Valår 2014: Hur ser ni på cykelns framtid?

Valår 2014: Hur ser ni på cykelns framtid?


Fråga 1
Hur vill ni att cykelns framtid ska se ut i Sverige?

Folkpartiet
Cykling ska främjas och göras säkrare. Sverige är det land i EU som urbaniseras snabbast. Det ställer stora krav på en hållbar stadsutveckling och ett tydligare fokus på hållbara transporter. Där det finns trängselproblem i stora städer bör cykling och kollektivtrafik ges större utrymme på bekostnad av privatbilism. Ökat cyklande kan bidra till bättre miljö, minskad trängsel och ökad hälsa.

Vänsterpartiet
Vi vill se ökad cykeltrafik i hela Sverige. Cykeltrafiken måste få förbättrade möjligheter och utrymme om vi ska nå våra klimat- och miljömål och ökad folkhälsa. Samhället behöver anta höga ambitioner för ett ökat cyklande. Ett mål om att cykelns andel av antalet resor i Sverige till 2020 ska vara minst 20 procent bör antas.

Miljöpartiet
Vi anser att cykeln har en central roll i framtidens transportsverige eftersom den är både klimatsmart och bidrar till bättre hälsa. Inte minst i städer är cykeln ett utmärkt alternativ till bilen då den gör resan snabbare från dörr till dörr. Vi vill att cyklingens andel av transporterna ska öka kraftigt i framtiden, men det föresätter en ny politik som tar cyklingen på största allvar.

Socialdemokraterna
Vi ser cykling som ett klimatsmart och folkhälsofrämjande transportsätt som behöver få bättre förutsättningar. 

Centerpartiet
Vi vill ha en ljusnande framtid för cykeln. Det är bra för både miljön och hälsan att cykla, men också för att det minskar trängseln på våra vägar.

Moderaterna
Cykeln är redan i dag viktig för arbetspendling och den kommer, med rätt förutsättningar, att få ännu större betydelse för dagliga resor. Vi tycker att det är en god utveckling, eftersom det minskar våra klimatpåverkande utsläpp, minskar trängseln och samtidigt är bra för hälsan. Vi vill att fler ska cykla.

Kristdemokraterna
Allt fler borde välja cykeln, till fördel för hälsan, miljön, klimatet och den egna tillfredsställelsen och ekonomin. Enligt vår uppfattning har cykeln en ljus framtid.
 

Alla riksdagspartier har fått cykelfrågorna från Bicycling, men Sverigedemokraterna väljer att avstå från att svara på enkäten.

 


Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Vi har tagit ett långt snack med Sveriges argaste mekaniker
  • Bjuder på en prylspecial med en hel hög med nya prylar
  • Träffat Tim Krabbe, författaren till ”cyklisten”
  • Kollat in vad som kanske är världens bästa bambucykel

Ute nu!

Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Gruset blev till guld

Ledare: Svenska cyklister har dåligt med fristäder – inte ens på våra så kallade cykelbanor...

Läs mer

50 år sedan Gösta Fåglums historiska bedrift

För 50 år sedan skrev Gösta ”Fåglum” Pettersson svensk idrottshistoria med sin seger i Giro...

Läs mer

5 varningstecken på att Zwift tagit över ditt liv

Lite sen på bollen kanske, men nu är du inne i värmen. Du har just...

Läs mer

Fem faser av ofrivillig vila

Krönika: Så kom dagen då sannolikhetsläran skulle ta ut sin rätt på de ackumulerade Strava-milen....

Läs mer

Fler intressanta artiklar

När cyklande kvinnor var en provokation

Cykeln är det föremål som mer än något annat påskyndade jämställdheten mellan män och kvinnor....

Läs mer
Om Trump kunde cykla

Ledare: John F. Kennedy sägs ha myntat de bevingade orden ”Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride.”...

Läs mer
I backspegeln: legendariska Campagnolo

Andreas Danielsson berättar hur det legendariska företaget Campagnolo fick sin start. De tillverkade inte bara cykeldelar utan också korkskruvar...

Läs mer