Snart är det val!


[b]Vi fick två brev idag, 9 dagar före valet. Jag börjar med att klippa in lite text från brev nummer ett som Svensk Cykling hade skickat.[/b]
[b]”De politiska cykelsatsningarna är större i Stockholm än på riksnivå. Det visar en undersökning som Svensk Cykling gjort, i vilken partierna i Stockholms stad tycker till. Vänsterpartiet är mest radikala och vill på sikt införa bilförbud i hela innerstan.[/b]

– 150 000 väljare cyklar varje dag i Stockholm. Cykelpolitiken är brännhet här, säger Klas Elm, ordförande på Svensk Cykling.
Svensk Cykling presenterade tidigare en undersökning om hur riksdagspartierna ser på olika cykelfrågor
– utifrån ett nationellt perspektiv. Nu släpper organisationen en ny enkät, den här gången med fokus på partierna i Stockholms stad.
Vi har tagit reda på vilka partier som vill satsa på Stockholms 150 000 cykelpendlare. Det visade sig att intresset för cykelfrågor är avsevärt större i Stockholm än på riksnivå. Antalet cyklister har ökat markant senaste 10 åren, och det börjar Stockholmspolitikerna nu förstå, säger Klas Elm.”
[b]Det första brevet var alltså från organisationen svensk cykling som jobbar för att förbättra förutsättningarna både för oss som cyklar och för alla som vill sälja cyklar. Hela enkäten läser ni här:[/b]
http://www.svenskcykling.se/filer/partienkat_sthlm.pdf
En kvart efter att vi fick den pressrelease som ovanstående är saxat ur kom det ytterligare ett utskick. Andra brevet kom från näringsdepartementet.
[b]Pressmeddelande från näringsdepartementet 2010-09-10
[/b]
[b]Åtgärder för enklare och säkrare cykling[/b]
Regeringen har beslutat att tillsätta en utredare för att se över de regler som påverkar cyklister och cyklingen. Syftet med utredningen är att göra det enklare, säkrare och mer attraktivt att cykla.
– Cykeln är ett fantastiskt sätt att färdas på och jag vill att fler ska känna sig sugen på att cykla. Gör vi det enklare, säkrare och smidigare att ta cykeln så kommer vi också få se fler cyklister på våra vägar, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson.
Utredaren kommer i första hand se över de bestämmelser som reglerar planering och utformning av trafikmiljön samt trafikreglerna för cykling. Uppdraget kan också ifall utredaren tycker det är relevant omfatta andra regler och förutsättningar som är viktiga för att utveckla cyklingen. Utredaren ska genomföra uppdraget i nära samarbete med berörda myndigheter och organisationer.
Utredare blir regionrådet Kent Johansson. Uppdraget ska redovisas senast den 1 maj 2012.
I Kadens nr 7 som fortfarande finns i butik kan ni läsa vår undersökning där vi frågade alla partierna om deras cykelengagemang. Oavsett anledning så är det härligt att fler och fler börjar inse hur viktigt cykel är.


Nytt nummer ute i butik nu!

I detta nummer har vi:

  • Snackat med Emil Johansson om livet upp och ner
  • Grusat ner oss!
  • Snackat med Jonas Bohr om rekordförsöket
  • Kraschat på Mallis 312

Ute nu!

Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Cykelsverige laddar för ett nytt världsrekord på Cykelns dag 3 juni

3 juni är Cykelns dag. För ett år sedan satte svenska cyklister ett nytt världsrekord...

Läs mer

Test: Bluegrass Rouge Core Mips

Prisvärd funktion från Bluegrass Skillnaden mellan billigare och dyrare hjälmar brukar både märkas och synas....

Läs mer

Ny luftigare Prevail från Specialized

Specialized kallar sin nya S-Works Prevail II Vent för den mest ventilerade hjälm de någonsin...

Läs mer

Dangerholms Scott Hyper Spark - Världens kanske mest avancerade mountainbike

Det tog över två år, men nu är Gustav Gullholm, även känd som Dangerholm, färdig...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

"Cykling är framtiden"

Det här kommer ju inte som en nyhet för oss cyklister, för vi vet ju...

Läs mer
Få cyklister är nöjda med läget i kommunerna

Cykelfrämjandets nya nöjdhetsundersökning Cyklistvelometern visar att Örebro, Karlstad och Finspång är Sveriges bästa kommuner att cykla i om man jämför...

Läs mer
Ernesto Colnago för arvet vidare

I dag, 140 år efter att den första kedje- och pedaldrivna tvåhjulingen såg dagens ljus, är cykelns form och funktion...

Läs mer