Träna för att tävla
En gammal klyscha som många cyklister ofta
slänger sig med är att tävling är bästa träningen. Jag är benägen att hålla med, även
om det är en rejäl förenkling och sanning med modifikation. Under en cykelsäsong arrangeras massor
tävlingsträningar runt om i landet. Det kan vara allt från
mer eller mindre organiserade lokala tävlingsserier till
kompisgäng som helt enkelt bestämmer tid och plats
och sen bara kör – stenhårt.
Träningstävling
En riktig tävling som genomförs som ett träningspass. Se helt enkelt tävlingen som en
del i träningsplanen där träningseffekten
prioriteras framför resultatet som är oin-
tressant.Tävlingen behöver inte genomföras
i den disciplin som cyklisten normalt tävlar
i.
Ofta är skillnaden mellan en riktig tävling
och en träningstävling den mentala energi
cyklisten lägger på loppet och hur förberedelserna ser ut. Denna metod används framförallt av elitaktiva som av olika anledningar kan behöva köra fler tävlingar än de känner sig kapabla att prestera maximalt på. En
topprestation kräver en hög mental insats
och förberedelser som kan vara negativa för
den långsiktiga utvecklingen mot senare
mål som är viktigare.
Tävlingsträning
Ett träningspass som genomförs som en tävling så att det i slutet av passet går att göra
en resultatlista om man vill. Passet kan genomföras i den disciplin som du vill prestera bäst i, en
liknande tävlingsdisciplin eller som åtminstone innehåller moment som prövar de förmågor som du vill vara
bra på.
En tävlingsträning kan genomföras på många olika
sätt beroende på vilken typ av tävling du försöker efterlikna och vilka förutsättningar du har. Oftast har tävlingsträningar färre deltagare men lika stor spridning
gällande prestationsförmågan som på riktiga tävlingar.
Detta kan göra det svårt att skapa ett utmanande tävlingsklimat eftersom några kommer känna att det är för
lätt och andra känner att uppgiften är övermäktig. För
att råda bot på detta kan ni exempelvis köra individuell
start (tempo) med handikappsystem, jaktstart med handikappsystem eller heat med poängsystem som jämnar
ut skillnaderna.
Dessutom kan skillnaden i prestationsförmåga göra
det svårt att hålla ihop alla deltagare på passet. Därför
är det ofta bra att ha flera mållinjer och uppsamlingspunkter utmed en längre bana eller som ett antal heat
på samma bana där man även kan tillåta att cyklister
genar ikapp eller står över ett varv om de blir avhängda.