Tour de l’Avenir – nu i alperna
Team Magnus cyklade Vätternrundan under tio timmar och klarade sitt uppsatta mål. Lagets kapten Bengt Emanuelsson beskriver lagets med- och motvind under de trettio milen...

Tour de l’Avenir – nu i alperna


Den fjärde etappen i Tour de l’Avenir var 160 kilometer lång och innehöll tre stigningar. Avslutande Col du Télégraphe var den tuffaste – 12 kilometer lång och 7 procent
i snittlutning.
– Strax före den sista stigningen drog det franska laget upp farten rejält och
lyckades köra av en hel del konkurrenter redan innan backen började, berättar
Andersson.

Vid roten av backen tog bergsspecialisterna sedan över loppet och det
som var kvar av fältet sprack upp ordentligt. Av svenskarna körde Ludvigsson
fortast uppför.

– Jag släppte Tobbe när backen började. Jag insåg direkt att
jag måste köra i mitt eget tempo. Men jag hade sällskap av en tysk, och längre
upp i backen körde jag förbi storfavoriten Bob Jungels som tydligen hade väggat
totalt, säger Andersson.

Mats Andersson 

Efter backen väntade fem kilometers utförskörning innan
målgång i Valloire. Vann gjorde fransmannen Warren Barguil före Gennady Tatarinov från Ryssland, och Juan Ernesto Chamorro Chitan från Colombia. Barguil tog
också över den gula ledartröjan. Bästa svensk för dagen blev Tobias Ludvigsson
som tog sig i mål på en 18:e plats. Det betyder också att han avancerar till en 16:e plats i sammandraget. 

Tour de l’Avenirs kungaetapp är 131 kilometer lång och går
under fredagen. Dagens största utmaning är Col de la Madeleine – 18 kilometer
lång och med en snittlutning på 8,3 procent.

Väderprognosen ser riktigt dyster ut, och förbundskaptenen
Glenn Magnusson gjorde ett krasst konstaterande på lagets möte under
torsdagkvällen:
– Det är nästan alltid så i alperna. Antingen blött och kallt, eller stekhett –
aldrig något mellanting.
Hans råd till cyklisterna var att vara extra noga med att äta ordentligt i
kylan, och att se till att verkligen vara med uppe och köra:
– Det är mycket bättre att vara med och tävla när det är kallt. Att bara sitta
och åka med i den typen av väder blir bara plågsamt. Håll er aktiva.
Mats Andersson berättar att han inte brukar ha några stora problem med kyla.
Men att köra utför på blöta vägar är inte hans absoluta favoritgren:
– Jag är inte superteknisk utför. Men jag brukar försöka fokusera på cyklisten
framför – om inte han vurpar så kommer inte jag att göra det heller.
Under morgondagen fortsätter Andersson att assistera Ludvigsson i hans jakt på
en bra totalplacering i tävlingen:
– Det handlar om att hämta vatten till honom, ta vind om det behövs, eller
hjälpa honom att avancera i fältet när han vill upp.
Andersson menar att morgondagen går på temat vinna eller försvinna. En lyckad
eller misslyckad klättring i den här dimensionen kan vara helt avgörande för
tävlingens utgång.
Utöver det hoppas han själv kunna köra bra uppför det stora jätteberget.  
– Jag hoppas att jag kan sitta med bland de främsta uppför Col de la Madeleine.

Bakom kulisserna
En trafikstockning på motorvägen från Geneve till starten i Seyssel innebar problem för många lag. Men arrangören var inte sen att agera. Telefonsamtal gick runt till alla förbundskaptener för att försäkra dem om att starten skulle hållas tills alla var på plats. Bara några minuter senare kom motorcykelpoliser som lyckades samla ihop de spridda lagbilarna, dirigera dem ut i vägrenen och sedan eskortera dem därifrån tills trafiken släppte. Hur många gånger har ni varit med om det på svensk mark?

Kul att veta
Många av cyklisterna gillar att avskärma sig med musik och
hörlurar på väg till start. Tobias Ludvigsson peppar och samlar sig helst med
house före tävling.
 
Mer om Tour de l’Avenir på arrangörens egen hemsida

Tidigare på kadens.se
http://www.kadens.se/artiklar/forsenad-rapport-fran-den-tredje-etappen.htm
http://www.kadens.se/artiklar/tre-hollandare-pa-pallen-i-tour-2.htm
http://www.kadens.se/artiklar/tour-de-l-avenir-de-l.htm
http://www.kadens.se/artiklar/tour-de-l-avenir-har-rullat.htm
http://www.kadens.se/artiklar/kadens-har-full-koll-pa-tour.htm
http://www.kadens.se/artiklar/u23-landslaget-till-tour-de-l.htm 
 



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Emilia Fahlin klar för OS!

Emilia Fahlin klar för OS!


Den svenska OS-truppen växer och nu är Emilia Fahlin med på listan!

Med 100 dagar kvar till invigningen är ytterligare sex aktiva klara för OS i Japan. Judokan Marcus Nyman, cyklisten Emilia Fahlin, bordtennisspelaren Linda Bergström, maratonlöparen Carolina Wikström, samt Nacrabåten med Emil Järudd och Cecilia Jonsson.
– Den svenska OS-truppen till Tokyo växer nu till 91 aktiva och vi hoppas på lika stor och slagkraftig trupp till denna sommar som deltog i Rio 2016, då över 140 idrottare deltog och truppen vann elva medaljer, säger SOK:s verksamhetschef Peter Reinebo

Om Emilia Skriver SOK såhär: Cyklisten Emilia Fahlin klarade det internationella kvalet till spelen redan i oktober 2019, men har sedan tampats med en del skador. Nu är hon tillbaka i form och slutade nyligen sexa i världstourloppet Gent-Wevelgem.

FAKTA/Sveriges trupp till OS i Tokyo

Bordtennis: Linda Bergström, damsingel, Mattias Falck, herrsingel, Lag herrar.
Brottning: Sofia Mattsson, 53 kg, Henna Johansson, 62 kg, Alex Kessidis, 77 kg.
Cykel: Emilia Fahlin, landsväg.
Judo: Anna Bernholm, 70 kg, Tommy Macias, 73 kg, Marcus Nyman, 90 kg.
Fotboll: Lag damer.
Friidrott: Daniel Ståhl, diskus, Armand Duplantis, stavhopp, Angelica Bengtsson, stavhopp, Kim Amb, spjut, Fanny Roos, kula, Wictor Petersson, kula, Simon Pettersson, diskus, Thobias Montler, längd, Khaddi Sagnia, längd, Andreas Kramer, 800 m, Kalle Berglund, 1 500 m, Carolina Wikström, maraton.
Gång: Perseus Karlström, 20 km.
Handboll: Lag damer, lag herrar.
Kanot: Linnea Stensils, K1.
Ridsport: Lag dressyr, Lag fälttävlan, Lag hoppning.
Simning: Sarah Sjöström, flera distanser, Erik Persson, 200 m bröst, Louise Hansson, 100 m fjäril.
Skyttesport: Stefan Nilsson, skeet.
Segling: Max Salminen, finnjolle. Anton Dahlberg och Fredrik Bergström, 470, Josefin Olsson, laser radial, Jesper Stålheim, laser, Emil Järudd och Cecilia Jonsson, Nacra 17.


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Vätternrundan flyttar till den 2-5 september

Vätternrundan flyttar till den 2-5 september


På torsdagen beslutade Vätternrundan att flytta hela Cykelveckan till reservdatumen i september.
– Vi måste agera utifrån hur läget ser ut just nu, säger Gunilla Brynell-Johansson, vd för Vätternrundan. Nu planerar vi för det bästa arrangemanget någonsin i september.

Vätternrundan har under lång tid arbetat hårt för att kunna genomföra ett smittsäkert, fysiskt arrangemang 2021. Alla delar av arrangemanget har kartlagts för att anpassa loppen, med smittskyddsåtgärder i form av exempelvis protokoll och rutiner. Dessutom har en nära dialog förts med det regionala smittskyddet i Östergötland. Utgångspunkten har in i det längsta varit att arrangera Cykelveckan som planerat den 11-19 juni.

– Men det slutgiltiga beslutet behöver fattas nu, säger Gunilla Brynell-Johansson, och vi ser att vi har ett allvarligt läge med hög smittspridning i samhället. I det läget är en flytt av loppen det enda beslutet vi kan fatta.

– Nu satsar vi allt på att genomföra ett fantastiskt arrangemang i september, det bästa någonsin, tillsammans med våra deltagare.

De nya datumen innebär att MTB-Vättern körs den 2 september, Vätternrundan 315 km 3-4 september samt Halvvättern, Tjejvättern och Vätternrundan 100 km den 5 september. När det gäller Vätternrundan 315 km kommer det att bli ett unikt arrangemang på flera olika sätt.

– För första gången sedan 1966 kör vi Vätternrundan en annan tidpunkt än veckan före midsommar. Dessutom blir det premiär för vår nya, längre bansträckning. Det kommer att bli episkt, säger Oskar Sundblad, marknadschef för Vätternrundan.

– En stor fördel är förstås att deltagarna får hela sommaren på sig att träna inför utmaningen. Det är en synpunkt vi faktiskt brukar få till oss ibland.

Även med lopp i september är fokus på smittskyddsåtgärder stort. Vätternrundan planerar för anpassningar i start, mål och depåer. Det handlar bland annat om smittsäkra flöden i depåerna och anpassningar av start- och målområdet för att undvika trängsel.

– Vi jobbar stenhårt med protokoll och riktlinjer för att smittsäkra loppen, säger Oskar Sundblad. Mycket kommer att vara sig likt, annat blir lite annorlunda. Men det kommer att bli ett fysiskt arrangemang och det tror jag att våra deltagare har längtat efter.

De deltagare som har anmält sig och har en starttid i Vätternrundan 315 km, har fått den flyttad till 3-4 september och får samma starttid. Detsamma gäller deltagare som anmält sig till MTB-Vättern som körs den 2 september. När det gäller Halvvättern, Tjejvättern och Vätternrundan 100 km har förändringar gjorts i starttiderna eftersom dessa lopp kommer att gå samma dag.

– Deltagarna hittar all information på vår webbplats och genom att logga in på Mina Sidor, säger Oskar Sundblad.


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Emilia Fahlin spurtade till sig en OS-plats

Emilia Fahlin spurtade till sig en OS-plats


Emilia Fahlin spurtade med stor sannolikhet till sig en OS-plats i Tokyo genom sjätteplatsen i World Tour-loppet Gent-Wevelgem i söndags.

– Jag hoppas att det här räcker och att jag får ett besked av SOK snart så att man vet vad som gäller, säger Emilia Fahlin, till vargardacycling.se

Grundkriteriet för Sveriges Olympiska Kommitté är att den aktive ska ha visat att man kan konkurrera om en topp-8 plats i högsta internationella konkurrens. Ett krav som VM-fyran från 2018 nu uppfyllde.

Anders Wiggerud, sportchef på SOK, vill ändå inte lämna definitivt klartecken.
– Men den här insatsen gör att hon förstås ligger väldigt bra till i den sammantagna bedömningen. Nästa möjlighet att bli uttagen är 14:e april, säger Anders Wiggerud, till vargardacycling.se

Det drygt 14 mil långa loppet avgjordes i en stor klungspurt med drygt 30 cyklister inblandade där flerfaldiga världsmästarinnan Marianne Vos till slut var starkast.

– Det är väldigt små marginaler och lite av en cirkus med folk till höger och vänster. Besluten måste fattas blixtsnabbt. Nu blev det någon sekunds stopp på ”min” sida och det kanske var skillnaden mellan en sjätte plats en pallplats. Så även om, jag är nöjd är jag samtidigt lite besviken. Men platsen på pallen kommer, säger Emilia Fahlin.

Övriga svenskor hamnade längre ned i resultatlistan. Hanna Nilsson 78, Sara Penton 80 medan Julia Borgström och Caroline Andersson inte fick någon tid noterad.


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Tre svenskor till start i World Tour-premiären på Strade Bianche

Tre svenskor till start i World Tour-premiären på Strade Bianche


Tre svenska cyklister finns på startlinjen när damernas World Tour inled idag, lördag. Veteranerna Emilia Fahlin, 32 år, Hanna Nilsson, 29 år – och så 19-åriga stortalangen Wilma Olausson

– Det ska bli väldigt spännande att komma i gång på riktigt. Man vill få ett svar på vilket resultat all försäsongsträning gett, säger Wilma Olausson till vargardacycling.se inför klassiska Strade Bianche med start och mål i italienska Siena.

Cykellöftet från Billdal utanför Göteborg värvades inför fjolåret till tyska topplaget Team Sunweb – numera Team DSM – där bland annat meriterade namn som Liane Lippert och Leah Kirchmann finns.
Den coronastympade säsongen gav då inte särskilt många chanser för Wilma att mäta sig med världseliten men nu hoppas hon på fler möjligheter.
– Jag känner att jag har utvecklats väldigt mycket både när det gäller styrka och snabbhet det senaste året. Att jag får starta i premiären betyder att lagledningen tror på mig även om jag fortfarande är med för att se och lära.


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Massiv uppslutning för mer jämställda prispengar

Massiv uppslutning för mer jämställda prispengar


Crowdfundingkampanj försöker lyfta frågan om den bisarra skillanden i prispengar mellan dam-och herr eliten.

Efter Omloop Het Nieuwsblad blev skillnaderna i prispengar mellan män och kvinnor pinsamt uppenbara. Davide Ballerini fick med sig 16,000€ för sin förstaplats. Men Anna van der Breggens nätta lilla summa låg på blott 930€. Pinsamt dålig alltså, året är ändå 2021.

I samma veva framkom det att prispengarna inför lördagens Strade Bianche var precis lika skevt fördelade. De fem bästa herrarna kommer få dela på 31600€ och de fem bästa damerna på 6298€. Så holländaren Cem Taneyeri (@kctanyeri på Instagram) har dragit igång en crowdfundingkampanj för att boosta damernas prispengar. Kampanjen heter Equal prize money for the Women’s Peloton och Cem menar att damerna har cyklat tillräckligt längt nu utan vettiga prispengar.

I skrivande stund har man fått ihop nästan 19 000€ och insamling pågår tills lördag kl 16. Insamlingen hittar ni här

Nu får vi bara hoppas att kampanjen ger effekt, att tävlingsarrangörerna inser det orimliga i situationen och skapar en vettigare fördelning framöver.


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*