Tour de l’Avenir – nu i alperna
Team Magnus cyklade Vätternrundan under tio timmar och klarade sitt uppsatta mål. Lagets kapten Bengt Emanuelsson beskriver lagets med- och motvind under de trettio milen...

Tour de l’Avenir – nu i alperna


Den fjärde etappen i Tour de l’Avenir var 160 kilometer lång och innehöll tre stigningar. Avslutande Col du Télégraphe var den tuffaste – 12 kilometer lång och 7 procent
i snittlutning.
– Strax före den sista stigningen drog det franska laget upp farten rejält och
lyckades köra av en hel del konkurrenter redan innan backen började, berättar
Andersson.

Vid roten av backen tog bergsspecialisterna sedan över loppet och det
som var kvar av fältet sprack upp ordentligt. Av svenskarna körde Ludvigsson
fortast uppför.

– Jag släppte Tobbe när backen började. Jag insåg direkt att
jag måste köra i mitt eget tempo. Men jag hade sällskap av en tysk, och längre
upp i backen körde jag förbi storfavoriten Bob Jungels som tydligen hade väggat
totalt, säger Andersson.

Mats Andersson 

Efter backen väntade fem kilometers utförskörning innan
målgång i Valloire. Vann gjorde fransmannen Warren Barguil före Gennady Tatarinov från Ryssland, och Juan Ernesto Chamorro Chitan från Colombia. Barguil tog
också över den gula ledartröjan. Bästa svensk för dagen blev Tobias Ludvigsson
som tog sig i mål på en 18:e plats. Det betyder också att han avancerar till en 16:e plats i sammandraget. 

Tour de l’Avenirs kungaetapp är 131 kilometer lång och går
under fredagen. Dagens största utmaning är Col de la Madeleine – 18 kilometer
lång och med en snittlutning på 8,3 procent.

Väderprognosen ser riktigt dyster ut, och förbundskaptenen
Glenn Magnusson gjorde ett krasst konstaterande på lagets möte under
torsdagkvällen:
– Det är nästan alltid så i alperna. Antingen blött och kallt, eller stekhett –
aldrig något mellanting.
Hans råd till cyklisterna var att vara extra noga med att äta ordentligt i
kylan, och att se till att verkligen vara med uppe och köra:
– Det är mycket bättre att vara med och tävla när det är kallt. Att bara sitta
och åka med i den typen av väder blir bara plågsamt. Håll er aktiva.
Mats Andersson berättar att han inte brukar ha några stora problem med kyla.
Men att köra utför på blöta vägar är inte hans absoluta favoritgren:
– Jag är inte superteknisk utför. Men jag brukar försöka fokusera på cyklisten
framför – om inte han vurpar så kommer inte jag att göra det heller.
Under morgondagen fortsätter Andersson att assistera Ludvigsson i hans jakt på
en bra totalplacering i tävlingen:
– Det handlar om att hämta vatten till honom, ta vind om det behövs, eller
hjälpa honom att avancera i fältet när han vill upp.
Andersson menar att morgondagen går på temat vinna eller försvinna. En lyckad
eller misslyckad klättring i den här dimensionen kan vara helt avgörande för
tävlingens utgång.
Utöver det hoppas han själv kunna köra bra uppför det stora jätteberget.  
– Jag hoppas att jag kan sitta med bland de främsta uppför Col de la Madeleine.

Bakom kulisserna
En trafikstockning på motorvägen från Geneve till starten i Seyssel innebar problem för många lag. Men arrangören var inte sen att agera. Telefonsamtal gick runt till alla förbundskaptener för att försäkra dem om att starten skulle hållas tills alla var på plats. Bara några minuter senare kom motorcykelpoliser som lyckades samla ihop de spridda lagbilarna, dirigera dem ut i vägrenen och sedan eskortera dem därifrån tills trafiken släppte. Hur många gånger har ni varit med om det på svensk mark?

Kul att veta
Många av cyklisterna gillar att avskärma sig med musik och
hörlurar på väg till start. Tobias Ludvigsson peppar och samlar sig helst med
house före tävling.
 
Mer om Tour de l’Avenir på arrangörens egen hemsida

Tidigare på kadens.se
http://www.kadens.se/artiklar/forsenad-rapport-fran-den-tredje-etappen.htm
http://www.kadens.se/artiklar/tre-hollandare-pa-pallen-i-tour-2.htm
http://www.kadens.se/artiklar/tour-de-l-avenir-de-l.htm
http://www.kadens.se/artiklar/tour-de-l-avenir-har-rullat.htm
http://www.kadens.se/artiklar/kadens-har-full-koll-pa-tour.htm
http://www.kadens.se/artiklar/u23-landslaget-till-tour-de-l.htm 
 


Nummer 6 ute nu!

I detta nummer har vi:

  • Hyllat nya Dura-Ace
  • Hängt nere på Tour de France
  • Grävt ner oss i kolfiber
  • Testat massa grushojar

Ute nu!

Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Kvänums IF får SilverEmmas stipendium 2021!

Stipendiet går till en förening vars ungdomssida har vuxit enormt, tack vare kontinuitet och stora...

Läs mer

Så behåller du cykelglöden i höst

Svenska cyklisters relation till hösten är som en långdistansrelation. Avståndet är ett kännbart problem där...

Läs mer

En grusigare Roadmachine från BMC

BMC släpper en ny version av sin komforträcer Roadmachine och gör den redo för fler...

Läs mer

Sverige tog dubbla medaljer vid Paralympics i Tokyo!

Det blev dubbla medaljer i Landsväg Tempo för våra Svenska Paracyklister under Paralympics i Tokyo...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Så blir klungan din bästa vän

Man kan säga att vindmotståndet definierar cykelsporten som idrott. På grund av att det har...

Läs mer
Emilia Fahlin hoppar av OS

Emilia Fahlin har valt att lämna återbud till att tävla i de olympiska spelen i Tokyo.– Jag har inte haft...

Läs mer
Hur bra kan man bli? 8 frågor till rekordjägaren Jonas Bohr

Han började cykla först när han var 43. Nu är han på jakt efter världsrekordet i solokörning på 200 kilometer...

Läs mer