Specialized lanserar 5-minuters kit

Specialized lanserar 5-minuters kit


”Vadå fem minuter?” säger en av journalisterna när Specialized visar upp resultatet av sin senaste kraftansträngning på huvudkontoret i Morgan Hill, USA. Projektet har varit så hemligt att endast några få av de som jobbar åt Specialized haft full insyn. 

Ja, vadå spara fem minuter? Det beror väl på hur fort du cyklar? Njae, matematiken fungerar så att om du till exempel ska cykla 40 kilometer så ökar luftmotståndet ju fortare du kör. Men om du cyklar fort så blir den totala åktiden kortare – och då minskar fönstret du vinner på lågt luftmotstånd. Om du cyklar sakta måste du hålla på längre tid – och då får du en längre tid i sadeln med ett lägre luftmotstånd. Så, med viss reservation, sparar du fem minuter på 40 kilometer oavsett om du cyklar sakta eller fort. Ungefär så inleder Specializeds ingenjörer presentationen av en ny cykel, nya kläder och nya skor. Ett spara-fem-minuters-kit alltså.

Vid en första anblick är det främst bromsarna som drar åt sig uppmärksamheten. Egenutvecklade och väl utformade för att ge ekipaget ett lägre luftmotstånd. Vid nästa anblick fastnar vi för dragningen av bromsvajrarna. De leds från styret in i styrstammen ned i styrröret och tittar ut där bromsarna sitter placerade. Oerhört snyggt och städat och en lösning vi väntat på, men som vi trodde skulle landa med hydrauliska slangar och inte vajrar. Slangar med olja går nämligen att böja mycket mer utan att friktionen påverkas. Men Specialized har lyckats så väl med sin vajerdragning att friktionen ändå är låg och resultatet imponerande.

Det är minst sagt ett extremt bygge som Specialized har gjort och som går under namnet S-Works Venge ViAS. Än så länge har vi inte testat hojen, men kommer att få ett exemplar att gnida på under sommaren, så snart kan vi dela med oss om hur cykeln känns i verkligheten. Tills vidare måste vi nog gratulera Specialized till ett imponerande resultat. Redan nu börjar det kännas retro att kolla på landsvägscyklar där vajrarna är det minsta synliga. Framtiden kommer att vara städad. Tror vi.

För att leda vajrarna inuti ramen behövs en särskild styrstam, ett styre, framgaffel och styrlaget – allting tillverkat av Specialized själva. Vad som inte fungerar är att användavajerstyrd bakväxel. Här behövs Di2 om det ska fungera. Alternativt en trådlös överföring.

Hejdå styrstammarna med 4-bults infästning, à la BMX-cykel! Specialized har valt en lösning där två bultar går rakt igenom styret och håller den lösa framdelen på plats. Och självklart kan du vrida styret tillräckligt beroende på vilken vinkel du föredrar. Enkelt, starkt och snyggt.


Jodå, UCI (Internationella cykelförbundet) har haft synpunkter där de upplever bromsarna som spoilers. Men det finns ännu inte några tydliga regler som beskriver hur en broms måste se ut. Och det kan man säga att Specialized har tagit fasta på. Snyggt jobbat!

De nya S-Works Sub6-skorna är extremt slimmade med skosnören på insidan och ett tunt överdrag för att täcka allting.

Ett nytt klädkit finns också i ”spara-5-minuters-kollektionen”.


Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Vi har tagit ett långt snack med Sveriges argaste mekaniker
  • Bjuder på en prylspecial med en hel hög med nya prylar
  • Träffat Tim Krabbe, författaren till ”cyklisten”
  • Kollat in vad som kanske är världens bästa bambucykel

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 2

Mikael

Snacket om tidsbesparingar på flera tiotals sekunder på mil för olika aerodetaljer som högprofilhjul, aeroram, aerostyre, integrerade bromsar etc etc är rent och skärt skitsnack.
Satt en gång och räknade på va Fåglumarna enligt alla profetior skulle ha kört på 1969 runt Vättern då dom klockades för 6:42 inklusive broöppning i Karlsborg och grusväg delar av sträckan.
Även med dessa parrametrar kvar skulle dom ha kört under 6 timmar om nu våra tillverkare av cykeldetaljer verkligen är ärliga med deras påstodda tidsbesparingar.
En aeroram likt denna kan möjligtvis ge några sekunder per mil för en vanlig tävlingcyklist, inte mer.
Det roliga är att flertalet proffs cyklister ratar dessa ramar, men dumma motionärer med lite flis i plånboken tror sig bli snabba med samma material.


Jonas

@ Mikael:
Jag tror inte det är några fel på beräkningarna av hur mycket man sparar på aeroprylar. Men att ett hjul sänker motståndet med 10% betyder inte att hela ekipaget blir 10% snabbare. Hjulen är ju bara en liten del av cykeln. Och cykeln utgör bara 1/3 av det totala motståndet (cykel och cyklist). Så allt stämmer nog mer eller mindre såsom branschen påstår, men bara som isolerade mätningar. Cyklisterna (alltså människorna) själva, har ju inte direkt blivit så mycket mer aero med tiden. Bara deras prylar och position (knappt).
Vad som är mer förvånande är att så många faller för alla aeroargument. I praktiken är det inte särskilt många i världen som verkligen tjänar på att bli 3 sekunder snabbare. Det är ju bara de bästa proffsen. Resten av alla cyklister borde kolla mer på andra detaljer.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Emilia Fahlin klar för OS!

Den svenska OS-truppen växer och nu är Emilia Fahlin med på listan! Med 100 dagar...

Läs mer

Vätternrundan flyttar till den 2-5 september

På torsdagen beslutade Vätternrundan att flytta hela Cykelveckan till reservdatumen i september.– Vi måste agera...

Läs mer

Emilia Fahlin spurtade till sig en OS-plats

Emilia Fahlin spurtade med stor sannolikhet till sig en OS-plats i Tokyo genom sjätteplatsen i...

Läs mer

Tre svenskor till start i World Tour-premiären på Strade Bianche

Tre svenska cyklister finns på startlinjen när damernas World Tour inled idag, lördag. Veteranerna Emilia...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Massiv uppslutning för mer jämställda prispengar

Crowdfundingkampanj försöker lyfta frågan om den bisarra skillanden i prispengar mellan dam-och herr eliten. Efter...

Läs mer
Dubbel omstart för Emilia Fahlin

Efter fjolårets Coronastympade säsong är det dags för Emilia Fahlin att starta om i dubbel bemärkelse. Till helgen är det...

Läs mer
Mathieu van der Poel har äntligen lärt sig att njuta

Stålmannen. Allätaren. Ett mirakel på hjul. Superlativen haglar över den mångsidiga nederländaren Mathieu van der Poel. Men det är först...

Läs mer