Tillåt mig syna N+1

Tillåt mig syna N+1


Eller kanske snarare Shetlandsponny, då begrepp som ramstorlek eller styrstamslängd vid tidpunkten ännu inte fanns i min vokabulär. Insikten om att cykeln är för liten når mig först när jag ser bilder från ett multisportläger vintertid, där jag med mössa under hjälmen ser ännu längre ut än de 181 centimeter jag fått till förfogande här i livet. Ekipaget ger ett rejält komiskt intryck, då cykeln försvinner under den lager-på-lager-beklädda kroppshyddan. Ja, ni kan ju själva tänka er hur det såg ut. 

I takt med att jag fattar tycke för nummerlappsevent inser jag att en materialuppgradering är oundviklig. Efter två år tillsammans går jag och BMX:en således skilda vägar, men många vackra minnen lever kvar. Som vår första tur i skogen, med de 36 SPD-vurporna och mitt livs mest omfattande blåmärkeshärva. I mars 2015 investerar jag större delen av sparkapitalet i ett stycke kolfiber från Scott. Lyckan är fullständig då min, visserligen halvdämpade cykel, dansar fram över rötter och sten tack vare sina 29-tumshjul. I skyltfönstrets spegel ser jag nu en stolt cyklist, vars kroppshållning intagit en nästintill ergonomisk profil. Glädjen blir dock bara tre månader lång, då banditer i ett obevakat ögonblick sågar sönder mitt 1 100-kronorslås med elektrisk bågfil. Ridå.

Efter några veckors våndande i försäkringsbrygga får jag fatt i en likvärdig tvåhjuling till samma pris. Kolfiberdrömmen lever! När jag efter två års användande av cykeln, bland annat i Adventure Racing-tävlingar, som går ut på att släpa cykeln genom taggbuskar under flera dygn i sträck, är det dags för försäljning. Men det är först när jag står där med köparen i dagsljus, och faller offer för högst befogade prutförsök, som jag nyktert kan se hur ”välanvänd” cykeln är. Varenda millimeter av ramen är täckt av repor och vevarmarna är nötta till oigenkännlighet. Så många minnen från vår äventyrsturné i Sverige och världen. Det är med tungt hjärta jag rullar hemåt med tomt cykelställ på bilen.

Exakt här sker klivet från en sund syn på cykelägande till ”The dark side”. För dig som mot förmodan inte hört begreppet innebär cykelnördens regel om ”N+1” att ditt behov av cyklar ska beräknas genom att addera innevarande antal med plus en (1). Våren 2017 får jag min första cykelsponsring, och jag får låna inte bara en, utan två vackra kolfiberhästar i Bianchis patenterade celeste-kulör. Jag ska nu även ge mig in i landsvägscyklandets värld, men då jag redan har en lånad rääääser av det mer avdankade slaget ståendes i förrådet, i sällskap av en riktigt risig damcykel, en pendlingscykel som ska säljas, en nyköpt pendlingscykel samt en lånad Monark i vardagsrummet, har antalet cyklar plötsligt ökat från N=3 till N=7. En oroväckande tillväxt på 233 procent inom loppet av några veckor.

Och på den vägen är det. Jag är fast. Under förra året köpte jag tre cyklar (varav en blev såld innan användning till följd av kraftig ekonomisk ångest), men också kommit till befriande insikt om att N+1 är en bluff. Korrelationen mellan lycka och värdet av N existerar inte. Och mitt i crescendot av konsumtionshets kan jag återkalla känslan av hur fint det var att leva i tvåsamhet med min första mtb. Jag har därför även återlämnat tre lånecyklar, skänkt bort skruttcykeln samt sålt tre cyklar. Alla med endast knappt märkbara skavanker, då jag numera lärt mig att cykla ordentligt samt att vårda materialet. Jag har precis jobbat mig ner till N=3, och min själ känns fluffig och lätt. Kanske en liknande känsla som när en person flyttar från hus till lägenhet, då jag nu slipper underhålla cyklar för en hel Giro d’Italia-klunga. Och nu. Å andra sidan ska vi precis lägga vår beställning av tävlingscyklar för kommande säsong.

PS. Ovan text bör läsas med stor dos ironi. Jag är högst medveten om att det är få människor förunnat med generösa rabatter på cyklar, samt ekonomisk möjlighet att äga ens en (1) cykel. DS. 


Nytt nummer ute i butik nu!

I detta nummer har vi:

  • Snackat med Emil Johansson om livet upp och ner
  • Grusat ner oss!
  • Snackat med Jonas Bohr om rekordförsöket
  • Kraschat på Mallis 312

Ute nu!

Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Nya Scott Spark är här!

Integrerad bakdämpare, längre slaglängd, annan geometri och massa annat fint! Säg hej till helt nya...

Läs mer

Test: Bluegrass Rouge Core Mips

Prisvärd funktion från Bluegrass Skillnaden mellan billigare och dyrare hjälmar brukar både märkas och synas....

Läs mer

Garmin lanserar Rally - nya pedaler med kraftmätning för både lvg och XC

Rally är en serie nya pedaler för både XC och landsväg som mäter total kraft,...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Speedplay gör comeback

Sen Wahoo köpte upp Speedplay hösten 2019 har det varit tyst som i graven från...

Läs mer
Ny luftigare Prevail från Specialized

Specialized kallar sin nya S-Works Prevail II Vent för den mest ventilerade hjälm de någonsin tillverkat och det är lätt...

Läs mer
POC släpper nya ultralätta Ventral Lite

Svenska POC ligger knappast på latsidan. Förra veckan släppte de Omne Eternal – världens första självförsörjande cykelhjälm (på el). Bakom...

Läs mer