Test: PRO Discover-väskor

Test: PRO Discover-väskor


Alla väskor kommer i en storlek och är i samma material – kraftig och mycket stryktålig nylon. Det är relativt vattentätt och har en vattenpelare på 5000 millimeter (vanlig Gore-Tex har en vattenpelare på cirka 20 000). Alla remmar är av hög kvalitet och har en gummerad yta som fäster mycket bra mot ramen.

Sadelväska
En robust historia med rejält med material i botten för extra styvhet. Bottensidan har även en uttagbar plastplatta, fungerar både som stöd och vattenskydd. För att få till ett stabilare fäste i ramen har väskan två skumklossar som fixeras separat mot sadelstolpen, något vi upplever minskar det sedvanliga svajandet i väskor som dessa. Väskan har elastiska snören med dragsko på ovansidan för att sätta fast övriga prylar och kläder. Det enda vi saknar är en något mer vattentät förslutning. Men vill man slippa ta av och på denna väska kan man i stället packa allt i en vattentät rullsäck som man knökar ner i väskan. 

Vikt: 500 gram.

Pris: 650 kronor.

 

Ramväska
Här får man plats med 5,5 liter. Vänster sida är ett smalare fack för mobil eller annat platt och till höger finns ett större utrymme med avdelare. Väskan har öppning för sladd längs fram om man vill gömma ett batteripack i väskan eller kanske ha en sladd till en dynamo eller solcellsladdare. Flärparna som skyddar dragkedjan från regn kunde haft en liten bit kardborre som hade hjälp till att hålla ner flikarna mot väskan, för nu kan de lätt hamna i vägen för knäna. 

Vikt: 200 gram.

Pris: 550 kronor.

Styrväska
Åtta liters förvaring i separerad väska och hållare. Man sätter alltså först fast själva hållaren i styret och runt styrröret och precis som på sadelväskan finns här skumklossar mot styret för att hålla allt på plats. Själva väskan som är mer som ett stort kuvert med kardborre och rullstängning. Med både kardborre och remmar fixeras den sen fast i själva hållaren. Ganska smidigt ställe för de värdefullare prylarna som man kanske inte vill lämna på cykeln för länge, men samtidigt vill slippa hålla på med att ta av och på allt från styret.

Vikt: 350 gram.

Pris: 650 kronor.

Alla väskor är bra, robusta och stryktåliga men efter att ha kört väskorna på även lite leriga turer så märkte vi att det sträva och lite grova materialet lätt drar åt sig smuts och tyvärr kan va lite svåra att sen får rent. 


Så syns du bättre i trafiken som cyklist

Så syns du bättre i trafiken som cyklist


Häromdagen var jag på väg nedför en helt vanlig gata i stan när det helt plötsligt svänger det ut en bil från en sidogata och prejar mig åt sidan. Vi båda stannar och jag frågar ”Vad gör du?”, bilföraren säger något chockad men lugnt att ”Jag såg dig inte” Som vanligt blir man lite lätt irriterad och tänker tanken, nä, för du tittade inte. Nu var jag ganska mörkklädd men min cykel är lysande gul och det det var fortfarande ljust ute.      

Visst hamnar man nästan alltid där, att vi ofta får skulden för att vi inte syns, även i de fall då vi blir påkörda. Frågan om vem som har rätt och fel kommer dock inte rädda några liv och då det faller inom fysikens lagar är det ofrånkomligt att vi cyklister drar det kortaste strået vid en kollision. Så hur man än vrider och vänder på det kan det vara värt att ställa sig frågan om hur vi ska göra för att bilister ska se oss. Kanske finns svaret i hur vi hanterar visuella intryck?

Allt handlar om uppmärksamhet.
Reaktionstiden hos en bilförare kan variera en hel del, men flera studier har visat att det tar mellan 1.25 till 2 sekunder för en förare att uppmärksamma ett oväntat objekt och sen reagera(styra undan eller bromsa) När allt är stilla kan det låta som en evighet men en bil som kör i 50 km/h hinner färdas nästan 30 meter på de två sekunderna. Nu har vi inte ens vägt in faktorn av en förare som sitter och fipplar med sin telefon medans hen kör…

453376679

Bilister tittar inte efter cyklister
När vi kör bearbetar vi hela tiden en massa olika typer av information och intryck. Mycket sker omedvetet men vårt främsta fokus är på där vi tror det kan uppkomma faror. En studie på förares beteenden vid korsningar har visat att bilister främst kollar efter andra bilister. Men oftare än man kan tro blir cyklister påkörda på spikraka vägar. Cyklisten skyller ofta på att föraren inte har varit uppmärksam och bilisterna ofta på att ”jag såg hen inte” Vem som än har rätt så finns det studier som visar att cyklister överskattar sin egen synlighet, främst på natten, men även på dagen.

Människor ser människor
Något av det första vi lär oss redan som spädbarn är att särskilja människor från andra objekt och vi har alla en ganska hög förmåga att identifiera människor som människor baserat på biologiska rörelsemönster. Men det handlar ändå om synlighet och här finns det två saker vi cyklister kan jobba med för att snabbare få uppmärksamhet: kontraster och synligare rörelser. Vår överkropp är relativt stilla, annat ät det med våra konstant roterande fötter och knän. Genom att markera dessa är det lättare för bilförare att få syn på oss och identifiera oss som just människor.

Dansa i neon
Jo, jo, svart är kanske snyggt och stiligt men värdelöst för synligheten. Men vad vi än tycker om neon/flourocerande färger, syns vi bäst i det. Flourocerande färger gör nämligen icke synligt UV-ljus synligt, effekten blir att dessa färger ser upp till 200 gånger ljusare ut i dagsljus än vanliga färger. Det är inte för inte orange används så flitigt som varningsfärg i trafiken, så det är ett bra val även för cyklister, dessutom är orange väldigt ovanligt i naturen. Neonfärger är dock beroende av just UV-ljuset från solen för att ha nån effekt och funkar inte i sig på natten.

458949891

Ungersk frimärke som uppmanar cyklister att ha lyse

Reflexer!
Detta är ju en nobrainer men det är viktigt att välja reflexer med omsorg. Synligheten ökar markant om reflexerna sitter på fötter eller knän. Igen, det som rör sig mest. Det är lite hårddraget men en jacka som inte rör sig kan av en bilist lika gärna liknas vid en vägskylt. Dessutom kan reflexer som sitter längre ner lättare fånga strålkastarnas ljus.

Storleken har betydelse.
Små trådar av reflexmaterial kommer inte göra mycket nytta, så se till att ha lite större reflexer. Cykeldäck med reflexsidor har visat sig vara enormt effektiva då de sticker ut så mycket.

Lampor även på dagen.
Jo, även på dagen så gör faktiskt lampor nytta då de skapar både synlighet och rörelse. Sen kommer du behöva starkare lampor på dagen än på natten.

Någon gång i framtiden kanske autonoma bilar skickar neonfärgerna tillbaka till loppismarknaden. Men till dess är nog vårt säkraste kort som cyklister att försöka dra åt oss så mycket uppmärksamhet vi kan, så tidigt vi kan.

Antal kommentarer: 2

Stig Andersson

Mycket bra artikel. Vi är ett gubbar som cyklar året runt och nu kör vi skogen. Skönt att slippa bilar !!


Johan

Ja jätteviktigt med bra belysning, jag har på hela familjens cyklar B&M IQ X av olika varianter, elcykel och dynamo samt för batterilamporna LED Sigma Lightster. Tillsammans med riktigt starka baklampor får det bilar reagera tidigt. Annan sak tänka på vid cykling i mörker är att våga ta plats i trafiken, åtminstone i städerna, och inte gömma sig långt åt sidan och riskera krocka med en bildörr eller fast föremål som någon trafikplanerare eller annan placerat där.



BMC satsar på kidsen med nya cykeln Blast

BMC satsar på kidsen med nya cykeln Blast


Många barncyklar är oftast bara nedbantade versioner av vuxencyklar, alla delar är liksom bara mindre. Förvånansvärt nog kan barncyklar trots det väga lika mycket, eller mer än de fullvuxna versionerna. Ett skäl är att många delar, i synnerhet ramarna, görs i tungt stål. Effekten blir att många barns cyklar väger nästan hälften så mycket som barnen själva väger, något som knappast är optimalt – eller så värst roligt.

BMC, som annars mest är synonymt med att tillverka några av världens snabbaste cyklar på proffsnivå, har nu skapat barncykeln Blast. För att banta vikten är ramen i aluminium. Ett annat sätt för BMC att hålla nere vikten var att skippa framdämpare. I stället har cyklarna fått feta och dämpande 2,4”-däck. Även geometri och vinklar är anpassade för barn. Blast kommer som 20” för barn mellan 5–8 år eller 24” för de mellan 6–11 år. Den förstnämnda väger in på 8,6 kilo och den senare på 9,6 kilo. Cyklarna har även fått ett lågt insteg, ett lågt placerat vevlager och en smal q-faktor (bredden mellan vevarmarna), vilket under- lättar ett mer naturligt tramptag. Vi kan inte lova – men vi gissar att cyklar som dessa gör det bra mycket roligare för barnen att ta sig ut på stigarna och vi gläds åt att allt fler leverantörer hoppar på tåget.

Läs mer: Bloggaren Krister Isaksson om att cykla med barn


Ny Diverge från Specialized

Ny Diverge från Specialized


”Innovate or die”har länge varit Specializeds motto, och nu släpper de en ny och uppdaterad version av grushojen Diverge och nog är även detta även en grushoj som tar ett steg närmre mountainbikevärlden.

Peter Sagan på nya Diverge

1.Längre och flackare
Här tog de inspiration av deras XC raket Epic, och nya Diverge får flackare gaffelvinkel, längre reach och kortare cockpit. Förändringar som ska ge en mer stabil cykel och ge mer kontroll över slirig lera och snabba dammiga stigar.

2. Mer offset
Diverge’s nya gaffel har ökad offset för att ge bättre stabilitet i höga hastigheter, utan att kännas seg i responsen.

3.Högre men ändå lägre
Vevhuset är höjt med 6mm för att få förbättrad tramputrymme och göra den mer aktiv, men för att ge stabilitet är vevhuset samtidigt droppat hela 80mm.

4.Kort
Kedjestagen på 425mm gör cykeln kvick och accelerationsvänlig.

Mer däckutrymme
Inget låser upp potential som däckutrymme. Nya Diverge har plats för 47 mm på 700c hjul och 2.1″ på 650B.

Innovativa kedjestag
Specialized ville ha ordentligt med däckutrymme, men vi ville inte ta till längre kedjestag eller en osymetrisk kedjestagsdesign. Lösningen hittar du på drivsidan, kedjestaget här, mellan däcket och kedjeringen, är smalt och tillverkat av solit kolfiber.

En tidig prototyp
Självklart har nya Diverge en SWAT-lucka
…och det beprövade dämparsystemet Future Shock 2.0. Ett system som först utvecklades för tävlingar över kullersten.
En MTB, eller? Yepp, du ser rätt, det är ett rakt styre på bilden. För nu släpper Specialized även en Diverge EVO som har en aluminium ram och rakt styre. På sitter även de nya Rhombus däcken och Future Shock 2.0.

Vad är skillnaden mellan de olika ramarna?

Den nya Diverge kommer i olika kolfiber lay-ups:

  • S-Works är byggd på en FACT 11r ram med SWAT-lucka och däckutrymme för 47c däck.
  • Pro, Expert & Comp Carbon är byggd på en FACT 9r ram med SWAT-lucka och däckutrymme för 47c däck.
  • Sport och Base Carbon är byggd på en FACT 8r ram utan SWAT-lucka, men med däckutrymme för 47c däck. Det här är också en ny ram med ny geometri!
  • Base och Elite E5 är byggda på en premium aluminium ram med samma däckutrymme på 47c och samma progressiva gravel geometri.
  • EVO-modellerna kommer i premium E5 aluminium och en ännu progressivare geometri för att tillhanda hålla rakt styre.

Modeller och priser:

S-Works Diverge 114,999.00
S-Works Diverge frameset   45,999.00
Diverge Pro Carbon  79,999.00
Diverge Expert Carbon  57,999.00
Diverge Comp Carbon  43,999.00
Diverge Sport Carbon   33,999.00
Diverge Base Carbon  27,999.00
Diverge Comp E5   23,999.00
Diverge Elite E5  19,999.00
Diverge E5  12,999.00
Diverge Expert E5 EVO  29,999.00
Diverge Comp E5 EVO  20,999.00


Shimanos Deore blir nu 12 växlad

Shimanos Deore blir nu 12 växlad


Först kom XTR som 12 delad drivlina från Shimano, sen kom XT och SLX och nu har äntligen samma DNA kommit ner till den lite billigare Deorenivån.

I samma veva så släpper man även en nya 11-delade Shimano DEORE M5100 och 10-delade Shimano DEORE M4100 grupper. Olika grupper för olika behov alltså.

1×12 vevparti: Shimano Deores vevparti (FC-M6100) för 12-delat kommer endast i singelkonfiguration (1×12). Det har samma Dynamic Chain Engagement+ teknologi som vevpartierna hos XTR, DEORE XT och SLX, där den smala-breda tandprofilen ser till att hålla kedjan på plats.

Vevpartiet kommer med vevarmslängderna 170mm och 175mm, samt klingor på 30T eller 32T. Det är också kompatibelt med större eller mindre klingor från SLX, XT och XTR grupperna. Det finns också tre olika Q-factors: 172mm (O.L.D. 142/148mm), 178mm (O.L.D. 148mm) eller181mm (O.L.D. 157mm).

Kassett och kedja: DEORE 12-växlade MICROSPLINE-kassett* är tillverkad av 12 slitstarka ståldrev (i de andra grupperna är några av de större dreven gjorda av aluminium eller titan) och finns med utväxlingen 10-51T. Shimanos Hyperglide+ ger fin växlingskvalitet så att du kan växla både upp och ner under belastning.

*Denna kassett kräver alltså en den nya microsplinebodyn på navet.

Bakväxel: Den 12-växlade DEORE-bakväxeln har stora 13T trissor och teknologin SHIMANO SHADOW RD+ som tack vare men styvare växelarm och högre fjäderspänning reducerar kedjeslag och optimerar kedjespänningen.

Reglage: DEOREs 12-växlade högerreglage har samma I-specEV-teknologi som XTR, DEORE XT och SLX. Detta tillåter större ergonomiska justeringar. De har även Shimanos beprövade tvåvägsfunktionen TWO-WAY RELEASE som gör att du nu snabbt kan växla upp och ner genom alla 12 växlar.

Bromsar:  DEORE M6100-bromsarna kommer som antingen XC-specifikt tvåkolvsok (BR-M6100) eller som fyrkolvsok (BR-M6120) för trail/enduro. Båda har ett omdesignat bromshandtag med ökad styvhet, vilket ger bättre feedback och mer kraft. Bromshandtagen är utrustade med Shimanos välbeprövade SERVO WAVE-teknologi vilket resulterar i snabbare kontakt mellan belägg och skiva, ökad kraft och kortare frigång innan bromsarna appliceras.

SHIMANO DEORE M5100 (11-DELAD) OCH M4100 (10-DELAD)

Till skillnad från den 12-växlade versionen kommer båda serierna med såväl dubbla vevpartier (2×11 och 2×10) som singelklinga (1×11 eller 1×10). Trots att den nya 12-växlade teknologin saknas finns andra fördelar med bland annat HG-kassett och HG-kedja, RAPIDFIRE PLUS MONO-vänsterreglage samt 2-WAY RELEASE. De nya Deoregrupperna är dock inte kompatibla med varandra.

Annars är Shimanos alla 12 delade grupper fullt kompatibla med varandra, så det går att mixa eller uppgradera efter behov.


Test: Invisiframe -customskydd för din ram

Test: Invisiframe -customskydd för din ram


Landsvägshojar är ganska förskonade från dessa typer av skador, men så fort man ska ut i skogen och härja med stighjulingen kan repor och skrap lätt skapa onödiga i-landsproblem. En repig ram kanske inte gör så mycket egentligen, men visst ser det tråkigt ut och tveklöst får det andrahandsvärdet att rasa snabbare än börsen i kristider.

Det finns ganska många olika typer av plastfilm att köpa för att skydda sin hoj, men det kan vara svårt att få det att sitta perfekt och se bra ut.

Invisiframe är något så finurligt som en tunn plastfilm som är exakt och precis designad för en specifik ram. Man beställer det från England och det finns för så gott som alla cykelmärkens mest populära cyklar. De är även storleksspecifika. Hem får man det i en rulle med tillhörande karta över alla delarna, ett avancerat pussel skulle det nog kunna kallas. Det är inga vanliga klisterlappar, utan detta är något som ska blötas ner med vatten som har några droppar barnschampo i sig. Ramen ska vara helt ren när du gör det. Bäst är självklart, som i vårt fall, att göra det när ramen är helt ny. Ännu bättre och enklare blir det om ramen är lös och inte ihopmonterad som en färdig cykel. Men den lyxen har man sällan. Vi monterade vår skyddsfilm på en ny Scott Genius Tuned.

När man läser beskrivningen kan det låta väldigt krångligt och att det ska vara svårt att få det rätt. Men när man först blött ner ramen görs enklast med en sprejflaska och sen de små plastbitarna så blir de väldigt enkla att få på plats och även flytta runt innan man börjar skrapa bort allt vatten och fixera skyddet. Vi lyckades sätta dit varenda en av de 20-talet bitarna i vårt kit helt utan bekymmer. Det kan vara klokt att göra appliceringen på en plats där du kan söla med vatten och som samtidigt har bra belysning, så att du ser alla bubblor som kan bildas under plasten och som behöver skrapas bort. Tänk även på att det tar några timmar, så se till att ha gott om både tid och tålamod. När man är klar med detta pussel sitter delarna som ett närmast osynligt skydd på ramen. Vi blir faktiskt lite imponerade av hur exakt utmätt allt är. Hur väl det sitter och funkar över tid får vi återkomma till efter en säsong på cykeln.

OBS! om du använt detta, eller liknande skydd, på din cykel och vill få bort det är ett enkelt knep att först värma upp plastfilmen med en hårtork. Annars riskerar du att förstöra lacken, för detta skydd sitter som berget.

Pris: Beror på ram och storlek, men ligger på runt 75 brittiska pund per kit.