Steg för steg: Så byter du slang – snabbt och enkelt

Steg för steg: Så byter du slang – snabbt och enkelt


1. Få av däcket från fälgen, ta bort slangen. Låt däcket sitta kvar på ena sidan av fälgen.

2. Känn igenom däcket efter vad som har orsakat punkteringen.

TIPS: Pumpa upp den trasiga slangen för att hitta hålet, kolla sedan motsvarande ställe på däcket och hjulet.

3. Pumpa upp den nya slangen bara så mycket att den tar form. För mycket tryck gör slangen både för tjock och för lång.

4. Sätt dit den nya slangen, börja vid ventilen. Se till att slangen kommer in helt under däcket och inte ligger i kläm.


5. Sätt tillbaka däcket, börja vid ventilen. Se till att ventilen trycks in i däcket så att den inte kan fastna under kanttråden. Jobba hela vägen runt tills däcket nästan sitter på plats.


6. Nu är det den svåra biten kvar – att få på kanttråden utan att skada slangen. Är slangen lagom pumpad och tillrättalagd ska det gå bra, bara du får på däcket utan att behöva använda däcksavtagare. Om du använder avtagaren för att få på däcket igen riskerar du att skada eller klämma slangen och då får du börja om från början.

TIPS: Knuffa inte på den hårda och spända kanttråden med tummarna, använd istället båda handflator för att vrida ner hela däcket på andra sidan av fälgen. Då följer kanttråden med automatiskt.

7. Pumpa upp till önskat tryck och kontrollera att däcket sitter rakt på plats, utan hopp eller bulor. Sitter däcket snett kan det hjälpa att pumpa i högre tryck, vilket gör att kanttråden hamnar på plats. Vissa däcks- och fälgkombinationer kan vara lite tröga att få rätt.

Är däcket däremot ”hoppigt” vid ventilen sitter kanske slangen klämd under kanttråden, oftast med en ventilskruv på plats. Använd aldrig denna.

Är däcket hoppigt någon annanstans beror det på samma orsak, slangen ligger i kläm. Testa i första hand att vicka och massera däcket och slangen fram och tillbaka. Tanken är att slangen ska hamna på rätt plats inuti däcket. Hjälper inte detta får du haka av däcket och börja om.



8. Färdigt!


Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Vi har tagit ett långt snack med Sveriges argaste mekaniker
  • Bjuder på en prylspecial med en hel hög med nya prylar
  • Träffat Tim Krabbe, författaren till ”cyklisten”
  • Kollat in vad som kanske är världens bästa bambucykel

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 4

Peter

Varför inte använda ventilskruv? Den har alltid varit på när jag hämtat ut från verkstan, tex efter däckbyte.


Redaktionen Bicycling

Ventilskruven gör ingen nytta och behövs därför inte. Det är inte helt ovanligt att de som har sin ventilskruv kvar också skruvar åt den för hårt, och på så sätt drar upp slangen inne i ventilen så att slangen går sönder. Och får punktering igen alltså.


Lennart Düsterdieck

Hej bra beskrivning och bilder,men…som Tony Irving säger…kunde varit bra att nämna att om man också byter ytterdäck så har vissa däck en riktningspil som man bör följa och detta bör väl göras i ert schema som punkt ca 1.5.
Missade detta själv som novis.
Tack för trevlig tidning.


Rolf Willkrans

Bra beskrivning men steg 5 gör jag tvärt emot din beskrivning. Börja alltid med att sätta på däcket mittemot ventilen! Om man gör det, och ser till att kanttråden är så nära centrum på fälgen som möjligt hela vägen runt, så är det väldigt enkelt att få på däcket även den sista biten vid ventilen, helt utan några verktyg. Allt beroende på att fälgens diameter är mindre i centrum av fälgen. Självklart måste man trycka in ventilen en liten bit så att den styva delen mellan ventil och slang inte kommer i kläm. När däcket är på trycker man in ventilen igen för att kolla att slangen inte kommit i kläm.
Om man börjar vid ventilen så får man inte ner kanttråden till fälgens centrum och det blir tungt och besvärligt den sista biten.
Samma sak gäller när däcket ska av. Börja alltid med att trycka ner kanttråden mot centrum och lyft av däcket vid ventilen först. Då behöver man inga verktyg alls för att få av däcket.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Säkra greppet

Med lösa handtag inte bara känns utan är nog din cykel lite halvfarlig att att...

Läs mer

Byta kedja själv - så gör du

En sliten kedja gör ingen glad och att byta själv är lättare än man kan...

Läs mer

Keramiska eller vanliga lager, vad är grejen?

Tillverkarna hävdar ofta att keramiska lager är bättre för att de bland annat är rundare...

Läs mer

6 enkla knep till en lyckligare cykel

Din cykel fungerar bättre och håller längre om du tar hand om den. Och gör...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Kollar du cykeln rätt inför varje runda?

Några minuter kan spara dig ganska mycket onödigt krångel.

Läs mer
10 fakta och myter om däck som gör din cykelupplevelse bättre

Visst du det här? Vi punkterar några av däckmyterna.

Läs mer
7 cykelproblem och hur du snabbfixar dem

Ibland skiter det sig vid helt fel tillfälle. Vajerbrott, ekerbrott eller en stor reva i däcket. Lugn, vår mekaniker Henrik...

Läs mer