Test: Kärcher OC3

Test: Kärcher OC3


Hösten och vintern är här, med sig i bagaget har den regn och lera och söl. Nu slutar vi inte cykla för det men den lilla processen som krävs när man kommer hem med en lerig och skitig cykel är, handen på hjärtat, inget vi direkt njuter av.

Bor man i villa med hund och Volvo är det en mindre smärtsam sak, då är det troligtvis bara att vrida på trädgårdsslangen och din cykel är snart renare än när turen började. Bor man i lägenhet är visan annorlunda. Har du tur har du slang på gården eller en närliggande bensinmack med cykeltvätt, andra mindre bra alternativ är duschen eller en spann med vatten. För de som testat det sistnämnda vet att det oftast krävs betydligt mer än en spann, med en blöt hall och trappuppgång som följd.

Kärchers OC3 är något så fiffigt som en batteridriven och högst portabel högtryckstvätt med integrerad tank. Eller ja, högtryck är kanske att ta i. Men man får i alla fall i gång en duglig liten stråle ur munstycket. Då det alltså inte rör sig om något direkt högtryck är den skonsam mot lager och annat som i vissa fall kan vara lite känsligt för just högt tryck. Munstycket som sitter på en 2,5 meter lång spiralslang ligger vid förvaring dolt under vattentanken. Tanken i sig är på fyra liter, vilket nätt och jämt räcker till en cykel. Har man fler cyklar att tvätta så kan man bunkra upp med några extra flaskor eller dunk vatten. Enligt Kärcher ska batteriet räcka till 15 minuters tvättande, vilken kan låta lite, men längre än så brukar man sällan behöva tvätta sina cyklar och batteriet räcker för att tömma cirka fem vattentankar á fyra liter. Enheten är kompakt och väldigt enkel att använda. Fyll på tanken, ta fram slangen, sätt på den och den är redo. Nu är det lätt att låta superlativen hagla, men vi kan väl fatta oss kort och säga att vi är ganska sålda på denna problemlösare. Kruxet är bara att vi nu blev av med en av våra ursäkter – den om att vi inte orkar mecka med cykeltvätt – för att hoppa cykelturen när vädret är som värst.

+ Superenkel att använda och ladda och går att köpa med ett litet kit för just cykeltvätt, med en liten borste och tvättmedel. Passar även bra i bilen. 

– Kanske att locket till vattentanken kunde få vara av skruvtyp och att spännena som håller fast cykellådan kunde varit något mer robusta.  

Tips: Fyll tanken med varmt vatten och passa på att spola av dina skor och kanske ben när du ändå håller på!

Pris: 1 695 kronor + 449 kronor för cykellådan.


Nummer 6 ute nu!

I detta nummer har vi:

  • Hyllat nya Dura-Ace
  • Hängt nere på Tour de France
  • Grävt ner oss i kolfiber
  • Testat massa grushojar

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 1

Ville Merlöv

Som extra vatten tank använd förbrukade spolarvätska påsar har samma volym o tar ingen plats när do är tömda



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Test: Thule RoundTrip Bike Duffel - Organisatörens dröm

Idén är lika enkel som genialisk: en lagom stor väska med massa separata fack där...

Läs mer

10 saker du behöver veta om nya 12-delade Dura-Ace från Shimano!

Det är fem år sedan Shimano uppgraderade sin supergrupp Dura-Ace, men nu är det äntligen...

Läs mer

PRO Stealth - nu för ännu fler rumpor!

Smaken må vara som baken, men sadeln Stealth från Shimanos tillbehörsfalang PRO är en som...

Läs mer

Nya Scott Spark är här!

Integrerad bakdämpare, längre slaglängd, annan geometri och massa annat fint! Säg hej till helt nya...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Test: Bluegrass Rouge Core Mips

Prisvärd funktion från Bluegrass Skillnaden mellan billigare och dyrare hjälmar brukar både märkas och synas....

Läs mer
Garmin lanserar Rally - nya pedaler med kraftmätning för både lvg och XC

Rally är en serie nya pedaler för både XC och landsväg som mäter total kraft, kadens och avancerad cyklingsdynamik, inklusive...

Läs mer