Ta cykeln på bussen

Ta cykeln på bussen


– Vi har lyssnat på våra resenärers önskemål om att kunna ta med sig sin cykel när man reser med Swebus, säger Ingvar Ryggesjö, presschef på Swebus.

Swebus nya tilläggstjänst innebär att det går att boka tre cyklar per buss, vilket är det som får plats i bagageutrymmet.

– Det är jättebra att Swebus satsar på cyklisterna, säger Marianne Jönsson, kansli- och ekonomiansvarig på Cykelfrämjandet. Tyvärr har det blivit svårare att ta med cykel på tåg, därför är det nog många som kommer att uppskatta att kunna ta med cykeln på bussen.

En beskrivning av hur cykeln ska emballeras hittas på www.swebus.se/cykel.


Antal kommentarer: 7

Peter

Åsa, förklara gärna vad som är så himla bra med att man först förbjuder emballerade cyklar på bussen och sedan tar saftigt betalt för det som tidigare var gratis?
Helt sjuk att vi cyklister betala extra bara för att det ligger en cykel i kartongen eller väskan! Hade varit förståeligt om man inför en avgift för extra stora väskor men nu diskvalificerar man oss som grupp! Man tom sämre än SJ som klassar allt bagage lika bara det är emballerat och inte står i vägen ombord på tågen.


sven

Håller med Peter. Har plockat med mig cykeln på SJ i cykelväska och det har inte varit några problem. Men om jag gör samma sak på Swebuss får jag alltså betala.
Ett problem är vad man ska göra av cykelväskan när man väl kommit fram och ska börja cykla, packa ner den i ryggsäcken?


Bitte

Jag ser det ändå som ett steg i rätt riktning, från att inte ha tillåtit cyklar till att åtminstone öppna för några. Betalt tar de väl för att de vill tjäna pengar och som cyklist får man ju stå ut med både det ena och det andra numera. Håller med om att man inte ska behöva betala extra, men med desto mer vinstkrav när det gäller i princip allt i samhället så är det väl bara att acceptera, betala och vara ”glad”. Tyvärr stämmer inte det med SJ, i somras skulle jag inte ha fått åka med med min cykelväska om konduktören vetat från början vad det var i den. Den var inte på nåt sätt i vägen, problemet var att det var en cykel, punkt. Orättvist är det absolut, men bussföretagen kanske banar väg för oss att enklare ta med våra kära i framtiden?


Peter

Bitte, har varit i kontakt med SJ:s kundtjänst och fick då svaret att så länge cykeln är väl emballerad så räknas det som vanligt bagage. Sen är kanske inte alla konduktörer så pålästa: http://www.sj.se/information/faq/faqList.form?l=sv&d=20309
Nu var min poäng är att transportföretagen inte har rätt att diskriminera passagerare utifrån bagagets innehåll! Har haft med cykeln på tåg och buss världen över och bara i svedala är detta ett problem och bara här har vi cyklister som accepterar och tom jublar denna särbehandling.
Bättre kan vi!


Åsa Eriksson

Vill bara flika in att vi skiljer på bloggar och nyheter. Jag har alltså inte lämnat någon åsikt i den här frågan, utan bara vidarebefordrat en cykelnyhet.
Och jag välkomnar alla dialoger och diskussioner som för cyklingen framåt i Sverige, även inom andra transportmedel 🙂


Bitte

Jag jublar inte, men vill hellre säkert veta att jag får ta med den än inte alls. Men sådana här diskussioner kan ju få till och med transportföretag få upp ögonen för att börja fundera över likabehandling, får man hoppas.
Det finns alltid personer som vill idka lite makt, även om det bara är över en tågkupè, och då är man rätt så utsatt som ensam resenär och ”cyklistjävel”. Det känns som om det ofta är samma personer som inte har läst på.


Thomas M

Håller med alla kommentarer.
Hur kan innehållet i en väska avgöra om man ska ta betalt eller inte?
Det finns väl ingen lag som tvingar en att uppge om det är en cykel man transporterar eller inte? Jag skulle helt enkelt neka.
Dessutom så tar Flygbussarna med cykelväskor utan extra kostnad.
Hur skulle man annars få sin cykel till flyget?
Nej, swebuss borde istället få kritik – inget positivt omdömme.
Att man behöver boka kan jag dock förstå, men det borde gälla alla stora väskor ….



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Fem faser av ofrivillig vila

Krönika: Så kom dagen då sannolikhetsläran skulle ta ut sin rätt på de ackumulerade Strava-milen....

Läs mer

När cyklande kvinnor var en provokation

Cykeln är det föremål som mer än något annat påskyndade jämställdheten mellan män och kvinnor....

Läs mer

Om Trump kunde cykla

Ledare: John F. Kennedy sägs ha myntat de bevingade orden ”Nothing compares to the simple...

Läs mer

I backspegeln: legendariska Campagnolo

Andreas Danielsson berättar hur det legendariska företaget Campagnolo fick sin start. De tillverkade inte bara...

Läs mer

Vintercykla med hela världen!

12 februari är det dags igen för Vintercyklingens dag. Nu kanske du redan cyklar året...

Läs mer
Trafikverket kastar in handduken och struntar i cykling

Svenska Cykelstäder, Svensk Cykling och Cykelfrämjandet sparar inte på krutet när de nu gemensamt yttrar sig om Trafikverkets förslag. De...

Läs mer
Det ser mörkt ut för cyklar på SJs tåg

EUs nya och så gott som klara resenärsdirektiv kommer innebära ökade möjligheter till att ta med cykeln på tåg i...

Läs mer