Test: Adidas Zonyk Aero

Test: Adidas Zonyk Aero


Adidas menar att det underlättar ditt perifera seende när du har attackerat i täten och behöver snegla bakåt för att se vad som hände med de andra i fältet. Men man behöver inte vara tävlingscyklist för att uppskatta ett brett seende. Det räcker att cykelpendla i storstadstrafik en dag, eller cykla i en tajt klunga med kompisarna, för att inse att den där snabba blicken över axeln varje gång du ska röra dig i sidled blir mycket mer effektiv ju mindre som är i vägen för ögat.

Zonyk Aero finns i två storlekar, med flera justeringsmöjligheter, samt i flera olika varianter av filter, samt svettskydd som du kan välja att plocka bort om det inte behövs. Byter lins gör du fort och enkelt, men väljer du en dyrare modell med Vario-lins kommer den att ändra från klara till mörka när ljuset förändras. Det är sällan vi brakar rakt in i kolsvarta tunnlar, men när vi kör i väldigt växlande väder, samt in och ut ur skuggiga partier på mörka skogsvägar, märker vi att glasögonen följer med i förändringarna bra. Även deras Light Stabilizing Technology gör att kontrasterna förstärks på ett behagligt sätt.
Helt imfria glasögon finns inte, och när vi stannar till en stund samlar även Zonyk Aero upp lite ånga på insidan – det försvinner dock imponerande kvickt så fort vi är i rörelse igen.

Om ett par glasögon klarar vinterpendling, med allt vad det innebär, från dålig sikt, krångliga trafiksituationer, trängsel, gryning, skymning och växlande väder – ja, då klarar de det mesta du kan tänkas utsätta dem för. Och det gör Zonyk Aero.
De är framtagna i samarbete med cyklisterna i Team Movistar, och tillverkas av glasögonspecialisten Silhouette i Österrike.

+ Bra perifeer vy, skön lins med fin kontrast, lätt båge i två storlekar och flexibel justerbarhet för bästa passform.
– Går inte att slipa, men du kan beställa särskilda clip-ins för ditt synfel

Vikt: 32 gram

Pris: 1 700 – 2 700 kronor, beroende på modell och lins

Leverantör: Adidas Sport Eyewear


Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Vi har tagit ett långt snack med Sveriges argaste mekaniker
  • Bjuder på en prylspecial med en hel hög med nya prylar
  • Träffat Tim Krabbe, författaren till ”cyklisten”
  • Kollat in vad som kanske är världens bästa bambucykel

Ute nu!

Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Garmin lanserar Rally - nya pedaler med kraftmätning för både lvg och XC

Rally är en serie nya pedaler för både XC och landsväg som mäter total kraft,...

Läs mer

Speedplay gör comeback

Sen Wahoo köpte upp Speedplay hösten 2019 har det varit tyst som i graven från...

Läs mer

Ny luftigare Prevail från Specialized

Specialized kallar sin nya S-Works Prevail II Vent för den mest ventilerade hjälm de någonsin...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

POC släpper nya ultralätta Ventral Lite

Svenska POC ligger knappast på latsidan. Förra veckan släppte de Omne Eternal – världens första...

Läs mer
Dangerholms Scott Hyper Spark - Världens kanske mest avancerade mountainbike

Det tog över två år, men nu är Gustav Gullholm, även känd som Dangerholm, färdig med sitt mest ambitiösa bygge...

Läs mer
Skotest: Shimano XC3

Även billigare skor kan vara riktigt bra Lätta, styva och dyra skor har absolut sin plats, särskilt när man är...

Läs mer