Test: Specialized Defroster Trail

Test: Specialized Defroster Trail


Defroster har funnits med i Specializeds sortiment ett tag nu men har ändrat skepnad några gånger under åren. Senaste versionen är lite som en korsning av en surfbootie, vandringskänga och cykelsko. Den har en form, sula och gummiförstärkning i tå och häl som vilken modern vandringskänga som helst. Sulans styvhet ligger på ganska mjuka 6, där skalan går från 1–11. Så den är relativt skön och bra att även gå i. Den grova sulan har dessutom en mjuk gummiblandning med riktigt bra grepp.

Likheten med en surfbootie kommer från en neoprenkonstruktion och vi gillar särskilt kappan som sluter om ordent- ligt och högt upp runt ankeln. I övrigt har den ett boaspänne som tillsammans med kardborreförslutningarna räcker till väl för att få skon att sitta bra runt foten. Undantaget en isolerad bottensula är skon så gott som ofodrad, det är alltså en skalsko som både behöver och ska kompletteras med sockor anpassade efter vädret. Som bra grund rekommenderar vi en tunnare ullsocka närmast foten plus en tjockare – lager på lager gäller även för fötterna alltså. Tillsammans med neoprenet i skon får man då en sko som klarar riktigt kalla temperaturer. Specialized själva säger att man inte ska behöva gå upp en storlek utan att det finns utrymme i ens egen storlek för att få till rätt isolering.

För vår del i storlek 43 stämde det helt perfekt, tänk dock på att skon kommer bli ofrånkomligt klumpigare än din vanliga sko. Specialized säger även att skon är vattentät, något som stämmer när det kommer till materialval. Kör du i slask, lätt regn och allmän vinterväta kommer du med största sannolikhet inte bli blöt om fötterna, om du nu inte har galen fotsvett. Det vi dock tycker man missat med skon är att de inre flärparna bara överlappar varandra och därför saknas ett ”vattenlås”. Så är det riktigt blött, regnigt och blåsigt så kommer vatten förr eller senare att krypa in genom kardborreförslutningarna i sidan. Tack vare neoprenet i skon kommer du dock mest bli blöt och inte så kall. Men när det gäller flärparna tycker vi nog att denna annars så fina sko förtjänar en annan konstruktion.

Något vi dock verkligen gillar är att halva skon är i reflexmaterial, och just reflexer på något som rör sig, som dina fötter, ökar din synlighet i trafiken avsevärt. Något som är minst lika viktigt som varma, glada fötter.

Specialized Defroster
Pris: 2 300 kronor.
Vikt storlek 43: 543 gram per sko

Finns i storlek 36-49 


Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Vi har tagit ett långt snack med Sveriges argaste mekaniker
  • Bjuder på en prylspecial med en hel hög med nya prylar
  • Träffat Tim Krabbe, författaren till ”cyklisten”
  • Kollat in vad som kanske är världens bästa bambucykel

Ute nu!

Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Garmin lanserar Rally - nya pedaler med kraftmätning för både lvg och XC

Rally är en serie nya pedaler för både XC och landsväg som mäter total kraft,...

Läs mer

Speedplay gör comeback

Sen Wahoo köpte upp Speedplay hösten 2019 har det varit tyst som i graven från...

Läs mer

Ny luftigare Prevail från Specialized

Specialized kallar sin nya S-Works Prevail II Vent för den mest ventilerade hjälm de någonsin...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

POC släpper nya ultralätta Ventral Lite

Svenska POC ligger knappast på latsidan. Förra veckan släppte de Omne Eternal – världens första...

Läs mer
Dangerholms Scott Hyper Spark - Världens kanske mest avancerade mountainbike

Det tog över två år, men nu är Gustav Gullholm, även känd som Dangerholm, färdig med sitt mest ambitiösa bygge...

Läs mer
Skotest: Shimano XC3

Även billigare skor kan vara riktigt bra Lätta, styva och dyra skor har absolut sin plats, särskilt när man är...

Läs mer