Test: Hexlox – Världens minsta lås

Test: Hexlox – Världens minsta lås


Du har låst fast cykeln med dubbla lås, ett runt ramen och bakhjulet och ett har fixerat framhjulet. Du har gjort allting rätt. Likt förbannat är det någon som länsat din fina hoj på värdefulla prylar och tagit med sig styre, framgaffel och sadel. Din cykel är nu blott en spillra av sitt forna jag.

Hexlox är en liten pryl som ser till att du får behålla även dina delar. Exakt hur den funkar är lite av en hemlighet, och när man inte vet kan det framstå som ett mindre mysterium. Men det är en liten hexformad och magnetiserad bult som man stoppar in i insexbultens öppning (den funkar alltså bara på stål och inte på aluminium eller titanbultar). Det gör att den prylsugna tjuven inte kan använda ett verktyg för att komma åt dina värdesaker.

För att få ut bulten använder man en liten miniatyrnyckel som är mekaniskt kodad för att passa exakt din Hexlox. Ett hundra procent omöjligt att få ut den annars är det inte, men det krävs en rejäl dos med våld, typ borra/såga/banka sönder, och det är ju inget som görs direkt obemärkt. Man kan ha samma nyckel till flera bultar och nyckeln har även en kod som gör att du kan beställa en ny om du skulle tappa bort den. Vilket inte är helt osannolikt, för den är verkligen liten. Hexlox kommer i storlekarna 4, 5, 6 och 8 millimeter så att du kan säkra det mesta på din dyrgrip. 

+ Genialt och säkert.

– Lätt att tappa bort både nyckel och bult.

www.hexlox.com

Pris: Kommer i flera olika set som kostar från cirka 350 kronor.


Nya Garmin Varia – test

Nya Garmin Varia – test


Garmin Varia RTL516 är namnet på Garmins senaste uppdatering på Varia, baklampan som hjälper till att hålla dig säker på vägarna.

Förutom att vara en väldigt kraftfull baklampa, med synlighet på upp till 1,6km i dagsljus, innehåller den nya Varia en radarfunktion som håller koll på upphinnande trafik. Garmin Varia kan därför varna dig, via din cykeldator, när du är på väg att bli omkörd av en bil eller lastbil. På så vis hinner du förbereda dig och slipper bli överraskad eller i värsta fall vingla ut i vägen vilket kan leda till en olycka.

Varia fungerar givetvis med Garmins cykeldatorer, men för att inkludera alla cyklister är den även kompatibel med andra vanliga varumärken som Wahoos datorer. Den går dessutom att koppla upp mot en app i telefonen för dig som inte använder en cykeldator utan har din lur monterad på styret.

Varia Radar 2020

Redan på 150m kan varia känna av en upphinnande bil och varnar då både med ljud och visuell information om att ett fordon är på gång. När Varia plockar upp bilen kommer skärmen ramas in av en färg samtidigt som en prick dyker upp längs skärmens kant. Pricken representerar alltså bilen och rör sig längs kanten ju närmare den kommer, vid flera bilar dyker flera prickar upp. Varia känner dessutom av hur snabbt bilen närmar sig och anpassar färgen på skärmen efter hastighet en lägre fart representeras av gult som sedan närmar sig orange och rött ju snabbare det går.

När Cykloteket testade produkten tillsammans med ambassadören och proffscyklisten Sara Penton, kunde vi konstatera att den plockade upp 100% av alla bilar och motorcyklar som dök upp och den gemensamma slutsatsen var att det är en pryl som skapar ett extra lugn när man är ute på vägarna. Man slipper bli överraskad av upphinnande trafik och man kan utan större ansträngning förbereda sig varje gång man bli omkörd – speciellt vid cykling i motvind då vindens sus gör det ännu svårare att höra bilar som kommer bakifrån!

Spana in filmen för att se hur produkten faktiskt fungerar i verkligheten!


Köp Garmin Varia RTL516 här


Camelbak – abrovinken som blev en världssuccé

Camelbak – abrovinken som blev en världssuccé


Året är 1989 och cykelentusiasten Michael Edison ska köra tävlingen ”Hotter’N Hell 100”: en 16 mil lång landsvägstävling som äger rum i Wichita Falls, Texas, mitt under den stekheta sommarvärmen.

Då möjligheterna att fylla på vattenflaskorna under loppet är minimala får Edison, som är medicintekniker till vardags, idén att fylla en medicinsk dropp-påse med vatten och stoppa ner den i en stor socka. Sedan stoppar han sockan i cykeltröjan och drar slangen över axeln som han fäster med en klädnypa. Det såg kanske inte så snyggt ut och han drog nog åt sig några skratt. Men där och då föddes vätskesystemet som kom att kallas Camelbak och som nu finns i en uppsjö olika versioner och varianter.


Nendaz i Valais – en cykeloas med 200 kilometer med mountainbikeleder

Nendaz i Valais – en cykeloas med 200 kilometer med mountainbikeleder


Valais präglas av hela 45 berg som är högre än 4 000 meter, gamla bergsbyar och storslagen natur. Här finns mer än 2 000 kilometer med cykelvägar och 1 500 kilometer med stigar som passerar vingårdar, dalar och raviner och klättrar uppför branta stigar till bergspass som erbjuder fantastisk panoramautsikt.

Tack vare den unika topografin har Valais en mängd olika stigar och leder – här finns verkligen något för alla och kanske är det mötet mellan berg och himmel, som ofta speglar sig i bergssjöar, som ger cyklisten en sådan magisk inramning och hundraprocentig upplevelse. Det är inte för inte som Valais har varit värd för flera av etapperna som körts i Tour de Suisse, Tour de France och Swiss Epic.

Det som gör regionen extra bra är den infrastruktur som finns för cyklister. Att få med cykeln på både tåg och bussar är i Schweiz inga konstigheter. Det blir inte sämre av att många liftsystem och linbanor ingår som en naturlig del i transportsystemet. Men Valais bjuder inte bara på fin landsvägscykling utan är även en stor lekplats för mountainbikefantaster.

Foto:Valais/Wallis Promotion – Florian Bouvet-Fournier

Nendaz-regionen är ytterligare en pärla i Valais för mountainbikecyklister. Både nybörjare och mer seriösa cyklister kommer hitta något de gillar bland de tolv markerade lederna. För den som vill smaka lite på att cykla i bergen men inte känner sig helt trygg och säker är The Printse tour ett bra val. Turen mellan skidorterna Nendaz och Veysonnaz tacklas då med hjälp av flera olika liftar i systemet. Av de totalt 200 kilometer med mountainbikeleder som finns i Nendaz är flera byggda för barnfamiljer. Världens längsta mountainbiketävling, ”Grand Raid”, löper från Verbier till Grimentz genom Nendaz och Veysonnaz. Loppet bjuder med sina 125 kilometer och 5 000 höjdmeter på en rejäl utmaning. Vill du testa banan men inte köra hela går det även att starta i Nendaz – då är det 93 kilometer till Grimentz.


Historien om Bianchi

Historien om Bianchi


Året var 1885. Som 21-åring grundade Edoardo Bianchi en verkstad på via Nirone 7 i centrala Milano. I verkstaden tillverkade och lagade han medicinska verktyg, hjul till skottkärror, köksutrustning och massa annat. En dag tog han emot en cykel som en kund ville ha lagad. Från den dagen väcktes Edoardos cykelintresse. Han ville utveckla cykeln, göra den säkrare. Som den innovatör han var så kom han redan i ett tidigt skede att bli omskriven för sina celesteblå hojar. (Det finns lite olika rykten kring att det råkade bli just färgen celeste. Ett av dem handlar om slumpen. För när det inte fanns tillräckligt med blåfärg blandade de färgerna som fanns och så blev det celeste. En annan version är att man använde sig av färg från militären. Sen finns en tredje betydligt mer romantisk version) Hur det än ligger till med den historiska sanningen är färgen för evigt förknippad med Bianchi som, om vi har vår historia i ordning, är världens äldsta tillverkare av cyklar som fortfarande är igång.

Det första stora uppsvinget kom när vännen Giovanni Tommaselli gick med på att köra Grand Prix de la Ville de Paris 1899 på en Bianchi, en tävling som fick lika stor medial uppmärksamhet då som Tour de France får i dag. Det var racet att vinna på den tiden och Tommaselli, ett par gånger italiensk mästare i sprint på bana, gjorde det man hoppades på. Han vann och berättade för den stora och samlade pressen att det var hans fina och eleganta cykels förtjänst. Framgångarna för Bianchi fortsatte med fransmannen Lucien Petit-Breton (två segrar i Tour de France) och italienaren Costante Girardengo (två segrar i Giro d’Italia) under den första kvarten av 1900-talet.

Den som förde upp Bianchi till en sanslös popularitet var emellertid Fausto Coppi. ”Il Campionissimo” eller ”Il Airone”, som han kallades, åkte större delen av sin karriär för Bianchi-teamet. Fausto Coppi var den första i historien att vinna Giro d’Italia och Tour de France samma år. En prestation han lyckades med både 1949 och 1952. Ytterligare en har lyckats med prestationen på en Bianchi, nämligen Marco Pantani 1998. Även svenskarna Tommy Prim (två gånger tvåa på Giro d’Italia) och Alf Segersäll gjorde stora resultat med Bianchi under 1980-talet.

Sedan 1997 ingår Bianchi i svenska Cycleurope som ägs av Salvatore Grimaldi. Men allt började på en liten allt-i-allo-verkstad i centrala Milano för 135 år sedan


Specialized släpper ny Epic och Epic Evo

Specialized släpper ny Epic och Epic Evo


Med nästan 20 år på nacken och över 100 världscupsvinster är Specializeds Epic och dämparsystemet Brain en rejäl klassiker på XC scenen, och nu har cykeln gått igenom en ordentlig modernisering.

Ska vi vara noggranna gäller det egentligen två cyklar, som är lite lika men ändå inte. För nya Epic och Epic EVO är två XC plattformar som har dedikerad dämpardesign och geometri med fokus på dels race, och dels lite mer lekfull cykling på fjället eller i skogen.

Moderniseringen hittar vi främst i en geometri som nu anpassas för stökigare cykling och en gaffelvinkel på ”vanliga” Epic som nu hamnar på 67.5, Evo är en grad flackare. Båda siffror gäller i alla storlekar.

Ramen har designats om och uppges nu även vara styvare och lättare, baktriangeln ska vara 15% styvare än sin föregångare. Framtriangelns styvhet är densamma som föregångaren.

Den stora nyheten hittar vi även i en omdesignad Braindämpare – Specializeds dämparsystem som kan sägas ha en så kallad automatiskt lock out.

Braindämparen identifierar skillnaderna mellan kraften från cyklisten och energi genererad av underlaget. Nyckeln är en Inertia-ventil som öppnas och stängs snabbare än en blinkning. Man får alltså en styv plattform när det behövs och en följsam, mer kapabel dämpning när det stökar på, helt utan några distraktioner av lockout-reglage på styret.

Nya Brain är mer integrerad än tidigare och är nu designad i symbios med Epic’s ram. Genom att Brain och ram arbetar som ett system, finns nu en ny position för bakbromsmontering och mer vertikal följsamhet i kedjestaget. Tack vare placeringen bakom och nära bakaxeln ökar nu också känsligheten hos Brain’s Inertia-ventil.

Den nya designen ska resultera i mindre turbulent oljeflöde, mer konsekvent prestanda, varje gång, och samtidigt som den ökar hållbarheten, race efter race. Systemet ska nu även vara mer robust och man har därför nu nu helt andra och förlängda serviceintervall på dämparen. 125 timmar airspring service (tidigare 50) och 250 timmar för stora dämparservicen (tidigare 200), den senare står Spezialized dessutom för.

Slaglängden på Epic är fortfarande 100 mm fram och bak. På Epic Evo är det nu 120 fram och 110 bak. På Epic får man plats med 2.3″ däck fram och bak och Epic EVO kan montera 2.3″ bak och 2.4″ fram.

Epic Evo, ett bra svar på ekvationen i det ökande gapet mellan mellan stigcyklar och cross country race cyklar, för här får man kanske det bästa av två världar?

Den nya Epic EVO tillåter justering via ett flipchip som påverkar gaffelvinkeln och höjden på vevhuset. Epic EVO levereras med den låga inställningen, 66.5 graders gaffelvinkel, men flippar du på chippet så får du en brantare gaffelvinkel på 67 grader och ett 6mm höjt vevhus. Epic Evo kommer dock inte med Braindämparen.

Minitestad av oss

Även om det var en mycket kort romans så fick vi testat nya Epic på Fiskartopets nya Flowtrail. En perfekt arena för en cykel som denna. En snabb och lagom stökig bana, både uppför och utför.

Vi spenderande blott en halvtimme på denna nya maskin, så utifrån det kan vi inte leverera ett fullgott och seriöst test. MEN vår spontana reaktion var kort och gott WOW!

Varför då? Vi blev nästan direkt väldigt bekväma på cykeln och på både tekniska utförskörningar och mer än väl tekniska uppförspartier skötte sig cykeln galant. Braindämparen levererade verkligen som tänkt. Nu var det i och för sig en helt ny cykel där allt var i sin ordning, men vi drog direkt paralleller till en hoj som påminde mycket om en hardtail uppför och på platten. Men som samtidigt var betydligt mer förlåtande utför, den nya flackare gaffelvinkeln gör här sitt för åkprestandan. Att ventilen i Brainsystemet fortfarande låter, klonkar och slår är dock en mindre charmig egenskap som fortfarande finns kvar.

I övrigt föll vi för cykelns nya avskalade design. Bara en sån sak som ett styre utsmyckat med blott två bromshandtag och ett växelreglage gör sitt för intrycket. Väljer man här en version med trådlöst växelreglage skulle man verkligen vara nere på minimalism.

Med nya Epic har väl så gott som alla större cykelmärken ändrat sin geometri på sina XC hojar och anpassat dem för hur de nya banorna ser ut. Det är en förändring vi välkomnar, för det ger mer kapabla cyklar som är roligare på fler arenor. Om detta nu gör att banorna blir ännu mer aggressiva ska bli spännande att se, men om det kan vi blott bara spekulera.

Det finns fyra Epic-modeller (Comp, Expert, Pro, S-Works). Det finns fem Epic EVO modeller (Base, Comp, Expert, Pro, S-Works). Det finns även S-Works ramset i Epic och Epic Evo utförande. Med Epic EVO Base stannar vågen en bit under 13.5 kg och S-Works Epic modellen väger in på 9.3kg (storlek Large, snittvikt av alla olika färger). Prisspannet ligger på mellan 40- 135 000 kronor.

Snygg va?