Teknikskola med Emil Lindgren: Wheelie

Teknikskola med Emil Lindgren: Wheelie


De som i tidig ålder började sladda, leka och trixa på sin cykel har mycket teknik i sig sedan barnsben. Att cykla på bakhjulet är inget du nödvändigtvis behöver klara av för att vinna VM, men det gör dig helt klart säkrare på cykeln. När jag var liten tävlade vi ofta i att köra på bakhjulet över hela ”Sverigekartan” som målats på skolgården. När det var avklarat fortsatte vi till hela skolans plan. Grundtekniken jag utvecklade då har tveklöst hjälpt mig senare i livet.

Bakhjulskörning – så gör du Prova dig fram i ett svagt motlut och välj en växel som ger lagom motstånd. För lätt eller för tung växel gör att du i bästa fall får upp framhjulet i en meter eller två. Vanligaste problemet är att man ”trampar ur” och inte kan hålla hjulet i luften eller att man trampar för tungt så att man inte orkar hålla cykeln nära balanspunkten.

Steg 1: Sitt på sadeln, trampa långsamt, sänk överkroppen ner mot styret, trampa till på pedalerna samtidigt som du rycker till i styret, skjuter ut armarna och flyttar överkroppens vikt bakåt.

Steg 2: Försök hitta tyngdpunkten när du är precis så långt bak att du hamnar i läget där du nästan slår över bakåt men ändå lyckas hålla balansen. Det hela ska vara en väl synkroniserad kombination av rörelser. Viktfördelningen i kombination med att man trampar hårdare är det som lyfter framhjulet.

Ha ett finger redo på bakbromsen och justera så att du inte slår över genom att försiktigt aktivera bakbromsen. I nödsituationer bromsar du hårt, då faller framhjulet snabbt ned i backen. Detta kräver mycket nötande för att hitta balansen och det kan vara smart att börja på ett underlag som är lite mjukare ifall man skulle slå över.


Samma sak, fast tvärtom

Att cykla på bakhjulet är något du kan ha direkt nytta av när du cyklar i tekniskt svår terräng. Att göra detsamma på framhjulet är sällan nödvändigt under en tävlingssituation eller någon cykelsituation överhuvudtaget.

Däremot kan den typen av träning ge dig en bra balans och kontroll över frambromsen och däckets grepp. Börja göra bromstester i lagom hastighet och på lite olika underlag.

När du känner dig van med att använda enbart frambromsen för att stanna kan du börja experimentera med att flytta kroppsvikten framåt samtidigt som du bromsar. Det kommer att få bakhjulet att lyfta och genom att lära sig hantera bromsens kraft kan man få till en nosewheelie, alltså där du rullar på framhjulet.

Precis som vid bakhjulsåkning är detta en övning som kräver mycket träning och som kan vara farlig om du går på för hårt från början. När du börjar få full kontroll på din fram- och bakbroms, balansen, tyngdpunkten och när däcken släpper från underlaget, kommer du garanterat att få bättre kontroll på cykeln i tekniskt svår terräng. När svängarna är tajta eller du snabbt vill placera cykeln – då är det bra att ha full koll.

Lycka till!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Svenska Cykelförbundet lanserar ny SWE Cup i fartfylld disciplin

Som en korsning mellan störtlopp och svenska rallyt. Där har ni MTB Enduro – disciplinen...

Läs mer

Sverige kan få världscupstävlingar i XCO 2023 och 2024

Svenska Cykelförbundet har skrivit under en avsiktsförklaring med Internationella Cykelunionen (UCI) med målet att få...

Läs mer

Trek släpper nya E-caliber

En utjämnare, ett mellanting, ingen vanlig el-mtb men knappast en vanlig mtb heller – säg...

Läs mer

STIGCYKLISTENS 7 BUDORD

Det finns plats för alla i skogen men med ett ökat intresse för friluftsliv är...

Läs mer

Dangerholms Scott Hyper Spark - Världens kanske mest avancerade mountainbike

Det tog över två år, men nu är Gustav Gullholm, även känd som Dangerholm, färdig...

Läs mer
Finsk jägare skulle jaga fågel - dödade cyklist

En 30-årig man har dött i Urho Kekkonens nationalpark i Savukoski i Lappland efter att ha blivit träffad av en...

Läs mer
Nino Schurters nyckel till framgång

Enligt Nino Schurter är nyckeln till åtta världsmästartitlar i mountainbikens XCO-gren – och några kistor med andra medaljer – hans ihållighet....

Läs mer