Tid för cykling? Knappast

Tid för cykling? Knappast


På sikt byggs avståndet upp och vi kommer aldrig ikapp, kan aldrig gå bakåt och ta igen våra handlingar och val. I vardagsbestyrens pussel kan ibland även cykeldrömmarna få sig en törn och i värsta fall få stryka på foten. Ofta kanske vi står där i valet och kvalet mellan cykling eller ocyk- ling. ”Nä men cyklar jag nu så hinner jag inte ditten eller datten”.

Under en arbetsintensiv period för några år sedan valde jag då att ofta prioritera bort cykling till förmån för just jobb och plikt, jag minns att jag då tänkte att jag inte hade något val. Men det blev inte bra. Bristen på cykling och träning gjorde mig en smula olycklig, dålig kondition och högre vikt var inte heller så värst roliga parametrar att hantera. Det i sin tur gick ut över jobb, relationer och den inte så oviktiga faktorn sömn. Väl ute ur arbetsdimman insåg jag mitt misstag och lovade mig själv att inte upprepa det. Jag har sen dess närmast konsekvent gjort tvärtom. Valt att cykla när jag ”egentligen” inte har tid. Nej kanske inte alltid, men oftast. För även under perioder när man har snortajt med tid så stjäl inte cyklingen nån nämnvärd tid, egentligen. Eller ja stjäl och stjäl, på ett plan får man ju tid. För där på cykeln blir man stilla i nuet.

Har jag inte tid för en flera timmar lång landsvägsrunda blir det istället en snabb entimmestur i de lokala skogarna på enduroriggen. Oavsett cykel är konsekvensen av mitt val och effekten närmast densamma. Med en mer syresatt hjärna blir man bättre på det mesta och med ett av cyklingens lyckopiller i kroppen blir allt både roligare och lättare. Då jag applicerat detta under minst två år nu skulle jag nästa vilja säga att det är närmast vetenskapligt bevisat att cyklingen gör livet bättre. Kanske är det till och med så att tid för cykling ibland precis är det enda man har.


BÄST JUST NU 1 
Hatten av för SVTs fina täckning av Cykelvasan. På SVT Play finns ett långt sammandrag där man även tagit tempen på flera av de tävlandes vardag. Bland annat vår bloggare Malin Jones och gänget i Team She Rides.

BÄST JUST NU 2 
Billobbyns fortsatta vurmande för cykelbanor och internettrollen till trots är vi mäkta glada över regeringens förtydligande om var vi får cykla eller inte. Nu är lagen glasklar med att det på vägar upp till 50 km/h står oss cyklister fritt att välja cykelbana eller vägbana. Nu väntar vi bara på att lagen ska utökas och gälla även 70-vägar och att det snarast möjligt införs en 1,5- meterslag även i Sverige.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Fem faser av ofrivillig vila

Krönika: Så kom dagen då sannolikhetsläran skulle ta ut sin rätt på de ackumulerade Strava-milen....

Läs mer

När cyklande kvinnor var en provokation

Cykeln är det föremål som mer än något annat påskyndade jämställdheten mellan män och kvinnor....

Läs mer

Om Trump kunde cykla

Ledare: John F. Kennedy sägs ha myntat de bevingade orden ”Nothing compares to the simple...

Läs mer

I backspegeln: legendariska Campagnolo

Andreas Danielsson berättar hur det legendariska företaget Campagnolo fick sin start. De tillverkade inte bara...

Läs mer

Vintercykla med hela världen!

12 februari är det dags igen för Vintercyklingens dag. Nu kanske du redan cyklar året...

Läs mer
Trafikverket kastar in handduken och struntar i cykling

Svenska Cykelstäder, Svensk Cykling och Cykelfrämjandet sparar inte på krutet när de nu gemensamt yttrar sig om Trafikverkets förslag. De...

Läs mer
Det ser mörkt ut för cyklar på SJs tåg

EUs nya och så gott som klara resenärsdirektiv kommer innebära ökade möjligheter till att ta med cykeln på tåg i...

Läs mer