Test: Spanninga Thor 800 och Arc – Avskalad upplysning

Test: Spanninga Thor 800 och Arc – Avskalad upplysning


Strax efter millennieskiftet blev det klokt nog cykellysen för hela slanten. Hur mycket historia man stoppat in i framlampan Thor 800 är lite oklart. Men det är i alla fall ett avskalat lyse på 800 lumen med ett relativt kompakt batteripack på 2000 mAh i ett smidigt neoprenfodral. Lampan är IPX-5-klassad vilket betyder att den klarar sig under två meter vatten, ett djup man sällan cyklar på, inte ens om man bor i Göteborg.

Den har blott två ljuslägen, ”eco” och ”boost”. Batteriet ska i teorin och under optimala förhållanden klara 3,5 timmar i boost och 5,5 i eco. On-off knappen funkar förresten även som en enklare batteriindikator. Ljusbilden är oval och bra avvägd med mer ljus i mitten som svagar av mot sidorna. Under våra testturer nu i vinter har inte lampan blivit varm alls, vilket en del LED-lampor kan bli. Då har vi i och för sig kört när det är ganska kallt och kanske inte heller fått ut riktigt så mycket effekt ur batteriet som lovat.

Det vi saknar på ljusfronten är ett ordentligt nedbländat läge, ett sånt man kan ha för att köra i trafik utan att blända andra. Vi har å andra sidan inte sett det hos någon lampa med seriösa lumen, så vi kanske inte ska kasta någon skugga över Spanninga här. Lösningen för många är att i stället köra med två lampor, en mindre som man har på i trafik och en större som denna när man är ute i skogen eller på ensliga vägar. Och det är ingen dum idé, för då vet du att du med största sannolikhet aldrig behöver cykla helt utan lyse.

I paketet följer det förutom lampa, batteri och laddare bara med två fäst-ringar för lampan, inget hjälmfäste eller förlängningssladd. På ett plan uppskattar vi det avskalade och förenklade, men på ett annat kanske vi saknar det sistnämnda, det skulle ge lampan ett något bredare användningsområde. Hjälmfäste går dock att köpa separat.    

Kikar vi på baklampor har det nästan gått inflation i komplicerade blinkprogram där en morseöversättning med stor sannolikhet skulle resultera i en halv Shakespeareroman. Vilket kan tycks lite onödigt, för fast sken är ju det som både är säkrast (?) och lagligast. En morseöversättning  av Spanningas baklampa ARC skulle mest ge ett långt streck. Här bjuds det nämligen bara på fast boost (5 timmar) eller eco (8 timmar) och blinkande (10 timmar). Vi uppskattar detta enormt, särskilt den lilla detaljen att det är det fasta starkare skenet som ligger först i ”menyn”. Lampan har självklart inbyggt batteri som laddas via USB. Vi gillar den böjda och smala formen, det gör att den passar en mängd typ av stolpar och i synnerhet de flesta aerostolpar. Den böjda formen gör även att du närmast garanterat kommer sprida ljus åt önskat håll, vilken sadelvinkel du än har.    

Spaninga Thor 800
Pris: 700 kronor
Vikt med batteri: 200 gram

Spanninga Arc
Pris: 259 kronor
Vikt: 32 gram

 


Antal kommentarer: 1

Kent Schram

Jag kör med en BM IQ speed premium lampa som använder en avbländad ljusbild. Inställd lyser den i mötet en bit upp på motorhuven och i grenhöjd på gångtrafikanter. Den lägger större delen av ljusbilden på marken. Suverän, lång batteritid. https://www.bumm.de/en/products/akku-scheinwerfer/parent/1932/produkt/1932qla.html?
/Kent



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Garmin lanserar Rally - nya pedaler med kraftmätning för både lvg och XC

Rally är en serie nya pedaler för både XC och landsväg som mäter total kraft,...

Läs mer

Speedplay gör comeback

Sen Wahoo köpte upp Speedplay hösten 2019 har det varit tyst som i graven från...

Läs mer

Ny luftigare Prevail från Specialized

Specialized kallar sin nya S-Works Prevail II Vent för den mest ventilerade hjälm de någonsin...

Läs mer

POC släpper nya ultralätta Ventral Lite

Svenska POC ligger knappast på latsidan. Förra veckan släppte de Omne Eternal – världens första...

Läs mer
Dangerholms Scott Hyper Spark - Världens kanske mest avancerade mountainbike

Det tog över två år, men nu är Gustav Gullholm, även känd som Dangerholm, färdig med sitt mest ambitiösa bygge...

Läs mer
Skotest: Shimano XC3

Även billigare skor kan vara riktigt bra Lätta, styva och dyra skor har absolut sin plats, särskilt när man är...

Läs mer