Trek satsar helt på thru-shaft i sina RE:aktiv dämpare

Trek satsar helt på thru-shaft i sina RE:aktiv dämpare


Det funkar precis som det låter, själva dämparkolven går igenom hela systemet och är längre än dämparbodyn, tänk det som en korv med bröd där korven är längre än brödet, typ.   

På en dämpare med IFP sticker kolven bara ut åt ena hållet. Själva IFPn sitter på den stängda änden. På ena sidan av IFPn finns det olja, på andra gas, oftast kvävgas. Där kolven trycks ner i dämparen under kompression så rör sig oljan och IFPn flyttar sig ner mot det trycksatta området, när dämparen återgår följer IFPn med.

Varje gång IFPn stannar upp och byter håll så blir det en microsekund av friktion och dämpningen flyter inte helt fritt. Den främsta fördelen med thru-shaft design, om du frågar Trek, är just reducerad friktion. Sen blir även oljetrycket mer konstant då det inte påverkas av IFPn. Summa sumarum menar Trek att man får en mer responsiv dämpare som ger mer kontakt med underlaget, mer kontroll alltså.

Självklart finns det nackdelar. Främst kanske kring vikten. Samma dämpare men med thru-shaft teknologi blir ca 10% tyngre. Sen finns det ytterligare ett hål för smuts att tränga in igenom.

Thru-shaft är inget nytt och används idag ofta inom motorsporten, som exempelvis Formel 1. Det är inte heller helt nytt på MTB utan användes så sent som på 90-talet i bland annat RockShox Judy gafflarna. Troligtvis håller dagens system betydligt bättre än dåtidens.

Trek kommer använda tekniken på dämpare både från FOX och RockShox. Det finns inga patent på thru-shaft teknologin men Trek har fått två års exklusiv rätt från både FOX and RockShox, så det bli inga andra märken som kommer med tekniken på ett tag.

 

 


Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Vi har tagit ett långt snack med Sveriges argaste mekaniker
  • Bjuder på en prylspecial med en hel hög med nya prylar
  • Träffat Tim Krabbe, författaren till ”cyklisten”
  • Kollat in vad som kanske är världens bästa bambucykel

Ute nu!

Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Ny luftigare Prevail från Specialized

Specialized kallar sin nya S-Works Prevail II Vent för den mest ventilerade hjälm de någonsin...

Läs mer

Dangerholms Scott Hyper Spark - Världens kanske mest avancerade mountainbike

Det tog över två år, men nu är Gustav Gullholm, även känd som Dangerholm, färdig...

Läs mer

Skotest: Shimano XC3

Även billigare skor kan vara riktigt bra Lätta, styva och dyra skor har absolut sin...

Läs mer

Jackal - helt ny hjälm från Lazer

Anrika Lazer fortsätter satsa på MTB-sortimentet. Efter lanseringen av Impala och Coyote 2019 släpper de...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Test - Thule Rail 12L PRO

Med skydd för ryggen Att Thule satsar på cykelryggor har väl inte gått någon förbi,...

Läs mer
Historien bakom Shimano XT

För snart 40 år sedan såg Shimano XT, världens första riktiga komponentgrupp för mountainbike, dagens ljus. Resten är historia. Berättelserna,...

Läs mer
Test: Giro Manifest Spherical Mips

Dubbelt skydd på stigen För blotta ögat ser det här nästan ut som vilken modern och snygg endurohjälm som helst....

Läs mer