Valår 2014: Bättre regional samordning?

Valår 2014: Bättre regional samordning?


Fråga 6
Hur ska vi få bättre samordning av cykelstråk som passerar kommungränserna?

Folkpartiet
Vi vill införa en nationell cykelpolitik. Det behövs sammanhängande stråk för att underlätta gång- och cykeltrafik både inom och mellan samhällen. Det behövs även kommunala och regionala beslut och vi vill att regioner gör cykelhandslag på regional nivå. Handslag om anläggning av cykelbanor, men även skyltning, drift och underhåll.

Vänsterpartiet
Vi vill inrätta en nationell cykelsamordnare för att uppnå en sammanhållen cykeltrafik. Staten har ett delat ansvar med kommunerna för att det ska skapas cykelnät som knyter ihop kommuner. Det är därför nödvändigt att staten uppmärksammar cykeltrafikens behov vid anläggande av vägar.

Miljöpartiet
Det behövs ett tydligare ansvar från regionalt och statligt håll där cykelinfrastrukturen utvecklas och binds ihop. Idag är det självklart att prata om det statliga vägnätet. På samma sätt ska en cyklist kunna navigera efter ett statligt cykelnät, utan att riskera att en cykelväg plötsligt upphör.

Socialdemokraterna
Här finns mycket göra, det måste vara lätt att cykelpendla över kommungränsen. Det här är dock främst en fråga för kommunerna.

Centerpartiet
Genom att trafikplanering idag i all huvudsak är regional och kommunal finns förutsättningar för detta till exempel relaterat till växande arbetsmarknadsregioner. Kommunerna bör ta ett stort ansvar för att det ska gå att ta sig mellan olika kommuner. Detta är en lokal fråga som bör lösas nära de som berörs.

Moderaterna
Det är framförallt ett kommunalt ansvar, men i nationella planen och i länsplanerna avsätts medel för cykelsatsningar som passerar över kommungränser. Därigenom kan också en kunskap om hur cykelsatsningar på bästa sätt samordnas byggas upp.


Kristdemokraterna

Det kan behövas en övergripande planering, på länsnivå, ifall kommunerna inte kan samarbeta. Kommunerna samarbetar om vägar, om räddningstjänst och mycket annat, lika självklart bör man kunna samordna cykeltrafiken.


Fråga 1: Hur ser ni på cykelns framtid? 

Fråga 2: Hur ska cyklisterna bli fler?
Fråga 3: Skattelättnader och subventioner
Fråga 4: Cykel för friskvårdsbidraget 
Fråga 5: Hur kan vi sluta bråka i trafiken?

Alla riksdagspartier har fått cykelfrågorna från Bicycling, men Sverigedemokraterna väljer att avstå från att svara på enkäten.


Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Vi har tagit ett långt snack med Sveriges argaste mekaniker
  • Bjuder på en prylspecial med en hel hög med nya prylar
  • Träffat Tim Krabbe, författaren till ”cyklisten”
  • Kollat in vad som kanske är världens bästa bambucykel

Ute nu!

Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Gruset blev till guld

Ledare: Svenska cyklister har dåligt med fristäder – inte ens på våra så kallade cykelbanor...

Läs mer

50 år sedan Gösta Fåglums historiska bedrift

För 50 år sedan skrev Gösta ”Fåglum” Pettersson svensk idrottshistoria med sin seger i Giro...

Läs mer

5 varningstecken på att Zwift tagit över ditt liv

Lite sen på bollen kanske, men nu är du inne i värmen. Du har just...

Läs mer

Fem faser av ofrivillig vila

Krönika: Så kom dagen då sannolikhetsläran skulle ta ut sin rätt på de ackumulerade Strava-milen....

Läs mer

Fler intressanta artiklar

När cyklande kvinnor var en provokation

Cykeln är det föremål som mer än något annat påskyndade jämställdheten mellan män och kvinnor....

Läs mer
Om Trump kunde cykla

Ledare: John F. Kennedy sägs ha myntat de bevingade orden ”Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride.”...

Läs mer
I backspegeln: legendariska Campagnolo

Andreas Danielsson berättar hur det legendariska företaget Campagnolo fick sin start. De tillverkade inte bara cykeldelar utan också korkskruvar...

Läs mer