Undvik att få din cykel stulen

Undvik att få din cykel stulen


Är du tvungen att lämna din cykel obevakad så är det viktigt att du låser den på rätt sätt. Vilket inte bara handlar om att stoppa ett lås i ena hjulets ekrar och sen gå från platsen utan en tanke. Tänk proaktivt.

Gör så här för att låsa din cykel på bästa sätt och motarbeta cykeltjuven:

1. Försök låsa fast cykeln vid något fast och solitt föremål. Alltså som tjuven inte bara kan lyfta upp din cykel ifrån och dra från platsen. 

2. Se till att det du låser fast cykeln i inte kan lyftas eller manipuleras så att din cykel helt plötsligt kan kånkas därifrån. 

3. Hjulstöld ökar. Om du inte kan låsa ett av dina så ta det med dig. Men parkera inte cykeln utan hjul för länge, tjuvar kommer att lockas att strippa den ren från delar och komponenter.

4. Använd inte ett U-lås till att låsa fast din cykel runt toppröret. En tjuv skulle kunna använda hela ramen och cykeln som en hävstång för att vrida runt och knäcka låset.

5. Cykellås handlar om att köpa tid. En tjuv kommer inte riskera att stå och kämpa med ett åbäkigt lås för länge. En krallig kedja som är minst 12 millimeter tjock kommer fördröja tjuven längst. 

6. Montera av framhjulet och lås sedan fast hjulet med ram och bakhjul för att fylla upp utrymmet i U-delen av U-låset maximalt och för att inte ge tjuven någon chans att kunna använda en domkraft eller liknande för att forcera låset. 

Andra kloka åtgärder

* Märk din cykel – Skriv dina initialer klockan 12 och klockan 6 på varje däck. Eller skriv ditt namn på toppröret och täck det sedan med flera lager genomskinlig tejp. En tjuv kommer tänka både en och två gånger innan han försöker stjäla din cykel. 

* Ta ett foto på dig själv med ett papper där du skrivit serienumret och din cykel tydligt synliga i samma bild. Ta också bilder på speciella detaljer och lagra dem på din telefon. Hamnar du i en situation där du behöver bevisa att en cykel är din så kommer dessa foton hjälpa dig. 

* Köp nya lås: fyndar du på Blocket eller andra köp&sälj-siter, gör dig säker på att du inte handlar med stulna varor. Är det en äldre cykel så är det en god idé att kontrollera låsets funktion. 

Vilka råd kan du dela med dig av när du är tvungen att lämna din cykel låst på en allmän plats? Kommentera gärna nedan. 

Antal kommentarer: 5

Mårten

Lås fast cykeln med 2 lås av olika typ. Då måste tjuven ha 2 typer av verktyg med sig. t.ex ett U-lås och ett kraftigt (Godkänt) kabel-lås.
Om du cykelpendlar till jobbet. Ha dom tunga låsen fastlåsta hemma och på jobbet. Ha med dig ett lättare ”reselås” på färden.


Erol Orhun

Mårten: Kloka råd.


Marcus Philip

BIlden är missvisande. Trafikstolpar är inte alltid ett bra fast föremål att låsa fast i. Cykeltjuvar skruvar lätt av trafikskyltar och lyfter sedan lätt av din cykel över stolpen. Cykeln är inte säkrare än den svagaste länken.


Ulf

Bra råd, köpa tid var ordet.
Jag kör båtkätting + lås, klass 3. Och har därmed fortfarande kvar en lätt bedagad men skönt retro ParkPre -95:a i min ägo!


Anna Larsson

Ta med cykeln in. Längs med bokhyllan på arbetsrummet står den skyddat, i kapprummet på färsamlingshemmet också. Faktiskt, jag har tagit med den in på hemsökt också, med hänvisning till stöldrisken.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Tre svenska städer i topp inför internationell tävling på Vintercyklingens dag

Tre svenska städer i topp inför internationell tävling på Vintercyklingens dag


Göteborg, Uppsala och Linköping, har (tillsammans med turkiska Izmir) flest föranmälda vintercyklister i den internationella tävlingen mellan städer som avgörs på Vintercyklingens dag på fredag 12 februari. 

– Det visar att vi i Sverige är ett cyklande folk under hela året. Denna vinter är det extra viktigt att cykla eftersom det minskar risken för spridning av covid-19, säger Klas Elm, vd för Svensk Cykling. 

Den internationella tävlingen har namnet Winter Bike To Work Day och startade i Kanada 2013. I fjol dominerade Sverige tävlingen med Uppsala på första plats och med Linköping, Umeå, Göteborg och Stockholm bland de tio främsta städerna. 

– Det finns många kommuner i Sverige som jobbar för att ge sina invånare förutsättningar för att cykla året runt som ligger i världsklass. Och de bästa förutsättningarna har man på sopsaltade cykelvägar, säger Klas Elm.

I fjol registrerade nästan 15 000 personer i 1 565 städer världen över att de cyklade på Vintercyklingens dag som är den svenska delen av Winter Bike To Work Day. Dagen arrangeras av Svensk Cykling, som samlar Sveriges olika cykelorganisationer. 

Inför årets tävling finns i dagsläget åtta svenska städer bland de 30 främsta. Förutom Göteborg, Linköping och Uppsala, som ligger i topp, handlar det om Falun, Stockholm, Umeå, Sollentuna och Östersund.

– I år firar vi Vintercyklingens dag med uppmaningen: Stoppa smittan. Börja cykla. Det går att cykla året runt. Därför är det glädjande att så många kommuner nu sopsaltar sina cykelvägar trots att det har kommit mycket snö. I detta läge skulle det vara bra om också staten gjorde insatser för att stimulera cykling och inte bara subventionerar bilparkeringar för att begränsa smittspridningen, säger Klas Elm. 

För att anmäla att man cyklar går man inte på vintercyklingensdag.se

– Vår förhoppning är att det ska vara många fler cyklister i Sverige som registrerar sig och att fler svenska städer placerar sig i världstoppen i vintercykling, säger Klas Elm. 

Aktuell ställning i Winter Bike To Work Day-tävlingen 

Onsdagsmorgonen 10 februari

1. Göteborg, Sverige

2 Izmir, Turkiet

2. Linköping, Sverige

4. Uppsala, Sverige

5. Hamilton, Kanada

6. London, Kanada

7. Montreal, Kanada

8. Toronto, Kanada

9. Oulu, FInland

10. Zagreb, Kroatien

Följ utvecklingen i Winter Bike To Work Day-tävlingen mellan städer på https://winterbiketoworkday.org/

Vintercyklingens dag 2021

Vintercyklingens dag arrangeras i år för andra året i rad av Svensk Cykling. I år sker det med ekonomiskt stöd från Trafikverket. Svensk Cykling samlar de svenska cykelorganisationerna Cykelfrämjandet, Svenska Cykelstäder, Svenska Cykelförbundet, Cykelbranschen, Vätternrundan och Naturskyddsföreningen. 

Winter Bike To Work Day

Winter Bike To Work Day startades 2013 av kanadensaren Anders Swanson, som är styrelseledamot i Winter Cycling Federation och Velo Canada Bikes. Sedan dess har antalet personer som har registrerat sin cykling ökat för varje år. I fjol anmälde nästan 15 000 personer i 1 565 städer sin cykling i Winter Bike To Work Days tävling. Knappt 30 procent av dessa vintercyklister var svenskar.   

Fler svenskar cyklar på vintern

Nio procent av svenskarna cyklade en genomsnittliga dag under vintern 2019, enligt Trafikanalys senaste resvaneundersökning. Det var en ökning med 28 procent jämfört med några år tidigare. Det visar att allt fler svenskar ser cykeln som sitt transportmedel under hela året. Mer fakta om vintercykling finns på https://vintercyklingensdag.se/.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Test: Världens minsta lås – Hexlox

Test: Världens minsta lås – Hexlox


Du har låst fast cykeln med dubbla lås, ett runt ramen och bakhjulet och ett har fixerat framhjulet. Du har gjort allting rätt. Likt förbannat är det någon som länsat din fina hoj på värdefulla prylar och tagit med sig styre, framgaffel och sadel. Din cykel är nu blott en spillra av sitt forna jag.

Hexlox är en liten pryl som ser till att du får behålla även dina delar. Exakt hur den funkar är lite av en hemlighet, och när man inte vet kan det framstå som ett mindre mysterium. Men det är en liten hexformad och magnetiserad bult som man stoppar in i insexbultens öppning (den funkar alltså bara på stål och inte på aluminium- eller titanbultar). Det gör att den prylsugna tjuven inte kan använda vanliga verktyg för att komma åt dina värdesaker.

För att få ut bulten använder man en liten miniatyrnyckel som är mekaniskt kodad för att passa exakt din Hexlox. Ett hundra procent omöjligt att få ut den annars är det inte, men det krävs en rejäl dos med våld, typ borra/såga/banka sönder, och det är ju inget som görs direkt obemärkt. Man kan ha samma nyckel till flera bultar och nyckeln har även en kod som gör att du kan beställa en ny om du skulle tappa bort den. Vilket inte är helt osannolikt, för den är verkligen liten. Hexlox kommer i storlekarna 4, 5, 6, 8  och nu även 10 millimeter, så du kan säkra det mesta på din dyrgrip.

+ Genialt och säkert.

– Lätt att tappa bort både nyckel, och bult…

www.hexlox.com

Pris: Kommer i flera olika set som kostar från cirka 350 kronor.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Låt barnen cykla

Låt barnen cykla


Coronapandemin och trängseln i kollektivtrafiken ger elever fler skäl att cykla till skolan

– Cykla eller gå till skolan! Då undviker vi att coronaviruset sprids för att det blir trångt i kollektivtrafiken.  

Den uppmaningen riktar nu organisationen Svenska Cykelstäder till landets elever på grund- och gymnasieskolor inför skolstarten. Nu startar organisationen kampanjen “Låt barnen styra” som handlar om att få fler elever att ta cykeln till skolan.

– Barn och ungdomar som rör på sig har lättare att koncentrera sig i skolan. Det gör att de lär sig mer och förbättrar sin hälsa. När skolorna nu börjar för höstterminen är uppmaningen om att cykla eller gå viktigare än tidigare. Det kan vara ett sätt för landets elever att bidra till att stoppa coronaviruset, säger Moa Rasmusson, ordförande för Svenska Cykelstäder och kommunalråd i Sollentuna kommun. 

Folkhälsomyndigheten har kommit med starka varningar om trängsel i kollektivtrafiken nu när skolor och arbeten drar igång igen efter sommarlov och semestrar, men Moa Rasmusson förvånas över att Folkhälsomyndigheten inte har riktat en tydligare uppmaning om att cykla till skolor och till jobb. 

– Kollektivtrafikresor till skolan får inte ersättas av att ännu fler föräldrar kör sina barn till skolan. I dag kommer omkring var fjärde elev till skolan med bil. Dessa föräldrar som kör sina barn utgör redan den största trafikfaran runt skolorna, enligt landets rektorer, och gör trafiksituationen sämre för de som cyklar eller går, säger Moa Rasmusson. 

Svenska Cykelstäder samlar svenska kommuner och regioner med höga ambitioner kring cykling. 

För några decennier sedan var det en självklarhet att så gott som samtliga elever cyklade eller gick till skolan. I dag är det bara omkring hälften av eleverna som cyklar eller går. Så en del av kampanjen är en film som vill förmedla det lugn och den självständighet som det innebär för barn att cykla till skolan.

 För att fler elever ska kunna cykla säkert till skolan har Svenska Cykelstäder följande förslag:

  • Låt säker cykling, precis som simning, ingå i läroplanen för skolämnet idrott och hälsa.
  • Sänk bashastigheten för bilar i tätorter till 30 km/h.
  • Utgå från barns förutsättningar när nya cykelvägar byggs och befintliga sköts om. 
  • Påskynda införandet av Intelligent hastighetsanpassning, ISA, och geo-fencing för att minska fortkörningarna och reglera framkomligheten vid skolor och andra platser där barn rör sig.

Svenska Cykelstäders sammanställning av fakta kring barns cykling hittar ni här och hela Svenska Cykelstäders politiska program hittar ni här .

Svenska Cykelstäder består av 31 kommuner, fyra regioner och nio stödjande organisationer som arbetar för ökad och säker cykling. Målet för Svenska Cykelstäder är att hälften av alla resor som är kortare än fem kilometer ska göras med cykel för att öka framkomligheten i trafiken, förbättra folkhälsan och minska utsläppen som skadar klimat och miljö. Svenska Cykelstäder bildades 2015. 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Folkhälsomyndigheten rekommenderar nu äntligen cykling

Folkhälsomyndigheten rekommenderar nu äntligen cykling


Folkhälsomyndigheten har nu beslutat om ändring i myndighetens föreskrifter och allmänna råd om allas ansvar att förhindra smittspridning i samhället med anledning av covid-19-epidemin.

Enligt smittskyddslagen har var och en i Sverige ett ansvar för att förhindra spridning av smittsamma sjukdomar, som covid-19. Folkhälsomyndigheten publicerar nu ändrade allmänna råd som preciserar det personliga ansvaret, bland annat i samband med resor.

I första hand rekommenderar man nu cykling, att färdas till fots eller att man ska använda andra färdmedel än kollektivtrafik. Lite sent på bollen kan tyckas, för cykeln har ju som vi ser det, länge varit det bästa alternativet sett till smittspridning. (förutom att alla andra fantastiska fördelar då)

Liksom tidigare betonar de allmänna råden vikten av att hålla avstånd och att hålla en god handhygien och undvika större sociala sammanhang.

De nya allmänna råden träder i kraft den 13 juni.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Ny tjänst hjälper dig hitta renaste cykelvägen till jobbet

Ny tjänst hjälper dig hitta renaste cykelvägen till jobbet


– Vi vill skapa de bästa förutsättningarna för människor att andas renare luft. Happy Commuter är en del i det arbetet och ett steg i rätt riktning. Om möjligheten finns att minska intaget av dålig luft tror vi att människor kommer ta den, säger Niklas Sörensen, vd på Ramboll.

En vuxen person andas 20 000 andetag per dygn, cirka 10 000 liter luft passerar våra lungor. Flera aktuella studier visar tydliga samband mellan luftkvalitet och hälsa – både fysisk och psykisk. En ny rapport från amerikanska forskningsinstitutet MIT visar exempelvis att det finns ett samband mellan luftkvalitet, lycka och välmående. Dålig luft kan dock inte urskiljas med blotta ögat. Happy Commuter erbjuder bokstavligt talat en väg runt problemet. Luftkvalitetsdata bearbetas i realtid och tjänsten visar den renaste luftvägen med cykel.

– Som individer kan vi till en viss grad påverka luften vi andas in. Platsen vi bor på, vilken tid på dygnet vi går ut, vilka vägar och färdsätt vi tar har betydelse. I en nyligen framtagen rapport (länk) har vi sett att minst 30 svenska städer har för dålig luft. Med Happy Commuter gör vi luftkvalitetsdata tillgänglig på ett enkelt sätt för alla som cyklar till jobb eller skola, säger Daniel Nilsson, luftkvalitets- och miljöexpert på Ramboll.

Sverige har en tydlig lagstiftning som ska garantera bra luftkvalitet. Det är kommunernas ansvar att granska och följa upp dåliga värden. I slutändan är det dock individerna som drabbas av dålig luftkvalitet. Ramboll vill med sin nya tjänst hjälpa människor att fatta rätt beslut och må bättre.

– Enkäter vi har genomfört visar att invånarna rankar luftkvalitet högt och tycker att kommunerna gör för lite och vi vill därför dela med oss av vår kunskap och göra den tillgänglig för alla, säger Niklas Sörensen. 

– Problemet med luft behöver angripas från två håll. Det handlar dels om kunskap och dels om förändrade beteenden. Ur ett hållbarhetsperspektiv vill vi skapa förutsättningar för fler människor att välja cykel istället för bil. Det skapar en god cirkel som kommer att leda till ännu renare luft, avslutar Daniel Nilsson.

Om Happy Commuter:

  • Happy Commuter är en webbaserad tjänst för allmänheten som i realtid beräknar den renaste cykelvägen mellan två platser, exempelvis hemmet och jobbet, utifrån befintliga regionala luftkvalitetsdata.
  • För att räkna fram den renaste luftvägen väljs upp till tre lämpliga färdvägar till slutdestinationen. En beräkning av luftkvaliteten redovisas på tio mätpunkter längs med varje färdväg.
  • Vid varje mätpunkt mäter vi partiklar mindre än 10 mikrometer (PM10), partiklar mindre än 2,5 mikrometer (PM2.5) och kvävedioxidhalten (NO2).
  • Utifrån insamlade data beräknar vi ett European Air Quality Index (EAQI) och rekommenderar den väg som har lägst index.

Läs mer och testa på: ramboll.se/happycommuter


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in