Test: Kryptonite Evolution 790 – Tjuvens sämsta vän

Test: Kryptonite Evolution 790 – Tjuvens sämsta vän


Vi gillar bygellås, de är betydligt säkrare än vajerlås och är relativt lätta att använda när man ska låsa fast sin cykel i ett fast objekt som en stolpe eller ett cykelställ (vilket vi alla alltid gör, eller hur?). Men de är tunga och är inte alltid helt enkla att få med, särskilt om man inte har en ryggsäck eller liknande.

Kryptonite har länge varit ett av våra favoritmärken när det kommer till lås, inte bara för att de skyddar våra dyrgripar så bra utan även för att de bara funkar – år ut och år in. Så när Kryptonite nu släppte ett hopfällbart lås i Evolution-serien gled vår inre lilla cykeltjuv in en djup depression.

Evolution 790 har samma säkerhetsklass som de flesta övriga orangea låsen i serien, det vill säga 7 av 10 på Kryptonites egen skala. Hopfällt så har det en trygg och stabil hamn i ramfästet som man fäster på samma ställe som ett flaskställ. Då låshållaren har en robust klickfunktion stannar låset där tills man vill ha loss det, utan att det skakar längs färden.

Men detta är också en rejäl pjäs på 1,5 kilo, vilket krävs för att det ska kunna erbjuda den här nivån av skydd. Att man kan placera låshållaren så att man får en låg tyngdpunkt på cykeln är därför en extra fördel med detta hopfällbara lås.

Låshuvudet roterar 360 grader, så det är aldrig svårt att hitta rätt position när det ska låsas. Själva låsmekanismen har en fjädrande funktion, så man behöver inte bråka med att hitta rätt läge på nyckeln (något som kan skapa viss frustration på andra lås, och det gäller även äldre Kryptonitelås).

Helt utfällt är låset 90 centimeter långt, vilket tillsammans med den fällbara funktionen gör att det går att använda på samma sätt som ett långt vajerlås, fast med en helt annan säkerhetsnivå. Kom bara ihåg att oavsett hur bra lås du har så måste du också använda låset smart och inte ge cykeltjuven några onödiga fördelar.

Cirkapris: 1 200 kronor

Så låser du på rätt sätt!

  • Använd alltid bra och godkända lås.
  • Lås alltid fast din cykel i ett fast objekt, som en stolpe eller ett cykelställ. Då kan ingen slänga in din cykel i en skåpbil för att sedan kunna jobba på låset i lugn och ro.
  • Lås åtminstone genom ramen, men allra helst genom både bakhjul och ram. Detta fixerar fler delar av cykeln och gör det svårare att sno ett av hjulen. Det blir även svårare att komma åt låset med diverse verktyg ju mer av utrymmet i låsbygeln du fyller.
  • Tänk också på var du ställer din cykel. Är den värdefull för dig så kanske du inte ska låta den stå ute över natten.
Fastlåst på bästa möjliga vis!

Antal kommentarer: 1

Anders

Numera sågar de ju av ramen och stjäl cykeln med låset intakt (iaf aliminium som lätt kan svetsas ihop igen). Så vad man har för lås är ointressant. Parkera aldrig dyr cykel på stan eller över natten någonstans utomhus.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Bikeweek på Camp Järvsö 11-17 juli!

Mitt i sommaren, när det är som allra finast, varmast och ljusast bjuder vi in...

Läs mer

Jenny Rissveds och Julia Borgström i starkt lag till tjeckiskt etapplopp

Efter en pandemipaus är det nu åter igen dags för Tjeckiska Gracia Orlová tour som...

Läs mer

Cykelsverige laddar för ett nytt världsrekord på Cykelns dag 3 juni

3 juni är Cykelns dag. För ett år sedan satte svenska cyklister ett nytt världsrekord...

Läs mer

Test: Bluegrass Rouge Core Mips

Prisvärd funktion från Bluegrass Skillnaden mellan billigare och dyrare hjälmar brukar både märkas och synas....

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Ny luftigare Prevail från Specialized

Specialized kallar sin nya S-Works Prevail II Vent för den mest ventilerade hjälm de någonsin...

Läs mer
Dangerholms Scott Hyper Spark - Världens kanske mest avancerade mountainbike

Det tog över två år, men nu är Gustav Gullholm, även känd som Dangerholm, färdig med sitt mest ambitiösa bygge...

Läs mer
"Cykling är framtiden"

Det här kommer ju inte som en nyhet för oss cyklister, för vi vet ju redan att så är fallet,...

Läs mer