Team Bicycling 2020 – Laget

Team Bicycling 2020 – Laget


De sex deltagarna i årets upplaga av Team Bicycling har nu hunnit avverka två träningsläger, ett i Högbo Bruk utanför Gävle och ett i Tänndalen. Cykelvasan är i år inställd men gänget laddar i skrivande stund för en egen version av Hemmavasan. Här möter du de tre killar och tre tjejer som utgör teamet i år.

Anna Rutkvist, 41 år, Säter 

Vad sysslar du med annars? 

– Jag jobbar på SSAB som projektledare. Ett par kvällar i veckan är jag gruppträningsinstruktör på Actic i Säter och håller klasser inom styrka/core och spinning. 

Vad är din relation till cykling? 

– Barnen började cykla för Säterklubben CK Natén för sex år sedan och för att kunna hänga med på deras träningar så köpte jag mig en egen mountainbike. Insåg snabbt att det var en riktigt rolig träningsform och 2015 anmälde jag mig till min första tävling, tjejloppet Satmaran i Ludvika. Sedan dess har det blivit åtskilliga träningstimmar och en hel del tävlingar, framför allt de lopp som ingår i Långloppscupen samt Cykelvasan men jag har även vågat mig på några XCO-lopp. Det fina med många MTB-cykeltävlingar är att det ofta finns möjlighet för alla i familjen att tävla samma dag eller helg. Det är så roligt att ena stunden heja på knattarna i nybörjarklasserna, sedan titta på de äldre i elit- och veteranklasserna för att avslutningsvis kriga mot likasinnade tjejer, damer, tanter och mammor. Det blir en hög dos av inspiration och förebilder. 

Hela familjen delar intresset för skidåkning och MTB-cykling. Vintertid spenderar vi många helger och lediga stunder i Sälen och Kläppen, under sommaren semestrar vi gärna på cykelvän- liga ställen. Finns ju så mycket vackert att se och upptäcka när man cyklar! På önskelistan står en cykelsemester eller något etapplopp i Alperna! Jag vill gärna även testa att cykla lite landsväg. 

Vad är det bästa du lärt dig i teamet? 

– Det bästa har varit alla små stunder – i väntan på fotografen, i liften, i baren – då vi nyfunna cykelvänner har delat tankar, erfarenheter och framför allt träningstips med varandra. Så värdefullt och inspirerande! 

Jag värderar också föreläsningen och coachningen med Marika från Aktivitus högt. Tycker att hon var grym på att förklara och instruera. Alla tips, trix och övningar behövs! Ser fram emot att göra mitt test på Aktivitus framöver – jag är övertygad om att resultatet och värdena kommer vara värdefulla inför höst- och vinterträningen. 

Anna Säfsten 45 år, Göteborg 

Vad sysslar du med annars? 

– Jag arbetar med ledarskap i offentlig sektor, leder rörelsepass på Friskis och Svettis och jobbar med mig själv genom att skriva texter. 

Vad är din relation till cykling? 

– Jag älskar cykling som motionsform och att det finns så många sätt att cykla på. Allt från att cykla i grupp till att pendla gör mig lycklig. I skogen brusar jag av adrenalin och på vägen blir jag
helt lugn. Många av mina viktigaste relationer har jag tack vare cyklingen – jag har speciella band till de som jag har cyklat axel mot axel med. 

Vad är det bästa du lärt dig i teamet? 

– Att alla har sin egen personliga styrka som är cool att se
på nära håll. Starka idrottare med sitt sätt att vara på, en fin kombination av charm och integritet. Det går att lära sig något av alla varje gång vi ses och alla är beredda att göra sitt för att utvecklas. Rent tekniskt är det nog kurvtagning och att köra utför som jag främst har lärt mig. 

Testresultat Aktivitus 

VO2-max: 57,6 ml/kg/min FTP: 200 watt 

Tilde Hammarström, 22 år, Kalmar 

Vad sysslar du med annars? 

– Jag jobbar som säljare och gruppträningsinstruktör på ett lokalt gym. På fritiden hittar jag på stora och små äventyr, umgås med nära och kära och äter gärna god mat. 

Vad är din relation till cykling? 

– Jag började cykla i samband med rehabträning efter en korsbandsoperation för två år sedan. Efter det blev jag cykelin- struktör på jobbet och tog mig sedan därifrån ut på vägen för att för ungefär ett halvår senare våga mig in i skogen. Cykling är magiskt på så många sätt, attans att man inte insåg det tidigare bara! 

Vad är det bästa du lärt dig i teamet? 

– Det känns som att det är hur mycket som helst. Framför allt hur roligt det är att cykla tillsammans och hur mycket jag lärt mig av de andra i teamet. Nu vågar jag mer, orkar mer och är tryggare på cykeln. Och kanske viktigast av allt, att jag lärt mig att cykla stig är typ det roligaste som finns. 

Testresultat Aktivitus: 

VO2-max: 57,4 ml/kg/min FTP: 220 watt 

Rodde Vera, 42 år, Västerås 

Vad sysslar du med annars? 

– Jag jobbar som beteendevetare och lärare i spanska på en grundskola i Västerås. Flera kvällar i veckan jobbar jag också som gruppinstruktör inom cykling och rörlighet på ett gym i city. Jag håller också i cykelpass utomhus under landsvägssäsongen för Västerås Cykelklubb. Sen har jag en passion för stiglöpning och leder pass nästan varje onsdag, året om för Westeros Trail Running Society. 

Vad är din relation till cykling? 

– Det som började som alternativ träning till löpningen har nu blivit en aktivitet jag har svårt att vara utan. Det finns så många delar inom cykelsporten som jag gillar att det blir svårt att hålla sig kort. Det jag uppskattar mest är dock känslan när en grupp cyklister får till ett flyt, när delarna samspelar så bra att de förenas till en helhet som rör sig fort och tyst. Det är flowet som är belöningen, och det är något jag längtar till i allt jag gör. Sedan finns ju gemenskapen, den egna utvecklingen, möjligheten att upptäcka nya platser och fikat så klart. 

Vad är det bästa du lärt dig i teamet? 

– Att jag vågar mer när jag har andra duktiga cyklister att köra med. Det är så skönt att ha ett team som uppmuntrar och inspirerar att ta sig an svårigheter som jag garanterat hade tvekat inför om jag hade varit själv. De tekniska tipsen har också varit ovärderliga. Störst ”aha-känsla” är hur mycket mer aktiv jag behöver vara med tyngdförflyttningen under de tekniska partierna, eller som Daniel Breece säger: ”Var mjuk i höfterna, kör lite mer salsa.” 

Allan Myhré, 35 år, Ulricehamn 

Vad sysslar du med annars? 

– Företagsledning i mina egna företag samt som konsult i anläggningsbranschen. 

Vad är din relation till cykling? 

– Vi köpte hus utanför Ulricehamn med fantastiska gång- och cykelstigar tätt inpå husknuten. Samtidigt behövde jag hitta
en träningsform som passade mig. Hösten 2017 köpte jag min första mountainbike och livet började förändras. Efter de första ansträngande turerna i sällskap med vana cyklister började hornen växa ut och klättringen i topplistorna på Strava-segmenten kunde börja. Jag älskar att cykla mountainbike men har också testat på landsvägscykling där jag nyfiket börjat rulla mina första klungkörningar, och jag gillar det. Men jag trivs bäst i skogen på en barrig stig med ljudet av naturen i öronen. 

Vad är det bästa du lärt dig i teamet? 

– Vi har fått en hel del riktigt bra tekniktips på våra träningsläger, bland annat från Aktivitus där jag sugit in kunskap om både kurvtagning och teknik i stökiga backar. Det bästa för mig, som jag tränar mycket på, har varit att komplettera det mod jag har i skogen med en bra teknikgrund. Det gör att jag både kan köra tryggare och fördela energin bättre. 

Testresultat Aktivitus: 

VO2-max: 62,5 ml/kg/min FTP: 310 watt 

Magnus Ahl, 40 år, Lysekil 

Vad sysslar du med annars? 

– Jag jobbar som teknisk projektledare på Preemraff Lysekil. Just nu håller jag på med ett projekt där vi ska kunna använda rapsolja som råvara för framställning av diesel. 

Vad är din relation till cykling? 

– Jag började cykla 2017 efter ett par år med skador och ingen träning. Gjorde en operation av ryggen och kom sen med i Team Merida Cykelvasan och fick blodad tand. Så ett stort tack till Nicklas Hansson på Merida för att man fann cykelsporten. Efter det så har jag cyklat en hel del. Allt från mountainbike till Abloc Winterchallenge. 

Var är det bästa du lärt dig i teamet? 

– Att nöta lite mer teknik. Framför allt i branta backar uppför med löst grus och hinder. 

Testresultat Aktivitus: 

VO2-max: 65 ml/kg/min FTP: 315 watt 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Test: Världens minsta lås – Hexlox

Test: Världens minsta lås – Hexlox


Du har låst fast cykeln med dubbla lås, ett runt ramen och bakhjulet och ett har fixerat framhjulet. Du har gjort allting rätt. Likt förbannat är det någon som länsat din fina hoj på värdefulla prylar och tagit med sig styre, framgaffel och sadel. Din cykel är nu blott en spillra av sitt forna jag.

Hexlox är en liten pryl som ser till att du får behålla även dina delar. Exakt hur den funkar är lite av en hemlighet, och när man inte vet kan det framstå som ett mindre mysterium. Men det är en liten hexformad och magnetiserad bult som man stoppar in i insexbultens öppning (den funkar alltså bara på stål och inte på aluminium- eller titanbultar). Det gör att den prylsugna tjuven inte kan använda vanliga verktyg för att komma åt dina värdesaker.

För att få ut bulten använder man en liten miniatyrnyckel som är mekaniskt kodad för att passa exakt din Hexlox. Ett hundra procent omöjligt att få ut den annars är det inte, men det krävs en rejäl dos med våld, typ borra/såga/banka sönder, och det är ju inget som görs direkt obemärkt. Man kan ha samma nyckel till flera bultar och nyckeln har även en kod som gör att du kan beställa en ny om du skulle tappa bort den. Vilket inte är helt osannolikt, för den är verkligen liten. Hexlox kommer i storlekarna 4, 5, 6, 8  och nu även 10 millimeter, så du kan säkra det mesta på din dyrgrip.

+ Genialt och säkert.

– Lätt att tappa bort både nyckel, och bult…

www.hexlox.com

Pris: Kommer i flera olika set som kostar från cirka 350 kronor.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Historien bakom Shimano XT

Historien bakom Shimano XT


För snart 40 år sedan såg Shimano XT, världens första riktiga komponentgrupp för mountainbike, dagens ljus. Resten är historia.

Berättelserna, eller myterna om man så vill, kring hur allt startade är flera. Egentligen har ju det vi i dag kallar mountainbike varit en del av cyklingen sedan cykelsportens begynnelse. Men på 1970-talet var det ett gäng pionjärer som började ta sig an backarna kring Mount Tamalpais i Kalifornien på ombyggda cyklar som gick under namnet ”Klunkers”. De flesta är nog överens om att det var där och då det vi i dag kallar mountainbike ändå föddes. Profiler som Joe Breeze, Gary Fisher och Tom Ritchey skrevs in i de dammigare delarna av cyklingens historieböcker.

I denna första veva var Shimano inte det märke dessa cyklister vände sig till, det här var en tid då nu bortglömda märken som Suntour, Dia-Compe och Huret var det som gällde. Men Shimano såg sin chans och blev en av de första tillverkarna att faktiskt satsa på just mountainbikes. Efter några misslyckade försök, där man bara använt den egna designpersonalen hemma i Japan, skickade man helt sonika en viss John Ute på en researchresa till Kalifornien, där ovan nämnda cyklister gav sin input.  

Några år senare, 1982 (-83), släpptes Deore XT – den första komponentgruppen som var designad och byggd för de behov mountainbikes och dessa nya typer av cyklister hade: fler växlar, växelspakar som var lättare att komma åt och kraftigare bromsar.

Shimano Deore XT 1982

Deore betyder förresten Deer – denna första grupp gick även under namnet Deerhead och hade ett litet hjorthuvud som prydde bakväxeln.

Uppföljaren från 1987, med de nu ikoniska växelreglagen

Namnet Deerhead hängde inte med i versionen som släpptes fyra år senare. Men nu hade det hänt så mycket annat att namnet spelade mindre roll. För 1987 kom XT-gruppen med SIS, Shimano Indexed Shifting, en revolution i sig. I stället för friktion i växelspakarna var nu ett klick samma sak som en växling. Med dessa kom även de nu ikoniska styrmonterade växelspakarna, för att inte nämna SPD-pedalerna. Teknologiska framsteg som får månlandningen att likna ett Legobygge. 

Klunker 2.0

Den 8-delade premiummodellen XTR M900 lanserades 1991, framtagen för professionella crosscountry-cyklister. XTR blev snabbt alla mountainbikecyklisters gråvåta drömgrupp, och var det ända fram till att Sram släppte sin 12-delade Eagle-grupp för några år sedan. Men innan dess var alltså XT tillsammans med XTR tveklöst en av grundpelarna i mountainbikevärlden.  

XTR i den första upplagan

Även XTR växte till slut till sig och blev 12-delad 2018, en teknologi som nu även finns på grupperna XT och SLX och Deore.

XT anno 2019

En av dem som har en särskild relation till Shimanos komponenter, inte minst genom att vara en av få teståkare som produktutvecklarna i Japan förlitar sig på när det gäller erfarenhet och input, är mountainbikeproffset och regerande svenska mästaren Emil Lindgren i Team Serneke-Allebike.

­– Jag har agerat testpilot åt Shimano i flera år och testat massor. Gruppen XTR M9100 var jag varit väldigt involverad i. Utvecklingen av XTR är väldigt ingående och genomarbetad. Vi testar och försöker leverera en produkt som gör din cykling till det bättre, utan att du egentligen vet vad som händer på din cykel. Men vi är många som jobbar med utvecklingen hos Shimano, allt ifrån ingenjörer till teståkare, säger Emil.

När blev komponenter en viktig grej för dig?
– Jag har alltid haft ett sjukt stort intresse för materialet. När jag var liten hade vi inte ekonomi för de värsta produkterna, men som tur var fanns det en massa kataloger och reklam med de största idolerna. En av dem var Roger Persson och han körde ju så klart på grymma XTR-grejer. Men det tog många år innan jag fick någon komponent med det namnet, säger Emil.

Roger Persson – Emil Lindgrens barndomsidol – var som mest elitaktiv på nittiotalet, med flera framgångar på bland annat SM och NM. Han var också den första svenska mountainbikecyklisten att köra OS när disciplinen gjorde debut i de olympiska spelen i Atlanta 1996. Idag jobbar han med teknisk support på Cycleurope.

Roger blir också nostalgisk när han tänker tillbaka på den här tiden.
– Jag använde tidigt Shimano XT och minns de där överliggande tumreglagen med 7-växlat runt 1991. Sedan glömmer jag aldrig känslan när jag fick hålla i de silvriga XTR-askarna 1993. Precisionen i dessa komponenter var 100 procent, säger Roger.

Har du någon favoritdel från den tiden
– Shimano var ju tidiga med innovativa lösningar. Vissa var bra, vissa var lite mer speciella. Jag tänker främst på dubbelreglagen ST-M961 och remote-reglagen SL-SS95 för barends, säger Roger.

Emil, du som har kontakt med utvecklarna – vad kommer vi att få se mer av i framtiden?
– Det kommer att hända mycket roligt och än så länge är vi långt ifrån färdiga med de cyklar som används i dag. Tyvärr sker mitt jobb i det tysta och jag har inte befogenheter att berätta något. Men framtiden är galet spännande, säger Emil.

Floppen – Dubbelreglagen ST-M961
Inspirerade av utvecklingen på landsväg, där man ganska tidigt byggde in växelreglagen i bromsreglagen fick Shimano i mitten på 00-talet för sig att skapa samma sak för mountainbikes. Resultat blev ett dubbelreglage där man växlade genom att trycka ner själva bromshandtaget. Men bara för att äpplen är gott i paj behöver det inte vara lika gott på pizza. Så precis som det låter var det en riktigt dålig, och dessutom ganska dyr idé som funkade uruselt på mountainbikes. Som tur var blev dessa dubbelreglage en kortlivad historia. De försvann ut sortimentet innan svärmen av svordomar helt stjälpt alla träd i skogen.  


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Nino Schurters nyckel till framgång

Nino Schurters nyckel till framgång


Enligt Nino Schurter är nyckeln till åtta världsmästartitlar i mountainbikens XCO-gren – och några kistor med andra medaljer – hans ihållighet. Nino håller sig helt enkelt till det han vet funkar – år efter år.

I lördags, den 17 oktober, rullade den forna världsmästaren i XCO över mållinjen på europamästerskapen på hemmaplan i Schweiz för att plocka hem en av få guldmedaljer han hade kvar på listan.

Sammanlagt har 34-åringen från Schweiz annars åtta VM-guld, alla valörer i OS-sammanhang och fler världscupvinster än vad vi lyckas hålla räkningen på. Ett skäl till att han fortsätter skörda är paradoxalt nog att han kan vila i tidigare segrar.

”Sen jag vann på OS i Rio känner jag betydligt mindre press på tävlingarna. Efter att ha nått mitt största mål, olympiskt guld, kan jag liksom slappna av. Jag har vunnit så mycket. Så vinner jag inte nu är det faktiskt okej”, säger Schurter.

Men vad är då nyckeln? Ihållighet. För när Schurter reflekterar över sina senaste segrar säger han att han inser att både innehållet i hans träning och hans inställning har varit konstant och stabil genom åren.

Kanske är det just det som är nyckeln till hans många framgångar? Segern på EM kom inte tack var någon ny plan eller ny coach. Det är snarare Schurters övertygelse om att hålla sig till det som funkat de senaste 20 åren som än en gång placerade honom överst på pallen.  

“Jag hade nog ett ganska modernt träningsupplägg redan för 15 år sedan. Många mountainbikecyklister tränade då precis som landsvägscyklisterna. Men jag jobbade redan då väldigt mycket med koordinationsövningar, och än i dag tränar jag på nästan exakt samma sätt.”

Följer man Schurter på Instagram ser man en tydlig koppling till cykelsponsorn Scotts hashtag #noshortcuts. Ninos träningsupplägg följer just den filosofin. Men man hittar även en del videos där han gör inspirerande och imponerande koordinationsövningar. Som att jonglera medan han står på en balansbräda, samtidigt som han pratar om hur han ser sig själv hitta den bästa linjen genom en stenkista. Eller bålövningar som innefattar styren och skateboards.

“Jag började med denna typ av träning tidigt, vilket är en stor fördel. Ju tidigare man lär sig sånt här, desto lättare är det.” 

Visst tränar han även på gymmet, men det är ute i skogen han förfinar sina färdigheter.

”Jag bor på en perfekt plats för mountainbike, mitt i Alperna, så jag är ju omringad av tekniska stigar. Jag tränar mina tekniska färdigheter på varenda cykeltur, så det kommer lite naturligt. Ibland väljer jag även en cykel med längre slagländ för att cykla på ännu stökigare stigar.”

Han erkänner att han inte har förändrats allt för mycket sen den där första VM vinsten för 16 år sedan.

”Jag har ju haft mer eller mindre samma team sedan min karriär tog fart 2003. Thomas Frischknecht har varit med på resan hela vägen. Han lärde mig väldigt mycket när jag var yngre.”

Nu tar Schurter med sig det som funkat så här långt med på resan mot nästa stora mål: OS i Tokyo. Och en av de största utmanarna där kommer tveklöst bli suveränen Mathieu Van der Poel, europamästaren 2019 som i fjol hoppade över VM i Sainte Anne till förmån för landsvägs-VM.

Men det är inget som orar Schurter, tvärtom ser han det som en morot.

”Jag tror bara att jag har blivit starkare av mina fighter med honom, för du blir inte starkare utan att ha den typen av motstånd” säger Schurter. 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Ung trupp till XCO-VM i Leogang

Ung trupp till XCO-VM i Leogang


Jenny Rissveds, sveriges olympiska guldmedaljör är en av sju cyklister som representerar Sverige på XCO-VM i Österrike 7-11 oktober, där även VM i Downhill går samma helg.

En ovanligt ung trupp som tagits ut till årets VM i Mountainbike Crosscountry – som ursprungligen skulle gått i  i Albstadt, Tyskland men som i juni förlades i Leogang, Österrike där Downhill VM sedan tidigare var bestämt att gå.

VM i Leogang inleder den internationella tävlingssäsongen för det svenska landslaget i XCO – vilket naturligtvis beror på de speciella omständigheter som corona fört med sig.

Såhär säger sveriges förbundskapten Fredrik Kessiakoff om de utvalda itruppen

Dam Elit
Jenny RissvedsBäst i världen när allt stämmer. Kraschade olyckligt i somras men återhämtade sig snabbare än väntat och valde trots en bit ifrån toppform att ställa till start i SM för dryga veckan sedan som hon vann.

Herrar U23
Vilgot Lindh – Vilgot har haft en period bakom sig med knäproblem som han börjat få ordning på. Efter seger i U23-klassen på SM för två veckor sedan visade Vilgot att han nästa är tillbaka på samma höga nivå som under 2019.

Hugo EliassonHugo har visat att han är den som bäst tagit klivet upp i U23-klassen. Genom framskjutna placeringar på alla uttagningstävlingar förtjänade han sin plats.

David Risberg David är årets stjärnskott. David överraskade med att ställa av rutinerad elitåkare under augusti månad. Han bekräftade sin fina form i både Huskvarna och Hallby

Herr Juniorer
Oscar Lind – Oscar har visat på fantastisk form under året, inte minst genom sin internationella seger i Tjeckien i augusti månad. Dessutom vann han XCO-SM för två veckor sedan.

Viktor Lindquist – Viktor visade på sin höga nivå genom sin seger i Hallbyrundan.

Viggo Karlsson – Viggo hade en fantastisk utvecklingskurva under de uttagningstävlingar i Sverige som valts ut inför årets VM. Det rundades av med en silvermedalj på SM i Göteborg


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

XCO SM 2020 – ett hopp för framtiden

XCO SM 2020 – ett hopp för framtiden


Nästa helg (19-20 september) står Göteborg och cykelklubben Master värd för årets upplaga av SM i mountainbike. Banan som har snickrats ihop ligger centralt i Delsjön och är ny i SM-sammanhang. Den är dessutom tänkt att bli en permanent historia.

– Allt är egentligen Mattias Wengelins förtjänst. Efter en tävling i Göteborg förra året la han ut en liten hint på Instagram om att det är så här en SM-bana ska se ut. Att den skulle ha just det som då bjöds: ”Klassisk hård körning över rötter och stenar.” Den lilla blänkaren satte en boll i rullning, säger CK masters Daniel Dandenell, som är ideell projektledare för SM i MTB.

Med på tåget fick de snart både den lokala Park- och naturförvaltningen, destinationsbolaget Göteborg & Co, Göteborgs stigcyklister och några till – samverkan i sin bästa form.

Grunden för SM-banan är den ovan nämnda banan som nu kortas lite och byggs om. Målet är att skapa en bana som får UCI:s klass 1-status, allt för att locka internationell cykelelit. Men inte bara. För det finns även ett mer långsiktigt och djupare syfte med projektet.

– Det blir också ett sätt att investera i ungdomsverksamheten. Genom att anpassa banan som vi gör nu får våra ungdomar en mer ordentlig bana att tävlingsträna på, fortsätter Daniel Dandenell.

SM-banan slingrar sig genom Delsjöns motionsområde och naturreservat. Den är kuperad och bjuder på en hel del rötter, stenar och granit. Högsta punkten i området är Brudaremossen, som ligger på 128 meter över havet. Precis som Hammarbybacken i Stockholm är det här en gammal deponi för schaktmassor – vilket faktiskt är en fördel. För nere i skogen får inga nya stigar byggas, men uppe på den gamla deponin är tyglarna inte lika hårt hållna.

Tove Dandenell, en av klubbens ungdommar och hemmahopp

– På de flesta andra banor i världscupen hittar man nu byggda passager, som gaps, dropp och till och med sektioner som mest liknar fourcross. Sådant är vi inte vana vid här hemma så dessa byggda delar blir en utmaning för våra cyklister om de kommer ner till kontinenten och ska tävla, säger banbyggaren Mats Abrahamsson

Därför är det just sådant man nu bygger uppe på den gamla deponin. Med hjälp av sponsorer och frivilliga krafter har man placerat ut flera hundra ton grus och byggt några större hopp och andra features.

Banan används dessutom redan av en bredare grupp cyklister, vilket också är tanken – man vill skapa en roligare bana och en träningsanläggning som kan användas av typ alla och bidra till att locka ungdomarna till sporten.

– När det står 100 kids här ute, redo att träna på en lördag, då fattar man varför vi gör detta, säger Daniel Dandenell.

Efter några om och men och flyttade datum är nu allt spikat för MTB XCO-SM i Skatås, den 19-20 september. Och är du inte med och kör då, så kommer banan finnas kvar även för framtiden.

Ett varv på SM-banan

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in