Tour de l’Avenir nu i alperna
Den fjärde etappen i Tour de l’Avenir var 160 kilometer lång och innehöll tre stigningar. Avslutande Col du Télégraphe var den tuffaste 12 kilometer lång och 7 procent
i snittlutning.
Strax före den sista stigningen drog det franska laget upp farten rejält och
lyckades köra av en hel del konkurrenter redan innan backen började, berättar
Andersson.
Vid roten av backen tog bergsspecialisterna sedan över loppet och det
som var kvar av fältet sprack upp ordentligt. Av svenskarna körde Ludvigsson
fortast uppför.
Jag släppte Tobbe när backen började. Jag insåg direkt att
jag måste köra i mitt eget tempo. Men jag hade sällskap av en tysk, och längre
upp i backen körde jag förbi storfavoriten Bob Jungels som tydligen hade väggat
totalt, säger Andersson.
Mats Andersson
Efter backen väntade fem kilometers utförskörning innan
målgång i Valloire. Vann gjorde fransmannen Warren Barguil före Gennady Tatarinov från Ryssland, och Juan Ernesto Chamorro Chitan från Colombia. Barguil tog
också över den gula ledartröjan. Bästa svensk för dagen blev Tobias Ludvigsson
som tog sig i mål på en 18:e plats. Det betyder också att han avancerar till en 16:e plats i sammandraget.
Tour de lAvenirs kungaetapp är 131 kilometer lång och går
under fredagen. Dagens största utmaning är Col de la Madeleine 18 kilometer
lång och med en snittlutning på 8,3 procent.
Väderprognosen ser riktigt dyster ut, och förbundskaptenen
Glenn Magnusson gjorde ett krasst konstaterande på lagets möte under
torsdagkvällen:
Det är nästan alltid så i alperna. Antingen blött och kallt, eller stekhett
aldrig något mellanting.
Hans råd till cyklisterna var att vara extra noga med att äta ordentligt i
kylan, och att se till att verkligen vara med uppe och köra:
Det är mycket bättre att vara med och tävla när det är kallt. Att bara sitta
och åka med i den typen av väder blir bara plågsamt. Håll er aktiva.
Mats Andersson berättar att han inte brukar ha några stora problem med kyla.
Men att köra utför på blöta vägar är inte hans absoluta favoritgren:
Jag är inte superteknisk utför. Men jag brukar försöka fokusera på cyklisten
framför om inte han vurpar så kommer inte jag att göra det heller.
Under morgondagen fortsätter Andersson att assistera Ludvigsson i hans jakt på
en bra totalplacering i tävlingen:
Det handlar om att hämta vatten till honom, ta vind om det behövs, eller
hjälpa honom att avancera i fältet när han vill upp.
Andersson menar att morgondagen går på temat vinna eller försvinna. En lyckad
eller misslyckad klättring i den här dimensionen kan vara helt avgörande för
tävlingens utgång.
Utöver det hoppas han själv kunna köra bra uppför det stora jätteberget.
Jag hoppas att jag kan sitta med bland de främsta uppför Col de la Madeleine.
Bakom kulisserna
En trafikstockning på motorvägen från Geneve till starten i Seyssel innebar problem för många lag. Men arrangören var inte sen att agera. Telefonsamtal gick runt till alla förbundskaptener för att försäkra dem om att starten skulle hållas tills alla var på plats. Bara några minuter senare kom motorcykelpoliser som lyckades samla ihop de spridda lagbilarna, dirigera dem ut i vägrenen och sedan eskortera dem därifrån tills trafiken släppte. Hur många gånger har ni varit med om det på svensk mark?

Kul att veta
Många av cyklisterna gillar att avskärma sig med musik och
hörlurar på väg till start. Tobias Ludvigsson peppar och samlar sig helst med
house före tävling.
Mer om Tour de l’Avenir på arrangörens egen hemsida
Tidigare på kadens.se
http://www.kadens.se/artiklar/forsenad-rapport-fran-den-tredje-etappen.htm
http://www.kadens.se/artiklar/tre-hollandare-pa-pallen-i-tour-2.htm
http://www.kadens.se/artiklar/tour-de-l-avenir-de-l.htm
http://www.kadens.se/artiklar/tour-de-l-avenir-har-rullat.htm
http://www.kadens.se/artiklar/kadens-har-full-koll-pa-tour.htm
http://www.kadens.se/artiklar/u23-landslaget-till-tour-de-l.htm