Test av Ultegra Di2


Den enda tillverkare som hittills lyckats kommersiellt med ett elektroniskt system är Shimano, som lanserade en elektronisk version av sin
finaste grupp Dura-Ace 2008. Tre år senare kommer nu
alltså även Ultegra i en elektronisk Di2-version.

Ovanligt nog är denna dessutom förbättrad jämfört med Dura-Ace Di2. Annars är det nästan en regel utan
undantag att nyheter och innovationer introduce-
ras högst upp i produktkedjan för att sedan leta sig
ner till de billigare och enklare produkterna. Men
det är ingen vild gissning att nästa version av Dura-Ace Di2 får samma uppgraderingar och troligen mer.
De komponenter som är elektroniska i Shimanos
elektroniska system är växelreglagen, framväxel och
bakväxel samt batteriet till dessa. Övrigt i komponentgruppen är precis samma som för den mekaniska versionen av Ultegra – det vill säga vevparti, kassett, kedja, bromsar och pedaler.

Jämfört med Dura-Ace Di2 har Ultegra Di2 främst förbättrats på detaljnivå, det handlar inte om några
revolutionerande nyheter när det gäller funktionen.
Den främsta nyheten är att man använder två ledare
i kabeln, istället för fyra som i Dura-Ace. Detta
innebär att kabeln och kontakterna kan göras
mindre, vilket i sin tur gör dem lättare att montera på till exempel ramar som ursprungligen är
borrade för mekaniska vajerhöljen. Detta kommer förstås att introduceras i nästa generation av Dura-Ace Di2.
Men tvåledarsystemet betyder också att de nuvarande elektroniska delarna i Dura-Ace
och Ultegra inte är kompatibla med varandra.

En annan skillnad är att Ultegras kontakter är
vattentäta. I Dura-Ace-systemet måste kontakterna tätas med krympslang. Nya distanser som klickas fast på kabeln gör att den nu
inte heller ska skallra på ramar där den dragits invändigt, men kablarna finns även för utanpåliggande dragning.

Ultegras system kan även diagnostiseras och justeras av användaren med hjälp av
en vanlig pc och tillhörande programvara. Dura-Ace Di2 kräver speciell utrustning, förbehållen butiker. Med Ultegras diagnosverktyg kan felsökning och uppdateringar göras, men för service måste komponenten
ändå skickas i väg till Shimano.

Samma – men exaktare

De nya lösningarna handlar alltså i första hand om förbättringar när det gäller montering, underhåll och driftsäkerhet. Tekniskt sett är det inga egentliga skillnader i
funktion mellan Dura-Ace och Ultegra. Och det är glädjande, för här pratar vi om ren och skär topprestanda.
Rent praktiskt är visserligen skillnaden inte särskilt
stor jämfört med ett mekaniskt system. Man trycker en
gång och det växlar en gång, för att citera Fabian Cancellara ur en intervju i Kadens från i våras.

Men i ett mekaniskt system trycker man på två spakar som via en vajer flyttar på växeln. Åt ena hållet görs
det med handkraft, och åt andra hållet med en fjäder.
Skillnaden är att trycket här görs på två små knappar,
en för lättare och en för tyngre växlar. Och istället för en
vajer och en fjäder är det två individuella motorer i växlarna som flyttar kedjan, vilka i sin tur får kraft från ett
batteri. Batteriet håller i cirka 200 mil enligt Shimano
och kan laddas på 90 minuter. Batteriets laddning kan
också övervakas från en liten monitor som sitter monterad uppe vid styret.

Jämfört med ett mekaniskt system är precisionen
och exaktheten bättre. Kedjan forceras mellan dreven vilket snabbar på växlingarna. Att växla under hög
belastning är inte heller något problem, och sker mjukare jämfört med mekaniska växlar. Och systemet finjusterar sig självt, både bak och fram, så att kedjeskrap
aldrig uppstår. Växlingsfunktionen är kort sagt imponerande. Dessutom är den pålitlig – inte minst under
dåliga väderförhållanden. Men skillnaden mot ett vältrimmat mekaniskt system är knappast enorm – och
här ligger en del av problemet med Di2.

För visst är det häftigt med ny teknologi och elektroniska växelsystem som fungerar så här bra. Och när
priserna nu börjar bli mer humana, Ultegra Di2 hamnar
lägre i pris än mekaniska Dura-Ace, så kommer Ultegra
säkerligen bli en succé. Och det är välförtjänt.

Men om man väger in alla faktorer är inte Ultegra Di2
en absolut förbättring. Faktum är att elektroniken tillför några förbättringar, men också innebär flera försämringar jämfört med ett mekaniskt system. Framför
allt blir de elektroniska delarna något tyngre, mycket
dyrare och lite mer komplicerade att serva. Detta ska
förstås vägas mot den förbättrade växlingsfunktionen.
Som alltså inte är oerhört mycket bättre i praktiken.

Ett klick – en växel

Det finns förstås ergonomiska aspekter när det gäl-
ler alla växelsystem, och här spelar förstås personliga preferenser in. På Ultegra Di2 är handtagen lättare och
smäckrare än motsvarande mekaniska, och de elektroniska knapparna sitter bakom bromshandtaget. Precis som på de mekaniska handtagen går det att justera
avståndet mellan bromsen och styret, vilket framförallt
är bra för cyklister med små händer.

Men när det gäller placeringen av växelknapparna
känns det som att Shimano fastnat lite i de lösningar
som de mekaniska systemen innebär. Man motiverar
själva placeringen med att ”Shimanoanvändare känner
igen sig” och har säkert goda ergonomiska argument
för placeringen. Men det känns som att de möjligheter
som elektroniken medför inte tagits tillvara fullt ut. En
god nyhet är däremot att lösa växlingsknappar kommer
lanseras senare, så att användaren själv kan välja varifrån man vill växla.

Ett annat argument för Di2 är att växlingen är som
att klicka på en datormus, vilket vi verkligen kan hålla
med om. Ingen kraft krävs, bara ett lätt tryck på knappen. Men det innebär också att återkopplingen blir
liten, och det är svårt att känna om man trycker på rätt
knapp. Med långfingrade handskar blir det ännu svå-
rare. Ett system med en tydligare taktil återkoppling,
kanske med en inbyggd rörelseriktning i ett rent peda-
gogiskt syfte, skulle göra själva växlingarna tydligare
för användaren.

En sista anmärkning handlar också om en försämring
i jämförelse med mekaniska system – det går bara att
växla en växel i taget bak. Med ett mekaniskt Shimano-system kan man också bara växla ett steg i taget bak
– till tyngre växlar. Men fler steg till lättare växlar kan
göras med en och samma spaktryckning. Så även om
varje enskild växling sker snabbare och mer exakt med
ett Di2-system, tar det längre tid att växla flera steg på
en gång då varje steg kräver en enskild knapptryckning.
Det kanske är mest relevant för den som har bråttom,
det vill säga tävlingscyklister, men är ändå värt att fundera på för den som är

Kadens tycker

Shimano Ultegra Di2 kommer utan tvekan att bli en succé, och det verkliga kommersiella genombrottet för elektroniska
växelsystem. Växlingsfunktionen är fantastisk, kort sagt, och
systemet är väl beprövat. Ultegraversionen har dessutom blivit
uppgraderad jämfört med Dura-Ace Di2, men fått ett oerhört
mycket mer attraktivt pris.

Men vi är inte övertygade om att elektronik i denna form är
svaret – för problemet finns knappt. Förbättringarna jämfört
med mekaniska system är tydliga men relativt små, och elek-
troniken medför andra nackdelar och baksidor.

Plus

  • Grymt bra växlingsfunktion. Spännande, ny teknologi.
    Förbättrad jämfört med Dura-Ace Di2 – och billigare.

Minus

  • Tyngre och dyrare än ett mekaniskt system, trots små
    skillnader i funktion och ergonomi. Viss service måste
    göras av Shimano.

Cirkapris:

Ännu ej fastställt för den svenska marknaden.
Leverantör: Shimano Nordic AB,
www.shimano-nordic.com


Nytt nummer ute i butik nu!

I detta nummer har vi:

  • Snackat med Emil Johansson om livet upp och ner
  • Grusat ner oss!
  • Snackat med Jonas Bohr om rekordförsöket
  • Kraschat på Mallis 312

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 2

Göran

Ser fram emot test av Campas system 😉


Kalle Bern

Det testet kommer i nästa nummer av Cykeltidningen Kadens



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Speedplay gör comeback

Sen Wahoo köpte upp Speedplay hösten 2019 har det varit tyst som i graven från...

Läs mer

Ny luftigare Prevail från Specialized

Specialized kallar sin nya S-Works Prevail II Vent för den mest ventilerade hjälm de någonsin...

Läs mer

POC släpper nya ultralätta Ventral Lite

Svenska POC ligger knappast på latsidan. Förra veckan släppte de Omne Eternal – världens första...

Läs mer

Specialized S-Works Ares är här!

Det har förekommit en del rykten om denna sprillans nya sko ett tag nu. Bland...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Minitest: Giro Aether Mips

Mips 2.0 Vad Mips är behöver nog ingen djupare beskrivning vid det här laget. Sannolikheten...

Läs mer
Historien om Bianchi

Året var 1885. Som 21-åring grundade Edoardo Bianchi en verkstad på via Nirone 7 i centrala Milano. I verkstaden tillverkade...

Läs mer