Trafikverket bygger underjordiskt cykelgarage

Trafikverket bygger underjordiskt cykelgarage


Att cyklingen alltmer tas på allvar som ett reellt transportalternativ till fordon som drivs av fossila bränslen, kan vi väl arkivera det här pressutskicket under. Trafikverket kommer i direkt anslutning till den nya Citybanan bygga ett cykelgarage. Vi låter

Trafikverket berättar mer:

– Vi har börjat gräva för ett underjordiskt cykelgarage på Odenplan. Garaget kommer att ansluta till Citybanans nya biljetthall och rymma cirka 200 cyklar.

– På uppdrag av Stockholms stad bygger projekt Citybanan ett cykelgarage på Odenplan. Ingången till cykelgaraget matchar entrébyggnaden till biljetthallen med mycket inslag av glas. Från gatuplan leds cyklarna via ramp och trappor till cykelgaraget. Därifrån finns en direkt förbindelse under mark till biljetthallen för tunnelbana och pendeltåg. 

Ovan syns cykelgaraget som ska matcha den nya stationsentrén på Odenplan. 

600 underjordiska kvadratmeter

– Runt området där cykelgaraget ska byggas sätter vi en spontvägg bestående av 80 centimeter tjocka pålar som borras ner i marken. Innanför pålarna gräver vi oss ner cirka fem meter och gjuter sedan garagets tak, väggar och golv i betong.

– Utrymmet under mark blir runt 600 kvadratmeter stort, medan överbyggnaden som syns ovan mark blir cirka 19 meter lång och 5 meter bred.

Endast cykelägarna har tillträde

– Cykelgaraget kommer att vara låst och ha ett inpasseringssystem som säkrar att endast cykelägarna kommer in. Avsikten är att garaget ska vara tillgängligt under trafiktiderna för pendeltåg och tunnelbana och öppna för alla cykelägare mot en mindre avgift. Stockholms stad ansvarar för cykelgaragets öppnande och användningen av det.

Klart till årsskiftet

– Vi har satt spaden i jorden och påbörjat arbetet med cykelgaraget. Till årsskiftet 2014/2015 räknar vi med att vara klara. Tidpunkten för när cykelgaraget öppnas är dock inte bestämd.

Trafikverkets hemsida.

Bicyclings Krister Isaksson har skrivit om hur staden väver in cykelinfrastruktur på ett smidigt sätt här.

Är detta ett steg på vägen till ett bättre samhälle för den pendlande cyklisten? Kommentera gärna nedan.  


Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Vi har tagit ett långt snack med Sveriges argaste mekaniker
  • Bjuder på en prylspecial med en hel hög med nya prylar
  • Träffat Tim Krabbe, författaren till ”cyklisten”
  • Kollat in vad som kanske är världens bästa bambucykel

Ute nu!

Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Gruset blev till guld

Ledare: Svenska cyklister har dåligt med fristäder – inte ens på våra så kallade cykelbanor...

Läs mer

50 år sedan Gösta Fåglums historiska bedrift

För 50 år sedan skrev Gösta ”Fåglum” Pettersson svensk idrottshistoria med sin seger i Giro...

Läs mer

5 varningstecken på att Zwift tagit över ditt liv

Lite sen på bollen kanske, men nu är du inne i värmen. Du har just...

Läs mer

Fem faser av ofrivillig vila

Krönika: Så kom dagen då sannolikhetsläran skulle ta ut sin rätt på de ackumulerade Strava-milen....

Läs mer

Fler intressanta artiklar

När cyklande kvinnor var en provokation

Cykeln är det föremål som mer än något annat påskyndade jämställdheten mellan män och kvinnor....

Läs mer
Om Trump kunde cykla

Ledare: John F. Kennedy sägs ha myntat de bevingade orden ”Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride.”...

Läs mer
I backspegeln: legendariska Campagnolo

Andreas Danielsson berättar hur det legendariska företaget Campagnolo fick sin start. De tillverkade inte bara cykeldelar utan också korkskruvar...

Läs mer