Test: Specialized Torch 2.0 – 
Fin sko till rimlig peng

Test: Specialized Torch 2.0 – 
Fin sko till rimlig peng


Den billigaste kostar runt 1 000 kronor, och den dyraste runt 2 100 kronor, men vi har testat mellanvarianten som väntas ligga på 1 600 kronor i handeln.

Torch 2.0 prickar av det mesta på listan över egenskaper vi förväntar oss av en lyxig landsvägsdoja: låg vikt, kolfibersula, bra spännen och snygg design. Vågen stannar på 215 gram när vi ställer en 2.0 i storlek 39 på den. Det får räknas som väldigt låg vikt i förhållande till prislappen. Och lätta skor ska aldrig underskattas, eftersom skorna tillhör den roterande massan på cykelekipaget. Alltså de delar som är i roterande rörelse med hjälp av din fysiska insats. Testa själv att lyfta en 100-gramsvikt upp och ner i fem timmar. Du känner förstås ingenting i början, men är den lika lätt den tredje timmen?

Sulan på Torch 2.0 har gummi i tå och häl, medan resten är i kolfiber. Inte så dumt tänkt, eftersom det innebär lite bättre grepp när du går med skorna. Teoretiskt sett gör det skorna något mindre styva, men det är inget vi tror en vanlig medelmotionär skulle notera.
Ett Boa-spänne och ett kardborrespänne fixerar skon på foten. Det fungerar fint, även om Boa-linan ibland vill lossna ur sina fästen när du spänner upp skorna och ställer dem ifrån dig. Det ärförstås enkelt att sätta tillbaka. 

Alla Torch kommer i både herr- och dammodell. 

Passformen är något bredare än Specializeds S-Works-modeller, och överlag är det främst lästen som avslöjar att skorna inte riktigt hör hemma i toppskiktet. Den är snygg, tunn och välventilerad, men materialet känns lite plastigare än hos de dyrare kusinerna. Dessutom är ytan matt, vilket gör att du får vara flitigare med rengöringen om du vill att de ska behålla sin snygga finish. En våtservett efter varje runda gör susen.

Specialized Torch 2.0
+ Mycket lätt och prisvärd sko
– Linan till Boa-spännet vill inte sitta kvar i fästena när du spänner upp dem
Vikt: 215 gram (storlek 39)
Cirkapris: 1 600 kronor


Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Vi har tagit ett långt snack med Sveriges argaste mekaniker
  • Bjuder på en prylspecial med en hel hög med nya prylar
  • Träffat Tim Krabbe, författaren till ”cyklisten”
  • Kollat in vad som kanske är världens bästa bambucykel

Ute nu!

Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Speedplay gör comeback

Sen Wahoo köpte upp Speedplay hösten 2019 har det varit tyst som i graven från...

Läs mer

Ny luftigare Prevail från Specialized

Specialized kallar sin nya S-Works Prevail II Vent för den mest ventilerade hjälm de någonsin...

Läs mer

POC släpper nya ultralätta Ventral Lite

Svenska POC ligger knappast på latsidan. Förra veckan släppte de Omne Eternal – världens första...

Läs mer

Specialized S-Works Ares är här!

Det har förekommit en del rykten om denna sprillans nya sko ett tag nu. Bland...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Minitest: Giro Aether Mips

Mips 2.0 Vad Mips är behöver nog ingen djupare beskrivning vid det här laget. Sannolikheten...

Läs mer
Historien om Bianchi

Året var 1885. Som 21-åring grundade Edoardo Bianchi en verkstad på via Nirone 7 i centrala Milano. I verkstaden tillverkade...

Läs mer