Stockholms Stad svarar på era frågor om grussopning

Stockholms Stad svarar på era frågor om grussopning


Vi har tidigare skrivit om Stockholms Stads grussopning av cykelbanor. Med anledning av de frågor och uppmaningar som läsare gjorde i kommentatorsfältet, så samlade vi ihop dem och frågade Pye Seaton som arbetar som ingenjör på Stockholms Stad, Trafikkontoret, Stadsmiljö Innerstaden. 

Per T skrev så här: ”Gruset sopas upp för sällan. Det borde städas en gång i veckan. Antingen städar man bort snö eller också städar man bort onödigt grus som också skapar halka. ”

BICYCLING: Är det praktiskt och ekonomiskt försvarbart att sopa så ofta som en gång i veckan?

Pye Seaton: – Så länge det rådet vinterförhållanden så är det inte ekonomiskt försvarbart att ta bort gruset dagtid för att sedan under natten halkbekämpa eller snöröja och då lägga tillbaka gruset.

Arne Larsson: ”Jag avskyr alla dessa evinnerliga punkteringar racern drabbas av vid säsongsstart. Hade gärna sett en tidigare sopning eftersom det vassa gruset som används gräver sig rakt in i de oskyddade däckssidorna.”

Michael Svensson: ”Gruset sopas alltid upp för sent. Att ha 15 maj som slutdag i ytterområden är alldeles för sent för oss som behöver ut o träna inför vårens lopp.Den eventuella snö som kommer i april smälter i stort sett omgående därför bör man sopa mycket tidigare..”

B: Flera läsare tycker att det satta målet, 15 maj, är alldeles för sent satt och vill gärna se en tidigare uppsopning av sand och grus. Hur resonerar ni kring de datum ni har satt?

PS: – Vi har satt de tider som gjort när vi ska vara klara i inner- respektive ytterstad eftersom vintersäsongen kan dra ut på tiden och för att våra respektive entreprenörer ska hinna med att ta upp all sand innan utsatt tid. I ytterstaden ansvarar kontoret för stora ytor och områden, därför måste vi sätta upp ett rimligt mål i tid.

Arne Edlund: ”Undrar om återvinningen verkligen går till annat än att grusa gatorna med. På min hemort skulle jag tro att gruset används till gatorna år till år. Fyra punkteringar i vinter pga glassplitter som följer med i grumlingen!”

B: Renas eller filtreras grus och sand från glasbitar och liknande innan den återanvänds och sprids på cykelbanor?

PS: – Den grus som används vid snöröjning, sopas upp och renas och återanvänds vid nästa vintersäsong då den också blandas upp med nytt grus. Det är ett omfattande arbete att samla upp gruset, rensa det och återigen förvara det tills nästa säsong.

             Traditionell snöröjning med påföljande grusning…

             jämfört med sopsaltaren. Farstavägen i mars. 

Staffan: ”Fler kommuner borde köpa in den supersopmaskin som borstar och ångar bort allt vad snö, is och grus heter. Sommarväglag året runt. Idag kör den, vad jag vet, bara på cykelbanorna längs Drottningholmsvägen i Stockholm. Ungefär fram till Bicyclings redaktion i Alvik.”

B: Kommer ni skaffa fler exemplar av denna maskin och snöröja fler cykelbanor med denna metod? (Krister Isaksson har bloggat om sopsaltaren här)

PS: – Det projekt som denna säsong använder en teknik med sopvals och att sprida saltlösning på vissa cykelbanor kommer att utvärderas under våren. Andra cykelbanor som inte ingår i projektet snöröjs med traditionell metod, vilket innebär snöröjning och sandning. Metoden med sopvals och saltlösning kan användas när väderförhållandena är ner till ca -8 grader, därefter övergår det till traditionell snöröjning. Det innebär att när det blir gynnsammare förhållanden kommer sanden sopas bort och saltlösning spridas igen. Vi väntar med spänning på vad utvärderingen kommer att visa. Vi har fått in många glada tillrop från cyklister som använder de cykelbanor som ingår i projektet och cyklisterna är nöjda.

PS: – Kontoret har också i uppdrag att redovisa projektet till övriga kranskommuner, för att väcka frågan och förhoppningsvis binda samman cykelstråk över kommungränser. Vi från projektet har besökt cykelforum och berättat om projektet.
Utvärderingen kommer självklart ligga till grunden för vidare hantering av cykelbanor och eventuellt utökande av fler cykelbanor. Själva metoden kan ju som sagt användas när vädret tillåter, ner till ca -8 grader. Så själva metoden är väderstyrd. Kontorets ansvar att snöröja cykelbanor kvarstår dock alltid, oavsett väder.

Fungerar grussopningen bra som den utförs idag eller kan den göras bättre? Kommentera gärna nedan. 

(Bild på sopsaltaren – Lennart Johansson)


Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Vi har tagit ett långt snack med Sveriges argaste mekaniker
  • Bjuder på en prylspecial med en hel hög med nya prylar
  • Träffat Tim Krabbe, författaren till ”cyklisten”
  • Kollat in vad som kanske är världens bästa bambucykel

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 6

Jonas

Efter att ha följt bloggar, läst artiklar och nyheter här under flera år så känns det som det är dags att ta bladet från munnen. Man kan få uppfattningen att det inte finns det några andra städer än Stockholm när man läser här, och det gäller inte bara detta inlägg. Om ni inriktar er på en lokal publik i första hand bör det framgå tydligare t.ex.i målsättning, namn eller rubriker. Om ni ämnar vara en nationellt förankrad tidskrift eller website kanske ni bör vidga era perspektiv något.
Jonas


Erol Orhun

Tack för din synpunkt.


Niklas

Med vinterdäck finns det ingen anledning för oss cyklister att köra på dessa vassa stenar, bästa väglaget är bar asfalt eller packad snö. De som kör med sommardäck får tänka om.
Det värsta för oss som cyklar ut mot Älvsjö från stan är att vissa partier skottas medan andra inte skottas, grusningen har jag aldrig fattat, vem är den till för? Verkar som 95% kör med vinterdäck och då räcker det med effektiv snöröjning.
Sopmaskinen är en fin utveckling, kombinera det med huvudstråk med sammanhängande och god röjning så blir det fler som cyklar och därmed minskat tryck på biltrafiken, helt i linje med allt sunt förnuft ur alla aspekter att satsa på att få fler att cykla mer även vintertid.
Efter 10 år som åretrunt cyklist anser jag att det är dags att ta cykeln på ännu större allvar, cykel skapar god hälsa och lättar på den vansinniga vanan att köra bil i tid o otid, och ja, jag är även en bilälskare fast inte i Stockholms kötrafik…


Sommarcyklist

1. Det sopas på tok för sent (här utanför tullarna); en sträcka är fortfarande inte sopad sedan förra (!) vintern (rena rama sandstranden) och en gatstump jag passerar närmast dagligen lyckades man till slut sopa i september förra året: få se om man är snabbare i år.
2. Varför är det fint sopat där det går rakt fram men inte sällan sopat där man verkligen behöver bra fäste: där det svänger, runt busskurer, vid trafikljus, etc.? I går var en GC-väg sopad fram till en tvär höger tvär vänster kombination (var säkrast att gena över gräset/leran), därefter osopad.


Nicholas Butler

ni städer (blåser med högljud) nu kl11 på kvällen på älsvjövägen – idioter!


Egil Sigurdsen

Läste nånstans att det kostade 25 miljoner kronor att snöröja cykelbanorna i Stockholm – kan det verkligen stämma?
25 miljoner borde ju räcka till att avlöna ca 50 årsarbetskrafter, eller ca 100 personer under ett halvår, ändå så ser jag aldrig någon snöröja den sträcka jag cyklar och tycker resultatet ofta är dåligt.
Tycker att man borde se ett bättre resultat om så mycket pengar läggs på detta.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Gruset blev till guld

Ledare: Svenska cyklister har dåligt med fristäder – inte ens på våra så kallade cykelbanor...

Läs mer

50 år sedan Gösta Fåglums historiska bedrift

För 50 år sedan skrev Gösta ”Fåglum” Pettersson svensk idrottshistoria med sin seger i Giro...

Läs mer

5 varningstecken på att Zwift tagit över ditt liv

Lite sen på bollen kanske, men nu är du inne i värmen. Du har just...

Läs mer

Fem faser av ofrivillig vila

Krönika: Så kom dagen då sannolikhetsläran skulle ta ut sin rätt på de ackumulerade Strava-milen....

Läs mer

Fler intressanta artiklar

När cyklande kvinnor var en provokation

Cykeln är det föremål som mer än något annat påskyndade jämställdheten mellan män och kvinnor....

Läs mer
Om Trump kunde cykla

Ledare: John F. Kennedy sägs ha myntat de bevingade orden ”Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride.”...

Läs mer
I backspegeln: legendariska Campagnolo

Andreas Danielsson berättar hur det legendariska företaget Campagnolo fick sin start. De tillverkade inte bara cykeldelar utan också korkskruvar...

Läs mer