor så väljer folk att handla from granländerna pga lägre pris. Vilket som du helt rätt säger Andreas är något man ska visserligen ta hänsyn till men då ska man också vara medveten om konsekvenserna. Varför då folk är beredda att betala mer för Krav mjölk men inte för kvalite som håller och inte behöver skrotas men följande nya inköp förbli för mig ett mysterium av kortsiktig tänkandet.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Garmin lanserar Rally - nya pedaler med kraftmätning för både lvg och XC

Rally är en serie nya pedaler för både XC och landsväg som mäter total kraft,...

Läs mer

Speedplay gör comeback

Sen Wahoo köpte upp Speedplay hösten 2019 har det varit tyst som i graven från...

Läs mer

Ny luftigare Prevail från Specialized

Specialized kallar sin nya S-Works Prevail II Vent för den mest ventilerade hjälm de någonsin...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

POC släpper nya ultralätta Ventral Lite

Svenska POC ligger knappast på latsidan. Förra veckan släppte de Omne Eternal – världens första...

Läs mer
Dangerholms Scott Hyper Spark - Världens kanske mest avancerade mountainbike

Det tog över två år, men nu är Gustav Gullholm, även känd som Dangerholm, färdig med sitt mest ambitiösa bygge...

Läs mer
Skotest: Shimano XC3

Även billigare skor kan vara riktigt bra Lätta, styva och dyra skor har absolut sin plats, särskilt när man är...

Läs mer