Tävlingsledaren försvarar pavésektionerna
Tour de France kommer hem till Frankrike på den tredje etappen som går mellan Wanze och Arenberg. Sträckan går över klassiska pavésektioner, som används under Paris-Roubaix, och det är något som rört upp blandade känslor hos sportdirektörerna. Ledningen i Tour de France försvarar sitt beslut att använda sig av pavé i Touren.
Kritiken riktar sig mot pavésektionerna som kommer i finalen av den tredje etappen. Det kan skapa farligheter för förhandsfavoriterna redan tidigt in på Touren, innan tävlingen ens nått bergen.
Tour de France tävlingsledare, Jean-Francois Pescheux, försvarar beslutet att använda sig av pavé och menar att det är en ingrediens som höjer utmaningen på Touren.
Kan du föreställa dig att inte ha några bergspasseringar på Tourens bansträckning?, frågar Jean-Francois Pescheux tillbaka som svar på Cyclingnews fråga om det är rättvist att använda sig av totalt 13 150 meter av Paris-Roubaix-pavé i finalen av en nervös Touretapp.
Det är ingen som säger något när cyklisterna kommer ner för bergen i 80 km/h, det är också farligt, menar Jean-Francois Pescheux.
Sista pavésektionen är Haveluy och den kommer med en mil kvar till mål och är 2 300 meter.
Om vi hade agerat oansvarigt hade vi dragit tävlingen genom Arenberg med målgången i slutet av den sektionen, fortsätter Jean-Francois Pescheux.
Dem som inte gillar pavé är dem som gillar bergen. Men spurterna, som inte gillar bergen, kommer inte och kritiserar bergsetapperna. Om vi var tvungna att dra Touren på motorvägar och ha målgångarna på boulevarder skulle det inte finnas några mer berg, inga utförsbackar, inga känsliga passager. Tour de France är vad det är idag eftersom det går överallt.
Garmin-Transitions team manager, Jonathan Vaughters, håller med Jean-Francois Pescheux.
Kullerstenarna gör tävlingen intressant, det lägger till en del till i loppet. Det är ett hinder du måste klara av i loppet, precis som regn, sidvind eller bergen, säger amerikanen.
Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in