Stelvio – När man vill provsmaka på Girot

Stelvio – När man vill provsmaka på Girot


Lo Passo dello Stelvio byggdes för snart 200 år sedan och länge har denna asfaltsorm, som den kallas, inspirerat cyklister och alla som gillar spännande vägar. Basen för oss dessa dagar är den idylliska skidorten Bormio. En mysig liten by som är helt omringad av berg och fantastisk cykling, vilken cykel du än väljer visar det sig snart. Men idag är det racer som gäller. Vi utrustar oss en Pinarello Dogma F8, i princip samma cykel som Chris Froome vunnit tour de France och en Scott Foil. Cyklarna kostar runt 600kr per dag att hyra, men ska man cykla på ikoniska vägar så ska man väl matcha upplevelsen med rätt cykel?

Från Bormio upp till toppen av Stelvio är det ca 1500 höjdmeter och snittlutningen är på 7.2 procent. Vi räknar ner kurvorna, eller upp då. Den första kommer strax utanför byn. Vi ska dock inte nöja oss med att ta oss upp till Stelvio och sen tillbaka ner. Nej, när vi ändå är här vill vi attackera denna legendariska väg från båda håll. Det är mitt i sommaren och ganska få cyklister ute. Den 30-gradiga hettan gör det lite extra slitsamt, så tunnlarna som passeras bjuder på välkommen svalka. Vägen slingrar sig fram genom en sanslöst vacker alpmiljö och snart är vi uppe vid Passo Umbrail, 2503 meter över havet. Men det här var egentligen bara uppvärmningen.

Vid Umbrail passerar vi gränsen och fortsätter in i Schweiz, ner mot mot Val Mustair och fortsätter sen mot Munster. Vi passerar små idylliska byar och njuter av galet fina vägar som är så gott som bilfria, och nu går det fort. Det har gått nedför ett bra tag och när vi landar i Prato allo Stelvio är vi nere på blott 915 meter över havet, om det är hettan som luras vet jag inte men luften känns verkligen tyngre. Vi sockerchockar kroppen med en laddfika i solen innan vi tar sats mot det som är dagens stora utmaning, Stelvio, framför oss har vi drygt 1800 höjdmeters klättring.

Vädret i dessa trakter kan vara ganska oberäkneligt, man kan möta allt från snö till enorm hetta, under sommaren alltså. Vi har lyckats pricka det mest stabila högtryck som någonsin verkar ha skådats, men 30 grader plus stekande sol och ett massivt berg som ska besegras tar rejält på krafterna, det känns nästan som vi ligger och cyklar mitt i en stor solfångare, svetten bara rinner. Men vi har inte bråttom, är inte med i girot eller nån gran fondo, det får ta sin tid. Det finns egentligen bara en sak som förtar upplevelsen lite, som jag nämnde ovan var det får andra cyklister på vägarna. Tvärtom är det med motorburna tvåhjulingar, för om Stelvio är populärt bland cyklister är frågan om det inte är ännu mer populärt bland motorcyklister och om vi inte har bråttom kan jag lova att dom har det. Gnälligt kanske men, jag har nog aldrig stört mig så mycket på motorbuller som under denna annars så episka cykeltur.

Efter att ha klättrat nästa 3000 meter på tio mil hägrar sig till slut Stelvio, och sen är det bara utför. Har man inte superbråttom är det en fantastisk runda. Har man det lär man närmast svettas mjölksyra, men det finns väl nån tjusning och fantastiskt i det med.

Stelvio experience: Cykelcafé extra allt 

Andra legendariska rundor som utgår från Bormio är, Gavia, Motirolo, Foscagno mfl. Så är du sugen på en rejäl dos backträning eller bara späka dig själv i mjölksyra finns det nog få bättre ställen på jorden för just det. 

Ta sig hit:
Närmast flygplatserna är Milano eller Bergamo, sen är det hyrbil som gäller. Vi bilade ner och kör du från Göteborg rör det sig om ca 170 mil.

Hotell som är extra snälla mot cyklister
Hotel Funivia
Hotel Nevada
Grand Hotel Bagni Nuovi



Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Vi har tagit ett långt snack med Sveriges argaste mekaniker
  • Bjuder på en prylspecial med en hel hög med nya prylar
  • Träffat Tim Krabbe, författaren till ”cyklisten”
  • Kollat in vad som kanske är världens bästa bambucykel

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 1

Fredrik G

Det går utmärkt att ta sig till Bormio med tåg+buss också. Man tar tåget till Tirano och sedan tar man bussen därifrån.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Emilia Fahlin klar för OS!

Den svenska OS-truppen växer och nu är Emilia Fahlin med på listan! Med 100 dagar...

Läs mer

Vätternrundan flyttar till den 2-5 september

På torsdagen beslutade Vätternrundan att flytta hela Cykelveckan till reservdatumen i september.– Vi måste agera...

Läs mer

Emilia Fahlin spurtade till sig en OS-plats

Emilia Fahlin spurtade med stor sannolikhet till sig en OS-plats i Tokyo genom sjätteplatsen i...

Läs mer

Tre svenskor till start i World Tour-premiären på Strade Bianche

Tre svenska cyklister finns på startlinjen när damernas World Tour inled idag, lördag. Veteranerna Emilia...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Massiv uppslutning för mer jämställda prispengar

Crowdfundingkampanj försöker lyfta frågan om den bisarra skillanden i prispengar mellan dam-och herr eliten. Efter...

Läs mer
Dubbel omstart för Emilia Fahlin

Efter fjolårets Coronastympade säsong är det dags för Emilia Fahlin att starta om i dubbel bemärkelse. Till helgen är det...

Läs mer
Mathieu van der Poel har äntligen lärt sig att njuta

Stålmannen. Allätaren. Ett mirakel på hjul. Superlativen haglar över den mångsidiga nederländaren Mathieu van der Poel. Men det är först...

Läs mer