Specialized släpper ny Epic och Epic Evo

Specialized släpper ny Epic och Epic Evo


Med nästan 20 år på nacken och över 100 världscupsvinster är Specializeds Epic och dämparsystemet Brain en rejäl klassiker på XC scenen, och nu har cykeln gått igenom en ordentlig modernisering.

Ska vi vara noggranna gäller det egentligen två cyklar, som är lite lika men ändå inte. För nya Epic och Epic EVO är två XC plattformar som har dedikerad dämpardesign och geometri med fokus på dels race, och dels lite mer lekfull cykling på fjället eller i skogen.

Moderniseringen hittar vi främst i en geometri som nu anpassas för stökigare cykling och en gaffelvinkel på ”vanliga” Epic som nu hamnar på 67.5, Evo är en grad flackare. Båda siffror gäller i alla storlekar.

Ramen har designats om och uppges nu även vara styvare och lättare, baktriangeln ska vara 15% styvare än sin föregångare. Framtriangelns styvhet är densamma som föregångaren.

Den stora nyheten hittar vi även i en omdesignad Braindämpare – Specializeds dämparsystem som kan sägas ha en så kallad automatiskt lock out.

Braindämparen identifierar skillnaderna mellan kraften från cyklisten och energi genererad av underlaget. Nyckeln är en Inertia-ventil som öppnas och stängs snabbare än en blinkning. Man får alltså en styv plattform när det behövs och en följsam, mer kapabel dämpning när det stökar på, helt utan några distraktioner av lockout-reglage på styret.

Nya Brain är mer integrerad än tidigare och är nu designad i symbios med Epic’s ram. Genom att Brain och ram arbetar som ett system, finns nu en ny position för bakbromsmontering och mer vertikal följsamhet i kedjestaget. Tack vare placeringen bakom och nära bakaxeln ökar nu också känsligheten hos Brain’s Inertia-ventil.

Den nya designen ska resultera i mindre turbulent oljeflöde, mer konsekvent prestanda, varje gång, och samtidigt som den ökar hållbarheten, race efter race. Systemet ska nu även vara mer robust och man har därför nu nu helt andra och förlängda serviceintervall på dämparen. 125 timmar airspring service (tidigare 50) och 250 timmar för stora dämparservicen (tidigare 200), den senare står Spezialized dessutom för.

Slaglängden på Epic är fortfarande 100 mm fram och bak. På Epic Evo är det nu 120 fram och 110 bak. På Epic får man plats med 2.3″ däck fram och bak och Epic EVO kan montera 2.3″ bak och 2.4″ fram.

Epic Evo, ett bra svar på ekvationen i det ökande gapet mellan mellan stigcyklar och cross country race cyklar, för här får man kanske det bästa av två världar?

Den nya Epic EVO tillåter justering via ett flipchip som påverkar gaffelvinkeln och höjden på vevhuset. Epic EVO levereras med den låga inställningen, 66.5 graders gaffelvinkel, men flippar du på chippet så får du en brantare gaffelvinkel på 67 grader och ett 6mm höjt vevhus. Epic Evo kommer dock inte med Braindämparen.

Minitestad av oss

Även om det var en mycket kort romans så fick vi testat nya Epic på Fiskartopets nya Flowtrail. En perfekt arena för en cykel som denna. En snabb och lagom stökig bana, både uppför och utför.

Vi spenderande blott en halvtimme på denna nya maskin, så utifrån det kan vi inte leverera ett fullgott och seriöst test. MEN vår spontana reaktion var kort och gott WOW!

Varför då? Vi blev nästan direkt väldigt bekväma på cykeln och på både tekniska utförskörningar och mer än väl tekniska uppförspartier skötte sig cykeln galant. Braindämparen levererade verkligen som tänkt. Nu var det i och för sig en helt ny cykel där allt var i sin ordning, men vi drog direkt paralleller till en hoj som påminde mycket om en hardtail uppför och på platten. Men som samtidigt var betydligt mer förlåtande utför, den nya flackare gaffelvinkeln gör här sitt för åkprestandan. Att ventilen i Brainsystemet fortfarande låter, klonkar och slår är dock en mindre charmig egenskap som fortfarande finns kvar.

I övrigt föll vi för cykelns nya avskalade design. Bara en sån sak som ett styre utsmyckat med blott två bromshandtag och ett växelreglage gör sitt för intrycket. Väljer man här en version med trådlöst växelreglage skulle man verkligen vara nere på minimalism.

Med nya Epic har väl så gott som alla större cykelmärken ändrat sin geometri på sina XC hojar och anpassat dem för hur de nya banorna ser ut. Det är en förändring vi välkomnar, för det ger mer kapabla cyklar som är roligare på fler arenor. Om detta nu gör att banorna blir ännu mer aggressiva ska bli spännande att se, men om det kan vi blott bara spekulera.

Det finns fyra Epic-modeller (Comp, Expert, Pro, S-Works). Det finns fem Epic EVO modeller (Base, Comp, Expert, Pro, S-Works). Det finns även S-Works ramset i Epic och Epic Evo utförande. Med Epic EVO Base stannar vågen en bit under 13.5 kg och S-Works Epic modellen väger in på 9.3kg (storlek Large, snittvikt av alla olika färger). Prisspannet ligger på mellan 40- 135 000 kronor.

Snygg va?

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

XCO SM 2020 – ett hopp för framtiden

XCO SM 2020 – ett hopp för framtiden


Nästa helg (19-20 september) står Göteborg och cykelklubben Master värd för årets upplaga av SM i mountainbike. Banan som har snickrats ihop ligger centralt i Delsjön och är ny i SM-sammanhang. Den är dessutom tänkt att bli en permanent historia.

– Allt är egentligen Mattias Wengelins förtjänst. Efter en tävling i Göteborg förra året la han ut en liten hint på Instagram om att det är så här en SM-bana ska se ut. Att den skulle ha just det som då bjöds: ”Klassisk hård körning över rötter och stenar.” Den lilla blänkaren satte en boll i rullning, säger CK masters Daniel Dandenell, som är ideell projektledare för SM i MTB.

Med på tåget fick de snart både den lokala Park- och naturförvaltningen, destinationsbolaget Göteborg & Co, Göteborgs stigcyklister och några till – samverkan i sin bästa form.

Grunden för SM-banan är den ovan nämnda banan som nu kortas lite och byggs om. Målet är att skapa en bana som får UCI:s klass 1-status, allt för att locka internationell cykelelit. Men inte bara. För det finns även ett mer långsiktigt och djupare syfte med projektet.

– Det blir också ett sätt att investera i ungdomsverksamheten. Genom att anpassa banan som vi gör nu får våra ungdomar en mer ordentlig bana att tävlingsträna på, fortsätter Daniel Dandenell.

SM-banan slingrar sig genom Delsjöns motionsområde och naturreservat. Den är kuperad och bjuder på en hel del rötter, stenar och granit. Högsta punkten i området är Brudaremossen, som ligger på 128 meter över havet. Precis som Hammarbybacken i Stockholm är det här en gammal deponi för schaktmassor – vilket faktiskt är en fördel. För nere i skogen får inga nya stigar byggas, men uppe på den gamla deponin är tyglarna inte lika hårt hållna.

Tove Dandenell, en av klubbens ungdommar och hemmahopp

– På de flesta andra banor i världscupen hittar man nu byggda passager, som gaps, dropp och till och med sektioner som mest liknar fourcross. Sådant är vi inte vana vid här hemma så dessa byggda delar blir en utmaning för våra cyklister om de kommer ner till kontinenten och ska tävla, säger banbyggaren Mats Abrahamsson

Därför är det just sådant man nu bygger uppe på den gamla deponin. Med hjälp av sponsorer och frivilliga krafter har man placerat ut flera hundra ton grus och byggt några större hopp och andra features.

Banan används dessutom redan av en bredare grupp cyklister, vilket också är tanken – man vill skapa en roligare bana och en träningsanläggning som kan användas av typ alla och bidra till att locka ungdomarna till sporten.

– När det står 100 kids här ute, redo att träna på en lördag, då fattar man varför vi gör detta, säger Daniel Dandenell.

Efter några om och men och flyttade datum är nu allt spikat för MTB XCO-SM i Skatås, den 19-20 september. Och är du inte med och kör då, så kommer banan finnas kvar även för framtiden.

Ett varv på SM-banan

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Ny fetare Slash från Trek

Ny fetare Slash från Trek


Slash är Treks mesta endurohoj, som nu får en ganska ordentlig uppdatering, med mer slaglängd och integrerad förvaring.

Slaglängden har nu ökat till 170mm fram (tidigare 160) och bak 160mm (tidigare 150) det bakre länkaget har nu även designats om och RockShox Thru shaft teknik har förfinats.
Alla ramar, både alu och kolfiber har fått ett inbyggt förvaringsutrymme under flaskstället
Knock Block finns kvar, men man har ökat svängradien från 58 till 72 grader. Samtidigt har nu gaffelkronan full rörlighet under ramen. Ramen har även ett ”flipchip” som gör att man kan ställa om geometrin en smula.
Styrvinkeln ligger nu på rejält flacka 64,1 grader och sadelröret är samtidigt brantare -75.6 grader
Ramen har fått mer skydd på både undersidan och på kedjestaget
Nya Slash kommer i 11 olika modeller där den billigaste kostar 34 000 kronor, för den dyraste får man skaka fram 114 000.

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Grönt ljus för XCO-SM i Göteborg 19-20 september

Grönt ljus för XCO-SM i Göteborg 19-20 september


Polisen har gett klartecken för CK Master att arrangera MTB XCO-SM i Skatås, utanför Göteborg helgen den 19-20 september. Med det glädjande beskedet är det nu möjligt att anmäla sig till XCO-SM via sportstiming.se

– Det är oerhörd glädjande och en stor lättnad för oss i CK Master. Nu finns det goda grunder för landets XCO-cyklister att genomföra ett svenskt mästerskap 2020 som dessutom kan ligga till grund inför uttagningarna till höstens EM- och VM-tävlingar i XCO, säger Daniel Dandenell Lägersten tävlingsansvarig i arrangörsklubben CK Master.

Andas ut gör även Fredrik Kessiakoff, övergripande förbundskapten i MTB som sett stora delar av XCO-säsongen ställas in till följd av coronapandemin. Han vill framhålla att CK Master gjort ett fantastiskt jobb med att anpassa arrangemanget och informera myndigheterna om hur folksamlingarna ska begränsas under tävlingarna. Och är jättepositiv till att polismyndigheten gett grönt ljus. Man har nu alltså även slopat planen på att köra MTB-SM körs helgen 17-18 oktober

 Det känns extra bra att ha både Huskvarna/Hallby samt SM i Göteborg som observationslopp och uttagningstävlingar inför EM och VM. På landslagssamlingen i Falun för ett par veckor sedan kunde vi se hur många låg till, men ytterst så är det ända resultaten på tävlingar som räknas när det handlar om just uttagningar. Jag hoppas många cyklister taggar till och tar chansen att visa framfötterna på dessa tävlingar, säger Fredrik Kessiakoff.

CK Master har med stöd av Göteborgs stad fått tillstånd av polismyndigheten att arrangera en corona-anpassad SM-tävling i linje med Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Det innebär att tävlingarna kommer ske helt utan publik och med utdragna startfält, så att bara en klass (med max 50 deltagare) i taget befinner sig i tävlingsområdet. Regler och PM kommer kommuniceras ut på den officiella SM-sidan mountainbikesm.se  samt på sportstiming.se.

– Nu gäller det förstås att vi alla tar myndigheternas ansvarsfrihet på allvar. Det kommer finnas tydliga anvisningar i inbjudan och PM som är viktiga för cyklister, ledare, familj och övriga berörda att läsa och efterfölja. Och vi förutsätter att alla klubbar, tävlande och anhöriga tar eget ansvar och följer rådande rekommendationer utanför och runt omkring tävlingsområdet och inte infinner vid symptom, säger Daniel Dandenell Lägersten.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Låt barnen cykla

Låt barnen cykla


Coronapandemin och trängseln i kollektivtrafiken ger elever fler skäl att cykla till skolan

– Cykla eller gå till skolan! Då undviker vi att coronaviruset sprids för att det blir trångt i kollektivtrafiken.  

Den uppmaningen riktar nu organisationen Svenska Cykelstäder till landets elever på grund- och gymnasieskolor inför skolstarten. Nu startar organisationen kampanjen “Låt barnen styra” som handlar om att få fler elever att ta cykeln till skolan.

– Barn och ungdomar som rör på sig har lättare att koncentrera sig i skolan. Det gör att de lär sig mer och förbättrar sin hälsa. När skolorna nu börjar för höstterminen är uppmaningen om att cykla eller gå viktigare än tidigare. Det kan vara ett sätt för landets elever att bidra till att stoppa coronaviruset, säger Moa Rasmusson, ordförande för Svenska Cykelstäder och kommunalråd i Sollentuna kommun. 

Folkhälsomyndigheten har kommit med starka varningar om trängsel i kollektivtrafiken nu när skolor och arbeten drar igång igen efter sommarlov och semestrar, men Moa Rasmusson förvånas över att Folkhälsomyndigheten inte har riktat en tydligare uppmaning om att cykla till skolor och till jobb. 

– Kollektivtrafikresor till skolan får inte ersättas av att ännu fler föräldrar kör sina barn till skolan. I dag kommer omkring var fjärde elev till skolan med bil. Dessa föräldrar som kör sina barn utgör redan den största trafikfaran runt skolorna, enligt landets rektorer, och gör trafiksituationen sämre för de som cyklar eller går, säger Moa Rasmusson. 

Svenska Cykelstäder samlar svenska kommuner och regioner med höga ambitioner kring cykling. 

För några decennier sedan var det en självklarhet att så gott som samtliga elever cyklade eller gick till skolan. I dag är det bara omkring hälften av eleverna som cyklar eller går. Så en del av kampanjen är en film som vill förmedla det lugn och den självständighet som det innebär för barn att cykla till skolan.

 För att fler elever ska kunna cykla säkert till skolan har Svenska Cykelstäder följande förslag:

  • Låt säker cykling, precis som simning, ingå i läroplanen för skolämnet idrott och hälsa.
  • Sänk bashastigheten för bilar i tätorter till 30 km/h.
  • Utgå från barns förutsättningar när nya cykelvägar byggs och befintliga sköts om. 
  • Påskynda införandet av Intelligent hastighetsanpassning, ISA, och geo-fencing för att minska fortkörningarna och reglera framkomligheten vid skolor och andra platser där barn rör sig.

Svenska Cykelstäders sammanställning av fakta kring barns cykling hittar ni här och hela Svenska Cykelstäders politiska program hittar ni här .

Svenska Cykelstäder består av 31 kommuner, fyra regioner och nio stödjande organisationer som arbetar för ökad och säker cykling. Målet för Svenska Cykelstäder är att hälften av alla resor som är kortare än fem kilometer ska göras med cykel för att öka framkomligheten i trafiken, förbättra folkhälsan och minska utsläppen som skadar klimat och miljö. Svenska Cykelstäder bildades 2015. 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Team Bicycling 2020 – Laget

Team Bicycling 2020 – Laget


De sex deltagarna i årets upplaga av Team Bicycling har nu hunnit avverka två träningsläger, ett i Högbo Bruk utanför Gävle och ett i Tänndalen. Cykelvasan är i år inställd men gänget laddar i skrivande stund för en egen version av Hemmavasan. Här möter du de tre killar och tre tjejer som utgör teamet i år.

Anna Rutkvist, 41 år, Säter 

Vad sysslar du med annars? 

– Jag jobbar på SSAB som projektledare. Ett par kvällar i veckan är jag gruppträningsinstruktör på Actic i Säter och håller klasser inom styrka/core och spinning. 

Vad är din relation till cykling? 

– Barnen började cykla för Säterklubben CK Natén för sex år sedan och för att kunna hänga med på deras träningar så köpte jag mig en egen mountainbike. Insåg snabbt att det var en riktigt rolig träningsform och 2015 anmälde jag mig till min första tävling, tjejloppet Satmaran i Ludvika. Sedan dess har det blivit åtskilliga träningstimmar och en hel del tävlingar, framför allt de lopp som ingår i Långloppscupen samt Cykelvasan men jag har även vågat mig på några XCO-lopp. Det fina med många MTB-cykeltävlingar är att det ofta finns möjlighet för alla i familjen att tävla samma dag eller helg. Det är så roligt att ena stunden heja på knattarna i nybörjarklasserna, sedan titta på de äldre i elit- och veteranklasserna för att avslutningsvis kriga mot likasinnade tjejer, damer, tanter och mammor. Det blir en hög dos av inspiration och förebilder. 

Hela familjen delar intresset för skidåkning och MTB-cykling. Vintertid spenderar vi många helger och lediga stunder i Sälen och Kläppen, under sommaren semestrar vi gärna på cykelvän- liga ställen. Finns ju så mycket vackert att se och upptäcka när man cyklar! På önskelistan står en cykelsemester eller något etapplopp i Alperna! Jag vill gärna även testa att cykla lite landsväg. 

Vad är det bästa du lärt dig i teamet? 

– Det bästa har varit alla små stunder – i väntan på fotografen, i liften, i baren – då vi nyfunna cykelvänner har delat tankar, erfarenheter och framför allt träningstips med varandra. Så värdefullt och inspirerande! 

Jag värderar också föreläsningen och coachningen med Marika från Aktivitus högt. Tycker att hon var grym på att förklara och instruera. Alla tips, trix och övningar behövs! Ser fram emot att göra mitt test på Aktivitus framöver – jag är övertygad om att resultatet och värdena kommer vara värdefulla inför höst- och vinterträningen. 

Anna Säfsten 45 år, Göteborg 

Vad sysslar du med annars? 

– Jag arbetar med ledarskap i offentlig sektor, leder rörelsepass på Friskis och Svettis och jobbar med mig själv genom att skriva texter. 

Vad är din relation till cykling? 

– Jag älskar cykling som motionsform och att det finns så många sätt att cykla på. Allt från att cykla i grupp till att pendla gör mig lycklig. I skogen brusar jag av adrenalin och på vägen blir jag
helt lugn. Många av mina viktigaste relationer har jag tack vare cyklingen – jag har speciella band till de som jag har cyklat axel mot axel med. 

Vad är det bästa du lärt dig i teamet? 

– Att alla har sin egen personliga styrka som är cool att se
på nära håll. Starka idrottare med sitt sätt att vara på, en fin kombination av charm och integritet. Det går att lära sig något av alla varje gång vi ses och alla är beredda att göra sitt för att utvecklas. Rent tekniskt är det nog kurvtagning och att köra utför som jag främst har lärt mig. 

Testresultat Aktivitus 

VO2-max: 57,6 ml/kg/min FTP: 200 watt 

Tilde Hammarström, 22 år, Kalmar 

Vad sysslar du med annars? 

– Jag jobbar som säljare och gruppträningsinstruktör på ett lokalt gym. På fritiden hittar jag på stora och små äventyr, umgås med nära och kära och äter gärna god mat. 

Vad är din relation till cykling? 

– Jag började cykla i samband med rehabträning efter en korsbandsoperation för två år sedan. Efter det blev jag cykelin- struktör på jobbet och tog mig sedan därifrån ut på vägen för att för ungefär ett halvår senare våga mig in i skogen. Cykling är magiskt på så många sätt, attans att man inte insåg det tidigare bara! 

Vad är det bästa du lärt dig i teamet? 

– Det känns som att det är hur mycket som helst. Framför allt hur roligt det är att cykla tillsammans och hur mycket jag lärt mig av de andra i teamet. Nu vågar jag mer, orkar mer och är tryggare på cykeln. Och kanske viktigast av allt, att jag lärt mig att cykla stig är typ det roligaste som finns. 

Testresultat Aktivitus: 

VO2-max: 57,4 ml/kg/min FTP: 220 watt 

Rodde Vera, 42 år, Västerås 

Vad sysslar du med annars? 

– Jag jobbar som beteendevetare och lärare i spanska på en grundskola i Västerås. Flera kvällar i veckan jobbar jag också som gruppinstruktör inom cykling och rörlighet på ett gym i city. Jag håller också i cykelpass utomhus under landsvägssäsongen för Västerås Cykelklubb. Sen har jag en passion för stiglöpning och leder pass nästan varje onsdag, året om för Westeros Trail Running Society. 

Vad är din relation till cykling? 

– Det som började som alternativ träning till löpningen har nu blivit en aktivitet jag har svårt att vara utan. Det finns så många delar inom cykelsporten som jag gillar att det blir svårt att hålla sig kort. Det jag uppskattar mest är dock känslan när en grupp cyklister får till ett flyt, när delarna samspelar så bra att de förenas till en helhet som rör sig fort och tyst. Det är flowet som är belöningen, och det är något jag längtar till i allt jag gör. Sedan finns ju gemenskapen, den egna utvecklingen, möjligheten att upptäcka nya platser och fikat så klart. 

Vad är det bästa du lärt dig i teamet? 

– Att jag vågar mer när jag har andra duktiga cyklister att köra med. Det är så skönt att ha ett team som uppmuntrar och inspirerar att ta sig an svårigheter som jag garanterat hade tvekat inför om jag hade varit själv. De tekniska tipsen har också varit ovärderliga. Störst ”aha-känsla” är hur mycket mer aktiv jag behöver vara med tyngdförflyttningen under de tekniska partierna, eller som Daniel Breece säger: ”Var mjuk i höfterna, kör lite mer salsa.” 

Allan Myhré, 35 år, Ulricehamn 

Vad sysslar du med annars? 

– Företagsledning i mina egna företag samt som konsult i anläggningsbranschen. 

Vad är din relation till cykling? 

– Vi köpte hus utanför Ulricehamn med fantastiska gång- och cykelstigar tätt inpå husknuten. Samtidigt behövde jag hitta
en träningsform som passade mig. Hösten 2017 köpte jag min första mountainbike och livet började förändras. Efter de första ansträngande turerna i sällskap med vana cyklister började hornen växa ut och klättringen i topplistorna på Strava-segmenten kunde börja. Jag älskar att cykla mountainbike men har också testat på landsvägscykling där jag nyfiket börjat rulla mina första klungkörningar, och jag gillar det. Men jag trivs bäst i skogen på en barrig stig med ljudet av naturen i öronen. 

Vad är det bästa du lärt dig i teamet? 

– Vi har fått en hel del riktigt bra tekniktips på våra träningsläger, bland annat från Aktivitus där jag sugit in kunskap om både kurvtagning och teknik i stökiga backar. Det bästa för mig, som jag tränar mycket på, har varit att komplettera det mod jag har i skogen med en bra teknikgrund. Det gör att jag både kan köra tryggare och fördela energin bättre. 

Testresultat Aktivitus: 

VO2-max: 62,5 ml/kg/min FTP: 310 watt 

Magnus Ahl, 40 år, Lysekil 

Vad sysslar du med annars? 

– Jag jobbar som teknisk projektledare på Preemraff Lysekil. Just nu håller jag på med ett projekt där vi ska kunna använda rapsolja som råvara för framställning av diesel. 

Vad är din relation till cykling? 

– Jag började cykla 2017 efter ett par år med skador och ingen träning. Gjorde en operation av ryggen och kom sen med i Team Merida Cykelvasan och fick blodad tand. Så ett stort tack till Nicklas Hansson på Merida för att man fann cykelsporten. Efter det så har jag cyklat en hel del. Allt från mountainbike till Abloc Winterchallenge. 

Var är det bästa du lärt dig i teamet? 

– Att nöta lite mer teknik. Framför allt i branta backar uppför med löst grus och hinder. 

Testresultat Aktivitus: 

VO2-max: 65 ml/kg/min FTP: 315 watt 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in