Specialized släpper Exos – världens lättaste landsvägsskor

Specialized släpper Exos – världens lättaste landsvägsskor


Specialized slår på stora trumman och släpper nya landsvägsskon S-Works EXOS – ”en överlägsen utmanare när det gäller låg vikt” Här har man skalat bort allt utom det absolut nödvändigaste, samtidigt som skon fortfarande har alla de fördelar som du förväntar dig av en S-Works-modell, som maximal styvhet och effektivitet, komforten från Body Geometry och ett pålitligt spänne.

I samma veva släpper de extremt lätta S-Works EXOS 99 –  en sko som väger under 100 gram (storlek 42) vilket får sägas vara en revolution när det gäller prestanda och teknologi inom landsvägsskor. (i alla fall när det gäller massproducerade skor) Alla detaljer, från kolfibersulan till materialet och mönstret på skosnörena, har finjusterats och omarbetats in i minsta detalj.  

S-Works EXOS 99 är en sko som är oerhört svår att tillverka. Därför kommer de bara i 500 par – totalt någonsin. Dessa 500 par kommer att bli tillgängliga genom förbeställning via butik.

Rekommenderade butikspriser
S-Works EXOS          5 399:-
S-Works EXOS 99     6 999:-

Frågorna om dessa specialskor är tveklöst många särskilt för oss som gärna nördar ner oss ordentligt och såhär säger Specialized själva: 

F: Vad är poängen med skorna?
S: Att cykla fort.

F: Vad gör dem så speciella och hur kan de kosta så mycket?
S: Det handlar till stor del om materialet på ovansidan. Vi har använt en exklusiv mix av Dyneema® – vårt no-stretch, fyrvägsmaterial som liknar det vi använde i S-Works 6. När vi använde det ihop med ett stödjande mesh-material blev det möjligt att omvandla dessa fibrer till ett mycket starkt, lätt och adaptivt material, som inte kräver ytterligare förstärkning. Det gör att vi kan spara mycket vikt på skorna. Vi har också arbetat fram en mjukare häl och använt ett stretchigt och anpassningsbart material för tådelen.

Det andra stora genombrottet för skorna är den nya kolfibersulan, genom att en kartläggning av tryck kunde vi se var det var möjligt att ta bort vikt från sulan, utan att tumma på styvheten, och det är därför du ser utskurna hål på undersidan av skorna.

F: Har skorna designats med er sedvanliga Body Geometry?
S: Ja. Alla tre Body Geometry-funktionerna finns i skorna (Varus-angulering för framfoten, längsgående support för fotvalvet och pelotte (metatarsal button). Skorna kommer med en BG+sula och passar med alla våra sulor och framfotskilar (Varus Wedge).

F: Har den samma passform som S-Works 7?
S: Passformen är snarlik S-Works 7, både vad det gäller form och insidesvolym, med skorna är påtagligt annorlunda på andra sätt. De har enastående fotgrepp och kraftöverföring (precis som S-Works 7), medan avsaknaden av häl- och tåbox innebär att skorna har mindre struktur i ovandelen och därmed en mer anpassningsbar passform. Materialet Dyneema® och den stretchiga mjuka överlappningen är också mycket formbar och lägger sig som en extra hud – du kommer förmodligen att glömma helt att du har dem på dig.

F: Vad är styvhetsindex? Vad betyder 13.0?
S: Styvhetsindex är ett nummer som vi använder för att beskriva styvheten i yttersulan. Vi får fram detta nummer genom att lägga på 40 kilo på plattan och sedan mäta flexet som uppstår. Styvhetsindex 13 innebär att sulan flexade 1.32 – 2.11 mm under en belastning på 40 kilo. Det kan du jämföra med S-Works 7 styvhetsindex på 15 (0 – 0.61 mm flex). Den här yttersulan böjer sig alltså lite mer, men 13 är fortfarande väldigt styvt. Helt i klass med S-Works 6.

F: Varför använder ni inte de coola metall-spännena från S-Works 7? 
S: För att uppnå målvikten på skorna behövde vi lämna det traditionella systemet bakom oss, eftersom varje spänne adderar lite extra vikt. Det var däremot ingen tvekan om att detta skulle vara en produkt med Boa-spänne, för bästa fotgrepp och justeringsmöjligheter. Lösningen heter Boa IP1. Det här spännet drar åt från båda håll, i en stegvis åtdragning och öppning. Spännet har pop-release och high-lace-kapacitet, vilket gör att du kan dra åt hela skon med bara en vridning. Till mycket lägre vikt får du alltså helt rätt åtdragning i spännet.

F: Är klacken utbytbar?
S: Ja. Klacken under hälen går att byta ut med hjälp av en försänkt bult, och klacken är densamma som på S-Works 7.

F: Vad skiljer EXOS från EXOS 99?
S: Det finns ett par avgörande skillnader mellan skorna som gör att vi som första varumärke i världen kommer under 100-gramsgränsen. Mest uppenbart är att EXOS 99 har skosnören istället för Boa®-spänne – något som sparar vikt i både förslutningssystemet och i plösen. Vi har också gjort en särskild yttersula som ser ut som den på EXOS, men som är 20 procent lättare. Den här plattan är extremt svår att tillverka på grund av de tajta toleranserna, och det är därför vi valt att endast göra en begränsad upplaga på 500 par för hela världen. EXOS 99 har också en specialgjord klack som är urgröpt för att spara ytterligare några gram.

F: Kan man tävla med skorna?
S: Absolut, skorna är gjorda för tävling. Många av våra testcyklister har sagt att skorna kommer att vara deras förstahandsval för tävling. En av testpersonerna beskrev skorna som en ”skinsuit för fötterna” – alltså något han skulle spara för särskilt viktiga tävlingar då han vill kunna ta fram något extra.

F: Hur är hälgreppet jämfört med S-Works 7? 
S: Hälgreppet är väldigt bra, men samtidigt annorlunda än på S-Works 7. På S-Works 7 använde vi oss av en formsprutad hälkåpa som sitter supertajt mot foten för att skapa en yta som bokstavligt talat greppar tag om hälen och håller fast den. Med EXOS och EXOS 99 har vi tagit bort den delen och använder istället egenskaperna i Dyneema®-materialet för att skapa ett hälgrepp. Genom ett mönster i hälen och ett extra lager CubicTecTM kan hela häldelen anpassa sig efter alla små konturer på foten, för att skapa ett fenomenalt hälgrepp som känns limmat på foten.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Speedplay gör comeback

Speedplay gör comeback


Sen Wahoo köpte upp Speedplay hösten 2019 har det varit tyst som i graven från detta udda men ikoniska varumärke. Men nu släpper Wahoo den första, stora uppdateringen av pedalerna.

För den som inte är bekant med Speedplay kan man säga att det är en form av inverterat pedal+kloss-system, där själva mekanismen sitter i klossen istället för i pedalen.


Uppdateringarna som gjorts inkluderar justerbar float på alla klossar (0-15 grader), tätade lager för minimalt underhåll och ökad hållbarhet genom en uppdaterad pedalkropp. Istället för skiftnyckel används nu insexnyckel vid installation. Modellen ZERO kommer även finnas tillgänglig i fyra axellängder för att tillgodose alla typer av cyklister.

Senare i sommar kommer den egentliga riktigt stora nyheten, då planerar man att släppa POWRLINK ZERO som blir världens första pedalbaserade kraftmätare med dubbelsidig infästning.

Den nya Wahoo Speedplay-serien inkluderar Speedplay COMP, Speedplay ZERO, Speedplay NANO, Speedplay AERO och Wahoo POWRLINK ZERO.

Speedplay-serien inkluderar två olika typer av klossar: Standard Tension (inkluderad med ZERO, NANO, AERO och POWRLINK) och Easy Tension (inkluderad med COMP). Båda klossarna är kompatibla med alla pedaler i den nya Speedplay-serien samt kompatibla med tidigare Speedplay ZERO-pedaler. COMP, ZERO, NANO och AERO är tillgängliga idag och POWRLINK ZERO kommer enligt Wahoo att finnas tillgänglig sommaren 2021.


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Ny luftigare Prevail från Specialized

Ny luftigare Prevail från Specialized


Specialized kallar sin nya S-Works Prevail II Vent för den mest ventilerade hjälm de någonsin tillverkat och det är lätt att förstå varför.

För att skapa en ny luftigare konstruktion skalade man bort totalt sju ”broar” från centern och sidorna, resultatet blev föga överraskande mer effektiva ventilationskanaler. För att samtidigt behålla en stabil struktur så har hjälmen fått broar av Aramid (som är en form av kevlar)

Konstruktionen ger en 20 procentig ökning av ventilerade områden och luften kan alltså flöda mer effektivt genom hela hjälmen. I klippet nedan ser man skillnaden mellan nya och ”gamla” Prevail II

De stora luftkanalerna genom S-Works Prevail II Vent gör att luften rör sig 18% snabbare över ditt huvud än Prevail II, du blir alltså svalare, slipper kanske en del svett i ögonen och vem vet, kanske blir du även snabbare.

S-Works Prevail II Vent har fått MIPS SL’s minimalistiska fästsystem, ett system som ska ge 10 till 15 millimeter av rotation i varje riktning och samtidigt erbjuda samma skydd som andra versioner av MIPS.

Svalaste hjälmen för XC och landsväg? Ja kanske det

Prislappen landar på ca 3900 kr


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

POC släpper nya ultralätta Ventral Lite

POC släpper nya ultralätta Ventral Lite


Svenska POC ligger knappast på latsidan. Förra veckan släppte de Omne Eternal – världens första självförsörjande cykelhjälm (på el). Bakom trollerikonsten står företaget Exeger och ett material som kallas Powerfoyle som kan omvandla allt ljus till elektricitet. Hjälmen har sedan en inbyggd lampa som helt enkelt laddas då hjälmen utsätts för ljus. Lampan behöver alltså aldrig laddas via någon extern kabel. Pris 2500

Omne Eternal

Nu släpper man en ny version av Ventral som fått tillägget Lite. Det är kort och gott en bantad Ventral, där man reducerat andelen plast i skalet och sytt i remmarna istället för att använda spännen. I storlek medium väger den så lite som 190 gram. Nackdelen är att hjälmen får mer exponerad och stötkänslig EPS samt att hakbandet inte kan justeras mer än i längd. Men är man viktjägare så är man. Prislappen landar på runt 2600 kronor

Nya Ventral Lite i tvådelad färgsättning

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Specialized S-Works Ares är här!

Specialized S-Works Ares är här!


Det har förekommit en del rykten om denna sprillans nya sko ett tag nu. Bland annat syntes Daniel Oss i Bora Hansgrohe snurra runt på dem i höstas. Något som fick många att tro att det handlade om en ny S-Works 8 sko. Men så är inte fallet, utan Specialized släpper nu en helt ny sko som fått namnet Ares.


Visst har den ärvt en del från S-works 7, främst sulan och styvheten (som hamnar på 15, högst upp på skalan) Resten av skon är dock något annat. Boaspännena är ett par Li2 (till skillnad från de specialdesignade som sitter på S-Works) och kring dessa har man byggt en helt ny spännkonstruktion. Skon har en sockliknade plösfri konstruktion som ger en omslutande passform. Tanken är att spänningen dras triangulärt över mellanfoten och sprider trycket över en större yta, något som eliminerar foten från att rulla i skon, enligt Specialized alltså, som även menar att skon därför blir 1% snabbare.


Tryckkartor av samma cyklist, vid samma kraft, i en sko med traditionell, dubbelt spännsystem jämfört mot vårt nya S-Works Ares spännsystem, under patentansökan, där kontaktytan ökar med 20%. 

Vi har redan hunnit testa den lite, av förklarliga skäl dock bara inne på trainern och passformen är minst sagt unik. För ännu mer precis passform har hälkappan fått en ordentlig stoppning. Nackdelen som följer med den sockliknande konstruktionen och tajta hälkappan är att de blir lite svåra att komma i och kräver nästan ett skohorn. När de väl sitter på är de dock sanslöst sköna med en otrolig balans mellan komfort och kraftöverföring. Trogna sin historia är skorna av de lite smalare slaget, men då de inte är allt för styva runt själva tåboxen gissar vi att de kommer forma sig lite efter foten med tiden. Att det är en sko som kan leverera är det inga större frågetecken kring och när vädret passar sig bättre för vita och luftiga skor lovar vi att återkomma med ett lite djupare test.

Vikt: 255 gram per sko (storlek 43)

Pris: 5000


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Minitest: Giro Aether Mips

Minitest: Giro Aether Mips


Mips 2.0

Vad Mips är behöver nog ingen djupare beskrivning vid det här laget. Sannolikheten att du själv kör i en hjälm som har det svenska rotationsskyddet Mips är nog ganska hög (vi killgissar att den är runt 50 procent).

I hjälmen Aether har Giro tagit användandet av Mips ett steg längre. Man har här placerat det gula glidskiktet mellan två hjälmdelar, vilket alltså innebär att även hjälmen i sig kan rotera. Fördelen är dels att man får ett mer aktivt rotationsskydd, och dels att man slipper ha det gula Mips-skyddet direkt mot huvudet – något som i vissa fall kan påverka saker som ventilation och komfort.

När det kommer till ventilation är Aether en minst sagt sval historia – ventilationshålen är väl tilltagna. Hjälmen har dessutom luftkanaler på insidan, något som hade varit omöjligt med en mer konventionell Mips-lösning.  Konstruktionen ger en av marknadens kanske mest välventilerade hjälmar, i synnerhet i en hjälm med Mips.

Giro Aether sitter väldigt jämt på huvudet, utan några tryckpunkter. Men om du har ett lite koniskt format huvud kan du kanske uppleva hjälmen som lite grund. Designen är även den åt det lite breda hållet, så har du ett smalt ansikte är svamplooken nog inte allt för långt bort. Men den passar samtidigt väldigt bra ihop med ett par feta, breda glasögon. Glasögon som förövrigt har väldigt bra gummikuddar att ligga och vila på i hjälmens frontkanaler när de inte används.

För att Mips-skyddet ska funka optimalt, och för att det ser bättre ut, gäller det dock att ha koll så att hjälmens två halvor ligger i fas – för de kan lätt flyttas runt och hamna i fel läge. Det är även bra att se till att det inte samlas massa smuts och jord mellan hjälmhalvorna som kan ligga och skava (kör du bara landsväg är det däremot ett icke-problem).

Ur ett rent analogt perspektiv är nog Aether en av de mer avancerade standardhjälmarna som finns på marknaden just nu. Att den kostar därefter säger en del i sig.   

Vikt: 250 gram

Pris: 3 500 kronor


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*