Teknikskola med Emil Lindgren: Kaninskuttet

Teknikskola med Emil Lindgren: Kaninskuttet


Jag vågar påstå att behovet av teknisk träning bland elitcyklister generellt är ganska stort. De flesta cyklister vill gärna cykla snabbare, snyggare och säkrare. Ändå är det förhållandevis få aktiva som verkligen lägger tid på teknikträning, de flesta lägger all sin energi på intervallträning med fysisk inriktning.

Många upplever inte att ren teknikträning känns tillräckligt seriöst eller är rädda för att det sker på bekostnad av den ”riktiga” träningen. Är du en av dem kan du istället baka in tekniktränandet i de vanliga passen. Kontakten och relationen till styret, bromsarna, växlarna, pedalerna och däcken är det mest grundläggande för att skapa en bra känsla.

Jag är otroligt petig med handtag och bromsar. Bra skivbromsar är så kraftfulla att de oftast räcker med ett finger för att få stopp på cykeln, oavsett väder och hastighet. Många känner sig tryggare genom att bromsa med två fingrar. Jag känner mig betydligt tryggare av att hålla i styret med så många fingrar som möjligt, framförallt när underlaget är stökigt eller hastigheten är hög.

Förutom i uppförsbackar rekommenderar jag att alltid hålla ett finger på bromshandtaget, det gör att du blixtsnabbt kan bromsa om något händer. Prova att ändra inställningar och fundera lite på hur du håller i styret. Det som kallas cockpit, alltså kombinationen av inställningar och komponenter som sitter på styret är viktigare än vad många tror. Redo?

Bra, då börjar vi!

Kaninskuttet, det så kallade ”bunnyhoppet” är en av mountainbikesportens grundläggande tekniker. Det går ut på att du, utan ett byggt hopp, lär dig att rycka upp cykeln i luften för att ta dig över hinder.

När tekniken sitter kommer du snart att hitta nya linjer och spårval. Och risken att du kraschar på grund av att du cyklar in i elaka stenar, stora rötter eller andra ojämnheter minskar avsevärt. Det finns lite olika tekniker och varianter som man kan hoppa på, men bara ett sätt som är godkänt av stilpolisen!

Steg 1:

Först sänker du din position över styret för att rycka upp framhjulet i luften. För att få upp framhjulet trycker du ifrån med armarna och tar med dig cykelns framvagn upp.

Steg 2:

När cykeln rullar på bakhjulet skjuter du sedan ifrån, ungefär som när du gör ett jämfotahopp från backen. Då kommer cykeln att lyfta från underlaget och du kan snyggt segla över hindret. Du kan också rycka upp båda hjulen från backen samtidigt, men det innebär att du behöver göra något längre flygturer för att komma över hindren.

Målet är alltid att komma undan så ”billigt” som möjligt. När du ska rycka cykeln över hinder utan att det finns hopp handlar det om att komma så nära hindret som möjligt med båda hjulen.

Steg 3:

Landa och gör ett nytt skutt så fort det är läge.

Börja på platt underlag utan hinder och försök vartefter med små mjuka hinder innan du går på högre och avancerade saker. När rätt teknik sitter ska man kunna hoppa lika högt utan spd-pedaler, man ska alltså inte nyttja att man sitter fast, då kan det bli farligt om man råkar klicka ur.

Kaninskuttet är något som jag själv använder mig av en massa gånger under varje pass jag kör. Jag slätar ut hinder på vägen och kan ta linjer som inte hade varit möjliga annars. Ett kaninhopp kan rädda krissituationer där man kommit ur kurs eller av annan anledning måste justera linjen.


Nytt nummer ute i butik nu!

I detta nummer har vi:

  • Snackat med Emil Johansson om livet upp och ner
  • Grusat ner oss!
  • Snackat med Jonas Bohr om rekordförsöket
  • Kraschat på Mallis 312

Ute nu!

Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Jenny Rissveds klar för OS

Sveriges regerande mästare i mountainbike Jenny Rissveds är sedan en tid tillbaka kvalificerad till OS....

Läs mer

Svenska Cykelförbundet lanserar ny SWE Cup i fartfylld disciplin

Som en korsning mellan störtlopp och svenska rallyt. Där har ni MTB Enduro – disciplinen...

Läs mer

Sverige kan få världscupstävlingar i XCO 2023 och 2024

Svenska Cykelförbundet har skrivit under en avsiktsförklaring med Internationella Cykelunionen (UCI) med målet att få...

Läs mer

Trek släpper nya E-caliber

En utjämnare, ett mellanting, ingen vanlig el-mtb men knappast en vanlig mtb heller – säg...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

STIGCYKLISTENS 7 BUDORD

Det finns plats för alla i skogen men med ett ökat intresse för friluftsliv är...

Läs mer
Dangerholms Scott Hyper Spark - Världens kanske mest avancerade mountainbike

Det tog över två år, men nu är Gustav Gullholm, även känd som Dangerholm, färdig med sitt mest ambitiösa bygge...

Läs mer
Finsk jägare skulle jaga fågel - dödade cyklist

En 30-årig man har dött i Urho Kekkonens nationalpark i Savukoski i Lappland efter att ha blivit träffad av en...

Läs mer