Tilläggsskylten får nej- en käftsmäll mot hela cykelsverige

Tilläggsskylten får nej- en käftsmäll mot hela cykelsverige


– Det här är ett bakslag för cyklingen i flera kommuner. Cykling mot enkelriktat är vanligt här och i övriga världen. Vår nya internationella studie visar att det är en effektiv åtgärd för att öka trafiksäkerheten och framkomligheten för cyklister, säger Moa Rasmusson, ordförande i kommun- och regionföreningen Svenska Cykelstäder.

Transportstyrelsens beslut innebär att Stockholm och andra kommuner tvingas göra ett kostsamt byte til
l mer otydlig skyltning, som bilister har svårt att förstå.

– Det här är fel väg att gå. Transportstyrelsen tolkar internationella regler annorlunda än resten av Europa. Sveriges regering, riksdag, regioner och kommuner vill se en ökad cykling och då fattar Transportstyrelsen ett beslut som gör cykling mindre attraktivt och trafiksäkert, säger Klas Elm, VD för pa
raplyorganisationen Svensk Cykling
.

Cykelorganisationerna efterfrågar ett moderniserat regelverk.

– Sverige behöver ett gent och attraktivt cykelvägnät för att fler ska välja cykeln. Nu behöver infrastrukturminister Tomas Eneroth snabbt agera och tydliggöra att Transportstyrelsen tolkar lagstiftningen fel, menar Lars Strömgren, ordförande för Cykelfrämjandet.

Kommuner som skyltar cykling mot enkelriktat:

  • Karlstad
  • Båstad
  • Norrtälje
  • Tyresö
  • Huddinge
  • Stockholm
  • Tranås
  • Nybro
  • Kungsälv

Fler kommuner står på tur att införa regleringen. Stockholm använde tidigare skyltningen ”motortrafik förbjuden”, men ändrade till ”förbud mot infart” för att motorfordonsförare inte följde trafikreglerna. Denna skyltning finns i bland annat Uppsala, Lund och Göteborg.

Vår bloggare Krister Isaksson skrädde inte orden i hans reaktion mot beslutet

”En riktigt upprörande dag i dag. Som ännu en gång bekräftar hur vissa myndigheter då och då arbetar med cykeltrafik. I dag kom besked från Transportstyrelsen: Stockholm har inte rätt att tillåta cykling i båda riktningar på enkelriktade gator. Anledningen till att Transportstyrelsen sätter ner foten och tvingar staden att tänka om handlar bl. a om säkerhet.

Från Transportstyrelsens pressmeddelande:
”Lars Hammar pekar på att det är viktigt att värna om cyklisternas säkerhet”

Eftersom jag arbetat med detta i 25 år och anser mig tämligen kunnig och påläst på området reagerar jag starkt på detta uttalande.

Jag kontaktar Lars Hammar och ber honom redovisa vad som ligger till grund för detta uttalande. Han meddelar då att det är ”ett enkelt konstaterande att så är fallet”.

Jag frågar då om Transportstyrelsen genomfört några fallstudier eller konfliktstudier. Eller tagit del av andras studier och forskning. Eller gjort någon omvärldsstudie. Nix, inget sådant är gjort. Jag börjar då redovisa vad div. studier och forskning på området cykling mot enkelriktat kommit fram till. Detta finns i ett 30-tal länder och väldigt många fler städer. Bäst sammanfattat av den i branschen mycket välrenommerade Trafikksikkerhetshåndboken av TOI i Norge:

”De gjennomførte studier og erfaringer tyder på at tiltaket samlet sett ikke medfører trafikksikkerhetsmessige problemer, men at tiltaket snarere tvert imot forbedrer trafikksikkerheten. Samtidig ser det ut til at det er mer farlig å sykle med envegskjøringen enn å sykle mot envegskjøringen.”

INGA trafiksäkerhetsproblem, det snarare förbättrar trafiksäkerheten. Och, det är säkrare att cykla MOT trafiken än MED trafiken.

Utredaren börjar nu svamla om att det handlar om en generell inställning från Transportstyrelsen att värna om cyklisters säkerhet. Här avbryter jag och kortfattat meddelar att så är det inte alls. Pressmeddelandet handlar om en enda sak – cykling mot enkelriktat, inget annat. Och det är i detta sammanhang som ni uttalar att ni värnar om cyklisternas säkerhet – inget annat sammanhang. Ja jo så är det nog meddelar utredaren. Och det helt utan grunder vad gäller trafiksäkerheten frågar jag då. Jo så är det ju. Vi får nog ändra på uppgifterna i pressmeddelandet och på hemsidan säger utredaren.

Och nu är det gjort, Transportstyrelsen har ändrat – uttalandet är borttaget. Det som utgjorde en del av beslutet att inte tillåta cykling mot enkelriktat – det bara plockades bort. För det var hittepå, det var falsarier. Som visade sig vara någon form av missriktad omtanke om cyklisters säkerhet. Så kan man också utreda och fatta beslut – lite killgissa på kontoret.

Det är så jävla uselt, så ruttet. Men inte särskilt ovanligt. Hela min yrkeskarriär har varit fylld av detta när det kommer till cykel. Skjut från höften, gissa lite, tycka, åsikter, fördomar, förutfattade meningar osv.

Och detta från den myndighet som är satt att utreda och bereda trafikregler åt regering och riksdag. Och jag vågar lova, de kommer komma undan med detta. Beslutet kommer stå fast. I morgon rullar allt på som vanligt…
Fy fan, vill bara spy”

Vi kan bara instämma..


Nummer 6 ute nu!

I detta nummer har vi:

  • Hyllat nya Dura-Ace
  • Hängt nere på Tour de France
  • Grävt ner oss i kolfiber
  • Testat massa grushojar

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 8

Torgny Skagh

Undrade först hur varför texten var som den är.
Såg att den var skriven av cyklister, för cyklister…..
Jag är uppvuxen vid Medborgarplatsen i Stockholm, har gått, cyklat och kört bil i Stan. Är nu 70 år. Kör och går fortfarande.
Självklart måste man se cykeln som ett fordon och därmed kräva trafikvett.
Har mött cyklister som har lgt ner cyckeln i nästan 45 grader för att klara att svänga in mot en enkelriktad gata. Ser ofta folk som glor i telefonen då de går över en gata på ett övergångställe, utan att se sig för…
Att ha ”rätten på sin sida” skyddar inte mot kroppsskador, eller värre. En fordonsförare kan just fått hjärtinfarkt, tappat en cigarett i knäet, eller nyst kraftigt i just den situationen, så lyft blicken och håll koll på omgivningen!
Man kan sedan önska att trafikvett lärdes ut i skolor, så folk får åtminstone en grundkunskap om hur trafiken fungerar i olika miljöer.
Det gäller även gående, har märkt att folk inte har en susning om att man på en gång/cykelväg skall gå på vänster sida, för att möta trafiken. Detsamma gäller faktiskt på trottoarer, den som möter trafiken, går närmast den.


Anders

Torgny, jag tror du missade att den här åtgärden faktiskt ökar trafiksäkerheten och minskar olyckor, hur konstigt det än låter.


Per

Fast alla de där synpunkterna gäller även bilister. Gående och cyklister kan få en hjärtinfarkt, nyser kraftigt och missar vad omgivningen gör, bilister fipplar med mobilen osv.

Men faktum kvarstår – enligt de uppgifter som skrivs om här så visar tillgänglig forskning att det inte är ett säkerhetsproblem att vissa fall tillåta cyklister att cykla mot enkelriktat. Tvärt emot vad Transportstyrelsen har som argument för att förbjuda dessa undantag.

Är det inte rimligt att förvänta sig att transportstyrelsen fattar beslut utifrån tillgänglig forskning istället för att man bara spekulerar och gissar?


Björn

Jag tror att det ät dags att byta namn på Transportstyrelsen till ”Bilfrämjandet”.

Se bara hur de behandlar motionslopp som har hållits i årtionden. Helt plötsligt slutar man ge tillstånd för dem Det går inte att för några timmar en dag på ett helt år begränsa biltrafiken detta då på dagar med mycket lågt trafikflöde .Till och med nationella tävlingar som SM drabbas.

”Bilfrämjandet”


Conny Lindquist

Detta var inte oväntat, när hela landets olika beslutsorgan arbetar enligt ABB- principen:

Asfalt, Bilar,Betong.

Den Tänkande Cyklisten Conny Lindquist Klippan.


Gunnar Österlund85

Varför inte låta alla trafikanter färdas mot enkelriktat? Då skulle ju trafiksäkerheten öka om man resonerar som de som motsätter sig Transportstyrelsens beslut.


Per Hultberg

Tack transportstyrelsen för ett vettigt beslut.
Nu slipper man få hjärtat i halsgropen varje gång det kommer en cyklist farande mitt i gatan. Om vissa cyklister använde huvudet när dom kör så hade nog inte myndigheten tagit detta beslut.


Björn

@Per

Titta i statistiken över olyckor mellan cykel och bil vilka som är orsaken till de flesta olyckorna. 90% bilisterna.
Om man stängde av biltrafiken helt och hållet i staden slapp man få hjärtat i halsgropen flera gånger per dag för att bilister kommer farande som tokar.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Äntligen! Nu ses trafikreglerna för cykel över!

Regeringen har nu äntligen gett Transportstyrelsen i uppdrag att utreda en rad trafikregler för cykel,...

Läs mer

På spaning efter den tid som flytt

Ledare: På Värmdöleden, Gullbergsmotet och för att inte tala om Essingeleden. I tusental står de...

Läs mer

Så behåller du cykelglöden i höst

Svenska cyklisters relation till hösten är som en långdistansrelation. Avståndet är ett kännbart problem där...

Läs mer

Din inre van der Poel

Ledare: Två hjul, en ram, ett styre, pedaler och något vettigt att sitta på. Alla...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Hjälten vi alla behöver

Det här är inte sant, ändå har det hänt. Jag minns den som gul. Jag...

Läs mer
Göran Kropp och expeditionen vi aldrig glömmer

Det är 25 år sedan Sveriges saltaste äventyrare i modern tid genomförde sin allra mest uppmärksammade expedition: Att cykla från...

Läs mer
Gruset blev till guld

Ledare: Svenska cyklister har dåligt med fristäder – inte ens på våra så kallade cykelbanor har man i dag fri...

Läs mer