Söndagsläsning: Ruffel och båg

Söndagsläsning: Ruffel och båg


Specializeds testlab vid huvudkontoret i Morgan Hill i Kalifornien är ett skolboksexempel
på ingenjörskonst och effektivitet: en stor och väl upplyst verkstad där tunga maskiner sliter, drar och vrider på ramar och komponenter till bristningsgränsen.

Den här morgonen sitter en särskild ram fast i den främre testapparaten. Specialized Venge är bitig, med mattsvart lack som delas av på underröret med ett illrött streck. En klart lysande vit dekal signalerar McLaren på överröret. Det är logotypen för Storbritanniens omtalade sportbilstillverkare och Formel 1-team, tillika Specializeds tekniska samarbetspartner sedan en tid tillbaka.

Pedalutmattningstestet är tidsödande och sövande tråkigt. Testingenjörerna fixerar gaffeln i provjiggen, och de bakre gaffeländarna till en förlängning som simulerar hur en ram svänger över bakdäckets kontaktyta. Den sista delen är en dummy för drivlinan – inklusive
kassett, kedja, och vevarmarna (båda placerade i vinkel för maximal effektöverföring).

Under de kommande fjorton timmarna trycker testmaskinen växelvis till varje vevarm med 1 200 Newtonmeter under 100 000 cykler. Alltså motsvarande en spurt med 120 i kadens
i fjorton timmar i sträck.

Meningen med testet att simulera den sammanlagda kraften i pedalerna efter flera års cyklande. Oftast får ramarna sitta fast i maskinen och bli påpucklade under hela provcykeln, innan de går vidare till nästa teststation. Men den här gången finns det ett problem när testet är klart: ramen är knäckt.

För en McLaren är ett sådant misslyckande dubbelt förödande. Specialized har inte separata utmattningsvärden för just McLaren-serien, men dessa ramar ska vara gräddan i Specializeds totala produktion.

McLaren-serien Venge lanserades 2011 och har en kolfiberkonstruktion som McLarens ingenjörer utformade för att ramen ska kunna pressas till den absoluta gränsen, både teknik- och materialmässigt. Den tillverkas i en begränsad upplaga på 450 exemplar och en komplett cykel kostar i runda slängar 150 000 kronor.

Ändå verkar Santiago Morales, företagets tekniska testchef, oberörd av misslyckandet. Han inspekterar skadan, loggar antalet cykler samt sprickornas position och storlek, sedan
plockar han ner ramen från testjiggen och hänger den på väggen. Kanske kan hans utstuderade likgiltighet bero på att han har sönder ramar varje dag och att det inte längre är något som bekommer honom.

Men i det här fallet verkar Morales oberörd, just eftersom han är oberörd. Han visste att ramen inte skulle klara trycket: det handlade bara om var, när och hur mycket. Och anledningen är att McLaren-ramen på bänken inte alls är en McLaren. Det är inte ens en Specialized.

LÄS MER PÅ ÄMNET:
LEDARKRÖNIKA: NÄR HAR PRISJAKTEN GÅTT FÖR LÅNGT?


Vill du läsa hela den här artikeln?

Det här är början av en artikel från Bicycling nummer 2 2016.
Du kan läsa hela artikeln och tidningen digitalt genom följande:


Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Vi har tagit ett långt snack med Sveriges argaste mekaniker
  • Bjuder på en prylspecial med en hel hög med nya prylar
  • Träffat Tim Krabbe, författaren till ”cyklisten”
  • Kollat in vad som kanske är världens bästa bambucykel

Ute nu!

Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Gruset blev till guld

Ledare: Svenska cyklister har dåligt med fristäder – inte ens på våra så kallade cykelbanor...

Läs mer

50 år sedan Gösta Fåglums historiska bedrift

För 50 år sedan skrev Gösta ”Fåglum” Pettersson svensk idrottshistoria med sin seger i Giro...

Läs mer

5 varningstecken på att Zwift tagit över ditt liv

Lite sen på bollen kanske, men nu är du inne i värmen. Du har just...

Läs mer

Fem faser av ofrivillig vila

Krönika: Så kom dagen då sannolikhetsläran skulle ta ut sin rätt på de ackumulerade Strava-milen....

Läs mer

Fler intressanta artiklar

När cyklande kvinnor var en provokation

Cykeln är det föremål som mer än något annat påskyndade jämställdheten mellan män och kvinnor....

Läs mer
Om Trump kunde cykla

Ledare: John F. Kennedy sägs ha myntat de bevingade orden ”Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride.”...

Läs mer
I backspegeln: legendariska Campagnolo

Andreas Danielsson berättar hur det legendariska företaget Campagnolo fick sin start. De tillverkade inte bara cykeldelar utan också korkskruvar...

Läs mer