Ung trupp till XCO-VM i Leogang
Foto: Rolf Zetterberg

Ung trupp till XCO-VM i Leogang


Jenny Rissveds, sveriges olympiska guldmedaljör är en av sju cyklister som representerar Sverige på XCO-VM i Österrike 7-11 oktober, där även VM i Downhill går samma helg.

En ovanligt ung trupp som tagits ut till årets VM i Mountainbike Crosscountry – som ursprungligen skulle gått i  i Albstadt, Tyskland men som i juni förlades i Leogang, Österrike där Downhill VM sedan tidigare var bestämt att gå.

VM i Leogang inleder den internationella tävlingssäsongen för det svenska landslaget i XCO – vilket naturligtvis beror på de speciella omständigheter som corona fört med sig.

Såhär säger sveriges förbundskapten Fredrik Kessiakoff om de utvalda itruppen

Dam Elit
Jenny RissvedsBäst i världen när allt stämmer. Kraschade olyckligt i somras men återhämtade sig snabbare än väntat och valde trots en bit ifrån toppform att ställa till start i SM för dryga veckan sedan som hon vann.

Herrar U23
Vilgot Lindh – Vilgot har haft en period bakom sig med knäproblem som han börjat få ordning på. Efter seger i U23-klassen på SM för två veckor sedan visade Vilgot att han nästa är tillbaka på samma höga nivå som under 2019.

Hugo EliassonHugo har visat att han är den som bäst tagit klivet upp i U23-klassen. Genom framskjutna placeringar på alla uttagningstävlingar förtjänade han sin plats.

David Risberg David är årets stjärnskott. David överraskade med att ställa av rutinerad elitåkare under augusti månad. Han bekräftade sin fina form i både Huskvarna och Hallby

Herr Juniorer
Oscar Lind – Oscar har visat på fantastisk form under året, inte minst genom sin internationella seger i Tjeckien i augusti månad. Dessutom vann han XCO-SM för två veckor sedan.

Viktor Lindquist – Viktor visade på sin höga nivå genom sin seger i Hallbyrundan.

Viggo Karlsson – Viggo hade en fantastisk utvecklingskurva under de uttagningstävlingar i Sverige som valts ut inför årets VM. Det rundades av med en silvermedalj på SM i Göteborg


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Mathieu van der Poel har äntligen lärt sig att njuta

Mathieu van der Poel har äntligen lärt sig att njuta


Stålmannen. Allätaren. Ett mirakel på hjul. Superlativen haglar över den mångsidiga nederländaren Mathieu van der Poel. Men det är först nu han faktiskt har lärt sig att även njuta.

En fika? Den yngre versionen av Mathieu van der Poel, som nu är 26, skulle aldrig någonsin ha stannat för något sådant. Inte en chans. Träning gjordes non-stop och var – i hemlighet – egentligen alltid en form av tävling.

– Om jag tidigare tvingades att stanna så kunde jag må ganska dåligt över det, då hade jag inte haft ett längre träningspass, utan två korta. Det gav ingen tillfredställelse och räknades inte. Jag kunde till och med få skuldkänslor, säger Mathieu.

Men det var den gamla Mathieu och det är inte samma person som han är i dag.

– En kaffe och en bit paj, kanske en macka, jag är på! Även om jag kanske inte vill sitta allt för länge, max en halvtimme, men nu kan jag åtminstone göra det.

Ett längre träningspass kallar han i dag för en dagsetapp. Och steg för steg så lär han sig faktiskt att njuta mer.

– Allt är betydligt mer avslappnat i dag. Tidigare handlade det alltid om att jag skulle köra slut på mig själv. Nu njuter jag på ett annat sätt och jag ligger inte längre sömnlös när träningen blir avbruten eller dålig.   

Tidigare skulle cykling alltid vara något hårt utan massa lull-lull omkring. Full gas utan att spara på något. Förutom när han ibland tränade med sin bror David körde han alltid solo. Kärleken till sporten kände han bara när han vann – då var det kul. Cykling var annars något som skulle kännas i alla kroppens fibrer. Om han inte vann, då var det inte kul. Just därför älskar han cykelcross så mycket, för där har han vunnit nästan varenda gång.

– Tidigare kunde jag inte hantera en förlust. Visst, det är fortfarande roligare att vinna, jag är ju ändå en tävlingsmänniska, men jag är betydligt bättre på att hantera en förlust i dag. Nu kan jag till och med köra cykelcross bara för att det gör mig till en bättre cyklist, eftersom den träningen och rytmen som finns i cykelcross gör mig bättre på annat.

Mathieu van der Poel har helt enkelt mognat. Han kan ha kul när det inte alls handlar om resultat. Han har blivit mer spontan och har till och med börjat träna med andra i klunga.

– De specifika träningspass jag får från min tränare Kristof de Kegel kör jag alltid solo, då funkar inte en större grupp. Men rena distanspass kör jag numera gärna med andra.  

Men när han är med på de där träningarna går det sällan lugnt till, tvärtom blir det nästan alltid lite av en tävling.

– Att köra en lång och lugn träningsrunda funkar helt enkelt inte med gruppen jag kör med. Men ska jag vara ärlig så är det nog mest mitt fel, erkänner han

Här kommer det där med fikapausen på tal.

– Tidigare var jag ju helt anti, jag såg det som förlorad träningstid. Men gänget jag cyklar med nu och andra proffs har fått mig på andra tankar. Samtidigt är det en insikt som ändå nog har smugit sig på mig, för någonstans har jag ju fattat att jag inte kan maxa jämt och konstant.

Han påpekar däremot att han aldrig kommer stanna för ett fikastopp i dåligt väder. Dagen till ära är han dessutom en timme sen, då morgonens regn fick honom att skjuta på det planerade träningspasset. En yngre Mathieu hade struntat i regnet och cyklat ändå, eftersom det var det som var planen. Men den något äldre och kanske visare Mathieu valde ett torrare alternativ. Vår intervju är dessutom även den mest en paus, för han ska ut igen när vi är klara. Och trots coronapandemin har han ett fullbokat schema, ett schema som samtidigt kräver mer flexibilitet än vanligt – för inget har ju varit normalt det senaste året. Mathieus jakt på olympisk guldglans i XCO har fått vänta. Att kalendern 2020 blev som den blev hade Mathieu och hans team inga större problem att acceptera.

– Jag såg verkligen fram emot min premiär på både Strade Bianche och Milano – San Remo. Även om jag inte är nöjd med mina resultat så var det en häftig upplevelse. Trots omständigheterna kunde man känna av all passion som omger dessa klassiska lopp, så jag ser verkligen fram emot att få göra om dem, men med publik och allt annat på plats.

Efter fjolårets seger i Amstel Gold race haglade superlativen över Mathieu van der Poel, men hyllningarna som kommer med kändisskapet verkar han ta med en nypa salt.

– Jag skulle nog aldrig säga liknande saker om mig själv, för det finns en massa saker jag inte kan göra. Så hyllningarna får andra stå för. Ibland faller alla bitar på plats och allt går bra, men som cyklist vet man ju att allt kan hända och att man faktiskt har dåliga dagar också.

Precis som Wout van Aert kallas han ibland ”hälften människa, hälften maskin”. Även om han läser alla superlativ och komplimanger så menar han att det är viktigt med distans.

– Ena dagen blir man hyllad till skyarna för att man vinner, andra dagen blir man sågad vid knäna för att man gör en dålig tävling. Så man får inte ta åt sig för mycket, varken av det ena eller det andra.

Han säger att han har sin far, före detta cykelproffset Adrie van der Poel, att tacka för detta lite sunda förhållningsätt. En relation som nyss förändrats. Fram tills nyligen bodde de nämligen ihop, men nu har Mathieu flyttat ihop med sin flickvän i Antwerpen.

– Jag gillar det nog bättre så här, för när vi ses numera blir det lite mer speciellt. I början var det ju en sån enorm fördel att ha pappa där med alla tips och allt stöd. Men förr eller senare måste jag börja bygga allt på egna erfarenheter och hitta rätt i alla mina egna preferenser – precis som det ska vara.

Kikar han framåt och mot nästa säsong ser han en möjlig kombination i att köra både OS (MTB-XCO) och Tour de France. En minst sagt unik kombination som säger mycket om hur mångsidig Mathieu är som cyklist. OS har ju självklart högst prioritet men han utesluter inte en premiär på Touren. En anledning till det är att han blev inspirerad av Wout van Aerts prestation på årets upplaga av Tour de France. Men att kombinera ett OS med ett längre etapplopp som Tour de France skulle vara något helt nytt för Mathieu.

– Jag har ju inte gjort det innan och har ingen aning hur min kropp kommer hantera en lång Tour. Kanske går det bra, kanske visar det sig att man har tagit vatten över huvudet.  

Att han har denna lite unika approach till att köra flera olika discipliner och att han månad efter månad har svårt att fokusera på ett enda mål har en förklaring. Mathieu menar att han har lite av en ADHD-personlighet. Han är som den där distraherade eleven som sitter och vrider sig på stolen i skolan, som ägnar sig åt geografi, matte och språk – på en och samma gång. Som har käkat upp mellanmålet innan läraren ens sagt att det är dags för paus.

– Men jag har blivit mycket bättre på att fokusera. Tidigare kunde jag aldrig genomföra ett längre träningspass utan att gnälla eller att tramsa runt, men nu kan jag faktiskt sitta med en grupp i fem–sex timmar och njuta av det.

FAKTA
Mathieu själv är en av världens absolut mest meriterade cykelcrossåkare med fler segrar än det finns stjärnor på himlen. Han är dessutom regerande nederländsk mästare på landsväg och utmanar numera både Peter Sagan på landsvägsklassikerna och Nino Shurter på mountainbikens XCO. Samtidigt.

Mathieu van der Poel är född i en framgångsrik cykelsläkt. Hans pappa Adrie van der Poel blev nederländsk mästare i cykelcross sex gånger och en gång på landsväg. Han vann även CX-VM 1996 och tog segrar på etapper i Tour de France och i sex klassikerlopp. Mathieus morfar är fransmannen Raymond Poulidor, som bland annat vann Vuelta a España 1964 och blev tvåa i Tour de France inte mindre än tre gånger.

Nationalitet: Nederländare
Ålder: 25 år
Bor: Antwerpen, Belgien
Smeknamn: ”The flying dutchman”

Bilder Photopress.be


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

VM-brons i E-cykling på Zwift till Cecilia Hansen

VM-brons i E-cykling på Zwift till Cecilia Hansen


Cecilia Hansen gjorde en imponerande bedrift och plockade en bronsplats på världens första VM i Zwift/E-cykling. Hon var dock inte ensam svensk på topp tio listan för på åttondeplats hamnade Göteborgaren Emma Belforth. Detta i en tävling som lockade en blandning av världscyklister som Anna van der Breggen, Annemiek van Vleuten och Annika Langvad och mer rena ”E-sportare”.

Tävlingen får även sägas vara smått historisk för UCI Cycling Esports World Championships on Zwift, är första gången ett VM i en Esport varit officiellt sanktionerat av en olympisk sportfederation.

Redan innan start var Cecilia Hansen favorittippad. Dels är hon en av världens mest rutinerade Zwiftcyklister och ligger på nivå 50, i våras vann hon även Tour of Watopia.

Banan som kördes var Watopia Figure 8 Reverse och distansen 50 km
-När banan blev offentlig stod det klart att det som gällde var ge allt i 80 sekunder på sista backen och sen spurta, säger Cecilia om taktiken.

Hur laddade du för tävlingen?
Vi har just avslutat en liga på 8 veckor samt att jag kör lagtempo på torsdagar, resten av tiden la jag på att träna på banan.


Funkade taktiken till slut?
-Själva loppet utspelade sig som väntat, det sprack av en större grupp redan i första backen, någon till föll av i andra backen. Det var bara USA, med största laget som testade något sista halvan av loppet. Jag låg bra placerad in i backen. I sista lilla knicken precis innan backen stack Gigante och Moolman Pasio (tvåan och ettan) Jag gav allt i backen, tryckte av min powerup (en digital boost som kan användas när man själv väljer) och ställde mig upp men hade ingenting kvar att spurta med. Jag såg inte ut att gå över linjen som trea, säger Cecilia

Men det gjorde hon och vi vågar väl påstå att Cecilia, med ett brons från första upplagan av ett VM, nu är historisk.
-Det känns som att jag fick till en fullträff. Jag fick ut allt jag hade för dagen och hade hundradelarna på min sida, säger Cecilia.

Norbergscyklisten Cecilia Hansen

Övriga svenskar
Marlene Bjärehed slutade på en 37:e plats. Herrarna gjorde sitt bästa för att hänga med och bäst där blev Johan Norén på en 17:e plats. Följt av Olof Åström på en 27:e plats. Placeringar som räckte för att slå exemplevis både Victor Campenaerts (31) och Edvald Boasson Hagen (35) Även Samuel Brännlund var med och körde men hamnade, trots en urstark avslutning, strax utanför topp 50 listan.

-För e-cycling i Sverige så betyder dagens resultat väldigt mycket! Cecilias bronsmedalj och alla övrigas fina resultat är ett kvitto på att Sverige är ett av dom främsta länderna i om e-cycling. Det stora intresset gör också att vi som förbund får mer möjligheter att satsa ännu mer, säger Conny Björnehall på Svenska cykelförbundet. Som vi efter tävlingen lägligt nog når på en trainer.

På damsidan blev det sydafrikanen Ashleigh Moolman Pasio som tog hem guldet och på herrsidan blev det tysken Jason Osborne. Precis som i övriga cykelgrenar kan de nu de kommande 12 månaderna stoltsera med att köra i regnbågsfärgerna.

Ashleigh Moolman Pasios avatar

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Sex starka svenskar redo för VM i E-cykling på Zwift

Sex starka svenskar redo för VM i E-cykling på Zwift


På onsdag smäller det, då är det dags för det den första upplagan av UCI Cycling Esports World Championship och sex svenskar är med i fajten om medaljerna och äran. Svenska Cykelförbundets Conny Björnehall berättar hur det egentligen funkar med ett virtuellt VM.

Hur många länder deltar?
22 länder har accepterat inbjudan och uppfyller kraven på att få vara med.

Hur många deltagare totalt?
55 Kvinnor och 78 män.

Hur funkar det rent praktiskt när folk sitter i 22 länder och tävlar mot varandra? Hur samordnas det?
Eftersom Zwift och E-cycling bygger på att man kan koppla upp sig hemifrån så är det inte ett så stort problem. Alla dessa cyklister är vana vid E-cycling och plattformen har stöd för väldigt många cyklister samtidigt. Det kräver dock självklart mycket planering och koordinering.

Vem kontrollerar att det inte förekommer fusk?
Det finns flera kontrollinstanser för att motverka och förhindra fusk. Zwift och UCI har ställt hårda krav på cyklisterna och vi som förbund hjälper våra cyklister att uppfylla dessa. Dels så har alla cyklister fått utskickat en fabrikskalibrerad trainer som inte går att kalibrera om själv. Man har också stränga krav på vilken utrustning som skall användas. Cyklisterna måste filma när de mäter vikt och längd och videos på det ska skickas in 72 timmar innan loppet, cyklisterna kommer även filmas under hela loppet.

Banan som gäller är Watopia Figure 8 Reverse och distansen är 50 km

Doping inom e-sport är en het fråga, hur kommer dopingkontrollerna genomföras?
Doping är en stor fråga inom all sport. Våra cyklister ingår i den Nationella antidopingpoolen och man har också närvaroregistrering på cyklisterna. Alla cyklister som tävlar i VM måste uppfylla samma tuffa krav som annars.

Var kan man följa sändningarna?
Vi kommer ha ett försnack och även kommentera hela loppet utan bild på SWECyclings Youtubekanal från klockan 14.30 HÄR. Racen följs av eftersnack och förhoppningsvis segerintervjuer. Live kan man följa VM på lite olika kanaler. HÄR är en lista med länkar till olika medier som sänder.

Blir det några prispengar till de bästa cyklisterna?
Ja, även om jag tror att äran och titeln är det viktigaste så finns det även prispengar. 1:an får 8000 euro, 2:an får 4000 och 3:an får 2000 (samma för dam och herr)

Hur är formen hos de svenska cyklisterna?
Den är väldigt bra! Vi hade ett förberedelselopp förra veckan och då visade man verkligen framfötterna mot tufft Skandinaviskt motstånd. Samuel kom 2:a och både Olof och Johan var med i 1:a klungan. Emma vann sitt lopp just före Marlene och dom två var faktiskt ganska ohotade under loppet. Cecilia hade inte möjlighet att köra loppet men är i väldigt bra form.

Okej, vem vinner då?
Det är väldigt svårt att säga. Jag tror dock ärligt att vi kommer att se svenska cyklister på pallen både på herr och damsidan. Sedan kommer det att vara dagsform och extremt små marginaler som avgör. Men det kommer att bli väldigt spännande och roligt!

SÄG HEJ TILL VM-TRUPPEN
Här är de sex svenska cyklisterna som ingår i den svenska VM-truppen:

Malene Bjärehed
Ålder: 39
Erfarenhet på Zwift: Nivå 43
Favoritbana på Zwift: UCI WORLDS HARROGATE CIRCUIT 2019
Styrka: Erfaren Zwift-cyklist med mer än 150 lopp.
Vill förbättra: Kapaciteten för upprepade insatser med hög intensitet
Favorit inom gruppcykling: DIRT Friday Morning Sprintapalooza
Zwift Highlight: Kvalificering för det första världsmästerskapet i E-cykling någonsin
Roliga fakta: Ett guld och ett silver från Master National Championship i orientering. Jag har gjort fler kilometer på Zwift än utomhus. Köpte min första racercykel 2019 men har kört och tävlat på Zwift sedan 2018.

Samuel Brännlund
Ålder: 41
Zwift-nivå: Tre år på Zwift och nivå 48
Favoritbana: Richmond
Styrka: Allround
Vill förbättra: 20-30 min power
Favoritträning: 40/20 intervall
Sportlig höjdpunkt: Att jag kan komma tillbaka efter en allvarlig krasch och skada 4 år sedan, och naturligtvis varje gång jag vinner ett lopp 😃
Rolig fakta: Började cykla när jag var 27 år

Cecilia Hansen
Ålder: 39 år
Erfarenhet på Zwift: Har varit på zwift sedan beta, level 50
Favoritbana:  Harrogate UCI eller Richmond UCI.
Styrka: Min styrka är kort sprint, klättring kan förbättras.
Favoritträning: Favorit workout är TTT.
Sportlig höjdpunkt: När jag vann min första guldmedalj vid Amatör-VM i Perth, 2016. På zwift, när jag vann Tour of Watopia, våren 2020.

Cecilia Hansen är med på Zwifts ”Riders to watch” lista. Detta tillsammans med världsstjärnor som Anna van der Breggen och Annemiek van Vleuten.

Johan Norén
Ålder: 36
Erfarenhet på Zwift: Nivå 39, två år på Zwift
Favoritspår på Zwift: Alpe du Zwift (om benen är bra …)
Styrka: Långa stigningar.
Vill förbättra: Sprints
Favoritträning: Långa uthållighetsturer utomhus med gott sällskap
Höjdpunkter: Trea på Swedish National MTB Marathon-serien 2019
Roligt faktum: Kraschade och bröt båda mina armbågsleder vid min första riktiga mountainbike-tur

Emma Belforth
Ålder: 35 år
Erfarenhet på Zwift: Cirka 2 år
Favoritbana: Varje bana med långa stigningar. Min styrka är långa stigningar och aktiv cykling
Favorit workout: Jag har inte en! träningen måste göras och jag gör det bara.
Sportlig höjdpunkt: 2: a (2020 Elit) och 3:a (masters) 2018 i Nationals MTB, min favoritdisciplin.
Roligt faktum: Började cykla 2018. Jag har tävlat i både löpning och XC-skidåkning hela mitt liv.

Olof Åström
Ålder: 32
Erfarenhet på Zwift: Nivå 23. Har varit knappt ett år på Zwift. Började min karriär som cykelbud 2010 och tre år senare gick jag in i elitkategorin på vägen och har sedan tävlat och tränat som en elitamatör.
Favoritbana på Zwift: Everything Bagel
Styrka: Korta branta stigningar
Vill förbättra: Min sprint!
Favoritträning: 2-3 timmars fartlek med vänner
Sportlig höjdpunkt: Min bronsmedalj vid Svenska Nationella mästerskapen i 2018
Roligt faktum: Galen i vaniljglass och godis i en konstig kombination

Läs mer om tävlingen hos Zwift!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Test: Världens minsta lås – Hexlox

Test: Världens minsta lås – Hexlox


Du har låst fast cykeln med dubbla lås, ett runt ramen och bakhjulet och ett har fixerat framhjulet. Du har gjort allting rätt. Likt förbannat är det någon som länsat din fina hoj på värdefulla prylar och tagit med sig styre, framgaffel och sadel. Din cykel är nu blott en spillra av sitt forna jag.

Hexlox är en liten pryl som ser till att du får behålla även dina delar. Exakt hur den funkar är lite av en hemlighet, och när man inte vet kan det framstå som ett mindre mysterium. Men det är en liten hexformad och magnetiserad bult som man stoppar in i insexbultens öppning (den funkar alltså bara på stål och inte på aluminium- eller titanbultar). Det gör att den prylsugna tjuven inte kan använda vanliga verktyg för att komma åt dina värdesaker.

För att få ut bulten använder man en liten miniatyrnyckel som är mekaniskt kodad för att passa exakt din Hexlox. Ett hundra procent omöjligt att få ut den annars är det inte, men det krävs en rejäl dos med våld, typ borra/såga/banka sönder, och det är ju inget som görs direkt obemärkt. Man kan ha samma nyckel till flera bultar och nyckeln har även en kod som gör att du kan beställa en ny om du skulle tappa bort den. Vilket inte är helt osannolikt, för den är verkligen liten. Hexlox kommer i storlekarna 4, 5, 6, 8  och nu även 10 millimeter, så du kan säkra det mesta på din dyrgrip.

+ Genialt och säkert.

– Lätt att tappa bort både nyckel, och bult…

www.hexlox.com

Pris: Kommer i flera olika set som kostar från cirka 350 kronor.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Historien bakom Shimano XT

Historien bakom Shimano XT


För snart 40 år sedan såg Shimano XT, världens första riktiga komponentgrupp för mountainbike, dagens ljus. Resten är historia.

Berättelserna, eller myterna om man så vill, kring hur allt startade är flera. Egentligen har ju det vi i dag kallar mountainbike varit en del av cyklingen sedan cykelsportens begynnelse. Men på 1970-talet var det ett gäng pionjärer som började ta sig an backarna kring Mount Tamalpais i Kalifornien på ombyggda cyklar som gick under namnet ”Klunkers”. De flesta är nog överens om att det var där och då det vi i dag kallar mountainbike ändå föddes. Profiler som Joe Breeze, Gary Fisher och Tom Ritchey skrevs in i de dammigare delarna av cyklingens historieböcker.

I denna första veva var Shimano inte det märke dessa cyklister vände sig till, det här var en tid då nu bortglömda märken som Suntour, Dia-Compe och Huret var det som gällde. Men Shimano såg sin chans och blev en av de första tillverkarna att faktiskt satsa på just mountainbikes. Efter några misslyckade försök, där man bara använt den egna designpersonalen hemma i Japan, skickade man helt sonika en viss John Ute på en researchresa till Kalifornien, där ovan nämnda cyklister gav sin input.  

Några år senare, 1982 (-83), släpptes Deore XT – den första komponentgruppen som var designad och byggd för de behov mountainbikes och dessa nya typer av cyklister hade: fler växlar, växelspakar som var lättare att komma åt och kraftigare bromsar.

Shimano Deore XT 1982

Deore betyder förresten Deer – denna första grupp gick även under namnet Deerhead och hade ett litet hjorthuvud som prydde bakväxeln.

Uppföljaren från 1987, med de nu ikoniska växelreglagen

Namnet Deerhead hängde inte med i versionen som släpptes fyra år senare. Men nu hade det hänt så mycket annat att namnet spelade mindre roll. För 1987 kom XT-gruppen med SIS, Shimano Indexed Shifting, en revolution i sig. I stället för friktion i växelspakarna var nu ett klick samma sak som en växling. Med dessa kom även de nu ikoniska styrmonterade växelspakarna, för att inte nämna SPD-pedalerna. Teknologiska framsteg som får månlandningen att likna ett Legobygge. 

Klunker 2.0

Den 8-delade premiummodellen XTR M900 lanserades 1991, framtagen för professionella crosscountry-cyklister. XTR blev snabbt alla mountainbikecyklisters gråvåta drömgrupp, och var det ända fram till att Sram släppte sin 12-delade Eagle-grupp för några år sedan. Men innan dess var alltså XT tillsammans med XTR tveklöst en av grundpelarna i mountainbikevärlden.  

XTR i den första upplagan

Även XTR växte till slut till sig och blev 12-delad 2018, en teknologi som nu även finns på grupperna XT och SLX och Deore.

XT anno 2019

En av dem som har en särskild relation till Shimanos komponenter, inte minst genom att vara en av få teståkare som produktutvecklarna i Japan förlitar sig på när det gäller erfarenhet och input, är mountainbikeproffset och regerande svenska mästaren Emil Lindgren i Team Serneke-Allebike.

­– Jag har agerat testpilot åt Shimano i flera år och testat massor. Gruppen XTR M9100 var jag varit väldigt involverad i. Utvecklingen av XTR är väldigt ingående och genomarbetad. Vi testar och försöker leverera en produkt som gör din cykling till det bättre, utan att du egentligen vet vad som händer på din cykel. Men vi är många som jobbar med utvecklingen hos Shimano, allt ifrån ingenjörer till teståkare, säger Emil.

När blev komponenter en viktig grej för dig?
– Jag har alltid haft ett sjukt stort intresse för materialet. När jag var liten hade vi inte ekonomi för de värsta produkterna, men som tur var fanns det en massa kataloger och reklam med de största idolerna. En av dem var Roger Persson och han körde ju så klart på grymma XTR-grejer. Men det tog många år innan jag fick någon komponent med det namnet, säger Emil.

Roger Persson – Emil Lindgrens barndomsidol – var som mest elitaktiv på nittiotalet, med flera framgångar på bland annat SM och NM. Han var också den första svenska mountainbikecyklisten att köra OS när disciplinen gjorde debut i de olympiska spelen i Atlanta 1996. Idag jobbar han med teknisk support på Cycleurope.

Roger blir också nostalgisk när han tänker tillbaka på den här tiden.
– Jag använde tidigt Shimano XT och minns de där överliggande tumreglagen med 7-växlat runt 1991. Sedan glömmer jag aldrig känslan när jag fick hålla i de silvriga XTR-askarna 1993. Precisionen i dessa komponenter var 100 procent, säger Roger.

Har du någon favoritdel från den tiden
– Shimano var ju tidiga med innovativa lösningar. Vissa var bra, vissa var lite mer speciella. Jag tänker främst på dubbelreglagen ST-M961 och remote-reglagen SL-SS95 för barends, säger Roger.

Emil, du som har kontakt med utvecklarna – vad kommer vi att få se mer av i framtiden?
– Det kommer att hända mycket roligt och än så länge är vi långt ifrån färdiga med de cyklar som används i dag. Tyvärr sker mitt jobb i det tysta och jag har inte befogenheter att berätta något. Men framtiden är galet spännande, säger Emil.

Floppen – Dubbelreglagen ST-M961
Inspirerade av utvecklingen på landsväg, där man ganska tidigt byggde in växelreglagen i bromsreglagen fick Shimano i mitten på 00-talet för sig att skapa samma sak för mountainbikes. Resultat blev ett dubbelreglage där man växlade genom att trycka ner själva bromshandtaget. Men bara för att äpplen är gott i paj behöver det inte vara lika gott på pizza. Så precis som det låter var det en riktigt dålig, och dessutom ganska dyr idé som funkade uruselt på mountainbikes. Som tur var blev dessa dubbelreglage en kortlivad historia. De försvann ut sortimentet innan svärmen av svordomar helt stjälpt alla träd i skogen.  


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in