Test – Thule Rail 12L PRO

Test – Thule Rail 12L PRO


Med skydd för ryggen

Att Thule satsar på cykelryggor har väl inte gått någon förbi, och frågar ni oss är det en lyckad satsning. Till skillnad från den lite lättare och rejsigare serien Vital har de även en serie med ryggor som är mer riktad mot dem som cyklar Enduro och Trail. Och vi har satt tänderna i den som kanske är mest anpassad för just det. För denna version som har tillägget PRO i namnet har nämligen ett inbyggt ryggskydd i Koroyd. Ett neongult och bikakemönstrat material ni kanske sett i lite olika hjälmar. Det finns inte jättemånga ryggsäckar med inbyggt ryggskydd och då det är en ganska enkel lösning för ökat skydd är det förvånande att inte fler skapat liknande ryggor.

Ryggsäckar med ryggplatta brukar dock straffas med att väga en del, men denna 12 liters säck väger in på dryga kilot. Själva skyddet väger bara 150 gram men räcker ändå till för en CE certifiering på nivå 1. Tack vare lite ”vingar” på höftbältet och smart tillskurna axelremmar sitter både ryggan och skyddet där det ska. Med en plastplatta på ryggen så blir det självklart varmare än utan, men ribborna i det material som ligger mot ryggen gör att det mesta av fukten leds bort relativt bra. Rail har gott om fästen för skydd, hjälm och yttre fickor för det man vill komma åt snabbt, plus separat yttre fack för (blöta) ytterkläder. Öppnar man säcken hittar man gott om fickor som gör det enkelt att ha koll på grejerna man vill ha med sig och hålla dem väl på plats.

Under en längre tid har vi verkligen hårdtestat just vätskeblåsan som medföljer, en Hydrapack på 2,5 liter. Den är enkel att öppna, fylla, tvätta och hålla ren. Just den stora öppningen gör att den också torkar fort. Även munstycket är enkelt att ta isär och hålla rent, bara det görs i tid. En annan funktion som Thule satsat hårt på är deras magneter på slangen – ReTrakt – som ska få den att hamna i rätt läge efter att man har släckt sin törst. Systemet funkar, men inte till 100%, för magneterna på slangen måste verkligen ligga helt rätt för att den ska gå tillbaka självmant, vilket inte alltid är fallet. Särskilt om man cyklar lite framåtlutad. Men med lite assistans hamnar den i rätt läge och är snabbt ur vägen, snabbare och enklare än många andra system på marknaden.

Ca pris Thule Rail 12L PRO: 2100 kronor



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Garmin lanserar Rally - nya pedaler med kraftmätning för både lvg och XC

Rally är en serie nya pedaler för både XC och landsväg som mäter total kraft,...

Läs mer

Speedplay gör comeback

Sen Wahoo köpte upp Speedplay hösten 2019 har det varit tyst som i graven från...

Läs mer

Ny luftigare Prevail från Specialized

Specialized kallar sin nya S-Works Prevail II Vent för den mest ventilerade hjälm de någonsin...

Läs mer

STIGCYKLISTENS 7 BUDORD

Det finns plats för alla i skogen men med ett ökat intresse för friluftsliv är...

Läs mer
POC släpper nya ultralätta Ventral Lite

Svenska POC ligger knappast på latsidan. Förra veckan släppte de Omne Eternal – världens första självförsörjande cykelhjälm (på el). Bakom...

Läs mer
Dangerholms Scott Hyper Spark - Världens kanske mest avancerade mountainbike

Det tog över två år, men nu är Gustav Gullholm, även känd som Dangerholm, färdig med sitt mest ambitiösa bygge...

Läs mer