Test: Bontrager Ion Pro RT och Flare RT-lampset

Test: Bontrager Ion Pro RT och Flare RT-lampset


Får saker har utvecklats och förändrats så fort på cykelfronten som just våra lampor. Tunga batterier, stora lampor och dåligt ljus är nu ett minne blott och mörkerkörning är inte längre något större problem. Men man hamnar ändå ofta i valet att använda lampor som är små och kompakta och som gör en synlig, eller lampor med externa batterier som lyser upp ordentligt, men de kan vara lite klumpigare. Detta lampsett är en perfekt kompromiss mellan dessa ytterligheter.

Baklampan är en kompakt sak med både rejäl ljusstyrka och inbyggd batterikapacitet även för den långa turen. Lampan är särskilt designad för att synas och funka extra bra just på dagen. Synligheten för denna lampa ligger på mellan 400 meter och två kilometer. I det starkaste blinkläget har lampan 90 lumen, då räcker batteriet i sex timmar. Drar man ner det till fem lumen räcker de i upp till 15 timmar. Siffror vi upplever som sanningsenliga. Den har även en inbyggd ljussensor och ljusstyrkan justeras automatiskt efter omgivningen. Lampan är lika enkel att ladda via USB som den är att fästa på sadelstolpen.

Framlampan är en ordentligt imponerande pjäs, för den här kompakta lilla enheten med helt integrerat batteri trycker ut inte mindre än 1 300 lumen, så du kommer inte bara synas utan även kunna se. Lampans överdel är i aluminium och nederdelen i kraftig plast. På maxeffekt får man inte mindre än nästan två timmars brinntid. Den har flera dimbara lägen och i nattligt blinkläge (något som bör dock undvikas) är batteritiden upp till 26 timmar (!!!). Förutom det medföljande lampfästet är lampan kompatibel med Treks blendr-system. Det vi saknar här är någon lösning som fungerar för att fästa lampan på de allt mer populära aerostyrena.

Allt för ofta så tänds lampor oavsiktligt och när man väl ska cykla så hittar man sin lampa helt tom på batterier i sin ficka eller ryggsäck. Dessa lampor har knapp med dubbelklickfunktion som förhindrar att lampan tänds oavsiktligt. Lamporna har även ANT+ och Bluetooth smart och kan anslutas till både din Garmin eller Bontrager Transmitr-enhet för trådlös kontroll och batteristatus. Smart trådlös integration i en lampa där du får väldigt mycket, inte bara lumen, för pengarna.

Vikt framlampa: 33 gram. Vikt baklampa: 176 gram.

Pris : 1 800 kronor.

Läs mer om lamporna hos TREK

Antal kommentarer: 1

Leifv

När kommer cykellampor med ljusbilder liknande bilars? Dvs man tar tillvara ljuset och styr det dit det gör mest nytta, utan att blända medtrafikanter?



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Specialized S-Works Ares är här!

Specialized S-Works Ares är här!


Det har förekommit en del rykten om denna sprillans nya sko ett tag nu. Bland annat syntes Daniel Oss i Bora Hansgrohe snurra runt på dem i höstas. Något som fick många att tro att det handlade om en ny S-Works 8 sko. Men så är inte fallet, utan Specialized släpper nu en helt ny sko som fått namnet Ares.


Visst har den ärvt en del från S-works 7, främst sulan och styvheten (som hamnar på 15, högst upp på skalan) Resten av skon är dock något annat. Boaspännena är ett par Li2 (till skillnad från de specialdesignade som sitter på S-Works) och kring dessa har man byggt en helt ny spännkonstruktion. Skon har en sockliknade plösfri konstruktion som ger en omslutande passform. Tanken är att spänningen dras triangulärt över mellanfoten och sprider trycket över en större yta, något som eliminerar foten från att rulla i skon, enligt Specialized alltså, som även menar att skon därför blir 1% snabbare.


Tryckkartor av samma cyklist, vid samma kraft, i en sko med traditionell, dubbelt spännsystem jämfört mot vårt nya S-Works Ares spännsystem, under patentansökan, där kontaktytan ökar med 20%. 

Vi har redan hunnit testa den lite, av förklarliga skäl dock bara inne på trainern och passformen är minst sagt unik. För ännu mer precis passform har hälkappan fått en ordentlig stoppning. Nackdelen som följer med den sockliknande konstruktionen och tajta hälkappan är att de blir lite svåra att komma i och kräver nästan ett skohorn. När de väl sitter på är de dock sanslöst sköna med en otrolig balans mellan komfort och kraftöverföring. Trogna sin historia är skorna av de lite smalare slaget, men då de inte är allt för styva runt själva tåboxen gissar vi att de kommer forma sig lite efter foten med tiden. Att det är en sko som kan leverera är det inga större frågetecken kring och när vädret passar sig bättre för vita och luftiga skor lovar vi att återkomma med ett lite djupare test.

Vikt: 255 gram per sko (storlek 43)

Pris: 5000


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Jackal – helt ny hjälm från Lazer

Jackal – helt ny hjälm från Lazer


Anrika Lazer fortsätter satsa på MTB-sortimentet. Efter lanseringen av Impala och Coyote 2019 släpper de nu Jackal.

För att skapa en riktig premiummodell har komforten optimerats i alla vinklar för bästa upplevelse. Hjälmen utgörs av 7 olika delar med smart placerade ventilationskanaler.

Passformen har optimerats genom att Jackal är designad med Lazers Advanced Turnfit® system, med både vertikal och horisontell justering.

Hjälmen har testats på Virginia Tech hjälmtestanläggning och fick perfekt 5-stjärnigt testresultat. Det betyder att Lazer nu har totalt 10 olika hjälmar med 5-stjärniga testresultat. Den kommer i versioner med eller utan Mips. Visste du förresten att Lazer är en del av Shimanofamiljen?

Jackal är anpassad för googles och har ett praktiskt magnetspänne som gör det enkelt att ta på och av hjälmen, även med handskar på. Det ingår dessutom även ett kamerafäste som är lätt att ta av och på. Kort och gott en riktigt genomtänkt hjälm, full av finesser och funktioner.

Rek pris utan Mips: 1999 kr
Med Mips: 2199 kr

Läs mer om hjälmen här!

Just nu tävlar vi ut en hjälm till er som prenumererar, håll utkik i tidningen eller i vårt nyhetsbrev för detaljer.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Test: Världens minsta lås – Hexlox

Test: Världens minsta lås – Hexlox


Du har låst fast cykeln med dubbla lås, ett runt ramen och bakhjulet och ett har fixerat framhjulet. Du har gjort allting rätt. Likt förbannat är det någon som länsat din fina hoj på värdefulla prylar och tagit med sig styre, framgaffel och sadel. Din cykel är nu blott en spillra av sitt forna jag.

Hexlox är en liten pryl som ser till att du får behålla även dina delar. Exakt hur den funkar är lite av en hemlighet, och när man inte vet kan det framstå som ett mindre mysterium. Men det är en liten hexformad och magnetiserad bult som man stoppar in i insexbultens öppning (den funkar alltså bara på stål och inte på aluminium- eller titanbultar). Det gör att den prylsugna tjuven inte kan använda vanliga verktyg för att komma åt dina värdesaker.

För att få ut bulten använder man en liten miniatyrnyckel som är mekaniskt kodad för att passa exakt din Hexlox. Ett hundra procent omöjligt att få ut den annars är det inte, men det krävs en rejäl dos med våld, typ borra/såga/banka sönder, och det är ju inget som görs direkt obemärkt. Man kan ha samma nyckel till flera bultar och nyckeln har även en kod som gör att du kan beställa en ny om du skulle tappa bort den. Vilket inte är helt osannolikt, för den är verkligen liten. Hexlox kommer i storlekarna 4, 5, 6, 8  och nu även 10 millimeter, så du kan säkra det mesta på din dyrgrip.

+ Genialt och säkert.

– Lätt att tappa bort både nyckel, och bult…

www.hexlox.com

Pris: Kommer i flera olika set som kostar från cirka 350 kronor.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Bästa Black Friday dealsen hos Cykloteket

Bästa Black Friday dealsen hos Cykloteket


#1 Gör dig redo för vintern med detta kit från Pearl Izumi som det just nu är halva priset på!

Pearl Izumi PI Dry Amfib Set Jacka + överdragsbyxa. Byxa 875kr och jacka 695kr

#2 Frusen om händerna? Onödigt!
Shimano Handske Windstopper Insulated 390 från 590kr

#3 Dags för ny hjälm?
Etto Champery MTB-hjälm 490 kr, nedsatt från 990

#4 Eller varför inte en ny hoj?
Merida One-Twenty för 24 990, kostar annars 32 990

#5 Insidertipset! Håll utkik natten till fredag för då ska det vara något stort på gång. Vad vi fått höra är det fina prylar som man kan mäta både effekt och hitta vägen med.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Nio vassa vintertips

Nio vassa vintertips


Vintern är på ingång, en utmanande tid för oss som cyklar året runt. Men gör det rätt behöver det inte vara så svårt. Vägarna dit är många och här är nio tips att sätta upp på listan.

  • Klä dig i lager-på-lager även när det gäller fötter och händer, till exempel en tunn ullhandske under en lite tjockare, eller dubbla ullsockar i skorna (om det får plats) Andra utmaningar med vinterskor

  • Tejpa igen lufthålen på dina skor. Även om du kör med skoöverdrag kan det var klokt att tejpa igen eventuella ventilationshål i sulan på skon. Sätt även en tejpbit under innersulan, över hålet för SPD-klossarna.

  • Isolerade cykelflaskor är lätta och förvånansvärt effektiva. De håller inte värmen lika bra som en riktig termosflaska, men är bra mycket mer praktiska. Är det å andra sidan riktigt snorkallt kan det vara läge för just riktiga termosflaskor. För att dessa ska sitta fast i flaskstället kan det hjälpa att linda in dem i lite gaffatejp.

  • Saknar du ovanstående, då sänker lite salt/elektrolyter i vattnet fryspunkten något hack. Särskilt om du tar med dig ljummet eller halvvarmt vatten med dig vid start. (Som exempel kan havsvatten vara kallare än noll grader Celsius utan att frysa till is) Visst kallt vatten är inte jättekul, men det är bättre än is.

  • Kör du vätskerygga och tycker att slangisoleringen inte riktigt gör sitt jobb? Varje gång du dricker, blås tillbaka vätskan in i blåsan, då finns det mindre eller inget vatten i slangen och munstycket som kan frysa. Tänk även på att vissa munstycken är bättre än andra när det är frysgrader.


  • Håll dig till plattare rundor, då slipper du bli varm/svettig uppför för att sen frysa i utförslöporna. Här är annars tre bra vinterpass.

  • Har du fortfarande en 26-tummare som står och skräpar som du inte vet vad du ska göra av? Har den skivbromsar kan du bygga om hojen till en vettig vinterhoj genom att helt enkelt byta ut hjulen mot cykelcrossvarianter. Cykeln får kanske lite konstig geometri, men den blir en billig och lätt vinterhoj.

  • Skydda huvudet, vanliga mössor gör sig sällan bra under en hjälm så satsa på cykelspecifika diton. Det kan även vara läge att tejpa för i alla fall de främre ventilationshålen på hjälmen. Eller satsa på en hjälm med vind- och regnskydd

  • Om du pendlar eller tränar i saltblandat snöslask, ställ inte bara in cykeln i cykelrummet. Saltet från vägbanan kommer bokstavligen att äta upp din fina cykel, så se till att i alla fall spola av det värsta. Kanske du kan ha en spann vatten redo i cykelrummet eller garaget? Eller investera i en portabel minitvätt
Antal kommentarer: 2

Dag Skride

Strunta i vattenflaskan. Köp en Camelbach eller motsvarade vattenryggsäck. Kan om det är riktigt kallt frysa lite i slangen men är så mycket trafiksäkrare. Inget fumlande när flaskan skall tillbaka i hållaren. Kör både vinter och sommar med en sådan.


Leonid Kuzmin

”… då sänker lite salt eller elektrolyter i vattnet fryspunkten något hack” – Sedan då? Dricka iskall vatten? Och få ont i halsen som ett brev på posten.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in