Välkommen Velonavia – ny bloggare!

Välkommen Velonavia – ny bloggare!


VARFÖR VELONAVIA:

Velonavia – Velo, fr. franskans vélo, cykel. Nav är ursprungligen den centrala delen av hjulet. Idag används även nav i betydelsen centralpunkt, t.ex. i nätverk av olika slag. Velonavia, leker lite med ordet Scandinavia, och anspelar på en fiktiv plats . En plats, en punkt med cykeln i centrum. Svenska akademien, har ett valspråk; ”Snille och smak”, Velonavias skulle kunna vara ”Nytta och Nöje”.  Jag kommer skriva om cykling i stort, men kanske oftare om cykelbana, än om tävlingsbana, kanske oftare om croissanter, än om energikakor, kanske oftare, men inte alltid…

Vem är du?
– Grinig gammal gubbe. Pappa och make, med smak för kaffe och mörk choklad.

Vad kommer du att blogga om?
– Jag tror att det mycket kommer handla om min förkärlek till nära äventyr, microäventyr på hemmaplan. Cykelbyggaren Grant Petersen, en gång bakom Bridgestones legendariska cyklar X-O, MB-1 mfl och nu verksam i Rivendell Bicycle Works, har myntat begreppet S24O, dvs Sub-24 hour-Overnight, en övernattning per cykel under 24 timmar. Det konceptet lockar mig och jag försöker att så ofta som möjligt, året runt, göra sådana korta turer.

Sedan är jag verksam i Cykelfrämjandet och kommer säkert beröra cykelinfrastrukturfrågor, trafik och miljö.

För sex år sedan var du med om en svår cykelolycka. Hur mår du idag? Hur påverkas din vardag och framför allt din träning av det som hände?
– Snart sex år efter olyckan är min vardag lika delar värk och värktabletter. Värken i rygg och nacke samt kronisk huvudvärk påverkar givetvis mig fysiskt. Lägg där till kognitiva funktionsnedsättningar som minnesproblem och stimulikänslighet. Samtidigt är jag medveten om jag måste träna för att behålla och förbättra min kondition och styrka för att i någon mån må bättre.

Vad har du för mål med din träning i år?
– Det huvudsakliga målet är ju som sagt att må bättre. Men då det är ett ganska ogripbart mål och vi behöver mål som är mer mätbara, tänker jag försöka köra Ultimata Kolmården som är en multisporttävling i maj. Därutöver vill jag ta cykeln till Norrköpings alla vindskydd för övernattningar.

Hur ser den ultimata cykeldagen ut enligt dig?
– Egentligen är alla dagar jag nu orkar cykla bra, men jag förstår vad du menar och tror att en eftermiddag där jag lastar cykeln med det jag behöver för en övernattning; sovsäck, käk, kaffe och sedan cyklar ut till ett närbeläget vindskydd, tänder en brasa och sedan tittar in i den och upp på en stjärnklar himmel, innan jag somnar. Efter frukost cyklar jag hemåt. Det är en så nära ultimat cykeldag jag kan tänka mig.

HÄNG MED VELONAVIA HÄR!


Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Vi har tagit ett långt snack med Sveriges argaste mekaniker
  • Bjuder på en prylspecial med en hel hög med nya prylar
  • Träffat Tim Krabbe, författaren till ”cyklisten”
  • Kollat in vad som kanske är världens bästa bambucykel

Ute nu!

Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Gruset blev till guld

Ledare: Svenska cyklister har dåligt med fristäder – inte ens på våra så kallade cykelbanor...

Läs mer

50 år sedan Gösta Fåglums historiska bedrift

För 50 år sedan skrev Gösta ”Fåglum” Pettersson svensk idrottshistoria med sin seger i Giro...

Läs mer

5 varningstecken på att Zwift tagit över ditt liv

Lite sen på bollen kanske, men nu är du inne i värmen. Du har just...

Läs mer

Fem faser av ofrivillig vila

Krönika: Så kom dagen då sannolikhetsläran skulle ta ut sin rätt på de ackumulerade Strava-milen....

Läs mer

Fler intressanta artiklar

När cyklande kvinnor var en provokation

Cykeln är det föremål som mer än något annat påskyndade jämställdheten mellan män och kvinnor....

Läs mer
Om Trump kunde cykla

Ledare: John F. Kennedy sägs ha myntat de bevingade orden ”Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride.”...

Läs mer
I backspegeln: legendariska Campagnolo

Andreas Danielsson berättar hur det legendariska företaget Campagnolo fick sin start. De tillverkade inte bara cykeldelar utan också korkskruvar...

Läs mer