Sverige, en toppnation inom e-cykling

Sverige, en toppnation inom e-cykling


I takt med att Coronaviruset begränsat idrottsutövandet i världen, växer e-cyklingen så det knakar. Mitt i succén står Sverige, numera världsledande i e-sportdisciplinen på plattformen Zwift. Och nu kommer Svenska Cykelförbundet fatta ett beslut om att tillsätta en grupp, med uppgift att utveckla e-cycling för förbundets räkning.

– Sammanlagt såg 30 000 personer SCF SWE Cup på Zwift som kördes i sex omgångar under våren. Drygt 500 cyklister körde i varje lopp, säger Conny Björnehall från Svenska Cykelförbundets samarbetspartner Guides Heros som är tillfrågad om att sitta i den nya utvecklingsgruppen, och som även kommenterat livesändningarna.

Då coronaviruset satt stopp för all nationell tävlingsverksamhet inom cykel, körs just nu även träningstävlingsserien SCF Road/MTB Challenge på Zwift – som även den lockat hundratals svenska cyklister.

Omgång två av fem kördes under torsdagskvällen. Segrade gjorde Alexander Wetterhall, assisterande förbundskapten landsväg och tidigare cykelproffs. Wetterhall poängterar dock att e-cycling är en helt annan disciplin, där en helt annan typ av cyklister dominerar än den traditionella landsvägs-och mtb-cyklisten.

– Zwift är även ett spel och med spel kommer färdigheter som inte riktigt är desamma som ute på vägarna eller i skogen. Även om det är utformat så likt som möjligt, säger han.

E-cycling handlar om att producera effekt och inte alls om hur nära du ligger konkurrenterna i klungan, vart vinden kommer ifrån eller hur fort du kan köra ett tekniskt parti i skogen. 

Zwift hjälper dig att ligga på den perfekta rullen och vill du passera någon så håller du en högre effekt (w/kg) helt enkelt. Vill du attackera då samlar du fart och går iväg, sen gäller det att hålla undan, berättar Alexander Wetterhall.

Så lyckas du på Zwift – Wetterhalls bästa tips

  • Zwift använder sig av w/kg i sina kategorier, hitta din klass utefter nivå. 
  • Precis som utomhus tjänar du mycket på att ligga på hjul. Uppför är w/kg helt avgörande.
  • Ta en titt i högra hörnet på skärmen, där står din och dina konkurrenters w/kg så du kan hålla koll vad de drar just nu. Orange nummer är över 8 w/kg, visar dina konkurrenter det, då är det bara att spänna fast sig.
  • Våga dig på attacker och känner du dig stark så tryck till uppför, där det gör mest skillnad.
  • Prata gärna ihop dig taktiskt eller ”vid den markeringen kör vi” med några av dina kompisar.
  • Lär dig banorna, små branta knixar kan lätt överraska den som sitter och ”sover” i klungan.
  • Känn ingen frustration eller stolthet om du blir frånåkt av någon som du slår ute. Detta är inte samma disciplin. Men det ger dig riktigt bra sparring och träning att jaga eller försöka slå dina konkurrenter.
  • Gör detta för att testa något nytt som fortfarande hjälper dig att ta steg på vägen till att bli en bättre cyklist. Låt det bli ett tufft pass i din planerade träning.
  • Olika cyklar och hjul i spelet har olika egenskaper, nördar du ner dig här finns det energi att spara.
  • Zwift öppnar faktiskt upp för tävling, nyttja det när det inte finns några alternativ.

Norrland världsbäst på Zwift

Under våren har Lyckselekillen Samuel Brännlund varit rankad etta i världen på Zwift. Han är fortfarande rankad topp 5 och är en duktig spurtade som sprider skräck i många proffscyklister runt om i världen.

I vårens SCF SWE Cup på Zwift (damklassen) segrade akutsjuksköterskan Jessika Edqvist från Umeå.

Nästa challenge körs på måndag den 21 april kl 19.00


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Nycklarna till en bättre vinter på cykeln

Nycklarna till en bättre vinter på cykeln


Ena dagen yr snön, nästa dag faller regnet, däremellan åker termometern upp och ner som en jojo. Det kan vara svårt att motivera sig till annat än Zwift under vinterperioden. Men det kan även vara lätt att glömma hur magisk vintercykling kan vara. När dagarna är klara och solen står lågt över ett vacker vinterlandskap. Såhär i Coronatider blir det kanske dessutom extra viktigt att faktiskt komma ut ibland. Och de där basmilen du samlar på dig nu kommer vara guld under den varmare delen av säsongen.

Men snön, kylan, isen och mörkret gör cyklingen svår och ibland omständlig. Främst blir kravet på rätt utrustning högre och annorlunda. Här är tio väl valda tips för bättre cykling i vinter.

En av vinterns fina rundor

1. Vintercykel
Din vanliga landsvägshoj kommer, på ett eller annat sätt, högt sannolikt, förr eller senare att komma till korta. Så en av grundpelarna i att ens få in några vintermil är att skaffa en vintercykel. Kanske en gammal mountainbike eller ännu hellre en mångsidig gravelhoj? För att minimera problemen med frusna vajrar är hydrauliska bromsar verkligen att föredra. Har du inte elektroniska växlar så se till att hålla växelvajrar rena och smorda. Är det mer blött än fruset och du ska köra i grupp är det läge för extra långa skärmar med ”kompislapp” så att både du och cyklisten bakom dig slipper sprut från vägen. 

2. Satsa på dubb
Steget över till dubb kan kännas lite omständigt men vill man skapa en bättre grund för möjligheter till vintercykling kan det vara nödvändigt. Optimalt har man två hjulset, så man enkelt kan växla hjul och däck efter väder. Ett annat allternativ är att bara köra dubb fram, det räcker oftast ganska långt. Tänk bara på att dubbdäck bjuder på extra mycket motstånd. 15 mil på dubbdäck kan kännas som det dubbla på vanliga däck.

3. Vinterprylar
Satsa på ordentliga vinterkläder som både håller kyla och vatten borta. Lager- på lagerprincipen är viktig med underställ närmast kroppen, därefter isolering och ytterst ett skyddande skal. En nyckel här är riktiga vinterbibs, de är lite mer fodrade och bör vara vindtäta framtill.

Vintrigt kit från Pearl Izumi

4.Fötter
Fötter och händer är svårast att hålla varma. Enklaste lösningen är att investera i ett par riktiga vinterskor. För lite mer flexibilitet kan du
välja en storlek större på skorna så du kan ha extra tjocka strumpor utan att det blir för trångt. Isolera utrymmet där klossen sitter under skon, den är en effektiv köldbrygga. Läs mer om hur du håller fötterna varma i vinterskorna  Är vinterskor en för dyr investering räcker ett par tjockare skoöverdrag i neopren ofta långt. Är du redigt frusen kan det vara läge för ett par elektroniska värmesulor.

5. Händer
Även här är det läge för en liten investering och att tänka ”lager på lager” En av de mer smidiga versioner som finns är cykelspecifika ”lobsterhandskar.” De håller värmen bra utan att vara för klumpiga. För de allra kallaste dagarna så kompletterar man med en tunn innerhandske i merino. För den riktigt frusne kan det vara läge att satsa på barmitts eller styrmuffar.

6. Hitta en lösning som gör att du enkelt kan tvätta din cykel
Att komma hem lite blöt och kall efter en vintertur och bli ännu blötare och kallare av att stå ute i kylan för att få din cykel ren kommer knappast göra susen för vinterns cykelmoral. Leta reda på en vattenslang nära dig, preppa en spann med varmt vatten eller satsa på någon av de nya batteridrivna högtryckstvättarna. 

7. Reflexer och lysen
Var noga med säkerheten. Att vara utan reflexer eller lysen när mörket faller är direkt livsfarligt. Även om det är ljust ute kan det vara bra om du har lite färg på kläderna så att du verkligen syns. Läs mer om hur du syns bättre i trafiken

8. Tänk på rundan
En vinterrunda kräver kanske lite extra planering. 15 mil på vinterna är inte samma sak som 15 mil på sommaren. Tänk hellre i tid. Plattare rundor kan vara att föredra, då slipper man bli varm uppför och kall utför.

9. Glöm inte energin och drickan
I kylan kan det vara svårare att få i sig energi, men bara för att vintercyklingen kanske går långsammare tar den knappast mindre energi. Tänk på att bars lätt fryser och blir hårda, gels må bli kalla men kan ändå vara lättare att få i sig.

Isglass må vara gott en varm sommardag men är mindre roligt på en kall vinterdag. Enklaste lösningen för att hålla isen borta en liten stund längre är isolerade vattenflaskor som man fyller med varmt vatten och sedan spetsar med lite elektrolyter. Vill du vara helt säker på att drycken inte ska frysa kan du köra med vätskerygga. Glöm inte bort att ha isolering runt slangen, eller frekvent dränera tillbaka vätskan i blåsan.

10. Njut!
Ja, vintercykling kan stundtals vara lite omständigt och tufft men belöningen är därefter. För nog är det ibland som att hitta ett lyckopiller i botten på en surströmmingsburk, sällan njuter man så mycket som då!

Patric Alm, en av dem som njuter ute året runt

Vilka är dina bästa vintertips för cyklister som hellre cyklar utomhus än inomhus? Kommentera gärna nedan. 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Ett pannbens fyra pelare

Ett pannbens fyra pelare


Säg den cyklist som inte någon gång tänkt eller pratat om vikten av ett starkt pannben. Eller i avundsjuka cyklat mot den som har ett. Men vad är egentligen ett starkt pannben, eller mental styrka? Det har forskarna bakom en studie, publicerad i International Review of Sport and Exercise, försökt slå fast. De kom fram till att mental styrka består av dessa fyra komponenter: 

• HOPP -Tron på sin förmåga att uppnå sina mål. 

• OPTIMISM  – Tron på att bra saker kommer att ske. 

• MOTSTÅNDSKRAFT  – Förmågan att återhämta sig från motgångar. 

• IHÄRDIGHET – Att inte ge upp i första taget. 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Bosön söker vältränade cyklister till unik studie

Bosön söker vältränade cyklister till unik studie


Nu söker Bosön deltagare till en unik träningsstudie. Syftet med studien, som är finansierat av Centrum för idrottsforskning, är att undersöka om kolmonoxid-inandningar inför träning kan förbättra träningseffekten jämfört med höghöjdsträning hos uthållighetstränade individer. Alla tester och träningspass kommer att ske på Bosön, i Riksidrottsförbundets Laboratorium för Prestationsutveckling på Lidingö.

Ansvarig för studien är Daniele Cardinale, forskare vid institutionen Fysiologi, nutrition och biomekanik på Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH), kompetensområdesansvarig idrottsfysiologi avdelningen Elitidrottsstöd Riksidrottsförbundet samt ansvarig för Riksidrottsförbundets Laboratorium för Prestationsutveckling på Bosön.

Urvalskriterier

För att du ska vara behörig att delta behöver du uppnå följande kriterier:

  • Du ska vara en vältränad cyklist (minst 10 timmar uthållighetsträning per vecka).
  • Frisk kvinna eller man i åldern 20 – 40 år.
  • Vara skadefri.
  • Inte konsumera kosttillskott under studieperioden.
  • Drogfri (exempelvis rökning, snus, antiinflammatorisk medicinering med mera).
  • Du ska kunna avstå från tävlingar under studieperioden (februari-mars 2021).
  • Du ska svara negativt på dopingtest.
  • Inneha en egen pulsklocka och wattmätare.
  • Kunna träna på Bosön måndagar, onsdagar och fredagar.

Urvalet till studien kommer att baseras på din prestation under ett tre minuters maximalt arbete på en ergometercykel. Väl uttagen till studien blir du slumpmässigt tilldelad en grupptillhörighet, antingen kolmonoxidgrupp, höghöjdsgrupp eller kontrollgrupp. Oavsett grupptillhörighet genomför du samma tester och träningspass som övriga deltagare.

Studien kommer genomföras under perioden februari-mars 2021. Träningsupplägget består av 12 övervakade högintensiva träningspass à 60 minuter på ergometercykel under fyra veckor, där tester genomförs veckorna innan och efter träningsperioden. Utöver de övervakade träningspassen bibehåller du på egen hand den träningsvolym du är van vid, men undviker intensiv träning.

Följande tester och prover kommer genomföras för att utvärdera träningseffekten och fysiologiska anpassningar:

  • Prestation vid time-trial
  • Maximal syreupptagningsförmåga
  • Arbetsekonomi
  • Critical power
  • Kroppssammansättning
  • Blodprov (Hemoglobinmassa m.m.)
  • Urinprov (Doping)
  • Muskelvävnadsprov  

Vid fullbordat studiedeltagande får du ta del av resultat från dina genomförda tester och viss ekonomisk ersättning utgår. Ditt deltagande i studien är frivilligt och du kan när som helst välja att avbryta deltagande.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

VM-brons i E-cykling på Zwift till Cecilia Hansen

VM-brons i E-cykling på Zwift till Cecilia Hansen


Cecilia Hansen gjorde en imponerande bedrift och plockade en bronsplats på världens första VM i Zwift/E-cykling. Hon var dock inte ensam svensk på topp tio listan för på åttondeplats hamnade Göteborgaren Emma Belforth. Detta i en tävling som lockade en blandning av världscyklister som Anna van der Breggen, Annemiek van Vleuten och Annika Langvad och mer rena ”E-sportare”.

Tävlingen får även sägas vara smått historisk för UCI Cycling Esports World Championships on Zwift, är första gången ett VM i en Esport varit officiellt sanktionerat av en olympisk sportfederation.

Redan innan start var Cecilia Hansen favorittippad. Dels är hon en av världens mest rutinerade Zwiftcyklister och ligger på nivå 50, i våras vann hon även Tour of Watopia.

Banan som kördes var Watopia Figure 8 Reverse och distansen 50 km
-När banan blev offentlig stod det klart att det som gällde var ge allt i 80 sekunder på sista backen och sen spurta, säger Cecilia om taktiken.

Hur laddade du för tävlingen?
Vi har just avslutat en liga på 8 veckor samt att jag kör lagtempo på torsdagar, resten av tiden la jag på att träna på banan.


Funkade taktiken till slut?
-Själva loppet utspelade sig som väntat, det sprack av en större grupp redan i första backen, någon till föll av i andra backen. Det var bara USA, med största laget som testade något sista halvan av loppet. Jag låg bra placerad in i backen. I sista lilla knicken precis innan backen stack Gigante och Moolman Pasio (tvåan och ettan) Jag gav allt i backen, tryckte av min powerup (en digital boost som kan användas när man själv väljer) och ställde mig upp men hade ingenting kvar att spurta med. Jag såg inte ut att gå över linjen som trea, säger Cecilia

Men det gjorde hon och vi vågar väl påstå att Cecilia, med ett brons från första upplagan av ett VM, nu är historisk.
-Det känns som att jag fick till en fullträff. Jag fick ut allt jag hade för dagen och hade hundradelarna på min sida, säger Cecilia.

Norbergscyklisten Cecilia Hansen

Övriga svenskar
Marlene Bjärehed slutade på en 37:e plats. Herrarna gjorde sitt bästa för att hänga med och bäst där blev Johan Norén på en 17:e plats. Följt av Olof Åström på en 27:e plats. Placeringar som räckte för att slå exemplevis både Victor Campenaerts (31) och Edvald Boasson Hagen (35) Även Samuel Brännlund var med och körde men hamnade, trots en urstark avslutning, strax utanför topp 50 listan.

-För e-cycling i Sverige så betyder dagens resultat väldigt mycket! Cecilias bronsmedalj och alla övrigas fina resultat är ett kvitto på att Sverige är ett av dom främsta länderna i om e-cycling. Det stora intresset gör också att vi som förbund får mer möjligheter att satsa ännu mer, säger Conny Björnehall på Svenska cykelförbundet. Som vi efter tävlingen lägligt nog når på en trainer.

På damsidan blev det sydafrikanen Ashleigh Moolman Pasio som tog hem guldet och på herrsidan blev det tysken Jason Osborne. Precis som i övriga cykelgrenar kan de nu de kommande 12 månaderna stoltsera med att köra i regnbågsfärgerna.

Ashleigh Moolman Pasios avatar

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Sex starka svenskar redo för VM i E-cykling på Zwift

Sex starka svenskar redo för VM i E-cykling på Zwift


På onsdag smäller det, då är det dags för det den första upplagan av UCI Cycling Esports World Championship och sex svenskar är med i fajten om medaljerna och äran. Svenska Cykelförbundets Conny Björnehall berättar hur det egentligen funkar med ett virtuellt VM.

Hur många länder deltar?
22 länder har accepterat inbjudan och uppfyller kraven på att få vara med.

Hur många deltagare totalt?
55 Kvinnor och 78 män.

Hur funkar det rent praktiskt när folk sitter i 22 länder och tävlar mot varandra? Hur samordnas det?
Eftersom Zwift och E-cycling bygger på att man kan koppla upp sig hemifrån så är det inte ett så stort problem. Alla dessa cyklister är vana vid E-cycling och plattformen har stöd för väldigt många cyklister samtidigt. Det kräver dock självklart mycket planering och koordinering.

Vem kontrollerar att det inte förekommer fusk?
Det finns flera kontrollinstanser för att motverka och förhindra fusk. Zwift och UCI har ställt hårda krav på cyklisterna och vi som förbund hjälper våra cyklister att uppfylla dessa. Dels så har alla cyklister fått utskickat en fabrikskalibrerad trainer som inte går att kalibrera om själv. Man har också stränga krav på vilken utrustning som skall användas. Cyklisterna måste filma när de mäter vikt och längd och videos på det ska skickas in 72 timmar innan loppet, cyklisterna kommer även filmas under hela loppet.

Banan som gäller är Watopia Figure 8 Reverse och distansen är 50 km

Doping inom e-sport är en het fråga, hur kommer dopingkontrollerna genomföras?
Doping är en stor fråga inom all sport. Våra cyklister ingår i den Nationella antidopingpoolen och man har också närvaroregistrering på cyklisterna. Alla cyklister som tävlar i VM måste uppfylla samma tuffa krav som annars.

Var kan man följa sändningarna?
Vi kommer ha ett försnack och även kommentera hela loppet utan bild på SWECyclings Youtubekanal från klockan 14.30 HÄR. Racen följs av eftersnack och förhoppningsvis segerintervjuer. Live kan man följa VM på lite olika kanaler. HÄR är en lista med länkar till olika medier som sänder.

Blir det några prispengar till de bästa cyklisterna?
Ja, även om jag tror att äran och titeln är det viktigaste så finns det även prispengar. 1:an får 8000 euro, 2:an får 4000 och 3:an får 2000 (samma för dam och herr)

Hur är formen hos de svenska cyklisterna?
Den är väldigt bra! Vi hade ett förberedelselopp förra veckan och då visade man verkligen framfötterna mot tufft Skandinaviskt motstånd. Samuel kom 2:a och både Olof och Johan var med i 1:a klungan. Emma vann sitt lopp just före Marlene och dom två var faktiskt ganska ohotade under loppet. Cecilia hade inte möjlighet att köra loppet men är i väldigt bra form.

Okej, vem vinner då?
Det är väldigt svårt att säga. Jag tror dock ärligt att vi kommer att se svenska cyklister på pallen både på herr och damsidan. Sedan kommer det att vara dagsform och extremt små marginaler som avgör. Men det kommer att bli väldigt spännande och roligt!

SÄG HEJ TILL VM-TRUPPEN
Här är de sex svenska cyklisterna som ingår i den svenska VM-truppen:

Malene Bjärehed
Ålder: 39
Erfarenhet på Zwift: Nivå 43
Favoritbana på Zwift: UCI WORLDS HARROGATE CIRCUIT 2019
Styrka: Erfaren Zwift-cyklist med mer än 150 lopp.
Vill förbättra: Kapaciteten för upprepade insatser med hög intensitet
Favorit inom gruppcykling: DIRT Friday Morning Sprintapalooza
Zwift Highlight: Kvalificering för det första världsmästerskapet i E-cykling någonsin
Roliga fakta: Ett guld och ett silver från Master National Championship i orientering. Jag har gjort fler kilometer på Zwift än utomhus. Köpte min första racercykel 2019 men har kört och tävlat på Zwift sedan 2018.

Samuel Brännlund
Ålder: 41
Zwift-nivå: Tre år på Zwift och nivå 48
Favoritbana: Richmond
Styrka: Allround
Vill förbättra: 20-30 min power
Favoritträning: 40/20 intervall
Sportlig höjdpunkt: Att jag kan komma tillbaka efter en allvarlig krasch och skada 4 år sedan, och naturligtvis varje gång jag vinner ett lopp 😃
Rolig fakta: Började cykla när jag var 27 år

Cecilia Hansen
Ålder: 39 år
Erfarenhet på Zwift: Har varit på zwift sedan beta, level 50
Favoritbana:  Harrogate UCI eller Richmond UCI.
Styrka: Min styrka är kort sprint, klättring kan förbättras.
Favoritträning: Favorit workout är TTT.
Sportlig höjdpunkt: När jag vann min första guldmedalj vid Amatör-VM i Perth, 2016. På zwift, när jag vann Tour of Watopia, våren 2020.

Cecilia Hansen är med på Zwifts ”Riders to watch” lista. Detta tillsammans med världsstjärnor som Anna van der Breggen och Annemiek van Vleuten.

Johan Norén
Ålder: 36
Erfarenhet på Zwift: Nivå 39, två år på Zwift
Favoritspår på Zwift: Alpe du Zwift (om benen är bra …)
Styrka: Långa stigningar.
Vill förbättra: Sprints
Favoritträning: Långa uthållighetsturer utomhus med gott sällskap
Höjdpunkter: Trea på Swedish National MTB Marathon-serien 2019
Roligt faktum: Kraschade och bröt båda mina armbågsleder vid min första riktiga mountainbike-tur

Emma Belforth
Ålder: 35 år
Erfarenhet på Zwift: Cirka 2 år
Favoritbana: Varje bana med långa stigningar. Min styrka är långa stigningar och aktiv cykling
Favorit workout: Jag har inte en! träningen måste göras och jag gör det bara.
Sportlig höjdpunkt: 2: a (2020 Elit) och 3:a (masters) 2018 i Nationals MTB, min favoritdisciplin.
Roligt faktum: Började cykla 2018. Jag har tävlat i både löpning och XC-skidåkning hela mitt liv.

Olof Åström
Ålder: 32
Erfarenhet på Zwift: Nivå 23. Har varit knappt ett år på Zwift. Började min karriär som cykelbud 2010 och tre år senare gick jag in i elitkategorin på vägen och har sedan tävlat och tränat som en elitamatör.
Favoritbana på Zwift: Everything Bagel
Styrka: Korta branta stigningar
Vill förbättra: Min sprint!
Favoritträning: 2-3 timmars fartlek med vänner
Sportlig höjdpunkt: Min bronsmedalj vid Svenska Nationella mästerskapen i 2018
Roligt faktum: Galen i vaniljglass och godis i en konstig kombination

Läs mer om tävlingen hos Zwift!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in