Test: FR-X Shala – cockpit med svensk design

Test: FR-X Shala – cockpit med svensk design


Varumärket som startade 2016 har fokuserat på komponenter såsom styren, styrstammar, flaskställ och sadelstolpar. Ännu ett varumärke som köper en redan färdig produkt och hänger på egen dekal, tänker du. Men njae, säger vi. Så går det att göra, men det finns många fallgropar att fastna i för den som satsar på den enkla vägen. Att FR-X hittat tillverkare som kan sin sak är helt uppenbart när vi kollar igenom hela deras sortiment.

Totalt finns fem olika styren, med olika resning, vinkel och bredd – lite beroende på vilken typ av cykling du helst föredrar. Och så klart vilken smak du har. Vårt teststyre heter Shala och är 750 millimeter brett, med 15 millimeter resning och 3 graders vinkel. Det väger 210 gram och är främst avsett för stigcykling. Till det har vi blivit serverade en styrstam som heter Zaqar, som väger 83 gram i 80 millimeters utförande.

Om styren och stammar ska testas riktigt seriöst är det labbtester som gäller, för test i både utmattning och maxbelastning. Då kan en siffra sättas för hur bra prylarna håller och vilken typ av fjädrande egenskaper de har. Eftersom vi inte har något eget labb måste vi göra en försiktigare bedömning; allt annat vore direkt oseriöst. Den första bedömningen görs med blotta ögat och handlar om design och detaljer – och här ger vi FR-X högsta betyg. Den andra bedömningen gör vi genom att kolla med vilken precision bultarna sitter och hur passformen är mot styret. Ett dåligt jobb brukar betyda bultar som glappar mot gängor och att styret inte får maximalt stöd från stammen i kontaktytan. Även här finns det ingenting som skvallrar om dåliga toleranser. Tvärtom.

En del styren kan direkt kännas för uppenbart mjuka eller hårda, eller att flexet inte är jämnt fördelat över hela längden. Men efter tre veckor i sadeln, med lite olika testcyklister, kan vi inte påstå att FR-X misslyckats på någon punkt när det handlar om känslan.

Vår sammanfattning är positiv, och vi gillar så klart att det dyker upp svenska varumärken som är betydligt mer än bara ett klistermärke. Att någon konkret utveckling eller tillverkning skulle ske i Sverige är för stunden inte realistiskt. De bästa fabrikerna i Asien slår oss på fingrarna i det mesta – särskilt när man i slutänden sätter allting i relation till priset. Så enkelt är det.

+ Snyggt detaljarbete och bra precision

– Designen på styrstammen är tråkigt likt allt annat som normalt sitter på en mountainbike. En starkare identitet och signum hade vi önskat.

Cirkapris Zaqar styrstam: 450 kronor

Cirkapris Shala styre: 850 kronor

Leverantör: FR-X


Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Vi har tagit ett långt snack med Sveriges argaste mekaniker
  • Bjuder på en prylspecial med en hel hög med nya prylar
  • Träffat Tim Krabbe, författaren till ”cyklisten”
  • Kollat in vad som kanske är världens bästa bambucykel

Ute nu!

Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Ny luftigare Prevail från Specialized

Specialized kallar sin nya S-Works Prevail II Vent för den mest ventilerade hjälm de någonsin...

Läs mer

Dangerholms Scott Hyper Spark - Världens kanske mest avancerade mountainbike

Det tog över två år, men nu är Gustav Gullholm, även känd som Dangerholm, färdig...

Läs mer

Skotest: Shimano XC3

Även billigare skor kan vara riktigt bra Lätta, styva och dyra skor har absolut sin...

Läs mer

Jackal - helt ny hjälm från Lazer

Anrika Lazer fortsätter satsa på MTB-sortimentet. Efter lanseringen av Impala och Coyote 2019 släpper de...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Test - Thule Rail 12L PRO

Med skydd för ryggen Att Thule satsar på cykelryggor har väl inte gått någon förbi,...

Läs mer
Historien bakom Shimano XT

För snart 40 år sedan såg Shimano XT, världens första riktiga komponentgrupp för mountainbike, dagens ljus. Resten är historia. Berättelserna,...

Läs mer
Test: Giro Manifest Spherical Mips

Dubbelt skydd på stigen För blotta ögat ser det här nästan ut som vilken modern och snygg endurohjälm som helst....

Läs mer