Tre svenska städer i topp inför internationell tävling på Vintercyklingens dag
Christofer Åström, vintercyklist i Umeå, vars familj nyligen sålde bilder och köpte en lådcykel i stället.

Tre svenska städer i topp inför internationell tävling på Vintercyklingens dag


Göteborg, Uppsala och Linköping, har (tillsammans med turkiska Izmir) flest föranmälda vintercyklister i den internationella tävlingen mellan städer som avgörs på Vintercyklingens dag på fredag 12 februari. 

– Det visar att vi i Sverige är ett cyklande folk under hela året. Denna vinter är det extra viktigt att cykla eftersom det minskar risken för spridning av covid-19, säger Klas Elm, vd för Svensk Cykling. 

Den internationella tävlingen har namnet Winter Bike To Work Day och startade i Kanada 2013. I fjol dominerade Sverige tävlingen med Uppsala på första plats och med Linköping, Umeå, Göteborg och Stockholm bland de tio främsta städerna. 

– Det finns många kommuner i Sverige som jobbar för att ge sina invånare förutsättningar för att cykla året runt som ligger i världsklass. Och de bästa förutsättningarna har man på sopsaltade cykelvägar, säger Klas Elm.

I fjol registrerade nästan 15 000 personer i 1 565 städer världen över att de cyklade på Vintercyklingens dag som är den svenska delen av Winter Bike To Work Day. Dagen arrangeras av Svensk Cykling, som samlar Sveriges olika cykelorganisationer. 

Inför årets tävling finns i dagsläget åtta svenska städer bland de 30 främsta. Förutom Göteborg, Linköping och Uppsala, som ligger i topp, handlar det om Falun, Stockholm, Umeå, Sollentuna och Östersund.

– I år firar vi Vintercyklingens dag med uppmaningen: Stoppa smittan. Börja cykla. Det går att cykla året runt. Därför är det glädjande att så många kommuner nu sopsaltar sina cykelvägar trots att det har kommit mycket snö. I detta läge skulle det vara bra om också staten gjorde insatser för att stimulera cykling och inte bara subventionerar bilparkeringar för att begränsa smittspridningen, säger Klas Elm. 

För att anmäla att man cyklar går man inte på vintercyklingensdag.se

– Vår förhoppning är att det ska vara många fler cyklister i Sverige som registrerar sig och att fler svenska städer placerar sig i världstoppen i vintercykling, säger Klas Elm. 

Aktuell ställning i Winter Bike To Work Day-tävlingen 

Onsdagsmorgonen 10 februari

1. Göteborg, Sverige

2 Izmir, Turkiet

2. Linköping, Sverige

4. Uppsala, Sverige

5. Hamilton, Kanada

6. London, Kanada

7. Montreal, Kanada

8. Toronto, Kanada

9. Oulu, FInland

10. Zagreb, Kroatien

Följ utvecklingen i Winter Bike To Work Day-tävlingen mellan städer på https://winterbiketoworkday.org/

Vintercyklingens dag 2021

Vintercyklingens dag arrangeras i år för andra året i rad av Svensk Cykling. I år sker det med ekonomiskt stöd från Trafikverket. Svensk Cykling samlar de svenska cykelorganisationerna Cykelfrämjandet, Svenska Cykelstäder, Svenska Cykelförbundet, Cykelbranschen, Vätternrundan och Naturskyddsföreningen. 

Winter Bike To Work Day

Winter Bike To Work Day startades 2013 av kanadensaren Anders Swanson, som är styrelseledamot i Winter Cycling Federation och Velo Canada Bikes. Sedan dess har antalet personer som har registrerat sin cykling ökat för varje år. I fjol anmälde nästan 15 000 personer i 1 565 städer sin cykling i Winter Bike To Work Days tävling. Knappt 30 procent av dessa vintercyklister var svenskar.   

Fler svenskar cyklar på vintern

Nio procent av svenskarna cyklade en genomsnittliga dag under vintern 2019, enligt Trafikanalys senaste resvaneundersökning. Det var en ökning med 28 procent jämfört med några år tidigare. Det visar att allt fler svenskar ser cykeln som sitt transportmedel under hela året. Mer fakta om vintercykling finns på https://vintercyklingensdag.se/.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Vintercykla med hela världen!

Vintercykla med hela världen!


12 februari är det dags igen för Vintercyklingens dag. Nu kanske du redan cyklar året runt men syftet med dagen är att visa att cykling är ett hälsosamt och miljövänligt sätt att ta sig fram på under hela året. Nu under covid-19-pandemin är det dessutom särskilt viktigt att cykla eftersom det minskar smittspridning. 

Just i år handlar det också om att återupprepa fjolårets svenska succé i den internationella tävling som arrangeras av Winter Bike To Work Day. 

Covid-19-pandemin har fått allt fler att cykla. Det har gjort att de senaste årens cykeltrend har förstärkts. Men trots detta är det fortfarande många som låter cykeln stå när temperaturen sjunker. 

– Det går utmärkt att cykla året runt. Det som kan behövas är dubbdäck på cykeln och sopsaltade cykelvägar med bra belysning. Det är investeringar som både individen och samhället tjänar på, säger Klas Elm, VD för Svensk Cykling som samlar Sveriges cykelorganisationer. 

Våra tips till en bättre vinter på cykeln

Det är Svensk Cykling som arrangerar Vintercyklingens dag och den kommer att märkas runt om i landet där kommuner kommer att lyfta fram vintercykling och uppmuntra vintercyklister. 

På grund av covid-19-pandemin är rekommendationen från Folkhälsomyndigheten att cykla. Detta för att undvika trängsel i kollektivtrafiken och för att motionera. Till det kommer att samhället tjänar pengar på varje person som cyklar. Närmare bestämt 1,80 kronor för varje cyklad kilometer, medan varje kilometer med bil kostar samhället 1 krona. 

– Det finns därför många skäl för individen att cykla året runt och för kommuner, regioner och Trafikverket att se till att fler ser den möjligheten. Den bästa hälsoeffekten av cykling får man nämligen, enligt svensk forskning, om man inte gör något uppehåll under året. Därför är det viktigt att cykla också när man jobbar hemifrån, säger Klas Elm.

Vintercyklingens dag är en del av den internationella aktivitetsdagen Winter Bike To Work Day. I den dagen ingår en tävling mellan städer runt om i världen som handlar om vem som kan få flest personer att registrera sin cykling under denna dag på Winter Bike To Work Days hemsida. 

Anmäl dig här!

I fjol registrerade drygt 4 000 svenskar sin cykling under denna dag, vilket placerade Uppsala på första plats av världens städer. Linköping, Umeå, Göteborg och Stockholm placerade sig också bland de tio främsta. 

– Det visar att vi i Sverige är ett cyklande folk under hela året. Nu när vi vet att ännu fler svenskar cyklar, jämfört med tidigare år, hoppas vi att ännu fler svenska städer kan visa upp att de ger bland de bästa förutsättningarna i världen för cykling året runt. Och de bästa förutsättningarna har man på sopsaltade cykelvägar, säger Klas Elm.

Fakta Vintercyklingens dag 2021
Vintercyklingens dag arrangeras i år för andra året i rad av Svensk Cykling. I år sker det faktiskt med ekonomiskt stöd från Trafikverket. Svensk Cykling samlar de svenska cykelorganisationerna Cykelfrämjandet, Svenska Cykelstäder, Svenska Cykelförbundet, Cykelbranschen, Vätternrundan och Naturskyddsföreningen. 

Winter Bike To Work Day
Winter Bike To Work Day startades 2013 av kanadensaren Anders Swanson, som är styrelseledamot i Winter Cycling Federation och Velo Canada Bikes. Sedan dess har antalet personer som har registrerat sin cykling ökat för varje år. I fjol anmälde knappt 14 500 personer i över 300 städer sin cykling i Winter Bike To Work Days tävling. Knappt 30 procent av dessa vintercyklister var svenskar. 


Resultatet i Winter Bike To Work Day 2020
(Placering + Antal anmälda vintercyklister)

  1. Uppsala, Sverige 879 
  2. Uleåborg, Finland 773 
  3. Helsingfors, Finland 568 
  4. Linköping, Sverige 475 
  5. Zagreb, Kroatien 470 
  6. Göteborg, Sverige 386 
  7. Umeå, Sverige 331 
  8. Denver, USA 327 
  9. Montreal, Kanada 321 
  10. Stockholm, Sverige 321 

Totalt registrerade 4 116 svenskar i över 170 städer sin cykling 2020. 


Fler svenskar cyklar på vintern
Nio procent av svenskarna cyklade en genomsnittliga dag under vintern 2019. Det var en ökning med 28 procent jämfört med några år tidigare. Det visar att allt fler svenskar ser cykeln som sitt transportmedel under hela året. 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Nycklarna till en bättre vinter på cykeln

Nycklarna till en bättre vinter på cykeln


Ena dagen yr snön, nästa dag faller regnet, däremellan åker termometern upp och ner som en jojo. Det kan vara svårt att motivera sig till annat än Zwift under vinterperioden. Men det kan även vara lätt att glömma hur magisk vintercykling kan vara. När dagarna är klara och solen står lågt över ett vacker vinterlandskap. Såhär i Coronatider blir det kanske dessutom extra viktigt att faktiskt komma ut ibland. Och de där basmilen du samlar på dig nu kommer vara guld under den varmare delen av säsongen.

Men snön, kylan, isen och mörkret gör cyklingen svår och ibland omständlig. Främst blir kravet på rätt utrustning högre och annorlunda. Här är tio väl valda tips för bättre cykling i vinter.

En av vinterns fina rundor

1. Vintercykel
Din vanliga landsvägshoj kommer, på ett eller annat sätt, högt sannolikt, förr eller senare att komma till korta. Så en av grundpelarna i att ens få in några vintermil är att skaffa en vintercykel. Kanske en gammal mountainbike eller ännu hellre en mångsidig gravelhoj? För att minimera problemen med frusna vajrar är hydrauliska bromsar verkligen att föredra. Har du inte elektroniska växlar så se till att hålla växelvajrar rena och smorda. Är det mer blött än fruset och du ska köra i grupp är det läge för extra långa skärmar med ”kompislapp” så att både du och cyklisten bakom dig slipper sprut från vägen. 

2. Satsa på dubb
Steget över till dubb kan kännas lite omständigt men vill man skapa en bättre grund för möjligheter till vintercykling kan det vara nödvändigt. Optimalt har man två hjulset, så man enkelt kan växla hjul och däck efter väder. Ett annat allternativ är att bara köra dubb fram, det räcker oftast ganska långt. Tänk bara på att dubbdäck bjuder på extra mycket motstånd. 15 mil på dubbdäck kan kännas som det dubbla på vanliga däck.

3. Vinterprylar
Satsa på ordentliga vinterkläder som både håller kyla och vatten borta. Lager- på lagerprincipen är viktig med underställ närmast kroppen, därefter isolering och ytterst ett skyddande skal. En nyckel här är riktiga vinterbibs, de är lite mer fodrade och bör vara vindtäta framtill. MEN! att klä sig smart och är inte samma sak som att klä sig varmt. Att klä sig för varmt är inte heller bra. En liten idé är att faktist klä sig så man fryser en smula de första 5-10 minutrarna innan man fått upp värmen.

Vintrigt kit från Pearl Izumi

4.Fötter
Fötter och händer är svårast att hålla varma. Enklaste lösningen är att investera i ett par riktiga vinterskor. För lite mer flexibilitet kan du
välja en storlek större på skorna så du kan ha extra tjocka strumpor utan att det blir för trångt. Isolera utrymmet där klossen sitter under skon, den är en effektiv köldbrygga. Läs mer om hur du håller fötterna varma i vinterskorna  Är vinterskor en för dyr investering räcker ett par tjockare skoöverdrag i neopren ofta långt. Är du redigt frusen kan det vara läge för ett par elektroniska värmesulor.

5. Händer
Även här är det läge för en liten investering och att tänka ”lager på lager” En av de mer smidiga versioner som finns är cykelspecifika ”lobsterhandskar.” De håller värmen bra utan att vara för klumpiga. För de allra kallaste dagarna så kompletterar man med en tunn innerhandske i merino. För den riktigt frusne kan det vara läge att satsa på barmitts eller styrmuffar.

6. Hitta en lösning som gör att du enkelt kan tvätta din cykel
Att komma hem lite blöt och kall efter en vintertur och bli ännu blötare och kallare av att stå ute i kylan för att få din cykel ren kommer knappast göra susen för vinterns cykelmoral. Leta reda på en vattenslang nära dig, preppa en spann med varmt vatten eller satsa på någon av de nya batteridrivna högtryckstvättarna. 

7. Reflexer och lysen
Var noga med säkerheten. Att vara utan reflexer eller lysen när mörket faller är direkt livsfarligt. Även om det är ljust ute kan det vara bra om du har lite färg på kläderna så att du verkligen syns. Läs mer om hur du syns bättre i trafiken

8. Tänk på rundan
En vinterrunda kräver kanske lite extra planering. 15 mil på vinterna är inte samma sak som 15 mil på sommaren. Tänk hellre i tid. Plattare rundor kan vara att föredra, då slipper man bli varm uppför och kall utför.

9. Glöm inte energin och drickan
I kylan kan det vara svårare att få i sig energi, men bara för att vintercyklingen kanske går långsammare tar den knappast mindre energi. Tänk på att bars lätt fryser och blir hårda, gels må bli kalla men kan ändå vara lättare att få i sig.

Isglass må vara gott en varm sommardag men är mindre roligt på en kall vinterdag. Enklaste lösningen för att hålla isen borta en liten stund längre är isolerade vattenflaskor som man fyller med varmt vatten och sedan spetsar med lite elektrolyter. Vill du vara helt säker på att drycken inte ska frysa kan du köra med vätskerygga. Glöm inte bort att ha isolering runt slangen, eller frekvent dränera tillbaka vätskan i blåsan.

10. Njut!
Ja, vintercykling kan stundtals vara lite omständigt och tufft men belöningen är därefter. För nog är det ibland som att hitta ett lyckopiller i botten på en surströmmingsburk, sällan njuter man så mycket som då!

Patric Alm, en av dem som njuter ute året runt

Vilka är dina bästa vintertips för cyklister som hellre cyklar utomhus än inomhus? Kommentera gärna nedan. 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Test: Världens minsta lås – Hexlox

Test: Världens minsta lås – Hexlox


Du har låst fast cykeln med dubbla lås, ett runt ramen och bakhjulet och ett har fixerat framhjulet. Du har gjort allting rätt. Likt förbannat är det någon som länsat din fina hoj på värdefulla prylar och tagit med sig styre, framgaffel och sadel. Din cykel är nu blott en spillra av sitt forna jag.

Hexlox är en liten pryl som ser till att du får behålla även dina delar. Exakt hur den funkar är lite av en hemlighet, och när man inte vet kan det framstå som ett mindre mysterium. Men det är en liten hexformad och magnetiserad bult som man stoppar in i insexbultens öppning (den funkar alltså bara på stål och inte på aluminium- eller titanbultar). Det gör att den prylsugna tjuven inte kan använda vanliga verktyg för att komma åt dina värdesaker.

För att få ut bulten använder man en liten miniatyrnyckel som är mekaniskt kodad för att passa exakt din Hexlox. Ett hundra procent omöjligt att få ut den annars är det inte, men det krävs en rejäl dos med våld, typ borra/såga/banka sönder, och det är ju inget som görs direkt obemärkt. Man kan ha samma nyckel till flera bultar och nyckeln har även en kod som gör att du kan beställa en ny om du skulle tappa bort den. Vilket inte är helt osannolikt, för den är verkligen liten. Hexlox kommer i storlekarna 4, 5, 6, 8  och nu även 10 millimeter, så du kan säkra det mesta på din dyrgrip.

+ Genialt och säkert.

– Lätt att tappa bort både nyckel, och bult…

www.hexlox.com

Pris: Kommer i flera olika set som kostar från cirka 350 kronor.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Nio vassa vintertips

Nio vassa vintertips


Vintern är på ingång, en utmanande tid för oss som cyklar året runt. Men gör det rätt behöver det inte vara så svårt. Vägarna dit är många och här är nio tips att sätta upp på listan.

  • Klä dig i lager-på-lager även när det gäller fötter och händer, till exempel en tunn ullhandske under en lite tjockare, eller dubbla ullsockar i skorna (om det får plats) Andra utmaningar med vinterskor

  • Tejpa igen lufthålen på dina skor. Även om du kör med skoöverdrag kan det var klokt att tejpa igen eventuella ventilationshål i sulan på skon. Sätt även en tejpbit under innersulan, över hålet för SPD-klossarna.

  • Isolerade cykelflaskor är lätta och förvånansvärt effektiva. De håller inte värmen lika bra som en riktig termosflaska, men är bra mycket mer praktiska. Är det å andra sidan riktigt snorkallt kan det vara läge för just riktiga termosflaskor. För att dessa ska sitta fast i flaskstället kan det hjälpa att linda in dem i lite gaffatejp.

  • Saknar du ovanstående, då sänker lite salt/elektrolyter i vattnet fryspunkten något hack. Särskilt om du tar med dig ljummet eller halvvarmt vatten med dig vid start. (Som exempel kan havsvatten vara kallare än noll grader Celsius utan att frysa till is) Visst kallt vatten är inte jättekul, men det är bättre än is.

  • Kör du vätskerygga och tycker att slangisoleringen inte riktigt gör sitt jobb? Varje gång du dricker, blås tillbaka vätskan in i blåsan, då finns det mindre eller inget vatten i slangen och munstycket som kan frysa. Tänk även på att vissa munstycken är bättre än andra när det är frysgrader.


  • Håll dig till plattare rundor, då slipper du bli varm/svettig uppför för att sen frysa i utförslöporna. Här är annars tre bra vinterpass.

  • Har du fortfarande en 26-tummare som står och skräpar som du inte vet vad du ska göra av? Har den skivbromsar kan du bygga om hojen till en vettig vinterhoj genom att helt enkelt byta ut hjulen mot cykelcrossvarianter. Cykeln får kanske lite konstig geometri, men den blir en billig och lätt vinterhoj.

  • Skydda huvudet, vanliga mössor gör sig sällan bra under en hjälm så satsa på cykelspecifika diton. Det kan även vara läge att tejpa för i alla fall de främre ventilationshålen på hjälmen. Eller satsa på en hjälm med vind- och regnskydd

  • Om du pendlar eller tränar i saltblandat snöslask, ställ inte bara in cykeln i cykelrummet. Saltet från vägbanan kommer bokstavligen att äta upp din fina cykel, så se till att i alla fall spola av det värsta. Kanske du kan ha en spann vatten redo i cykelrummet eller garaget? Eller investera i en portabel minitvätt
Antal kommentarer: 2

Dag Skride

Strunta i vattenflaskan. Köp en Camelbach eller motsvarade vattenryggsäck. Kan om det är riktigt kallt frysa lite i slangen men är så mycket trafiksäkrare. Inget fumlande när flaskan skall tillbaka i hållaren. Kör både vinter och sommar med en sådan.


Leonid Kuzmin

”… då sänker lite salt eller elektrolyter i vattnet fryspunkten något hack” – Sedan då? Dricka iskall vatten? Och få ont i halsen som ett brev på posten.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Låt barnen cykla

Låt barnen cykla


Coronapandemin och trängseln i kollektivtrafiken ger elever fler skäl att cykla till skolan

– Cykla eller gå till skolan! Då undviker vi att coronaviruset sprids för att det blir trångt i kollektivtrafiken.  

Den uppmaningen riktar nu organisationen Svenska Cykelstäder till landets elever på grund- och gymnasieskolor inför skolstarten. Nu startar organisationen kampanjen “Låt barnen styra” som handlar om att få fler elever att ta cykeln till skolan.

– Barn och ungdomar som rör på sig har lättare att koncentrera sig i skolan. Det gör att de lär sig mer och förbättrar sin hälsa. När skolorna nu börjar för höstterminen är uppmaningen om att cykla eller gå viktigare än tidigare. Det kan vara ett sätt för landets elever att bidra till att stoppa coronaviruset, säger Moa Rasmusson, ordförande för Svenska Cykelstäder och kommunalråd i Sollentuna kommun. 

Folkhälsomyndigheten har kommit med starka varningar om trängsel i kollektivtrafiken nu när skolor och arbeten drar igång igen efter sommarlov och semestrar, men Moa Rasmusson förvånas över att Folkhälsomyndigheten inte har riktat en tydligare uppmaning om att cykla till skolor och till jobb. 

– Kollektivtrafikresor till skolan får inte ersättas av att ännu fler föräldrar kör sina barn till skolan. I dag kommer omkring var fjärde elev till skolan med bil. Dessa föräldrar som kör sina barn utgör redan den största trafikfaran runt skolorna, enligt landets rektorer, och gör trafiksituationen sämre för de som cyklar eller går, säger Moa Rasmusson. 

Svenska Cykelstäder samlar svenska kommuner och regioner med höga ambitioner kring cykling. 

För några decennier sedan var det en självklarhet att så gott som samtliga elever cyklade eller gick till skolan. I dag är det bara omkring hälften av eleverna som cyklar eller går. Så en del av kampanjen är en film som vill förmedla det lugn och den självständighet som det innebär för barn att cykla till skolan.

 För att fler elever ska kunna cykla säkert till skolan har Svenska Cykelstäder följande förslag:

  • Låt säker cykling, precis som simning, ingå i läroplanen för skolämnet idrott och hälsa.
  • Sänk bashastigheten för bilar i tätorter till 30 km/h.
  • Utgå från barns förutsättningar när nya cykelvägar byggs och befintliga sköts om. 
  • Påskynda införandet av Intelligent hastighetsanpassning, ISA, och geo-fencing för att minska fortkörningarna och reglera framkomligheten vid skolor och andra platser där barn rör sig.

Svenska Cykelstäders sammanställning av fakta kring barns cykling hittar ni här och hela Svenska Cykelstäders politiska program hittar ni här .

Svenska Cykelstäder består av 31 kommuner, fyra regioner och nio stödjande organisationer som arbetar för ökad och säker cykling. Målet för Svenska Cykelstäder är att hälften av alla resor som är kortare än fem kilometer ska göras med cykel för att öka framkomligheten i trafiken, förbättra folkhälsan och minska utsläppen som skadar klimat och miljö. Svenska Cykelstäder bildades 2015. 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in